handdator

Visa fullständig version : Kolozzeums Linuxklubb


Thornblom
2014-03-29, 17:42
Jag tyckte att det vore trevligt med en tråd för oss som använder Linux. Kan vara bra att diskutera kring olika distros, och framför allt lura över stackars Windowsanvändare... :D

Så, vilka kör Linux och vad kör ni för distros?

Just nu kör jag Arch Linux med KDE, har precis bytt från Debian Jessie. Gillar det skarpt än så länge!

Blaine
2014-03-29, 17:59
Om du träffade på en person som är helt grön gällande allt som rör datoranvändning och operativsystem, vilka för- och nackdelar skulle du lista om Linux respektive Windows?

Loke
2014-03-29, 18:08
Om du träffade på en person som är helt grön gällande allt som rör datoranvändning och operativsystem, vilka för- och nackdelar skulle du lista om Linux respektive Windows?

Den där typen av frågor är nästan omöjliga att ge vettiga svar på. I princip kommer windows och tex ubuntu upplevas som samma sak, men det är tusentals detaljer som är olika. Vad som är bra och dåligt handlar mycket om smak.

Som tur var behöver man inte välja. Att tanka ner ubuntu och bränna till skiva eller lägga på usbminne är lätt, och sen är det bara att testa lite.

iddqd
2014-03-29, 18:46
Jag kör Linux Mint 15 på min stationära dator och 16 på den bärbara. Tycker det är rätt mysigt. Är dock lite sugen på att testa Arch.

Olegh
2014-03-29, 18:47
Använder det lite på jobbet. Ser ingen anledning att använda det hemma dock.

tossefar
2014-03-29, 19:06
Om du träffade på en person som är helt grön gällande allt som rör datoranvändning och operativsystem, vilka för- och nackdelar skulle du lista om Linux respektive Windows?

För en oinsatt användare finns det inga fördelar med linux som "bruks"-os. Annat än priset, om det är en faktor. Nackdelarna är oändliga. Andelen datorfixare i bekantskapskretsen som kan/orkar/vill fixa din linuxburk är oftast noll.

David Brent
2014-03-29, 19:25
08-dude hade blivit tårögd över denna tråd.

cero
2014-03-29, 20:13
För en oinsatt användare finns det inga fördelar med linux som "bruks"-os. Annat än priset, om det är en faktor. Nackdelarna är oändliga. Andelen datorfixare i bekantskapskretsen som kan/orkar/vill fixa din linuxburk är oftast noll.

Hur marknadsför man då Linux?

TranceII
2014-03-29, 20:39
För en oinsatt användare finns det inga fördelar med linux som "bruks"-os. Annat än priset, om det är en faktor. Nackdelarna är oändliga. Andelen datorfixare i bekantskapskretsen som kan/orkar/vill fixa din linuxburk är oftast noll.

Väldigt många använder det redan i formen av Android-telefoner/plattor. Om utvecklingen fortsätter så känns det rimligt att en desktop-version som är anpassad för helt oinsatta som kommer från Android-världen kan ta över en del.

MtotheM
2014-03-29, 21:09
Kör ubuntu. Främst eftersom jag tror att det har störst poteintial att föra in en linux distro på PC-marknaden. Tex. så säljer system76 datorer med ubuntu försintallerat. Men det spelar ingen större roll för mig vad det är för distro egentligen. Bara jag har firefox, emacs och en terminal så kvittar det.

För en oinsatt användare finns det inga fördelar med linux som "bruks"-os. Annat än priset, om det är en faktor. Nackdelarna är oändliga. Andelen datorfixare i bekantskapskretsen som kan/orkar/vill fixa din linuxburk är oftast noll.

Håller inte riktigt med. Jag tror att en användare utan datorvana skulle kunna ha lättare för en burk med ubuntu i många fall. Det är dessutom oftast lättare att lösa olika problem pga en stor community, och det krävs oftast bara att man skriver in en rad i kommandoprompten, mot att klicka genom 20 rutor med en 20 sidors guide.

cero
2014-03-29, 21:20
Jag tror att en användare utan datorvana skulle kunna ha lättare för en burk med ubuntu i många fall.

De andra operativsystemen är ju redan superenkla?

Kafka
2014-03-29, 21:21
Kör Ubuntu 12.04. Har dock haft stora problem med kraschar, men vet inte om de beror på hård- eller mjukvara. Blir väl en uppgradering till 14.04 i april, så får se om det löser problemen. Annars blir det en total ominstallation. (Har jag avslöjat mig som en Linux-noob vid det här laget?)

Donner
2014-03-29, 23:01
Körde en del tidigare och haft några kurser i linux men känner inget behov av att bruka det hemma. Någon får gärna försöka övertala mig.

Har två krav: Spela cs/wow och systemutveckling. Möjligtvis hosta någon databas eller annat som har med systemutveckling att göra. Vad har jag för fördelar med linux gentemot win?

MtotheM
2014-03-30, 00:22
Körde en del tidigare och haft några kurser i linux men känner inget behov av att bruka det hemma. Någon får gärna försöka övertala mig.

Har två krav: Spela cs/wow och systemutveckling. Möjligtvis hosta någon databas eller annat som har med systemutveckling att göra. Vad har jag för fördelar med linux gentemot win?

Vill du kunna spela cs/wow på samma OS som du utvecklar på så har du bara windows. Sedan vet jag inte vad du klassar som systemutveckling, men jag har alltid funnit att det är enklare att programera både för och på *nix baserade system, allt man behöver finns i princip redan, och det man inte har är det bara att apt-getta med ett enkelt kommando istället för att klicka runt och leta. Kompilera C? Inga problem, bara gcc:a, istället för att ändra massa env. paths, installera massa program etc, få GTK att kompilera i win? pain in the ass, linux? inga problem...

Själv så dualbootar jag Win7 och Ubuntu. Ska jag spela spel så blir det win7, ska jag hålla på med programering så bootar jag om till ubuntu. Går ändå så pass snabbt med SSD att det inte blir jobbigt.

shut teh face
2014-03-30, 06:29
Spel: Windows 7
Jobb: Mac OS X
Media: Mac OS X

Jag kör inget linux men jag arbetar mot det dagligen

4623
2014-03-30, 13:24
De andra operativsystemen är ju redan superenkla?

Tycker du?

Jag får spel när jag kopplar upp mig mot en kund som kör Windows 2012. Skulle hellre se att de körde Linux.

r1kkie
2014-03-30, 14:38
En polare under min studietid introducerade Linux för mig. Han nämde att det hade utförts ett test där 10-20 personer som inte hade någon datorvana över huvud taget fick testa på Linux för att sedan gå över till windows.
Samtidigt hade man en grupp på lika många som introducerades windows först för att sedan gå över till Linux. Båda grupperna tyckte Linux va lättare att använda än windows.
Exakt vad de fick göra med datorerna vet jag ej och heller inte hur mycket sanning det ligger i det. Men men. Lite kul kuriosa. :)

Crippa90
2014-03-30, 14:56
Administrerar program i Linux på jobbet, är Red hat vill jag minnas. På skolan satt vi nästan bara i SunOS/Solaris.

Är halvnoob när det kommer till Linux och kan ärligt talat inte säga vad som är skillnaden mellan ex. Linux och Unix, och de olika versionerna.

Men det är jävligt njutigt att kötta i terminalen med diverse kommando! :cool:

Thornblom
2014-03-30, 16:34
Om du träffade på en person som är helt grön gällande allt som rör datoranvändning och operativsystem, vilka för- och nackdelar skulle du lista om Linux respektive Windows?

Du lär dig hur en dator fungerar i en helt annan utsträckning när du använder Linux.

Jag installerade Ubuntu åt min mormor nyligen, hon tyckte att Windows var svårt. Nu får jag inte lika många samtal om datorfrågor längre, så det måste ju betyda något... ;)

Thornblom
2014-03-30, 16:38
Jag kör Linux Mint 15 på min stationära dator och 16 på den bärbara. Tycker det är rätt mysigt. Är dock lite sugen på att testa Arch.

Arch är underbart. Att installera det kan dock vara en riktigt svår uppgift om man inte har så bra Linux-kunskaper. Men det finns guider lite här och där.

Beholder
2014-03-30, 22:52
ja man kanske borde testa linux någon gång

Thornblom
2014-04-01, 21:11
Någon som kör Awesome window manager?

Agitator
2014-04-01, 21:28
Jag älskar Linux, använder Debian sedan slutet på 90talet. Men är numera endast i windowsmiljön.

Enda anledningen är att jag vill spela och redigera film/bilder. Allt det görs bäst under windows. Saknar att peta och pula i linux, vilket jag älskar att göra. Men orkar inte ha två installationer som jag dualbootar mellan bara för att. Så det slutar med att man bara kör windows tyvär. Hade redigeringsbiten samt alla spel fungerat i linux så hade det varit en helt annan historia!

David Brent
2014-04-02, 05:08
Någon som kör Awesome window manager?



Jag kör I3 istället, gillar den bättre än awesome. Men det var ett tag sedan jag provade awesome senast.

tlk
2014-04-02, 06:26
En polare under min studietid introducerade Linux för mig. Han nämde att det hade utförts ett test där 10-20 personer som inte hade någon datorvana över huvud taget fick testa på Linux för att sedan gå över till windows.
Samtidigt hade man en grupp på lika många som introducerades windows först för att sedan gå över till Linux. Båda grupperna tyckte Linux va lättare att använda än windows.
Exakt vad de fick göra med datorerna vet jag ej och heller inte hur mycket sanning det ligger i det. Men men. Lite kul kuriosa. :)

Linux är definitivt lättare att använda. Man slipper ha löjligt pek- och klick-interface med massa ikoner och retarderad mus som input. Istället kan man helt hänge sig att använda tangentbordet som input-device och få allt gjort via vettig kommandotolk.

xmonad + xterm + tmux + zsh + emacs for life liksom.

tlk
2014-04-02, 06:27
Någon som kör Awesome window manager?

Körde en period. Trivs bättre med xmonad.



Jag älskar Linux, använder Debian sedan slutet på 90talet. Men är numera endast i windowsmiljön.

Enda anledningen är att jag vill spela och redigera film/bilder. Allt det görs bäst under windows. Saknar att peta och pula i linux, vilket jag älskar att göra. Men orkar inte ha två installationer som jag dualbootar mellan bara för att. Så det slutar med att man bara kör windows tyvär. Hade redigeringsbiten samt alla spel fungerat i linux så hade det varit en helt annan historia!


Det går utmärkt att installera nån looniks på en WM i t.ex. VirtualBox.

Jag är lite så här. Använt uteslutande *nix sen 90-talet. Körde windows 2.0 på datorn innan dess. Provat latja med winXP, win7, och win8.1 på sambons laptop. WinXP och Win7 fann jag extremt oanvändarvänliga. Svårt att installera program (man måste ungefär leta runt på diverse olika hemsidor istället för att ha ungefär all mjukvara i något vettigt repository ala AUR eller ports), jobbigt att konfigurera (hittar inte ens konfigurationsfiler och var tvungen att använda något pek- och klickinterface). Sen är bristen på mjukvara som passar mig i windows en stor nedsida. Känns inte som något alternativ riktigt.

Peta och pula är något jag sällan tycker om alls. Förvisso konfar jag om min emacs ad nauseum. Men OS:et i grunden vill jag att det bara ska fungera utan att man ska behöva mecka med en massa grejer.

Jag gillar ju sällan mus som interface utan föredrar då tangentbord.. Tills sambon körde in win8.1 på laptopen. OMG. De har löst hur man gör ett riktigt härligt UI. Nästan så man blir sugen på att migrera över till denna värld. Om de kunde byta ut "desktop"-appen i det mot något mer xmonad-liknande så hade det i princip varit klippt och skuret.

Agitator
2014-04-02, 18:37
Ja, men att köra debian i WM är inget alternativ för mig direkt. Självklart går det ju utmärkt. Eftersom jag bara skulle surfa och göra allmänna saker i linux. Men varje gång jag hoppar till windows miljön så kommer jag störa mig på att jag inte kan göra det jag vill tillfredsställande nog under Debian. Och då tröttnar jag.

Men jag älskar att pilla i linux, det är halva grejen för mig. Köra shell 80 procent av tiden utöver webläsaren och emailen.

Arf Pingvin
2014-04-02, 19:51
Funkar Photoshop än? Nähä. Game over.

Armed Dingo
2014-04-02, 20:03
Försökte installera Fedora på en laptop med korrupt RAM. Det gick sådär. Sedan dess har jag inte försökt, använder OS X. Inte speciellt mycket peka och klicka heller när man använder Alfred till nästan allt.
För den oinsatte på OS X så är Alfred grymt - en tom snygg textruta som dyker upp vid Alt+Space. Söka på google, skriv, tryck enter. Öppna en fil? skriv namnet, tryck enter. öppna mappen filer ligger i? Skriv Fi namnet, tryck enter. Söka din torrent/youtube/annat sajt? Skriv kortkommando, t.ex. you metallica, tryck enter. Fungerar med mail dokument kontakter, allt. Resultaten kommer i samma sekund du skriver.

Du kan associera Applescripts med kortkommandon med Alfred. Har skrivit ett script som grabbar nuvarande spelade artist från iTunes eller Spotify och tar mig direkt till den artisten på min favoritplats för nedladdning med Alt+X.

Nu blev det himla massa om Alfred.

Yes
2014-04-02, 20:52
Du lär dig hur en dator fungerar i en helt annan utsträckning när du använder Linux.

Nej, man lär sig på sin höjd hur Linux fungerar. Ja, om man nu inte kör någon av distarna som är så enkla att inte ens mormor behöver någon support. ;)

Thornblom
2014-04-02, 22:28
Nej, man lär sig på sin höjd hur Linux fungerar. Ja, om man nu inte kör någon av distarna som är så enkla att inte ens mormor behöver någon support. ;)

Okej, dåligt förenklat av mig. Men du förstår min poäng.
En dator är såklart en CPU som utför operationer och kommunicerar med minnen med hjälp av bitinstruktioner... :)

Yes
2014-04-02, 23:18
Jag förstår inte poängen. Använder du Linux mycket kommer du lära dig det, precis som du lär dig Windows. Det är bara olika mjukvara.

MtotheM
2014-04-02, 23:31
Jag förstår inte poängen. Använder du Linux mycket kommer du lära dig det, precis som du lär dig Windows. Det är bara olika mjukvara.

Linux döljer däremot inte lika mycket av implementationen som Windows. Det beror ju såklart hur man använder OSet. Använder du det för att surfa/whatever, utan att någonsin använda terminalen, eller kolla i config filer etc, så kommer du inte lära dig något utöver det du hade lärt dig i Windows.

Yes
2014-04-02, 23:56
Linux döljer däremot inte lika mycket av implementationen som Windows. Det beror ju såklart hur man använder OSet. Använder du det för att surfa/whatever, utan att någonsin använda terminalen, eller kolla i config filer etc, så kommer du inte lära dig något utöver det du hade lärt dig i Windows.
Det är inte en lika välintegrerad lösning så du måste in och ratta systemet manuellt i mycket högre utsträckning. Vill du däremot grotta i Windows går det också bra, varför man nu skulle vilja det.

LoveMachine
2014-04-03, 08:11
Har kört Ubuntu 12.01 samt numer Linux Mint 15 på min laptop. Jag har varit mycket nöjd då det på det stora hela flutit på bra och piggat upp en gammal och trött maskin. Att MatLab inte fungerar som det ska har jag däremot nästa fått en hjärnblödning över då det är ett av mina viktigast verktyg i min forskning.

Det började när jag behövde installera om Windows men det visade sig vara för svårt att göra. Datorn har ingen DVD-spelare så jag kunde inte bränna ut den installationsdisk jag hade rätt till, och jag tänkte inte köpa en extern. Göra en bootbar USB-stick stödde inte Windows så det alterntive försvann. När jag väl hade haxxat fram en lösning så visade det sig att det bara var en återställningsskiva och inte så jag kunde göra en helt ren installation. Då blev jag förbannad och installerade Ubuntu på en bråkdel av tiden som hade gått åt till att få till gång till det OS jag betalat för.

För mig så har Linux varit ett bra sätt att få bättre prestanda ur en laptop som jag ändå bara använder till slösurf på resande fot, programmering eller jobb. Skulle jag använda den för spel så skulle jag nog behållt Windows eftersom det spara mig en hel del besvär. Men samtidigt så har jag lärt mig väldigt mycket nyttigt av att använda Linux och göra mer saker via terminalen.

Thornblom
2014-04-03, 08:43
Har kört Ubuntu 12.01 samt numer Linux Mint 15 på min laptop. Jag har varit mycket nöjd då det på det stora hela flutit på bra och piggat upp en gammal och trött maskin. Att MatLab inte fungerar som det ska har jag däremot nästa fått en hjärnblödning över då det är ett av mina viktigast verktyg i min forskning.

Det började när jag behövde installera om Windows men det visade sig vara för svårt att göra. Datorn har ingen DVD-spelare så jag kunde inte bränna ut den installationsdisk jag hade rätt till, och jag tänkte inte köpa en extern. Göra en bootbar USB-stick stödde inte Windows så det alterntive försvann. När jag väl hade haxxat fram en lösning så visade det sig att det bara var en återställningsskiva och inte så jag kunde göra en helt ren installation. Då blev jag förbannad och installerade Ubuntu på en bråkdel av tiden som hade gått åt till att få till gång till det OS jag betalat för.

För mig så har Linux varit ett bra sätt att få bättre prestanda ur en laptop som jag ändå bara använder till slösurf på resande fot, programmering eller jobb. Skulle jag använda den för spel så skulle jag nog behållt Windows eftersom det spara mig en hel del besvär. Men samtidigt så har jag lärt mig väldigt mycket nyttigt av att använda Linux och göra mer saker via terminalen.

Matlab fungerar bra till Arch Linux, kan vara värt att testa?

LoveMachine
2014-04-03, 09:40
Matlab fungerar bra till Arch Linux, kan vara värt att testa?

Det tackar jag för. Då kanske jag få byta til Arch vid tillfälle. Nu har jag ingen resa inplanerad inom den närmaste framtiden. Men vad jag förstår är Arch kanske inte världens mest lätthanterade dist, så det är kanske dags att redan nu börja fippla lite.

Thornblom
2014-04-03, 10:25
Det tackar jag för. Då kanske jag få byta til Arch vid tillfälle. Nu har jag ingen resa inplanerad inom den närmaste framtiden. Men vad jag förstår är Arch kanske inte världens mest lätthanterade dist, så det är kanske dags att redan nu börja fippla lite.

Här finns dokumentation om MatLab på Arch. https://wiki.archlinux.org/index.php/matlab

Arch kan vara enkelt, kör du t.ex Gnome är det inga problem. Det knepiga kan vara att installera, ingen grafisk installerare.
Det finns kanonguider dock. T.ex
http://www.muktware.com/2013/11/how-to-install-arch-linux-updated/16825

WHITEFOLKS
2014-04-03, 10:27
Jag brukar köra Debian när det är dags för linux, även Ubuntu som desktop. Fina fisken båda två :)

tossefar
2014-04-03, 11:46
Göra en bootbar USB-stick stödde inte Windows så det alterntive försvann. När jag väl hade haxxat fram en lösning så visade det sig att det bara var en återställningsskiva och inte så jag kunde göra en helt ren installation.

Att göra en bootbar usb-sticka har funkat sedan XP... Att du har köpt fel skiva kan ju omöjligt skyllas på Windows.

Piranha
2014-04-03, 12:00
W8 plus Linuxmint hemma.

W7 och RH 5.5-6.5 på jobbet.

LoveMachine
2014-04-03, 12:00
Att göra en bootbar usb-sticka har funkat sedan XP... Att du har köpt fel skiva kan ju omöjligt skyllas på Windows.

Jo man kan skapa en USB, från en DVD eller en ISO-fil. Datorn hade inte en DVD-spelare och kom med OS installerat, ingen ISO medföljde. Problemet är att den funktion som finns för att skapa en återställningskiva inte stödjer att man skapar en ISO utan bara att man bränner ut skivan, vilket är lite besvärligt. Det gick som sagt att komma runt med lite annan mjukvara. Men då jag ville byta ut disken som strulade och göra installationen från grunden så var det ändå inte aktuellt med med den resulterande USB:n.

Jag förstår dock inte varför det ska behöva vara så. Jag har en licens för Windows som krävs för installation. Ska det då vara så svårt att tillhandahålla en installationsfil? Det är ju inte DVD-skivan/USB-minnet/ISO-filen som kostar utan mjukvaran som finns på den.

tossefar
2014-04-03, 16:41
Jag förstår dock inte varför det ska behöva vara så. Jag har en licens för Windows som krävs för installation. Ska det då vara så svårt att tillhandahålla en installationsfil? Det är ju inte DVD-skivan/USB-minnet/ISO-filen som kostar utan mjukvaran som finns på den.

Du skriver bara in din produktnyckel på microsofts hemsida så får du ladda ner en iso-fil direkt. Det kan inte bli mycket lättare...

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-key-only

LoveMachine
2014-04-03, 18:37
Du skriver bara in din produktnyckel på microsofts hemsida så får du ladda ner en iso-fil direkt. Det kan inte bli mycket lättare...

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-key-only

Gäller det även Windows 7? I så fall så lyfter jag på hatten och tackar då den infon, om det skulle bli aktuellt igen.

mikaelj
2014-04-04, 13:20
Ubuntu. Den distro som suger minst. apt är schysst.

(Förutom när de byter ut bash mot dash och gawk mot mawk, utan att säga nå't. Förbannat irriterande när allt går sönder. Eller att de supit sönder DisplayLink-stödet med deras kernelpatchar. Canonicals QA är lite sådär.)

Någon som kör Awesome window manager?

Nah, StumpWM. Skriven i Common Lisp.

WinXP och Win7 fann jag extremt oanvändarvänliga. Svårt att installera program (man måste ungefär leta runt på diverse olika hemsidor istället för att ha ungefär all mjukvara i något vettigt repository ala AUR eller ports), jobbigt att konfigurera (hittar inte ens konfigurationsfiler och var tvungen att använda något pek- och klickinterface). Sen är bristen på mjukvara som passar mig i windows en stor nedsida. Känns inte som något alternativ riktigt.

Plus ett.

Peta och pula är något jag sällan tycker om alls. Förvisso konfar jag om min emacs ad nauseum. Men OS:et i grunden vill jag att det bara ska fungera utan att man ska behöva mecka med en massa grejer.

Plus 2.

Vill du däremot grotta i Windows går det också bra, varför man nu skulle vilja det.

Nej, det gör ju faktiskt inte det.

Donner
2014-04-04, 20:35
Nu när vi drar igång ett projektarbete i skolan tänkte jag prova på linux. Ska sätta upp en mysql server. Fått ner mysql 5.5 mha denna guiden: https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/mysql.html

Men vad gör man nu? Googlat runt efter guider för att configa en sql server men går bet. Någon som sitter på e fin guide får mer än gärna länka.

MtotheM
2014-04-04, 20:38
Nu när vi drar igång ett projektarbete i skolan tänkte jag prova på linux. Ska sätta upp en mysql server. Fått ner mysql 5.5 mha denna guiden: https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/mysql.html

Men vad gör man nu? Googlat runt efter guider för att configa en sql server men går bet. Någon som sitter på e fin guide får mer än gärna länka.

Nu har jag ingen guide, men du skriver "mysql" i terminalen för att få terminalsversionen av mysql, eller så får du leta upp ett gränssnitt, t.ex. phpmyadmin.

Donner
2014-04-04, 20:44
Nu har jag ingen guide, men du skriver "mysql" i terminalen för att få terminalsversionen av mysql, eller så får du leta upp ett gränssnitt, t.ex. phpmyadmin.


Ska kolla upp phpmyadmin, tack för hjälpen!

4623
2014-04-04, 20:50
Inte kört Linux ordentligt sedan Slackware 8.1 kom ut. Har Ubuntu på laptopen men gillar inte det. Har en server hos en polare på Gbit-lina som jag IRCar från. Tips på något kul jag kan göra med den?

Thornblom
2014-04-04, 21:45
Inte kört Linux ordentligt sedan Slackware 8.1 kom ut. Har Ubuntu på laptopen men gillar inte det. Har en server hos en polare på Gbit-lina som jag IRCar från. Tips på något kul jag kan göra med den?

Kör Arch på laptopen om du vill ha lite skoj :)

tlk
2014-04-05, 09:01
Kör Arch på laptopen om du vill ha lite skoj :)

Nu är jag arch-användare själv.. men jag undrar.. hur har man mer skoj i arch än ubuntu?

vvrab
2014-04-05, 20:38
Arch tar inte bara lång tid att sätta upp utan behöver underhållas noggrant. Det jobbiga med bleeding edge-dists som arch är att de kräver tid (vilket för vissa är positivt). Man kan inte liksom bara uppgradera systemet med pacman. Man måste hålla koll på hemsidan regelbundet och gärna vara med i en mailinglista. Jag uppdaterade mitt system en dag (hade inte gjort det på ett bra tag) och det resulterade i att jag inte fick igång systemet igen, hur mycket jag än försökte. Det visade sig att de några månader innan hade gjort någon uppdatering till pacman och man var tvungen att ändra på någon fil INNAN man uppgraderade. Och det hade de skrivit på hemsidan, vilket när jag väl fick det problemet låg någonstans mellan sida tjugoelva och trettiotolv bland nyheterna.

shut teh face
2014-04-05, 20:43
Jag personligen ser inget självändamål i att behöva "mecka", men när man väl vill/behöver det så ska det gå. Det går inte i Windows.

Ni kan ju testa jobba med continuous deployment i stor skala gentemot windows, det är inge kul. Vi lägger säkert 80% av vår tid på underhåll gentemot windows..

Men Linux är inte alltid bra och har sina nackdelar också vad det bär, vi kör endast rhel/centos och man vill ju helst inte börja blanda in debian hur som helst nu, man funderar ju på om smartOS eller något skulle vara lämpligare.