handdator

Visa fullständig version : Dragremmar viktigt?


HenrY
2004-03-19, 10:13
Tjabba!
En fråga, speciellt när det gäller ryggträningen, är dragremmar viktigt för att få den bästa kontakten med ryggen?
Har hört att det blir mycket lättare att få kontakt med ryggen och att det även kopplar bort biceps i viss grad?
Pumpa på alla gym-freaks!:bpump: :hbang:

Mvh. HenrY

Shadow Warrior
2004-03-19, 10:21
Originally posted by HenrY
Tjabba!
En fråga, speciellt när det gäller ryggträningen, är dragremmar viktigt för att få den bästa kontakten med ryggen?
Har hört att det blir mycket lättare att få kontakt med ryggen och att det även kopplar bort biceps i viss grad?
Pumpa på alla gym-freaks!:bpump: :hbang:

Mvh. HenrY

Dragremmar hjälper inte till att koppla bort biceps, däremot kan det vara bra att använda i marklyft om man inte orkar/vill hålla i stången under hela settet. Generellt sett så behöver man inte/bör man inte använda dragremmar i övrig träning.

RobbeliRobban
2004-03-19, 10:22
Jag är av åsikten att dragremmar är inte viktigt, dragremmar förstör din greppstyrka (om du inte tränar greppet separat) så håll dig borta från detta ondskans påfund.

Att remmar skulle koppla bort biceps och ge bättre kontakt med ryggen tror jag inte stämmer, rörelsen blir ju precis likadan, förutom att du inte själv behöver hålla fast vikten lika aktivt.

stålcalle
2004-03-19, 10:23
Dragremmarna kopplar bort biceps och underarmarna en hel del.
Om det är lättare att få kontakt är nog ganska individuellt, jag tycker att det är lika lätt att få kontakt med som utan dragremmar.

JJ
2004-03-19, 10:23
Använd dem bara då du absolut behöver dem är mitt tips. Det bästa vore att skippa det helt, men jag får problem vid tunga (nåja) marklyft.

Axl
2004-03-19, 10:34
Dragremmar fungerar bra för mig. Använder de i slutet av passet vid dragövningar när greppet börjar ta slut. Bra så att man kan köra lite längre och inte bli hämmad av greppet i slutet av passet.

/Axl

Halldin
2004-03-19, 10:38
Lånar tråden, är det olämpligt att använda bälten vid typ marklyft även vid lite lägre vikter?
Tänkte om det är någonting som blir lidande när man använder sådan't...

Löjtnant Blank
2004-03-19, 10:39
Alltid dragremmar. Alltid. Men jag tränar å andra sidan inte för att bli stark - jag vill bli större. Underarmar tränar jag på samma dag som biceps/triceps.

Munter
2004-03-19, 10:40
Haldin: Ja, du tränar inte bålmusklerna lika effektivt med ett bälte.

Shadow Warrior
2004-03-19, 10:52
Originally posted by Löjtnant Blank
Alltid dragremmar. Alltid. Men jag tränar å andra sidan inte för att bli stark - jag vill bli större. Underarmar tränar jag på samma dag som biceps/triceps.

Lite funktionell styrka borde dock alla ha.... Du säger att du tränar underarmar på armdagen? Vad du behöver göra för att kompensera för ditt användande utav dragremmarn är greppträning INTE underarmsträning, wristcurls ger inte särskilt stakra underarmar/handleder/händer....

Shadow Warrior
2004-03-19, 10:57
Originally posted by Halldin
Lånar tråden, är det olämpligt att använda bälten vid typ marklyft även vid lite lägre vikter?
Tänkte om det är någonting som blir lidande när man använder sådan't...

Ju fler hjälpmedel du använder desto svagare blir din verkliga styrka.... alltså den styrka du använder i det vardagliga livet... det är det som är felet med många styrktränande, dom tror att bara för att dom lyfter en tung skivstång så tror dom att dom har en bra funktionell styrka...

Styrkebyggare
2004-03-19, 11:55
Om man är klen i greppet så är det (som jag skrivit i en tidigare tråd) stor risk för överträning om man kör dragövningar flera gånger i veckan, vilket ju knappast leder till ökad styrka utan enbart till skador.

Shadow Warrior
2004-03-19, 11:59
Originally posted by Styrkebyggare
Om man är klen i greppet så är det (som jag skrivit i en tidigare tråd) stor risk för överträning om man kör dragövningar flera gånger i veckan, vilket ju knappast leder till ökad styrka utan enbart till skador.

Så vad är poängen? Ska man köra med straps för att man är svag i underarmarna?

Underarmarna är uthålliga muskler och dom kan lätt tränas upp till att klara av den stryrketräning du utför, kör man för många dragövningar så är ju det ett problem inte bara för underarmarna...

Toljanen
2004-03-19, 12:03
Samma gamla visa upprepar sig igen!
Det är väl ryggträning som ska disuteras och inte greppstyrka!.
:insane:

Shadow Warrior
2004-03-19, 12:13
Originally posted by Toljanen
Samma gamla visa upprepar sig igen!
Det är väl ryggträning som ska disuteras och inte greppstyrka!.
:insane:

jag kan ro och shrugga med 50kg hantlarna utan straps, och jag har inte särkilt starkt grepp.... skulle jag använda straps på alla rygg övningar skulle min grepp styrka minska drastiskt... det acepterar jag inte. I marklygt tycker jag det är okej, då man lyfter betydligt tyngre där.

Toljanen
2004-03-19, 12:17
Originally posted by Shadow Warrior


jag kan ro och shrugga med 50kg hantlarna utan straps, och jag har inte särkilt starkt grepp.... skulle jag använda straps på alla rygg övningar skulle min grepp styrka minska drastiskt... det acepterar jag inte. I marklygt tycker jag det är okej, då man lyfter betydligt tyngre där.

Du kan väl träna greppstyrkan separat som vi dödliga gör?

Karl_alfred
2004-03-19, 12:19
Självklart tränar jag UTAN remmar. Tycker det är ett onödigt hjälpmedel.

Shadow Warrior
2004-03-19, 12:22
Originally posted by Toljanen


Du kan väl träna greppstyrkan separat som vi dödliga gör?

Precis, men jag har rätt svårt att öka i grepp styrka utav någon anledning, så jag vill absolut inte försämra mitt grepp genom att böra tramsa med straps.

abjorn
2004-03-19, 12:34
Skulle aldrig låta min ryggträning bli lidande av att greppet sviktar före ryggen.

Toljanen
2004-03-19, 12:46
Jag använder inte remmar för greppets skull. Med remmar så får jag ut kraften till armbågarna i stället för ut till händerna. Den enda muskeln som jobbar då är latsen. När latsen sviker vid slutet av setet kopplar jag in armarna och gör några extra repetitioner. Resultaten talar för sig själva.

Styrkebyggare
2004-03-19, 12:51
Shadow: Min uppfattning är att det är relativt vanligt med värk i underarmarna hos folk som kör tungt. Detta brukar gå att avhjälpa genom att avlasta dessa.

Sen förespråkar jag naturligtvis inte att man skall använda dragremmar för jämnan. Så länge man kan utföra övningen korrekt och inte har ont i underarmarna så finns det ingen anledning.

Shadow Warrior
2004-03-19, 12:55
Originally posted by Toljanen
Jag använder inte remmar för greppets skull. Med remmar så får jag ut kraften till armbågarna i stället för ut till händerna. Den enda muskeln som jobbar då är latsen. När latsen sviker vid slutet av setet kopplar jag in armarna och gör några extra repetitioner. Resultaten talar för sig själva.

Skilldnaden är nog mer om man kör strikt eller inte.... biceps kan inte förlytta armbågarna nedåt/bakåt i chins.... det är OMÖJLIGT....
Om jag nu skulle kunna avlasta biceps/brachialis så skulle jag ändå inte villja göra det, jag kör liksom basövningar för att involvera maximalt antal muskelgrupper.

Shadow Warrior
2004-03-19, 13:00
Originally posted by Styrkebyggare
Shadow: Min uppfattning är att det är relativt vanligt med värk i underarmarna hos folk som kör tungt. Detta brukar gå att avhjälpa genom att avlasta dessa.

Sen förespråkar jag naturligtvis inte att man skall använda dragremmar för jämnan. Så länge man kan utföra övningen korrekt och inte har ont i underarmarna så finns det ingen anledning.

Dom flesta som har/får ont i underarmarna får det eftersom dom övertränar dessa genom att träna för mycket biceps och drag övningar, så dessa personers lönsning ligger inte i att stärka dessa muskler utan i att dra ner på antalet övningar och/eller set.

Sen finns det dock vissa fall (speciellt vanligt hoss nybörjare) där dom får ont i underarmarna för att dom är för svaga där, då gäller det att dra ner en aning på volymen och lägga in stärkande övningar för bygga upp styrkan i underarmar/handleder/händer.

Karl_alfred
2004-03-19, 13:04
Originally posted by abjorn
Skulle aldrig låta min ryggträning bli lidande av att greppet sviktar före ryggen.

skulle tro att din ryggträning aldrig blivit det om du struntat i remmar från början.

Toljanen
2004-03-19, 13:05
Originally posted by Shadow Warrior


Skilldnaden är nog mer om man kör strikt eller inte.... biceps kan inte förlytta armbågarna nedåt/bakåt i chins.... det är OMÖJLIGT....
Om jag nu skulle kunna avlasta biceps/brachialis så skulle jag ändå inte villja göra det, jag kör liksom basövningar för att involvera maximalt antal muskelgrupper.



Det är väl ingen muskel som förflyttar armgågarna i chins utan det är kroppen som förflyttas.:D

Edit: "biceps kan inte förlytta armbågarna nedåt/bakåt i chins.... det är OMÖJLIGT...."
Det är ju precis det jag menar med att biceps kopplas bort!

Shadow Warrior
2004-03-19, 13:15
Originally posted by Toljanen


Det är väl ingen muskel som förflyttar armgågarna i chins utan det är kroppen som förflyttas.:D

Hehe... nä men ska jag vara "petig" så jag ju säga att det är latsen och baksida axel som tillsammans frammanar denna rörelse med lite hjälp utav rotatorn och nästintill samtliga rygg muskler.

Biceps och brachialis jobbar mest statiskt för att hålla armbågen böjd hela vägen så att axelpartiet/armbågarna kan fortsätta sin rörelse.

Spiffy
2004-03-19, 13:18
Så att man blir trött i bicep av chins sitter bara i huvudet för att man tror att man blir det ?

Styrkebyggare
2004-03-19, 13:25
"Dom flesta som har/får ont i underarmarna får det eftersom dom övertränar dessa genom att träna för mycket biceps och drag övningar, så dessa personers lönsning ligger inte i att stärka dessa muskler utan i att dra ner på antalet övningar och/eller set"


För mig ligger det ingen logik i att dra ner på t.ex. ryggövningar för att inte underarmarna hänger med. Kör man rygg så gör man...

Karl_alfred
2004-03-19, 13:26
Originally posted by Spiffy
Så att man blir trött i bicep av chins sitter bara i huvudet för att man tror att man blir det ?

man har nog hyfsat fel teknik om de känns så himla mycket i biceps när man kör rygg.

Shadow Warrior
2004-03-19, 13:28
Originally posted by Spiffy
Så att man blir trött i bicep av chins sitter bara i huvudet för att man tror att man blir det ?

Nej det är helt natuligt, chins är en basövning, samma som att man blir rejält utröttat i triceps av bänkpress.

Styrkebyggare
2004-03-19, 13:30
Originally posted by Karl_alfred


man har nog hyfsat fel teknik om de känns så himla mycket i biceps när man kör rygg.


Det finns väl flera ryggdragsvarianter som drar rätt duktigt i biceps. Stång, smal fattning, rak sittställning (handflatorna vända mot sig) vid utförande är t.ex. en...

Karl_alfred
2004-03-19, 13:35
naturligtvis involveras biceps till en del, även i andra icke ovannämda övningar. Men är det primära målet att träna just ryggen med avsed övning bör man nog fundera om man får mjölksyra i biceps oxå.

Shadow Warrior
2004-03-19, 13:35
Originally posted by Styrkebyggare



Det finns väl flera ryggdragsvarianter som drar rätt duktigt i biceps. Stång, smal fattning, rak sittställning (handflatorna vända mot sig) vid utförande är t.ex. en...

Skilnaden jag har märkt är att om jag kör chins med överhandsgrepp så får jag mer "burn" i brachialis....

abjorn
2004-03-19, 14:17
Originally posted by Karl_alfred


skulle tro att din ryggträning aldrig blivit det om du struntat i remmar från början.

vart skrev jag att jag använt remmar från början ? sen är jag inte ute efter greppstyrka. tränar jag rygg vill jag att ryggen ska ta mest stryk, inte underamrarna/greppet.

Toljanen
2004-03-19, 14:28
Dom flesta som får ont i underarmarna utav ryggträning får de pga felaktigt utförande. På mitt gym finns det killar som våldar i alla ryggövningar och sedan gnäller om hur ont i underarmarna dom har.

enzodiac
2004-03-19, 14:39
kör jag rygg utan remmar tar underarmarna så mycket stryk att jag knappt orkar köra biceps efter... och det vill jag inte. Därför kör jag med remmar :P

edit: hur kan man göra fel så att underarmarna tar stryk ? det är väl för att man kör så pass tungt att greppet inte orkar efter 2-3 övningar som det blir. Inte för att man kör fel.

Fartman
2004-03-19, 14:41
jag kör väldigt sparsamt med remmar.. brukar använda dom när jag kör shrughs i smithen, och då för att våran smith har så jävla dålig lättring

Shadow Warrior
2004-03-19, 14:54
Originally posted by enzodiac
kör jag rygg utan remmar tar underarmarna så mycket stryk att jag knappt orkar köra biceps efter... och det vill jag inte. Därför kör jag med remmar :P

edit: hur kan man göra fel så att underarmarna tar stryk ? det är väl för att man kör så pass tungt att greppet inte orkar efter 2-3 övningar som det blir. Inte för att man kör fel.

Om man accelererar tunga vikter och/eller fuskar så kan det mycket väl bli för hårt för underarmarna.... Själv vet jag en kille som skadade korsryggen när han gjorde latsdrag (!) :D
Tror ni han fuskade mycket? (Han låg nästan på golvet i bottenläget)

Karl_alfred
2004-03-19, 15:14
Originally posted by abjorn


vart skrev jag att jag använt remmar från början ? sen är jag inte ute efter greppstyrka. tränar jag rygg vill jag att ryggen ska ta mest stryk, inte underamrarna/greppet.

de skrev du aldrig, men jag utgick efter det efter de du skrev.

Karl_alfred
2004-03-19, 15:16
Originally posted by enzodiac


edit: hur kan man göra fel så att underarmarna tar stryk ? det är väl för att man kör så pass tungt att greppet inte orkar efter 2-3 övningar som det blir. Inte för att man kör fel.


kör man för ostrikt orkar inte greppet vikten egentligen. det är då inga som helst problem för mig att köra utan remmar och är aldrig speciellt trött i underarmarna efter ett rygg pass.

Löjtnant Blank
2004-03-19, 15:24
Originally posted by Shadow Warrior


Lite funktionell styrka borde dock alla ha.... Du säger att du tränar underarmar på armdagen? Vad du behöver göra för att kompensera för ditt användande utav dragremmarn är greppträning INTE underarmsträning, wristcurls ger inte särskilt stakra underarmar/handleder/händer....
Lägger till att jag för några månader sedan opererade högerhanden. P.g.a. det kan jag inte belasta handen alltför tungt. Min ryggträning skulle vara i princip ogenomförbar utan dragremmar. Jag använder handskar också, för att skydda såret/ärret. Jag hatar när folk skriver att det är gay med handskar. Varför är det gay?

Karl_alfred
2004-03-19, 15:25
Originally posted by Löjtnant Blank

Jag hatar när folk skriver att det är gay med handskar. Varför är det gay?

de är nog inte gay utan det ser gayigt ut..:D

Styrkebyggare
2004-03-19, 19:44
Det är väl bara att acceptera att alla har olika förutsättningar - vissa har ju av naturen betydligt grövre/uthålligare handleder och underarmar än andra.

Själv ligger jag väl nånstans mittemellan - upp till 50 kg i hantelrodden klarar jag utan remmar. De tyngsta seten på 70-80 kg (långsamt och strikt) är dock hopplösa utan remmar, vilket definitivt inte beror på ryck och acceleration i mitt fall.

z_bumbi
2004-03-19, 19:52
Originally posted by Löjtnant Blank
Lägger till att jag för några månader sedan opererade högerhanden. P.g.a. det kan jag inte belasta handen alltför tungt. Min ryggträning skulle vara i princip ogenomförbar utan dragremmar.

Ett praktexempel på ett fall där man måste köra med remmar och det finns fler.
Det är bara att tänka efter vilka människor som kan ha problem med greppet när de tränar.

Remmar är liksom andra hjälpmedel just hjälpmedel och ska inte använda när de inte behövs men har man ett behov så är de ju bra, kan man sen bli av med behovet så är det ju utmärkt men det kanske finns viktigare saker i livet att tänka på ibland.

Att som nybörjare (1-3 år) börja köra med remmar på en gång så fort man känner att greppet ger sig är kanske inte så smart, då är oftast inte kroppen beredd på tyngre vikter heller.
Om man nu inte har något fel på greppet så att man måste.

Om man som "normaltränande" väljer att köra med remmar så vet man om att greppet inte får samma träning men kör man mark och rodd och sen ska köra latsdrag så känns det kanske inte så motiverande att köra på halva vikten mot vad man klarar av med remmar?
Greppträningen är väl självklart med i träningsprogramet på den här nivån så greppet blir förhoppningsvis starkare och starkare.

Som mer avancerad kan det vara så att man får lägga en månad extra på att bli stark i greppet då och då så man kan minska användandet av remmar, kör man det under en period med mindre ryggträning så kommer det ju inte heller märkas på något resultat och sen när man kommer tillbaka till full volym för ryggen så har man en bättre styrka.

Johan O
2004-03-19, 20:28
Originally posted by Löjtnant Blank

Jag använder handskar också, för att skydda såret/ärret. Jag hatar när folk skriver att det är gay med handskar. Varför är det gay?

För att det ÄR gej!:thefinger

Dragremmar är nästan lika fjolligt...:booty:

Allan
2004-03-19, 21:46
Att använda ordet gay i nedsättande syfte är förbjudet på forumet. Gör du om det Johan O kan du se dig om efter ett annat ställe att skriva på.
Begrips?

allan