handdator

Visa fullständig version : Varför är kockar, och restaurangfolk i allmänhet, så jävla coola?


Vitkål
2014-03-28, 19:47
Jag har länge undrat, varför är restaurangfolk så jävla stolta över sina skitjobb?

Jag jobbar som servitör och det är så otroligt många häftiga uttryck. Exempelvis Restauranghyfs på facebook där en servitris sitter och beklagar sig över vilka ruttna gäster hon har och hur många häftiga ord man använder i köket. Hela bloggen är skriven som om det är något häftigt hon sysslar med, som om hon är någon man ska be om mat från och sedan tacka hjärtligt för att hon gör sitt jävla jobb.

Det jag hatar allra mest är när man går ut med jobbet. Middagen innan pratar alla jobb, man tittar på servitriserna som sitter i skiten, garvar åt hur man beställer kinabong, tävlar i vem som dricksar mest, hånar den jäveln som inte lägger en röding på kass service för att det är så man gör. Vidare ut på krogen sitter man i en ring och återigen diskuterar stress, dricks och köksmästare.

Alla jävla klyschor om städöl, arbetsskador och idioter till gäster gör mig vansinnig efter tre år i branschen. Varför tror branschfolk (ytterligare ett jävla skitord) att det är något häftigt med att jobba röven av sig under ett av de allra sämsta kollektivavtalen?

Restaurangfolk - ni suger hårdare än de värsta gästerna.

Lance Uppercut
2014-03-28, 19:54
Hahaha <3 Skön tråd :)

Ont: ingen aning.

spoon
2014-03-28, 19:57
Well spoken!

Kurash
2014-03-28, 20:01
Flame on!

MasterChief
2014-03-28, 20:12
De är slavar och som en förtryckt grupp så gör de väl allt för att hävda sig.

Asdf
2014-03-28, 20:16
Ni har skitlön för att kompensera svart genom dricks till de av er som är bättre än genomsnittet :)

Armed Dingo
2014-03-28, 20:32
Jag har länge undrat, varför är restaurangfolk så jävla stolta över sina skitjobb?

Jag jobbar som servitör och det är så otroligt många häftiga uttryck. Exempelvis Restauranghyfs på facebook där en servitris sitter och beklagar sig över vilka ruttna gäster hon har och hur många häftiga ord man använder i köket. Hela bloggen är skriven som om det är något häftigt hon sysslar med, som om hon är någon man ska be om mat från och sedan tacka hjärtligt för att hon gör sitt jävla jobb.

Det jag hatar allra mest är när man går ut med jobbet. Middagen innan pratar alla jobb, man tittar på servitriserna som sitter i skiten, garvar åt hur man beställer kinabong, tävlar i vem som dricksar mest, hånar den jäveln som inte lägger en röding på kass service för att det är så man gör. Vidare ut på krogen sitter man i en ring och återigen diskuterar stress, dricks och köksmästare.

Alla jävla klyschor om städöl, arbetsskador och idioter till gäster gör mig vansinnig efter tre år i branschen. Varför tror branschfolk (ytterligare ett jävla skitord) att det är något häftigt med att jobba röven av sig under ett av de allra sämsta kollektivavtalen?

Restaurangfolk - ni suger hårdare än de värsta gästerna.
Jag förstår att man gör det för att få sig själv att må bättre, men jag fattar inte att det uppenbarligen fungerar.

Men tänk på att för många unga är det dundercoolt att jobba med alkohol. Vad är det för bloggar du läser egentligen? :smash:

Alfers
2014-03-28, 21:09
Ännu värre är väl bartendrar. Hybris om något.

Lejonjakt
2014-03-28, 21:13
Till den som har sagt slav du jobbar åt regeringen du sover, ska vi snacka slavhet alla vi civila är slaver till regeringen.

Philley
2014-03-28, 21:14
Jag måste helt ha missat detta. Har inte alls märkt av någon hype kring resturangyrket, snarare ungdomar som är ashäftiga för att de skaffat jobb (valfri bransch). Bartendrar däremot..

Diomedea exulans
2014-03-28, 21:16
Bartendrar får väl hybris för att de är så populära bland brudarna.

Alfers
2014-03-28, 21:20
Bartendrar får väl hybris för att de är så populära bland brudarna.

Och för att dom blir tjenisar med tjugo nya personer varje dag, fastän man blir tjenis med alla man pratar med när man är full.

eternallord
2014-03-28, 21:22
Jag tror det är det enda sättet att överleva i branschen. Som du säger, det är vidriga arbetstider, helt orimligt dålig lön, i princip noll tacksamhet för jobbet man utför osv. Det enda sättet att motivera sig själv att gå dit dag efter dag och trycka in 14 timmar i sträck är att bygga upp ett stort ego, där man tycker att man är jävligt cool, är på väg mot något stort och är invigt i något sällskap som "vanliga civila" inte förstår.

Helt klart en av de sämsta branscherna som finns, all respekt åt dom som gör sig en långvarig karriär där. Tyvärr är det många som inte blir särskilt långvariga. 80 timmar i vecka med kutad rygg och en stadig diet på kaffe, cigg, snabbmat och alkohol tar kål på den bäste.

Huungg
2014-03-28, 21:34
Har en bekant på facebook som jobbar på espresso house och hon verkar tro att det är det häftigaste arbetet i världen. ALLA hennes inlägg är jobb-relaterade. För någon dag sedan skrev hon till och med att hon varit på starbucks och druckit deras rävgift till kaffe, för espresso house är ju så mycket bättre!

WHITEFOLKS
2014-03-28, 21:59
Har en bekant på facebook som jobbar på espresso house och hon verkar tro att det är det häftigaste arbetet i världen. ALLA hennes inlägg är jobb-relaterade. För någon dag sedan skrev hon till och med att hon varit på starbucks och druckit deras rävgift till kaffe, för espresso house är ju så mycket bättre!

Hon får likes och medhåll. Umad?

4623
2014-03-28, 22:12
Jag tror det är det enda sättet att överleva i branschen. Som du säger, det är vidriga arbetstider, helt orimligt dålig lön, i princip noll tacksamhet för jobbet man utför osv. Det enda sättet att motivera sig själv att gå dit dag efter dag och trycka in 14 timmar i sträck är att bygga upp ett stort ego, där man tycker att man är jävligt cool, är på väg mot något stort och är invigt i något sällskap som "vanliga civila" inte förstår.

Helt klart en av de sämsta branscherna som finns, all respekt åt dom som gör sig en långvarig karriär där. Tyvärr är det många som inte blir särskilt långvariga. 80 timmar i vecka med kutad rygg och en stadig diet på kaffe, cigg, snabbmat och alkohol tar kål på den bäste.

På vilket sätt är det orimligt dålig lön?

Heddaway
2014-03-28, 22:15
När jag arbetade inom restaurang fick jag intrycket av att alla hatade sina jobb. Det var stressigt, de hade ont osv osv (vilket stämmer dock). Kockarna fick utbrott på oss för skitgrejer vilket var standard eftersom de var så sjukt stressade.

Detta var dock ett lunchkök, är kanske skillnad på A la carter.

Dem skryter att det är jobbigt så att folk ska tycka att dem är duktiga som står ut. Som många andra som arbetar, även utanför restaurangbranschen.

Vissa dagar var det världens bästa jobb just då och viss dagar var det autopilot på.

Vitkål
2014-03-28, 22:17
Ännu värre är väl bartendrar. Hybris om något.

Jag måste helt ha missat detta. Har inte alls märkt av någon hype kring resturangyrket, snarare ungdomar som är ashäftiga för att de skaffat jobb (valfri bransch). Bartendrar däremot..

Trodde bartenders ingick i restaurangfolk, annars hade jag tillägnat en egen tråd åt dem avskummen. Står själv en del i baren men har aldrig förstått varför de tror att de är rockstjärnor. Ser så otroligt löjligt ut när de engagerar sig med alla sina sinnen i en ynka gin och tonic.

Jag tror det är det enda sättet att överleva i branschen. Som du säger, det är vidriga arbetstider, helt orimligt dålig lön, i princip noll tacksamhet för jobbet man utför osv. Det enda sättet att motivera sig själv att gå dit dag efter dag och trycka in 14 timmar i sträck är att bygga upp ett stort ego, där man tycker att man är jävligt cool, är på väg mot något stort och är invigt i något sällskap som "vanliga civila" inte förstår.

Helt klart en av de sämsta branscherna som finns, all respekt åt dom som gör sig en långvarig karriär där. Tyvärr är det många som inte blir särskilt långvariga. 80 timmar i vecka med kutad rygg och en stadig diet på kaffe, cigg, snabbmat och alkohol tar kål på den bäste.

Åh, vad jag spyr på att rättfärdiga vårt beteende. Jag föraktar nästan mig själv för att jag jobbar på restaurang.



Detta var dock ett lunchkök, är kanske skillnad på A la carter.


Enligt branschfolk så är lunchrestaurang dit man går för att invänta döden. Körde två månader med 8-17 jobb och det kändes som semester mot vanlig krog eller sittning.

alphahanen2
2014-03-29, 01:15
Har också tänkt på det. Servera mig maten kärring o håll käften liksom.

filmjölk
2014-03-29, 02:19
De kanske har sett för mycket på Hells Kitchen eller dylikt?

chidde
2014-03-29, 02:42
Jag har länge undrat, varför är restaurangfolk så jävla stolta över sina skitjobb?

Varför tror branschfolk (ytterligare ett jävla skitord) att det är något häftigt med att jobba röven av sig under ett av de allra sämsta kollektivavtalen?

Trodde bartenders ingick i restaurangfolk, annars hade jag tillägnat en egen tråd åt dem avskummen. Står själv en del i baren men har aldrig förstått varför de tror att de är rockstjärnor. Ser så otroligt löjligt ut när de engagerar sig med alla sina sinnen i en ynka gin och tonic.


Vitkal, min kare kolokompis
Forst vill jag erkanna att jag ar lite daligt insatt i hur restaurangbranschen ser ut i Sverige, men jag tycker anda att du generaliserar ratt mycket nar du pratar om restaurangfolk i allmanhet och inte om de som ingar i dina egna kretsar

Det folket du beskriver, de existerar och de finns sakert pa riktigt
Men samtidigt finns det ocksa en massa annat folk som jag tror du har gatt miste om, eller annu inte har haft nojet att traffa pa under resans gang

Jag pallar inte googla, sa om vill sammafatta hotell- och restauarangavtalet i all hast far garna gora det. Sa illa kan det val inte vara?

Bartenders ingar definitivt i kategorin restaurangfolk imho, pa restauranger med separat bar ar de direkt involverade i servicen. Daremot ar man inte "bartender" bara for att man rakar sta i baren for kvallen

Det finns pa tok for manga Kalle Ankor darute som inte har nan koll pa laget tyvarr

awesomooo
2014-03-29, 08:24
Är skillnad på bartenders och bartenders. Vissa, spciellt ställen där många yngre hänger så brukar det oftast vara en förvuxen fjortis som står där och serverar 18,19,20-åringar. Dessa är människor som tar livet med en "klackspark" och är fortfarande 18 år mentalt med sleeves över armarna och u-ringade tshirts som går ner till bröstvårtorna.

Sen finns ju även personerna som betala för att "utbilda" (festa) sig till bartender nere på playan, dessa har ett behov att propagera om deras utbildning för andra och försöka framstå som dom är mycket coolare än salla andra.

eternallord
2014-03-29, 09:51
På vilket sätt är det orimligt dålig lön?

Det är allmänt vedertaget att Hotell och Restaurang-facket är ett av (om inte det) sämsta i Sverige. Det är bara att ta en titt i kollektivavtalen, grundlönerna, OB-tilläggen med mera är horribla.

4623
2014-03-29, 10:22
Det är allmänt vedertaget att Hotell och Restaurang-facket är ett av (om inte det) sämsta i Sverige. Det är bara att ta en titt i kollektivavtalen, grundlönerna, OB-tilläggen med mera är horribla.

Att deras fack suger, må så vara. Jag tycker alla fack suger.

Men att deras kollektivavtal är horribelt håller jag verkligen inte med om. Däremot har andra branscher helt absurda kollektivavtal.

eternallord
2014-03-29, 10:28
Att deras fack suger, må så vara. Jag tycker alla fack suger.

Men att deras kollektivavtal är horribelt håller jag verkligen inte med om. Däremot har andra branscher helt absurda kollektivavtal.

Att deras kollektivavtal är dåligt eller att andras är "för bra" är väl ändå semantik? Mindre pengar för lika, eller mer, arbete.

CAPTCHA
2014-03-29, 10:29
Är skillnad på bartenders och bartenders. Vissa, spciellt ställen där många yngre hänger så brukar det oftast vara en förvuxen fjortis som står där och serverar 18,19,20-åringar. Dessa är människor som tar livet med en "klackspark" och är fortfarande 18 år mentalt med sleeves över armarna och u-ringade tshirts som går ner till bröstvårtorna.

Sen finns ju även personerna som betala för att "utbilda" (festa) sig till bartender nere på playan, dessa har ett behov att propagera om deras utbildning för andra och försöka framstå som dom är mycket coolare än salla andra.

:laugh::laugh::laugh::laugh:

4623
2014-03-29, 10:36
Att deras kollektivavtal är dåligt eller att andras är "för bra" är väl ändå semantik? Mindre pengar för lika, eller mer, arbete.

Bara för att någon annan har det bättre betyder det att du har det dåligt?

"Minimilön utan yrkesvana: Kronor/månad 19784"

Det tycker inte jag är en dålig lön. Sett till arbetet de utför.

tossefar
2014-03-29, 10:43
Det är allmänt vedertaget att Hotell och Restaurang-facket är ett av (om inte det) sämsta i Sverige. Det är bara att ta en titt i kollektivavtalen, grundlönerna, OB-tilläggen med mera är horribla.

Men är det verkligen orimlig lön för arbetet som utförs? Visst att det är långa arbetspass, men man behöver ju inte plugga 5 år raketforskning för att stå där precis.

MasterChief
2014-03-29, 10:45
Men är det verkligen orimlig lön för arbetet som utförs? Visst att det är långa arbetspass, men man behöver ju inte plugga 5 år raketforskning för att stå där precis.

lVPsBmhgjTk

eternallord
2014-03-29, 11:02
Men är det verkligen orimlig lön för arbetet som utförs? Visst att det är långa arbetspass, men man behöver ju inte plugga 5 år raketforskning för att stå där precis.

Om vi förutsätter att vi talar om ordenliga restauranger och inte Bengts Dagens Rätt för 65kr så ja, helt klart.

WHITEFOLKS
2014-03-29, 11:58
Det är valfritt att jobba i den branschen och de har inga problem att hitta folk. Varför betala massor då?

kaer
2014-03-31, 09:18
Bara därför så var jag tvungen att bläddra lite i bloggen restauranghyfs, herrejävlar, för att vara någon som säger sig älska gäster verkar det verkligen vara någon som hatar just gäster. Och sitt yrke.
Möjligtvis saknar den inte helt humoristiska poänger däremot.

Men det ingår väl lite i alla yrken, svära åt chefer, kollegor och kunder.

PureWhey
2014-03-31, 09:28
Relationen mellan kockar och de som jobbar med servering av maten är väldigt speciell också... Jobbade en kort tid som servitör, sa dock ifrån direkt så jag led inte av det men speciellt tjejer började frekvent gråta osv p.g.a. hur de blev behandlade.

TIMPA
2014-03-31, 09:38
Har arbetat som servitör och trivdes väldigt bra med det höga tempo som var på den arbetsplatsen, men det var nog dels för att alla som arbetade där verkade trivas i ett högt tempo så stämningen höll sig god och upplyftande trots allt.

Sen att människor är människor, och kan vara jävligt träliga får man försöka acceptera någonstans..(främst gäster då..)

Raschmus
2014-03-31, 09:41
+1 på allt Vitkål skriver... Jag kan skriva ett femtiotal A4 om detta men skriver bara av mitt agro med ett par rader...

Extraknäcker som bartender på helgerna och hybrisen är enorm. Jargongen finns bland servitriser och kockar på samtliga av de fyra krogarna jag jobbat på men i särklass värst är bartendern. En outbildad pajas som lärt sig dynga ut 10 vodka red bull snabbast i sitt län, göra sin krögare rik som fan under ett fåtal timmar och sen känna sig som en jävla rockstjärna.

Dock påstår jag bestämt att denna hybrisen känner du som gäst bara på nattklubbar och vissa mediokra krogar. Går du på Berns, Grandhotell, Nubis etc så är gästen kung istället för tvärtom.

Varför bartendrar får hybris trots sitt sunkiga pissjobb är nog för att de är de enda relativt nyktra på stället, får möta väldigt många människor och därmed ****** mycket. Den som knullar mycket är ju ball. Sedan jobbar du med alkohol och i en "vuxen och farlig miljö" enligt en 18årig tjej. Rätt ballt för en fjortis men fullkomligt oballt för en vuxen.

Man märker faktiskt att det går ofta som en magisk gräns för brudar vid 25 strecket. De flesta tjejer under 25 som ofta är ute och dansar tycker det är ball med bartenders, medan tjejer 25+ börjar se det som det sunkiga slitgörat det faktiskt är.

Själv skäms jag ofta över mina kollegor och deras raljerande efter stängning hur illa de behandlat gäster.. Dock värt att nämna så finns det många rötgäster. Inte som många av mina kollegor tycker, alltså att en gäst som trevligt beställer 2 mojito, 1 daquirri och två GT är dum i huvudet för att den gör en tidskrävande beställning.

Oljeblixten
2014-03-31, 10:10
Jag har länge undrat, varför är restaurangfolk så jävla stolta över sina skitjobb?

Jag jobbar som servitör och det är så otroligt många häftiga uttryck. Exempelvis Restauranghyfs på facebook där en servitris sitter och beklagar sig över vilka ruttna gäster hon har och hur många häftiga ord man använder i köket. Hela bloggen är skriven som om det är något häftigt hon sysslar med, som om hon är någon man ska be om mat från och sedan tacka hjärtligt för att hon gör sitt jävla jobb.

Det jag hatar allra mest är när man går ut med jobbet. Middagen innan pratar alla jobb, man tittar på servitriserna som sitter i skiten, garvar åt hur man beställer kinabong, tävlar i vem som dricksar mest, hånar den jäveln som inte lägger en röding på kass service för att det är så man gör. Vidare ut på krogen sitter man i en ring och återigen diskuterar stress, dricks och köksmästare.

Alla jävla klyschor om städöl, arbetsskador och idioter till gäster gör mig vansinnig efter tre år i branschen. Varför tror branschfolk (ytterligare ett jävla skitord) att det är något häftigt med att jobba röven av sig under ett av de allra sämsta kollektivavtalen?

Restaurangfolk - ni suger hårdare än de värsta gästerna.

Jag har jobbat som både kock, bartender och servertör och kan enbart hålla med dig.

Bartenders i Sverige har nästan någon legendstatus, typ som kändisar på bygden. Jag frågade en nyinvandrad thailändska om hur det var med bartenders i thailand och hon sa att det är snäppet över strippa bland de inhemska.

Kanske mest är småtjejer som kan få gratis drinkar ibland som är så störtkåta på bartenders iofs...

tano
2014-03-31, 10:22
Folk vill alltid ha mer, så väldigt lätt att glömma bort att vara tacksam för det man har och se på allt ur ett negativt synsätt.

Sverige är bra på mycket men på service är man långt efter Asien, generellt sett men framförallt i restaurangbranchen. Stora restauranger har ofta lika många anställda som besökare och man behöver som gäst aldrig fundera över var servicen tog vägen. Något som snarast är standard i Sverige, antagligen en enkel konsekvens av det mycket mindre antalet anställda. Trots denna service och deras antagligen väldigt låga löner så vägrar de dricks. Lämnar man pengar så jagar de istället efter en för att lämna tillbaka.

Åt lunch i fredags och spillde ut maten på golvet och på benen (klassiskt stuk på restaurangen där vi satt på golvet). Föreståndaren kastade sig på alla fyra och torkade upp, fortsatte med att rengöra mina jeans väldigt noggrant hela tiden ursäktande. Jag visste knappt hur jag skulle reagera. Skulle aldrig hända något liknande i Sverige, men det är såklart en helt annan kultur. Gäster behandlas så vördnadsfullt här att man ofta blir genererad. Ett sidospår, men man blir bjuden på ALLT om man är gäst. Något att tänka på om ni någon gång tar emot asiatiska besökare.

Tilläggas en anekdot från när vi var ut på krog. Hamnade på något mindre flashigt ställe där alla jag pratade med var universitetsstudenter och allt var löjligt billigt även med Kina mått mätt. Bland annat gick drinkarna för 20 kr styck. Trots det gjorde bartendern allt för att man skulle bli nöjd. Han såg ut att lägga ned hela sin själ i varje drink och frågade efteråt om man var nöjd eller om han kanske skulle göra den starkare? När skulle det någonsin hända i Sverige? *rolleyes* Förövrigt väldigt trevligt med utgång här, kineserna är inte blyga att komma fram och föreslå dricka tävlingar, givetvis bjuder dem, och det tar inte många minuter innan söta tjejer kommer fram och raggar på en. :)

frazkakan
2014-03-31, 13:04
Folk vill alltid ha mer, så väldigt lätt att glömma bort att vara tacksam för det man har och se på allt ur ett negativt synsätt.

Sverige är bra på mycket men på service är man långt efter Asien, generellt sett men framförallt i restaurangbranchen. Stora restauranger har ofta lika många anställda som besökare och man behöver som gäst aldrig fundera över var servicen tog vägen. Något som snarast är standard i Sverige, antagligen en enkel konsekvens av det mycket mindre antalet anställda. Trots denna service och deras antagligen väldigt låga löner så vägrar de dricks. Lämnar man pengar så jagar de istället efter en för att lämna tillbaka.

Åt lunch i fredags och spillde ut maten på golvet och på benen (klassiskt stuk på restaurangen där vi satt på golvet). Föreståndaren kastade sig på alla fyra och torkade upp, fortsatte med att rengöra mina jeans väldigt noggrant hela tiden ursäktande. Jag visste knappt hur jag skulle reagera. Skulle aldrig hända något liknande i Sverige, men det är såklart en helt annan kultur. Gäster behandlas så vördnadsfullt här att man ofta blir genererad. Ett sidospår, men man blir bjuden på ALLT om man är gäst. Något att tänka på om ni någon gång tar emot asiatiska besökare.

Tilläggas en anekdot från när vi var ut på krog. Hamnade på något mindre flashigt ställe där alla jag pratade med var universitetsstudenter och allt var löjligt billigt även med Kina mått mätt. Bland annat gick drinkarna för 20 kr styck. Trots det gjorde bartendern allt för att man skulle bli nöjd. Han såg ut att lägga ned hela sin själ i varje drink och frågade efteråt om man var nöjd eller om han kanske skulle göra den starkare? När skulle det någonsin hända i Sverige? *rolleyes* Förövrigt väldigt trevligt med utgång här, kineserna är inte blyga att komma fram och föreslå dricka tävlingar, givetvis bjuder dem, och det tar inte många minuter innan söta tjejer kommer fram och raggar på en. :)

OKI, du har säkert helt rätt, MEN - MEN - MEN

Om folk klev in på min fiktiva bar och betalade mig 200kr per öl så hade jag också mer än villigt fjäskat fint för alla kunder. 20kr i kina.. ursäkta... men det kräver endast några sålda öl per dag så är väl baren på det torra för dagen.

20kr är väl några timlöner där medans det krävs 4 öl i sverige för att betala en timlön .. det är alltså en viss skillnad på vad kan kan förvänta sig för service för pengarna.

snabbtittar priser på google. De startar med öl från 1kr styck... Undrar vad vinsten är på din billiga 20kr drink.... 18,5 kr? ^^

Knatcharn
2014-03-31, 14:23
Enligt branschfolk så är lunchrestaurang dit man går för att invänta döden. Körde två månader med 8-17 jobb och det kändes som semester mot vanlig krog eller sittning.

Ungefär så, i regel är det mycket lugnare på lunchhak men det finns såklart undantag. Känner en snubbe som tillsammans med en till kock lagar ca 600 luncher per dag. Sickening.


Varför jargongen finns? Ptja, för att det är ett hårt arbete där man söker gemenskap att trösta sig i. Alkoholismen är också väldigt påtaglig i krogbranschen.

PureWhey
2014-03-31, 15:42
Folk vill alltid ha mer, så väldigt lätt att glömma bort att vara tacksam för det man har och se på allt ur ett negativt synsätt.

Sverige är bra på mycket men på service är man långt efter Asien, generellt sett men framförallt i restaurangbranchen. Stora restauranger har ofta lika många anställda som besökare och man behöver som gäst aldrig fundera över var servicen tog vägen. Något som snarast är standard i Sverige, antagligen en enkel konsekvens av det mycket mindre antalet anställda. Trots denna service och deras antagligen väldigt låga löner så vägrar de dricks. Lämnar man pengar så jagar de istället efter en för att lämna tillbaka.

Åt lunch i fredags och spillde ut maten på golvet och på benen (klassiskt stuk på restaurangen där vi satt på golvet). Föreståndaren kastade sig på alla fyra och torkade upp, fortsatte med att rengöra mina jeans väldigt noggrant hela tiden ursäktande. Jag visste knappt hur jag skulle reagera. Skulle aldrig hända något liknande i Sverige, men det är såklart en helt annan kultur. Gäster behandlas så vördnadsfullt här att man ofta blir genererad. Ett sidospår, men man blir bjuden på ALLT om man är gäst. Något att tänka på om ni någon gång tar emot asiatiska besökare.

Tilläggas en anekdot från när vi var ut på krog. Hamnade på något mindre flashigt ställe där alla jag pratade med var universitetsstudenter och allt var löjligt billigt även med Kina mått mätt. Bland annat gick drinkarna för 20 kr styck. Trots det gjorde bartendern allt för att man skulle bli nöjd. Han såg ut att lägga ned hela sin själ i varje drink och frågade efteråt om man var nöjd eller om han kanske skulle göra den starkare? När skulle det någonsin hända i Sverige? *rolleyes* Förövrigt väldigt trevligt med utgång här, kineserna är inte blyga att komma fram och föreslå dricka tävlingar, givetvis bjuder dem, och det tar inte många minuter innan söta tjejer kommer fram och raggar på en. :)

Hur mycket är 20 kr där då reellt sett?

Låter mysigt med söta asiatiska damer som raggar. *popcorn*

leo1
2014-03-31, 22:50
Alltså...

För mig blev det väl sammanlagt 7-8 år som servitör. Mest säsongande. Öland, Sälen, Mallis, Oslo osv osv osv

Det funkar när man är ung. Jag reste dessutom mellan kontrakten då jag lagt undan pengar när jag jobbat.

Jag har haft tur och jobbat på sjyssta ställen, bra folk. Sedan vet jag såklart om hur enormt sliskiga bartenders kan var då jag varit ut mycket själv.

Dom som stannar kvar i branschen är nattugglorna. Dom som hatar att jobba lunch då dom måste kliva upp klockan 9..

Krögare ska vi inte ens prata om. Ett eget släkte. Gordon Ramsey är ju nästan en stereotyp.

Det jag saknar är när man satt ner efter en kvälls jobb och drack ett par öl och tjötade. Sjuk bransch där man inte hinner pissa på typ 6 timmar ibland.

tano
2014-04-02, 11:27
OKI, du har säkert helt rätt, MEN - MEN - MEN

Om folk klev in på min fiktiva bar och betalade mig 200kr per öl så hade jag också mer än villigt fjäskat fint för alla kunder. 20kr i kina.. ursäkta... men det kräver endast några sålda öl per dag så är väl baren på det torra för dagen.

20kr är väl några timlöner där medans det krävs 4 öl i sverige för att betala en timlön .. det är alltså en viss skillnad på vad kan kan förvänta sig för service för pengarna.

snabbtittar priser på google. De startar med öl från 1kr styck... Undrar vad vinsten är på din billiga 20kr drink.... 18,5 kr? ^^

Du misstar dig. Mycket är väldigt billigt, tom ögonbrynshöjande billigt ibland, men sedan finns mycket som inte är det heller. Mat och dryck kan både fås för billig och dyr peng. Drinkarna på klubb låg kring 60 kr när jag besökte en. En öl på restaurang kostar normalt sett ~30 kr. En cola på restaurang ~20 kr. Men samtidigt kan du få en halvliter cola på supermarketen för 3 kr.

Just dessa skillnader är förunderliga. Transporter är närmast gratis jämfört med Sverige, medan kläder och prylar i butik inte alls är billigt. Märkesvaror (och det finns lika mycket butiker som människor) kostar i princip samma som i Sverige, och tro inte att det är bara för de rika eller turister. Du ser i princip bara kineser i dessa gallerior och det är där mina kollegor handlar också. Föreställningen att allt ska vara billigt här är helt enkelt förlegad. Även att ta en kaffe ute på stan är minst lika dyrt som i Sverige, ändå gör massor av kineser just det. Starbucks finns i varje hörn och är alltid välfyllt, trots att en latte kostar trettio kronor. Bostadspriserna i Beijing är i det närmaste lika katastrofala som i Stockholm. Fråga mig inte hur det går ihop, för visst är lönenivåerna lägre här. Men det handlar väl helt enkelt om prioriteringar.

Däremot att beställa på nätet är billigare än i Sverige. Beställde från en kinesisk sajt en portabel hårddisk. Gick för nästan halva priset mot billigaste på prisjakt. Och så går det såklart att hitta billigare fejksaker om du t.ex. beger dig till Silkmarket och har lust att pruta.

Hur mycket är 20 kr där då reellt sett?

Låter mysigt med söta asiatiska damer som raggar. *popcorn*

20 kronor räcker till; 10 turer i tunnelbanan, taxi hem från jobbet i 20 minuter, 5 liter cola, 2 par strumpor på supermarketen eller en trettiondel av en mössa från Lacoste, en kaffe på Starbucks, 1,5 liter mjölk i affären eller en femtiondel av ett par löparskor.

Ja det är trevligt, Kineser är överlag väldigt trevliga :)