handdator

Visa fullständig version : Byte av kläder


björne92
2014-03-29, 18:43
Hej det är så att mina två byxor spruckit, det ena paret köpte jag på NK och den andra på JC för cirka ett halvår sen - ett år sen. Jag försökte hitta kvittot men jag antar att dom slängts.. men sen hörde jag att de kanske går att få tillbaks ändå, stämmer detta?

Jockefoten
2014-03-29, 18:44
Utan kvitto? Nej.

ducedo
2014-03-29, 18:50
- Däremot måste den som vänder sig till en säljare för reklamation på något sätt kunna styrka att det är just hos det företaget som varan köpts. Vi brukar säga att kvitto inte är nödvändigt, men väldigt ofta är det bevis som krävs, säger Gustavsson. (Källa (http://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.304083-ingen-reklamation-utan-kvitto))

Tvivlar dock på att företag skulle ersätta saker du tagit sönder efter ett år.

björne92
2014-03-29, 18:52
Tvivlar dock på att företag skulle ersätta saker du tagit sönder efter ett år.

Dom kan inte se på märke, transaktion? Kan säga att aj sprang till bussen så sprack dom :O

Baskagge
2014-03-29, 19:02
Förmodligen behöver du kvittot. Jag bytte ett par Nudie-jeans som höll 6 månader eller så. Fick ett par nya som dock höll några månader sedan gav jag upp det märket.

tossefar
2014-03-29, 19:03
Kontoutdrag räcker gott och väl i de allra flesta butiker.

Pirko
2014-03-29, 19:05
Klart du kan. Säg det exakt så, be dom kolla tillbaka transaktionerna till dom datum du kan tänka dig du köpte kläderna. Du behöver inte vara exakt, säg ca. vilken vecka eller månad, så får dom luska fram det. Det är din rättighet, säger dom att det inte går så ljuger dom. Stå på dig och be att få prata med chefen. Gör en scen av det, var arg. Berätta djupgående hur det gick till, få dom att förstå.

Ge inte upp!
Lycka till!

Snubben
2014-03-29, 19:12
Klart du kan. Säg det exakt så, be dom kolla tillbaka transaktionerna till dom datum du kan tänka dig du köpte kläderna. Du behöver inte vara exakt, säg ca. vilken vecka eller månad, så får dom luska fram det. Det är din rättighet, säger dom att det inte går så ljuger dom. Stå på dig och be att få prata med chefen. Gör en scen av det, var arg. Berätta djupgående hur det gick till, få dom att förstå.

Ge inte upp!
Lycka till!


Nej, det är inte en rättighet. Du har ett eget ansvar att spara kvittot för produkten under den tid det finns garanti. Kvittot, per se, är beviset på garantin, inte det som butiken har. Däremot är de flesta butikerna väldigt tillmötesgående och kan, oftast, få fram saker man alla är inte det och det är inte tvingade till det.

björne92
2014-03-29, 19:14
Klart du kan. Säg det exakt så, be dom kolla tillbaka transaktionerna till dom datum du kan tänka dig du köpte kläderna. Du behöver inte vara exakt, säg ca. vilken vecka eller månad, så får dom luska fram det. Det är din rättighet, säger dom att det inte går så ljuger dom. Stå på dig och be att få prata med chefen. Gör en scen av det, var arg. Berätta djupgående hur det gick till, få dom att förstå.

Ge inte upp!
Lycka till!

Tack ska prova :-)

R Scarpa27
2014-03-29, 19:21
mkt beroende på personal.

skulle lämna tillbaka en sak en gång och blev blånekad.
åkte tillbaka dagen efter och ny personal fick lämna tillbaka direkt!...

björne92
2014-03-29, 19:28
mkt beroende på personal.

skulle lämna tillbaka en sak en gång och blev blånekad.
åkte tillbaka dagen efter och ny personal fick lämna tillbaka direkt!...

Pkej då kanake man ska ta med sig och prova avrje gång tills de funkar,

björne92
2014-03-29, 19:29
Vad ska man säga för att lyckas bäst?

Alfers
2014-03-29, 19:40
Vad ska man säga för att lyckas bäst?

"Jag har köpt flera par av detta märket här och det är första gången det här händer" osv

björne92
2014-03-29, 19:56
"Jag har köpt flera par av detta märket här och det är första gången det här händer" osv

Ja man kanske ska visa att man vill fortsätta köpa på stället men att man är upprörd över det som hänt

R Scarpa27
2014-03-29, 20:56
Pkej då kanake man ska ta med sig och prova avrje gång tills de funkar,

yes vara bara helt ärlig och nekar de... testa ny personal annan dag/timmar senare osv.

björne92
2014-03-29, 21:05
yes vara bara helt ärlig och nekar de... testa ny personal annan dag/timmar senare osv.

Tack :-) men gur ser de ut att de gått ett halvår - ett år, vad är tiden?

R Scarpa27
2014-03-29, 21:23
Tack :-) men gur ser de ut att de gått ett halvår - ett år, vad är tiden?

mkt beror inte bara på butiken vissa tillverkare av jeans ex g-star, acne, jl, tiger, jj m.m m.m... vissa har tex 12 månader garanti där ! beroende på tillverkare.

mer info...
– Om en vara går sönder inom sex månader utgår man från att felet är ursprungligt och då är det upp till butiken att bevisa att så inte är fallet. Här kan det handla om att jeansen spricker efter bara ett par månader eller krymper trots att du följt tvättanvisningarna, säger Peter Gustavsson, jurist på konsumentverket.

mer info..

Och jeansen håller hög standard kan man som konsument självklart råka ut för plagg som helt enkelt inte håller måttet. Då har du rätt att reklamera jeansen inom tre år från att du köpt dem. Men då måste det handla om ett ursprungligt fel och inte rent slitage.

björne92
2014-03-30, 10:43
mkt beror inte bara på butiken vissa tillverkare av jeans ex g-star, acne, jl, tiger, jj m.m m.m... vissa har tex 12 månader garanti där ! beroende på tillverkare.

mer info...
– Om en vara går sönder inom sex månader utgår man från att felet är ursprungligt och då är det upp till butiken att bevisa att så inte är fallet. Här kan det handla om att jeansen spricker efter bara ett par månader eller krymper trots att du följt tvättanvisningarna, säger Peter Gustavsson, jurist på konsumentverket.

mer info..

Och jeansen håller hög standard kan man som konsument självklart råka ut för plagg som helt enkelt inte håller måttet. Då har du rätt att reklamera jeansen inom tre år från att du köpt dem. Men då måste det handla om ett ursprungligt fel och inte rent slitage.

Vadå så de måste funnits en spricka från blrjan för att de där tte år reklmationen ska gälla?
Dka kolla märkena när ja kommer hem

Philley
2014-03-30, 11:07
Garanti är ju bara något säljaren avtalar med dess köpare, alltså inget som är lagstadgat vill jag minnas.

hahavaffan
2014-03-30, 11:13
Klart du kan. Säg det exakt så, be dom kolla tillbaka transaktionerna till dom datum du kan tänka dig du köpte kläderna. Du behöver inte vara exakt, säg ca. vilken vecka eller månad, så får dom luska fram det. Det är din rättighet, säger dom att det inte går så ljuger dom. Stå på dig och be att få prata med chefen. Gör en scen av det, var arg. Berätta djupgående hur det gick till, få dom att förstå.

Ge inte upp!
Lycka till!Men lol.

Pirko
2014-03-30, 11:50
Men lol.

Nej, det är inte en rättighet. Du har ett eget ansvar att spara kvittot för produkten under den tid det finns garanti. Kvittot, per se, är beviset på garantin, inte det som butiken har. Däremot är de flesta butikerna väldigt tillmötesgående och kan, oftast, få fram saker man alla är inte det och det är inte tvingade till det.


Var jag inte tydlig nog med min ironi i inlägget? :)

björne92
2014-03-30, 11:56
Var jag inte tydlig nog med min ironi i inlägget? :)

Skulle ju va bra om du kan skriva utan ironi, rätt svårt att förstå över internett...

Pirko
2014-03-30, 12:06
Skulle ju va bra om du kan skriva utan ironi, rätt svårt att förstå över internett...

Okay homie.
Din fråga får mig att tro att du är ett troll. Du kan inte seriöst överväga att gå tillbaka till en affär ett år senare med spruckna jeans och be om pengar tillbaka, utan kvitto? Jag hade inte ens tänkt tanken med kvitto.

Om dom inte går att laga så köp nya är mitt slutgiltiga svar.

björne92
2014-03-30, 12:09
Okay homie.
Din fråga får mig att tro att du är ett troll. Du kan inte seriöst överväga att gå tillbaka till en affär ett år senare med spruckna jeans och be om pengar tillbaka, utan kvitto? Jag hade inte ens tänkt tanken med kvitto.

Om dom inte går att laga så köp nya är mitt slutgiltiga svar.

Då min polare pluggar juridik och tippsade om att det kan gå utan kvitto(reklmationrätten) så tänkte jag fråga här på forumet om det är någon som vet att så är fallet, är det något konstigt med det?

Donner
2014-03-30, 12:13
Du måste ju självklart ha något som styrker ditt köp där. Din polare är en väldigt dålig student om han säger annat.

hahavaffan
2014-03-30, 12:33
Haha, missade ironin, men underbar sådan.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Loke
2014-03-30, 13:15
Nej, det är inte en rättighet. Du har ett eget ansvar att spara kvittot för produkten under den tid det finns garanti. Kvittot, per se, är beviset på garantin, inte det som butiken har. Däremot är de flesta butikerna väldigt tillmötesgående och kan, oftast, få fram saker man alla är inte det och det är inte tvingade till det.

Fast du har ju fel här. Det enda som behövs är ett bevis för att köpet skett. Kvittot är visserligen till för att bevisa just det, men vilket bevis som hellst bör fungera. Till exempel får man ju ofta inga kvitton vid distansköp.

björne92
2014-03-30, 13:20
Du måste ju självklart ha något som styrker ditt köp där. Din polare är en väldigt dålig student om han säger annat.

Så om ja själv skulle leta upp transaktionsdatum och drt på min bank skulle de inte funka som bevis?

awesomooo
2014-03-30, 13:46
Det ska väl gå utan kvitto? Kontoutdrag etc. Dock känns det ju lite weird att gå in med ett par trasiga byxor ett år senare. Dom var ju inte trasig när du köpte dom.

björne92
2014-03-30, 13:51
Det ska väl gå utan kvitto? Kontoutdrag etc. Dock känns det ju lite weird att gå in med ett par trasiga byxor ett år senare. Dom var ju inte trasig när du köpte dom.

Ne men dom på nk iaf för typ mindre än ett halvårsen, var dyra också

Squidh
2014-03-30, 18:55
Ne men dom på nk iaf för typ mindre än ett halvårsen, var dyra också

Du behöver inte ett kvitto men någonting som ksn styrka ditt köp, eventuellt ett kontoutdrag som tidigare nämnts.
I upp till 6 månader är det upp till butiken som sålt varan att påvisa att det inte är ett fabrikationsfel. Har det gått mer än sex månader är det ditt ansvar som kund att visa att det är ett fabrikationsfel eller någonting som uppstått pga en "dålig" vara.

Reklamationsrätt ska gälla i upp till två år tror jag på kläder.
Kontakta konsumentombudsmannen annars för att få reda på mer exakt vad det är som gäller.

Lycka till!

björne92
2014-03-30, 19:06
Du behöver inte ett kvitto men någonting som ksn styrka ditt köp, eventuellt ett kontoutdrag som tidigare nämnts.
I upp till 6 månader är det upp till butiken som sålt varan att påvisa att det inte är ett fabrikationsfel. Har det gått mer än sex månader är det ditt ansvar som kund att visa att det är ett fabrikationsfel eller någonting som uppstått pga en "dålig" vara.

Reklamationsrätt ska gälla i upp till två år tror jag på kläder.
Kontakta konsumentombudsmannen annars för att få reda på mer exakt vad det är som gäller.

Lycka till!

Tackar, skönt med folk som kan skriva utan ironi :-)