handdator

Visa fullständig version : Vilken kost är bäst för hälsan?


King Grub
2014-03-28, 22:29
Diet is established among the most important influences on health in modern societies. Injudicious diet figures among the leading causes of premature death and chronic disease. Optimal eating is associated with increased life expectancy, dramatic reduction in lifetime risk of all chronic disease, and amelioration of gene expression. In this context, claims abound for the competitive merits of various diets relative to one another. Whereas such claims, particularly when attached to commercial interests, emphasize distinctions, the fundamentals of virtually all eating patterns associated with meaningful evidence of health benefit overlap substantially. There have been no rigorous, long-term studies comparing contenders for best diet laurels using methodology that precludes bias and confounding, and for many reasons such studies are unlikely. In the absence of such direct comparisons, claims for the established superiority of any one specific diet over others are exaggerated. The weight of evidence strongly supports a theme of healthful eating while allowing for variations on that theme. A diet of minimally processed foods close to nature, predominantly plants, is decisively associated with health promotion and disease prevention and is consistent with the salient components of seemingly distinct dietary approaches. Efforts to improve public health through diet are forestalled not for want of knowledge about the optimal feeding of Homo sapiens but for distractions associated with exaggerated claims, and our failure to convert what we reliably know into what we routinely do. Knowledge in this case is not, as of yet, power; would that it were so.

http://www.annualreviews.org/na101/home/literatum/publisher/ar/journals/content/publhealth/2014/publhealth.2014.35.issue-1/annurev-publhealth-032013-182351/20140305/images/medium/pu350083.f1.gif

Can we say what diet is best for health? If diet denotes a very specific set of rigid principles, then even this necessarily limited representation of a vast literature is more than sufficient to answer with a decisive no. If, however, by diet we mean a more general dietary pattern, a less rigid set of guiding principles, the answer reverts to an equally decisive yes.

The aggregation of evidence in support of (a) diets comprising preferentially minimally processed foods direct from nature and food made up of such ingredients, (b) diets comprising mostly plants, and (c) diets in which animal foods are themselves the products, directly or ultimately, of pure plant foods—the composition of animal flesh and milk is as much influenced by diet as we are—is noteworthy for its breadth, depth, diversity of methods, and consistency of findings. The case that we should, indeed, eat true food, mostly plants, is all but incontrovertible.

Can We Say What Diet Is Best for Health? Annual Review of Public Health
Vol. 35: 83-103 March 2014.

Gratis fullängdsartikel:

http://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev-publhealth-032013-182351

likt
2014-03-29, 06:21
"Food, not too much, mostly plants"

Kostrådshaiku.

Sheogorath
2014-03-29, 06:31
:d

Kvicksilver
2014-03-29, 06:53
Konstaterar att min diet bestående av växter (havre) och växtätare (kor, grisar & fåglar) samt produkter komna ur växtätare (mjölk, ägg) är idealisk för tillväxt. :)

King Grub
2014-03-29, 08:17
Hälsosam mat handlar inte om att stimulera tillväxt. Tvärtom.

Klein
2014-03-29, 10:55
A diet of minimally processed foods close to nature, predominantly plants, is decisively associated with health promotion and disease prevention and is consistent with the salient components of seemingly distinct dietary approaches.

Minimalt processad växtbaserad mat tolkar jag som i huvudsak raw vegan med mycket mjölksyrade grönsaker, groddar och färskpressad grönsaksjuice. Och animalierna ätes så klart råa eftersom de inte behöver tillagas. Men självklart säger författarna varken det ena eller det andra utan förblir intetsägande. Fega jävlar.

Sverker
2014-03-29, 12:08
Har sökt igenom texten efter ordet " processed foods " och kollat på referenserna till de styckena.

Säger inte vad " processed foods " är. Tillsatt socker och förädlad stärkelse är det som kommer närmast. Sedan är det hänvisningar till reklam som barn exponeras för. Inte konstigt att läskedrycksindustrin har mer pengar till reklam än den ekologiska bonden som enbart levererar lokalt.


Äter vi en blandkost och inte lägger på hullet tror jag att vi klarar oss bra;).

maqan
2014-03-29, 15:54
Inget nytt under solen.

AEB
2014-03-30, 00:15
så att vara vegan är alltså optimalt då? ur hälsosynvikel alltså. Där har ju vi ju enbart plantor.

AngoraIHS
2014-03-30, 00:19
Har sökt igenom texten efter ordet " processed foods " och kollat på referenserna till de styckena.

Säger inte vad " processed foods " är. Tillsatt socker och förädlad stärkelse är det som kommer närmast. Sedan är det hänvisningar till reklam som barn exponeras för. Inte konstigt att läskedrycksindustrin har mer pengar till reklam än den ekologiska bonden som enbart levererar lokalt.


Äter vi en blandkost och inte lägger på hullet tror jag att vi klarar oss bra;).

processed foods får mig att tänka på bla. såna här grejer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett

"Transfettsyror bildas vid industriell delvis härdning av fetter och oljor "
"Transfetter kan finnas i pommes frites (friterad mat)[2], pajer, piroger, pulversåser[2], importerade lågprismargariner[2], feta kondisbitar, chokladbollar, småkakor, kakor med lång hållbarhet[2], kex, godis, snacks, glass och mikrovågspopcorn"

AEB
2014-03-30, 01:23
Får mig bara att tänka på "äkta vara"s slogan.
" Mat istället för tillsatser."

Sverker
2014-03-30, 06:41
processed foods får mig att tänka på bla. såna här grejer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett

"Transfettsyror bildas vid industriell delvis härdning av fetter och oljor "
"Transfetter kan finnas i pommes frites (friterad mat)[2], pajer, piroger, pulversåser[2], importerade lågprismargariner[2], feta kondisbitar, chokladbollar, småkakor, kakor med lång hållbarhet[2], kex, godis, snacks, glass och mikrovågspopcorn"


Transfetter är nästan borta i Sverige. Idag är det palmolja i margarinet. Vad som händer i USA har jag sämre koll på.

JacobHeitmann
2014-03-30, 09:04
så att vara vegan är alltså optimalt då? ur hälsosynvikel alltså. Där har ju vi ju enbart plantor.

Bara för att det är från växtriket betyder det inte att det är optimalt för hälsan.

AEB
2014-03-30, 11:44
Transfetter är nästan borta i Sverige. Idag är det palmolja i margarinet. Vad som händer i USA har jag sämre koll på.

Även fast det är sant så består ju ändå margarin av tillsatser, villket isåfall, enligt studien är någon man bör unvika, eller är jag helt ute och cyklar nu? *screwy*

Bara för att det är från växtriket betyder det inte att det är optimalt för hälsan.

har svårt att tänka mig att grönsker och baljväxter skulle vara dålig för hälsan.

tossefar
2014-03-30, 12:36
Även fast det är sant så består ju ändå margarin av tillsatser, villket isåfall, enligt studien är någon man bör unvika, eller är jag helt ute och cyklar nu? *screwy*



har svårt att tänka mig att grönsker och baljväxter skulle vara dålig för hälsan.

Att BARA äta grönsaker och baljväxter är inte optimalt för hälsan. Precis som det står i texten så är en varierad kost bäst ur hälsosynpunkt. Att största delen av kosten ska bestå av växter betyder inte att HELA kosten ska bestå av växter.

Sniggel
2014-03-30, 12:53
Även fast det är sant så består ju ändå margarin av tillsatser, villket isåfall, enligt studien är någon man bör unvika, eller är jag helt ute och cyklar nu? *screwy*

Inte nödvändigtvis:

The weight of evidence strongly supports a theme of healthful eating while allowing for variations on that theme

Men nej vad tråkigt med en lagom och balanserad approach där allt är tillåtet i moderation :P

Sverker
2014-03-30, 13:37
Även fast det är sant så består ju ändå margarin av tillsatser, villket isåfall, enligt studien är någon man bör unvika, eller är jag helt ute och cyklar nu? *screwy*



Det är enklare ifall du nämner vilka tillsatser du är tveksam till.

Mitt margarin innehåller tillsatt lecitin, citronsyra och smörarom. Inget jag hyser några tvivel på. A- och D-vitamin räknar jag inte med här.

AEB
2014-03-31, 12:46
Det är enklare ifall du nämner vilka tillsatser du är tveksam till.

Mitt margarin innehåller tillsatt lecitin, citronsyra och smörarom. Inget jag hyser några tvivel på. A- och D-vitamin räknar jag inte med här.
jag är inte misstänksam mot margarin personligen, jag bara undrade vad som klassades som tillsatser enligt studien. :)

Animalisk
2014-04-08, 11:22
Att BARA äta grönsaker och baljväxter är inte optimalt för hälsan. Precis som det står i texten så är en varierad kost bäst ur hälsosynpunkt. Att största delen av kosten ska bestå av växter betyder inte att HELA kosten ska bestå av växter.

Varför skulle människan vara den enda varelsen på jorden som tvunget måste äta en sk varierad kost? Hur varierat åt vi för 100 år sedan, 250, 1000 eller 10000 år sedan?

Varierad kost är ett påhitt av folk som tjänar pengar på det.

tossefar
2014-04-08, 11:53
Varför skulle människan vara den enda varelsen på jorden som tvunget måste äta en sk varierad kost? Hur varierat åt vi för 100 år sedan, 250, 1000 eller 10000 år sedan?

Varierad kost är ett påhitt av folk som tjänar pengar på det.

Jag tror nog att man åt kött, plantor, rötter, nötter för 100, 250, 1000 eller 10000 år sedan. Har du ens läst tråden?

Eller påstår du på riktigt att människan bara år vegetariskt för 1000 år sedan?

Nebuchadnezzar
2014-04-08, 14:43
varierad kost är ett påhitt av folk som tjänar pengar på det.

:d Komiskt.

Animalisk
2014-04-08, 15:36
Jag tror nog att man åt kött, plantor, rötter, nötter för 100, 250, 1000 eller 10000 år sedan. Har du ens läst tråden?

Eller påstår du på riktigt att människan bara år vegetariskt för 1000 år sedan?

Självklart påstår jag inte att vi enbart åt vegetariskt långt tillbaka i tiden, tråden heter ju "vilken kost är bäst för hälsan" måste missat att det handlade om vegetarisk mat.

Vi åt ju snarare animalisk mat i större utsträckning om vi går långt tillbaka i tiden, speciellt innan vi fick för oss att börja odla marken.

Våra kroppar sett ur ett biologiskt perspektiv har knappt ändrats på 100.000 år men det har ju födointaget däremot gjort, ganska rejält från animaliskt till kolhydratsbaserat. Särskilt de senaste 100 åren har det skett stora förändringar, våra kroppar har knappast anpassats till denna förändring.

TomasB
2014-04-08, 15:51
Varför skulle människan vara den enda varelsen på jorden som tvunget måste äta en sk varierad kost? Hur varierat åt vi för 100 år sedan, 250, 1000 eller 10000 år sedan?

Varierad kost är ett påhitt av folk som tjänar pengar på det.

http://tranastyrka.se/hur-lange-levde-man-pa-stenaldern/

Bubblan84
2014-04-08, 15:52
Det är enklare ifall du nämner vilka tillsatser du är tveksam till.

Mitt margarin innehåller tillsatt lecitin, citronsyra och smörarom. Inget jag hyser några tvivel på. A- och D-vitamin räknar jag inte med här.

Många är skeptiska mot citronsyra då det utvinns ur svartmögel http://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra. Påstås leda till bla allergier. Någon som kan bekräfta eller slå hål på detta?

Anton Fräs
2014-04-08, 16:23
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Citronsyra---fragor-och-svar/

Animalisk
2014-04-08, 16:42
http://tranastyrka.se/hur-lange-levde-man-pa-stenaldern/

Tycker du det är bra att vi lever längre än "normalt" jorden överbefolkas snabbare, folk dör inte av sjukdomar som annars skulle tagit bort de svaga t ex?
Var inte så självisk tänk på planetens bästa. Sen är det ju som så att ju längre tillbaka i tiden man forskar desto mer spekulation blir det ju, något att ha i åtanke kanske?

Ibland tror jag att forskning är den nya religionen, profeterna = forskarna präntar något på papper och följarna nickar och håller med utan eftertanke. Om det står skrivet måste det ju vara sant?

I slutändan får dock folk självklart tro precis vad de vill.

Morty
2014-04-08, 17:26
så att vara vegan är alltså optimalt då? ur hälsosynvikel alltså. Där har ju vi ju enbart plantor.

Visst kan det vara så. Men tänk på att pommes är vegan. Det är alltså inget automatiskt likhetstecken mellan vegan och opti.

jonkii
2014-04-08, 17:35
Tycker du det är bra att vi lever längre än "normalt" jorden överbefolkas snabbare, folk dör inte av sjukdomar som annars skulle tagit bort de svaga t ex?
Var inte så självisk tänk på planetens bästa.

Vill du införa en gräns för hur gammal man får bli?
Vill du stoppa sjukvården så man inte dör av sjukdomar?

*popcorn*

Bubblan84
2014-04-08, 17:39
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Citronsyra---fragor-och-svar/

Då får man mothugg om att slv ljuger och vill oss illa osv... Hur bemöter man det?

z_bumbi
2014-04-08, 17:53
Då får man mothugg om att slv ljuger och vill oss illa osv... Hur bemöter man det?

Skakar sakta på huvudet och går därifrån.

Sverker
2014-04-08, 17:55
Ställ motfrågan varför skulle Livsmedelsverket ljuga:confused:
Deras uppgift är att vi ska få säkra livsmedel.

Det blir nog svårt att undvika citronsyra eftersom det finns med på alla möjliga ställen som surhetsreglerare, i läsk, fruktdrycker, konfekt, sylt.

Bubblan84
2014-04-08, 18:13
Skakar sakta på huvudet och går därifrån.

Ställ motfrågan varför skulle Livsmedelsverket ljuga:confused:
Deras uppgift är att vi ska få säkra livsmedel.

Det blir nog svårt att undvika citronsyra eftersom det finns med på alla möjliga ställen som surhetsreglerare, i läsk, fruktdrycker, konfekt, sylt.

Kan man göra. Men då får man svaret att de är mutade av läkemedelsverket som vill hålla folk sjuka så att de kan sälja en massa medicin :D

TomasB
2014-04-09, 08:38
Tycker du det är bra att vi lever längre än "normalt" jorden överbefolkas snabbare, folk dör inte av sjukdomar som annars skulle tagit bort de svaga t ex?
Var inte så självisk tänk på planetens bästa. Sen är det ju som så att ju längre tillbaka i tiden man forskar desto mer spekulation blir det ju, något att ha i åtanke kanske?

Ibland tror jag att forskning är den nya religionen, profeterna = forskarna präntar något på papper och följarna nickar och håller med utan eftertanke. Om det står skrivet måste det ju vara sant?

I slutändan får dock folk självklart tro precis vad de vill.

Ehm? Jag har inte påstått någonting. Du ställde ett gäng frågor. Jag länkade bara till en text som svarar på dem - med källor.

AEB
2014-04-10, 12:04
Ställ motfrågan varför skulle Livsmedelsverket ljuga:confused:
Deras uppgift är att vi ska få säkra livsmedel.

Det blir nog svårt att undvika citronsyra eftersom det finns med på alla möjliga ställen som surhetsreglerare, i läsk, fruktdrycker, konfekt, sylt.
Jag har ingen aning. Men har hört attsedan vi gick me i eu har man börjat tillåta mer och mer skumma tillsatser.