handdator

Visa fullständig version : Träning under vlcd


Lennon
2014-03-29, 22:09
Vilket borde rimligtvis vara det bästa alternativet vid träning under vlcd?
Träning varannan dag, relativt lågintensivt där man ligger på 60% av sin kapacitet eller tung helkroppsträning två gånger i veckan där man ligger på omkring 80% av RM?

Jag vet att under deff så rekommenderas tung styrketräning men då vlcd är extremt få kcal så vill jag inte överanstränga en en redan hårt pressad kropp.

Gober
2014-03-29, 22:26
Så tungt du bara kan, intensivt. Korta pass och lågrep. Helkropp är vad jag tror det bästa alternativet. 3 pass i veckan om du orkar. Tycker absolut inte du ska hålla tillbaka, kör skiten ur dig i lite kortare pass (dock inget idiotiskt med ultrafail tills dina lemmar trillar av). Tänk på att du måste göra allt för att behålla musklerna på så lite kalorier.

Lennon
2014-03-29, 22:31
Så tungt du bara kan, intensivt. Korta pass och lågrep. Helkropp är vad jag tror det bästa alternativet. 3 pass i veckan om du orkar. Tycker absolut inte du ska hålla tillbaka, kör skiten ur dig i lite kortare pass (dock inget idiotiskt med ultrafail tills dina lemmar trillar av). Tänk på att du måste göra allt för att behålla musklerna på så lite kalorier.

Så köra på deff-upplägget, tunga vikter 5x5, 5x3?

Kommer kroppen verkligen hinna återhämta sig på tre pass i veckan med så få kcal?

Gober
2014-03-29, 23:27
Så köra på deff-upplägget, tunga vikter 5x5, 5x3?

Kommer kroppen verkligen hinna återhämta sig på tre pass i veckan med så få kcal?

Minns inte exakt hur jag körde, men börja med de tyngsta basövningarna, 3-4 tunga set. Resten tex latsdrag, rodd osv kan man köra Myorep på. 2 övningar per muskelgrupp. Sist i passet lite discoövningar som sidlyft, Curls och pushdowns. Håll dig till Max 60min. Pallar du inte så kör tex 2 pass vecka 1 och 3 vecka 2 osv.

Bara lite tankar :-) själv tränade jag hårt och det gick bra men PT också rejält på refeed.

Lennon
2014-03-29, 23:35
Okej, värdefulla tips!

Dock kör jag på den traditionella vlcdn dvs ingen refeed

EnergiÖverskott
2014-03-30, 06:13
Okej, värdefulla tips!

Dock kör jag på den traditionella vlcdn dvs ingen refeed

Menar du typ Nutrilett-VLCD? Helt korkat om det är muskelmassa du vill behålla och fett du vill bli av med.

EAA + fullvärdigt protein är vad som enbart borde intas i min värld om man ska gå VLCD-lågt på energi. Sedan lägger du 2-3 tunga hel/halvkropps-pass per vecka på det.

Ska du hålla på längre än en vecka så säger jag att en refeed är nödvändig. Tro mig, du kommer att behöva glykogenet och energin för att kunna fortsätta att prestera. En bättre prestation i sig kommer dessutom att indikera hårdare pass på gymet -> större förutsättningar att bibehålla och eventuellt utveckla mer muskelmassa.

Fokuserar du på kolhydrater under refeeden så kommer denna dag snarare bidra till ökad fettförlust än det motsatta.

Tänk om och kör en VLCD alá Ola med tung styrketräning 2-3 dagar/vecka samt en refeed varje vecka.

Lennon
2014-03-30, 21:25
Menar du typ Nutrilett-VLCD? Helt korkat om det är muskelmassa du vill behålla och fett du vill bli av med.

EAA + fullvärdigt protein är vad som enbart borde intas i min värld om man ska gå VLCD-lågt på energi. Sedan lägger du 2-3 tunga hel/halvkropps-pass per vecka på det.

Ska du hålla på längre än en vecka så säger jag att en refeed är nödvändig. Tro mig, du kommer att behöva glykogenet och energin för att kunna fortsätta att prestera. En bättre prestation i sig kommer dessutom att indikera hårdare pass på gymet -> större förutsättningar att bibehålla och eventuellt utveckla mer muskelmassa.

Fokuserar du på kolhydrater under refeeden så kommer denna dag snarare bidra till ökad fettförlust än det motsatta.

Tänk om och kör en VLCD alá Ola med tung styrketräning 2-3 dagar/vecka samt en refeed varje vecka.

Kör på Complete diet från Fairing + EAA. Möjligt att jag längre ner längs med vägen lägger in en refeed-dag, men pajjar inte det hela vlcd-rytmen? Jag lär ju gå upp ett par kilo igen ganska omgående om jag helt plötsligt trycker i mig 1000 kcal extra, eller vad det nu innebär.

Jag har inga värdefulla bulk-månader bakom mig utan har i princip börjat aktivt gymma igen under mars och har cirka 10 kg övervikt som jag gärna blir av med i första hand.

EnergiÖverskott
2014-03-31, 05:51
Kör på Complete diet från Fairing + EAA. Möjligt att jag längre ner längs med vägen lägger in en refeed-dag, men pajjar inte det hela vlcd-rytmen? Jag lär ju gå upp ett par kilo igen ganska omgående om jag helt plötsligt trycker i mig 1000 kcal extra, eller vad det nu innebär.

Jag har inga värdefulla bulk-månader bakom mig utan har i princip börjat aktivt gymma igen under mars och har cirka 10 kg övervikt som jag gärna blir av med i första hand.

Alltså en Refeed är nödvändigt för att du ska kunna träna hårt under en sådan diet. Jag har själv kört VLCD och utan refeed hade jag lagt ner efter en vecka, utan tvekan.

Nej, om du äter i huvudsak kolhydrat under din refeed så kan du lägga dig på ett energiplus och trots det kommer denna dagen att gynna din viktnedgång (i form av fett) i slutändan. Dessutom kommer du att få in glykogen i kroppen och kunna prestera hårdare under nästkommande vecka vilket det i sin tur indikerar att du kommer att innebära att du med större sannolikhet kommer att behålla/öka muskelmassan under denna diet.

Ligger du på runt 700 Kcal/dag och sedan en dag/vecka kör en refeed så borde du alltså satsa på riktigt mycket kolhydrater och ett energiöverskott på ca 2000 Kcal den dagen för att kunna får någon som helst betydande glykogeninlagring. Det skulle kunna vara t.ex 4500 Kcal, 2 x din kroppsvikt protein, max 50 gram fett och resten bara bombar du med kolhydrat.

Tro mig, det kommer att behövas och det kommer att gynna dina resultat. Kör du ingen refeed är det upplagt för katastrof.

Beemel
2014-03-31, 07:07
En fundering.

Varför rekommenderas korta pass under viktnedgång.

Är det för att man oftast inte har ork, eller är det p.g.a. ökad skaderisk?

Jag är i.o.f.s. bara en vecka in i min viktnedgång, men jag har aldrig kört längre pass än jag gör nu.
Blandar lågreps och högreps i samma pass, om det spelar någon roll.

EnergiÖverskott
2014-03-31, 07:29
En fundering.

Varför rekommenderas korta pass under viktnedgång.

Är det för att man oftast inte har ork, eller är det p.g.a. ökad skaderisk?

Jag är i.o.f.s. bara en vecka in i min viktnedgång, men jag har aldrig kört längre pass än jag gör nu.
Blandar lågreps och högreps i samma pass, om det spelar någon roll.

Det handlar väl främst om att det är betydligt svårare att återhämta sig om man ligger på ett medvetet energiunderskott för att gå ner i vikt. Sedan handlar det väl även om mest "bang for the buck". Man får inte ut så mycket av att stå och slita i timmar med att curla biceps under kaloriunderskott. Tunga, jobbiga bas/flerledsövningar där man får ut så mycket arbete och stimulans av muskelmassan som möjligt per tidsenhet är vettigt att tänka.

Funkar det med långa pass så kör på. Presterar och återhämtar du dig bra så fixa inte något som inte är trasigt liksom. Det gamla tråkiga svaret att "testa dig fram!" är även det rätt vettigt i detta sammanhang.

Beemel
2014-03-31, 08:08
Det handlar väl främst om att det är betydligt svårare att återhämta sig om man ligger på ett medvetet energiunderskott för att gå ner i vikt. Sedan handlar det väl även om mest "bang for the buck". Man får inte ut så mycket av att stå och slita i timmar med att curla biceps under kaloriunderskott. Tunga, jobbiga bas/flerledsövningar där man får ut så mycket arbete och stimulans av muskelmassan som möjligt per tidsenhet är vettigt att tänka.

Funkar det med långa pass så kör på. Presterar och återhämtar du dig bra så fixa inte något som inte är trasigt liksom. Det gamla tråkiga svaret att "testa dig fram!" är även det rätt vettigt i detta sammanhang.

Jo det funkar bra för mig.
är i.o.f.s. bara en vecka in i viktminskningen

King Grub
2014-03-31, 08:12
En fundering.

Varför rekommenderas korta pass under viktnedgång.

Är det för att man oftast inte har ork, eller är det p.g.a. ökad skaderisk?

Jag är i.o.f.s. bara en vecka in i min viktnedgång, men jag har aldrig kört längre pass än jag gör nu.
Blandar lågreps och högreps i samma pass, om det spelar någon roll.

Längre tid i stor negativ proteinbalans, större kortisolfrisättning -> sämre kortisol/testosteronratio,.

Beemel
2014-03-31, 09:41
Längre tid i stor negativ proteinbalans, större kortisolfrisättning -> sämre kortisol/testosteronratio,.

Ok, Men innebär det att en längre träning skulle ge sämre resultat än en kortare? Och då menar jag inte "resultat / minut"

Låt oss ta ned det på nybörjarnivå...

Om person A och person B är identiska.

Båda skulle äta identisk kost (underskott, låt oss säga 500kcal.).

Den ena skulle träna "kortare pass"
Den andra skulle träna "längre pass"

Om vi räknar bort parametrar som ork och skador.

Skulle, över tid, den som tränar de kortare passen ha bättre förutsättningar för sin utveckling (styrka, uthållighet, muskelvolym).

Om du skulle gissa (eller veta) vem tror du skulle ha fått bäst utveckling efter låt oss säga 4 månader?

Jag förstår tanken att effektiviteten (resultat kontra tidsanvändning) kan skilja sig, men det är inte det jag är intresserad av.

Kort sagt, med identiska ingångsvärden, vem skulle vara starkast och vem skulle ha mest muskler efter en viss tid?

Eller är det primärt kortisolets negativa påverkan som man vill undvika?

z_bumbi
2014-03-31, 11:07
Jag skulle skära i båda intensitet och volym när det gäller styrketräningen under en VLCD för någon som inte har mycket att ta bort och redan är tränad. Det är under så begränsad tid att man bara behöver belasta musklerna på något sätt för att de ska finnas kvar. Få reps och långa pauser gör att det blir lättare att genomföra.

Gäller det någon som är så överviktig att en VLCD är befogat så får man utgå från den personens förutsättningar men lågintensiv konditionsträning är ett bra utgångsläge. Det kan också vara smart att köra det i intervallform för att orken inte ska tryta så snabbt. Jag skulle också fundera på att ligga högre i kalorier för att personen ska kunna fortsätta träna eller om personen är inaktiv komma igång utan att det upplevs mer plågsamt än nödvändigt.

Lennon
2014-03-31, 12:48
Alltså en Refeed är nödvändigt för att du ska kunna träna hårt under en sådan diet. Jag har själv kört VLCD och utan refeed hade jag lagt ner efter en vecka, utan tvekan.

Nej, om du äter i huvudsak kolhydrat under din refeed så kan du lägga dig på ett energiplus och trots det kommer denna dagen att gynna din viktnedgång (i form av fett) i slutändan. Dessutom kommer du att få in glykogen i kroppen och kunna prestera hårdare under nästkommande vecka vilket det i sin tur indikerar att du kommer att innebära att du med större sannolikhet kommer att behålla/öka muskelmassan under denna diet.

Ligger du på runt 700 Kcal/dag och sedan en dag/vecka kör en refeed så borde du alltså satsa på riktigt mycket kolhydrater och ett energiöverskott på ca 2000 Kcal den dagen för att kunna får någon som helst betydande glykogeninlagring. Det skulle kunna vara t.ex 4500 Kcal, 2 x din kroppsvikt protein, max 50 gram fett och resten bara bombar du med kolhydrat.

Tro mig, det kommer att behövas och det kommer att gynna dina resultat. Kör du ingen refeed är det upplagt för katastrof.

Katastrof för vad? För musklerna? Orken? Återhämtningen?

Jag har läst om flera som kört vlcd men alla använder sig inte av en refeed-dag. Och personligen tycker jag att fet låter lite hemmasnickrat det här med refeed-dag. Men det är väl min okunskap. Just en av varningarna som framförs i samband med vlcd är att man inte ska återgå för snabbt till att äta sin normala kcal-mängd, vilket går lite stick i stäv med just refeed-dagen kan hag tycka. Då går försvinner väl den ketogenesa effekten?

Var kan jag läsa mer om resultaten krig refeed-dag.

EnergiÖverskott
2014-03-31, 14:09
Katastrof för vad? För musklerna? Orken? Återhämtningen?

Jag har läst om flera som kört vlcd men alla använder sig inte av en refeed-dag. Och personligen tycker jag att fet låter lite hemmasnickrat det här med refeed-dag. Men det är väl min okunskap. Just en av varningarna som framförs i samband med vlcd är att man inte ska återgå för snabbt till att äta sin normala kcal-mängd, vilket går lite stick i stäv med just refeed-dagen kan hag tycka. Då går försvinner väl den ketogenesa effekten?

Var kan jag läsa mer om resultaten krig refeed-dag.

Ska du köra 8 veckor Nutrilett och heter Britta och är nyss 59 år fyllda med 65 kilos övervikt så ska du nog skita i refeed. Definitivt ska du långsamt återgå till att börja äta mat igen och då inte gå tillbaka till dina gamla vanor heller.

Nej, det är inte hemmasnickrat med refeed. Jag lovar dig att prestationen kommer att vara så bedrövlig på gymet att du nästan kan skita i att träna totalt. Är det en väl genomtänkt VLCD med EAA och protein som intag så ser jag en refeed som ett nödvändigt inlägg för att kunna prestera och orka hålla i längre. Jo, om du överäter enbart kolhydrat (nästan) så kan det t.o.m innebära att den faktiska fettförlusten i slutändan blir större.

Skit i om du hoppar ur ketos några dagar. Det är inte det man eftersträvar med en proteinpuls-VLCD.

Läs igenom hela tråden om VLCD här på forumet innan du börjar tycker jag r en bra rekommendation.

Depzon
2014-04-12, 16:10
Testade med ett halvkroppspass var tredje dag, det kändes både som att det blev för långa pass samt att jag hade orkat träna oftare. Nu ska jag i stället testa att dela upp det i tre pass och köra varannan dag. Många verkar dock köra hela kroppen betydligt oftare. Är det någon särskild anledning just under VLCD att köra igenom alla muskler med kortare tidsrymd mellan? Helkroppspass är bara för jäkla långt för mig, i synnerhet om man gör tunga basövningar. Blir inte bra träning gjord när det kommer till kritan.

vicarious
2014-04-12, 16:17
Hur såg dina pass ut?

Depzon
2014-04-12, 22:17
Dag 1: Rygg 6 set, biceps 2 set, bröst 5 set, mage 4 set.

Dag 4: Lår 6 set, vader 3 set, axlar 4 set, triceps 3 set.


Har i stället tänkt köra:

Dag 1: Rygg och biceps

Dag 3: Bröst, triceps och mage

Dag 5: Ben och axlar

Ungefär samma antal set per muskelgrupp och då orkar jag nog med saker som marklyft och knäböj bättre.