handdator

Visa fullständig version : Anti-vaccinationsrörelsen


Exdiaq
2014-03-30, 00:18
I takt med att jag får fler vänner och bekanta som blir småbarnsföräldrar så ökar också antalet länkar till diverse anti-vaccinationssidor dyka upp i mitt nyhetsflöde.

Sakfrågan kan jag inte debattera då jag kan för lite. Väljer att lita på rådande konsensus och inte på småbarnsföräldrar utan lämplig utbildning.

Diskutera anti-vaccionationsrörelsen och vaccin.

moz81
2014-03-30, 00:40
http://tallguywrites.livejournal.com/148012.html känns som en ganska bra sammanfattning.

xodd
2014-03-30, 10:09
För att sammanfatta det hela bygger många vaccinationsprogram på att man uppnår herdimmunity, dvs att tillräckligt många personer vaccinerar sig. Vore katastrof för samhället om vi blir av med våran herdimmunity. Om folk väljer att inte vaccinera sig mot sjukdomar som inte är smittsamma människa från människa spelar ingen större roll för herdimmunityn, utan för personen när/om den drabbas.

Tycker det är självklart att man skall vaccinera sina barn....

Evankhell
2014-03-30, 10:42
Säg till småbarnfamiljerna att ta snacket med en läkare, och sedan ta beslutet. Istället för att läsa konspirationer från internet-clowner.

Bästa informationen jag har fått angående vaccination var från en läkare, som också själv vaccinerar sig.

agazza
2014-03-30, 10:54
Som någon klokt sa tidigare, en onödig vaccination idag är ett dödsfall i framtiden.

Exdiaq
2014-03-30, 11:40
Säg till småbarnfamiljerna att ta snacket med en läkare, och sedan ta beslutet. Istället för att läsa konspirationer från internet-clowner.

Bästa informationen jag har fått angående vaccination var från en läkare, som också själv vaccinerar sig.

Tämligen svårt att nå fram till personer som redan är inne på en konspiratorisk bana.

Vaccin.me är i särklass den vanligaste sidan som dyker upp i mitt nyhetsflöde. Så här beskriver redaktören sidan:
"Välkommen till vår informationssajt om vacciner och deras biverkningar. Vårt syfte är att lyfta fram den forskning och erfarenhet som medvetet tystas ner av sjukvårdsapparat och myndigheter. Alla har rätt att göra informerade val. Välkommen att skicka in din egen berättelse om hur du eller dina barn påverkats av vaccination. Använd också vårt vetenskapliga rapporteringsformulär."

ducedo
2014-03-30, 11:49
Säg till småbarnfamiljerna att ta snacket med en läkare, och sedan ta beslutet. Istället för att läsa konspirationer från internet-clowner. Bästa informationen jag har fått angående vaccination var från en läkare, som också själv vaccinerar sig.

Lyssnar anti-vaccinmänniskor på läkare? Trodde att dessa var en del av etablissemanget som arbetar tillsammans med läkemedelsindustrin och staten för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Fakta är att vaccinering reducerat några av de vanligaste dödsorsakerna (år 1900) såsom tuberkulos. Datan nämns bl.a. i Passer & Smiths bok Psychology men går att få fram med en slumpmässig sökning. Här är t.ex. en över Kroatien som visar samma sak men som jag inte kan bekräfta källan till.

http://i.imgur.com/5NuN3gN.png

Frågan är om det inte är viktigare än på länge att vaccinera sina barn. I takt med att resandet ökar utanför västländerna så kommer "utdöda" sjukdomar tillbaka. Bl.a. Norge har sett en kraftig ökning av tuberkulos på senare år.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/10/Tuberculosis_reported_cases_2006.PNG/800px-Tuberculosis_reported_cases_2006.PNG

Det finns ingen behandling mot mässling, men sjukdomen kan förebyggas genom vaccination. Före 1971, då vaccinationen infördes, insjuknade tiotusentals barn varje år i mässling i Sverige. Varje år vårdades cirka 900 barn på sjukhus för sjukdomen och ett antal fick bestående hjärnskador. Fram till nyligen betraktades mässling som utrotad i Sverige, men de senaste åren har vi sett ett antal mindre utbrott av sjukdomen som en följd av att resenärer har smittats utomlands och fört in smittan i landet.

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013april/utbrottavmasslingvisarviktenavvaccination

Avslutningsvis, en lite mer lättsam video.

lhk7-5eBCrs

Tolkia
2014-03-30, 12:32
Lyssnar anti-vaccinmänniskor på läkare? Trodde att dessa var en del av etablissemanget som arbetar tillsammans med läkemedelsindustrin och staten för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Ibland. De flesta nyblivna småbarnsföräldrar som genomgår den, vad det verkar, snart sagt obligatoriska fasen av ångest inför allt som skulle kunna påverka barnets hälsa och manifesterar den genom att tokspamma Facebook med länkar till diverse suspekta sidor om vaccinationer, hormonstörande kemikalier, det vita giftet (socker eller mjöl, valfritt), frekvensbehandling av cancer etc. är inte regelrätta konspirationsteoretiker, utan bara osäkra och oroliga. Och människans förmåga att värdera risker är ju inte sådär jättebra, varför många går på den linje som den som skriker högst och argumenterar slagkraftigast håller. Fan, t.o.m. barnvagnsförsäljade lyckas ju använda rädsla som argument; "Va, vill ni verkligen köpa den billigare fjolårsmodellen när årets modell är hela EN PROCENT SÄKRARE? Värderar ni inte ert barns säkerhet mer än pengar?!?!"

Där kan information hjälpa. Inte alltid, men ofta.´

Edit: Jag känner igen fenomenet, och jag har personligen bestämt mig för att inte ta diskussionen. Om någon tar upp det med mig personligen kommer jag att säga vad jag tycker, men jag bedömer det som hopplöst att ta ett internetkrig med varenda person som postar vad jag tycker är korkade saker på Facebook. Där gäller det, tycker jag, också att skilja på ens egen omsorg om specifika personer och ärliga vilja att hjälpa, och ens eget behov att ha rätt och korrigera vad man upplever som vansinniga idéer. Man har ju begränsad rätt att tvångsutsätta andra för sitt missionerande, det gäller oavsett om man vill missionera för eller emot något.

Scratch89
2014-03-30, 12:55
Ibland. De flesta nyblivna småbarnsföräldrar som genomgår den, vad det verkar, snart sagt obligatoriska fasen av ångest inför allt som skulle kunna påverka barnets hälsa och manifesterar den genom att tokspamma Facebook med länkar till diverse suspekta sidor om vaccinationer, hormonstörande kemikalier, det vita giftet (socker eller mjöl, valfritt), frekvensbehandling av cancer etc. är inte regelrätta konspirationsteoretiker, utan bara osäkra och oroliga. Och människans förmåga att värdera risker är ju inte sådär jättebra, varför många går på den linje som den som skriker högst och argumenterar slagkraftigast håller. Fan, t.o.m. barnvagnsförsäljade lyckas ju använda rädsla som argument; "Va, vill ni verkligen köpa den billigare fjolårsmodellen när årets modell är hela EN PROCENT SÄKRARE? Värderar ni inte ert barns säkerhet mer än pengar?!?!"

Där kan information hjälpa. Inte alltid, men ofta.´

Edit: Jag känner igen fenomenet, och jag har personligen bestämt mig för att inte ta diskussionen. Om någon tar upp det med mig personligen kommer jag att säga vad jag tycker, men jag bedömer det som hopplöst att ta ett internetkrig med varenda person som postar vad jag tycker är korkade saker på Facebook. Där gäller det, tycker jag, också att skilja på ens egen omsorg om specifika personer och ärliga vilja att hjälpa, och ens eget behov att ha rätt och korrigera vad man upplever som vansinniga idéer. Man har ju begränsad rätt att tvångsutsätta andra för sitt missionerande, det gäller oavsett om man vill missionera för eller emot något.

Det är inte bara jag som gillar David Eberhard hör jag. :)

Tolkia
2014-03-30, 14:37
Det är inte bara jag som gillar David Eberhard hör jag. :)
Säkert inte, med tanke på hans försäljningssiffror. Personligen tycker jag att han är så kategorisk att man skulle kunna använda honom för att kalibrera en linjal, och därmed rätt så ointressant.

Ladugårdsdörr
2014-03-30, 15:18
De vanliga vaccinen har ungarna fått, men jag tog naturligtvis inte med dem till anvisad gymnastiksal där hundratals människor stod och hostade och nös på varandra i väntan på svininfluensavaccin...

Fartman
2014-03-30, 15:25
Ja det är ju i vilket fall väldigt märkligt hur personer tänker när dom väljer att förkasta allt som sakkunniga forskare och läkare säger men samtidigt sväljer allt som randombloggtomte82 skriver på sin blogg. *facepalm*

Scratch89
2014-03-30, 16:51
Säkert inte, med tanke på hans försäljningssiffror. Personligen tycker jag att han är så kategorisk att man skulle kunna använda honom för att kalibrera en linjal, och därmed rätt så ointressant.

Där ser man. Jag tycker det är härligt med folk som faktiskt vågar säga "Såhär tycker jag" utan att behöva oroa sig för att trampa på en massa kränkta tår. Och dessutom med faktaunderlag.

Allan
2014-03-30, 17:51
Ja det är ju i vilket fall väldigt märkligt hur personer tänker när dom väljer att förkasta allt som sakkunniga forskare och läkare säger men samtidigt sväljer allt som randombloggtomte82 skriver på sin blogg. *facepalm*

:hbang: Du beskrev just hela jävla internet

MasterChief
2014-03-30, 18:01
:hbang: Du beskrev just hela jävla internet

Jag skulle nog säga att han faktiskt beskrev hela jävla världen.

Tolkia
2014-03-30, 19:17
Jag skulle nog säga att han faktiskt beskrev hela jävla världen.
This. Det är inte direkt en sensationsnyhet att människors (som art, typ, d.v.s. supergeneraliserat) riskuppfattning handlar typ skitlite om förnuft och skitmycket om känslor. Misstänker att man skulle kunna hitta exempel på samhällsanalytiker som ondgör sig över detta från det antika Grekland, eller det gamla Egypten, om man letar lite.

Sedan tycker jag att man skall komma ihåg att mycket av "källa på det"-neuroticismen och fixeringen kring "de senaste rönen" som finns här på Kolo är precis samma sak som när småbarnsföräldrar faller för vaccinkonspirationspropaganda. Hur många som i trådar här frågar efter "senaste rön" och studier har egentligen kompetens för att värdera ett seriöst svar på sina frågor?

Det är lätt att bli självgod och tycka att man är så jäkla smart i sådana här frågor, men det handlar, tycker jag, mer om att vara osmart på olika områden.
Där ser man. Jag tycker det är härligt med folk som faktiskt vågar säga "Såhär tycker jag" utan att behöva oroa sig för att trampa på en massa kränkta tår. Och dessutom med faktaunderlag.
Det här är ju lite off topic, men dock:
Jag vill inte verka dryg men uppfattar Eberhard som epokgörande gör man nog bara när man läser på någon medicin/vårdutbildning eller prästseminariet (det finns fler likheter än man tror) och mest träffar andra studenter och lärare som inte arbetat kliniskt/praktiskt på många år. Eberhard är, tycker jag, ungefär Sveriges Dr Phil; han poängterar människors irrationalitet, framhäver vikten av struktur i tillvaron och är duktig på att formulera sig slagkraftigt. => Böcker som är roliga att läsa och ger läsaren en aha-upplevelse och en känsla av att vara smartare än resten av världen => Profit. Däremot är ju INGET av det han skriver nytt, eller tidigare okänt. Han paketerar det han lärt sig på utbildningen och sin kliniska erfarenhet på ett snyggt sätt, och en författartalang är inget som skall förminskas, men det är ju inte som att han är 2000-talets Freud eller något.

Jag hade f.ö. också en Eberhardperiod, men den tog slut när jag ramlade över något han skrivit om ett område jag var mer inläst på än han och började störa mig på att han är så svartvit. Jag tycker inte att det är så användbart, för det är inte så ofta världen är riktigt tydligt svartvit. (Givetvis personlig uppfattning och ingen allmän sanning.)

ducedo
2014-03-30, 19:54
Lämpligt nog så dök denna sajten (http://jennymccarthybodycount.com/Anti-Vaccine_Body_Count/Home.html) upp i mitt Twitter-flöde tidigare idag. Data från CDN (http://en.wikipedia.org/wiki/Centers_for_Disease_Control_and_Prevention).

http://www.vaccinews.net/wordpress/wp-content/uploads/2014/03/anti-vaccine_body_count.png

Griip
2014-03-30, 23:23
Inte før att jag ser ner på er undermænniskor som behøver vaccin før att må bra men sjælv anser jag att Vaccinerina sig ær ju ungefær som att nulla med kondom, cykla med hjælm eller skriva på internetforum med foliehatt på.

Agitator
2015-12-12, 02:04
http://www.smh.com.au/victoria/eighty-children-get-chickenpox-at-brunswick-north-west-primary-a-school-that-calls-for-tolerance-of-vaccine-dodgers-20151209-gljzkx.html

Oväntat.