handdator

Visa fullständig version : Hur klara chins


Gnistan
2014-03-29, 16:25
Vore ju fint om man kunde fixa några chins, men det tycks svårt.
Bänken har gått bra under de 6 månader jag kört nu och dips (10x10 rätt strikta) går ok.
Kör drag, rodd och lats i maskin och det går väl ok med men icke att chins funkar.
En och en halv har jag lyckats med och då var det i pull-ups med omvänd fattning. Visst. Jag väger ca 88-90 kg (varierar i bland)och jag vägde in som mest i klass 82,5 för mer än 20 år sedan och kunde då vad jag mins göra ett gäng uppdrag i chins. Var betydligt starkare i bänk då men det borde väl inte ha med saken att göra? Var även lite starkarer i lats (maskin) och biceps men inte märkvärdigt mer vad jag kommer ihåg

King Grub
2014-03-29, 16:48
Skriv bättre rubriker.

alphahanen2
2014-03-29, 17:02
Har du provat med negativa reps? Alltså att du hoppar upp och sänker dig ner långsamt.

Gnistan
2014-03-29, 17:13
Har du provat med negativa reps? Alltså att du hoppar upp och sänker dig ner långsamt.

Hej. Nej jag har inte provat det då mitt handikapp gör det omöjligt att hoppa upp. Ställa sig på något högt nog går nog bort med. Men skall försöka fixa till det med gummisnoddar kanske? Undra även om dragstyrka i rodd har att göra med saken? För i så fall borde jag vara bättre en vad det går nu då jag fixar att köra 8 repare på 50-60 kg, fast man måste kanske kunna dra mer än så för att kunna dra upp närmare 90 kg kroppsvikt?
Men jag skall försöka gå på om det så bara är ett uppdrag per pass jag orkar.

Gnistan
2014-03-29, 17:15
Skriv bättre rubriker.

Bättre rubrik. Ok

rooz
2014-03-29, 17:19
Om du inte kan ordna med negativa, så är gummiband ett bra hjälpmedel. Finns band som hjälper 15-55kg lättfunnet på internetbutiker.

svenbanan
2014-03-29, 22:00
Gummiband är att rekommendera. Klarar man nån enstaka pullup så räcker ett sådant vanligt gummiband av den typen som folk rehabar axlar och liknande för att man ska greja 7-8 reps. Grejar man 7-8 reps kan man stanna efter 3-4 reps (dvs inte gå till fail), kort vila (typ 60s) och rinse and repeat. På så sätt får man enkelt ihop ganska mycket volym vilket är kung vad det gäller att klara av att göra fler pullups. Kör på det sättet ett par gånger i veckan, och så kan du köra ett pass då du kör 3-5 set till fail (eller i närheten) med lite längre vila (2-3min).

Diomedea exulans
2014-03-29, 23:16
Se till att bli starkare i drag i maskin så kommer du till slut att klara chins, såvida du inte går upp i vikt ännu fortare då.

Heddaway
2014-03-29, 23:34
Långsamma, tunga latsdrag och roddar(y)

Gnistan
2014-03-30, 11:53
Gummiband är att rekommendera. Klarar man nån enstaka pullup så räcker ett sådant vanligt gummiband av den typen som folk rehabar axlar och liknande för att man ska greja 7-8 reps. Grejar man 7-8 reps kan man stanna efter 3-4 reps (dvs inte gå till fail), kort vila (typ 60s) och rinse and repeat. På så sätt får man enkelt ihop ganska mycket volym vilket är kung vad det gäller att klara av att göra fler pullups. Kör på det sättet ett par gånger i veckan, och så kan du köra ett pass då du kör 3-5 set till fail (eller i närheten) med lite längre vila (2-3min).

Hej Svenbanan.
Jag skall ta till mig det du sagt och skall försöka köra såsom du säger så får vi se om kanske en månad. Låter som ett klokt sätt att bli lite starkara i chins.
Tack skall du ha.

Gnistan
2014-03-30, 12:01
Se till att bli starkare i drag i maskin så kommer du till slut att klara chins, såvida du inte går upp i vikt ännu fortare då.

Hej
Ja jag har varit lite kär i roddmaskinen som finns på gymmet men skall köra mer jag gjort av drag i maskin även. Har väl varit lite av lathet att jag inte kört drag i maskin så mycket tidigare då man måsta plocka fram en avpallarna som finns där samt en annan tung träpall som stöd för fötter då maskinen på gymmet inte direkt är avsett för att lättare kunna köra drag tyvärr.
Man får så att säga bygga lie innan man kan köra i den.

Gnistan
2014-03-30, 12:09
Långsamma, tunga latsdrag och roddar(y)
Hej Heddaway. Jo jag får kanske börja försöka köra tyngre i lats i maskin. Jag har väl prioriterat att försöka köra så strikt som möjligt där och då på inte allt för tungt. ett typiskt pass kan ha varit 8 reps och 6 set på 45 kg bak och sedan lika många reps och set med 40 kg frampå. Jag har då dessutom tagit bort den där grejen som man sätter över benen för att hålla emot då jag inte gilla den och att jag då kan sitta mer rätt på sätet då (tycker maskinen är lite konstigt byggd). Men för att kunna dra mer kanske jag får ha den där.

G_lund
2014-03-30, 12:11
Bra tips där med gummibanden!

Ska se om vi har sådana på gymmet. :)