handdator

Visa fullständig version : Mat + tid


Alexandra
2004-03-19, 08:58
Här pratas det mycket om vad en bra frukost ska innehålla, och det är jag helt med på. Men min fråga är hur lång tid efter uppvaknande man kan räkna som frukosttid? Dvs. hur lång tid har jag på mig att få in den där fullvärdiga frukosten - jag har en tendens att bli knallmätt efter min tallrik med fil + musli men skulle nog kunna klämma i mig mer efter en halvtimme eller så.

Jag fattar naturligtvis att jag fortfarande tillgodogör mig protein osv. även om jag äter det senare, men man brukar ju tala om vikten att få i sig en bra frukost och fylla upp depåerna eftersom kroppen fastat under natten. Vad är det optimala, tidsmässigt?

På samma sätt undrar jag efter ett träningspass - jag vet att jag ska äta snabba kolisar + protein direkt efter passet, men hur länge är det "fönstret" öppet för bäst resultat?

King Grub
2004-03-19, 09:03
Jag fattar naturligtvis att jag fortfarande tillgodogör mig protein osv. även om jag äter det senare, men man brukar ju tala om vikten att få i sig en bra frukost och fylla upp depåerna eftersom kroppen fastat under natten. Vad är det optimala, tidsmässigt?

Det spelar nog minde praktiskt roll. Det går bra att dela upp ditt frukostenergibehov i två delar, bara du ser till att båda är fullvärdiga, om än mindre, måltider.

På samma sätt undrar jag efter ett träningspass - jag vet att jag ska äta snabba kolisar + protein direkt efter passet, men hur länge är det "fönstret" öppet för bäst resultat?

90 minuter, brukar man säga, fast det krymper hela tiden.

Alexandra
2004-03-19, 09:12
Originally posted by King Grub
90 minuter, brukar man säga, fast det krymper hela tiden.

Jo tjena, det där lät kryptiskt, som ett näringsfysiologiskt ozonhål fast tvärtom! :D

Nä, men det lät ju alldeles strålande, nu kan det kanske bli en vettig frukostmänniska av mig med..!

primaliv
2004-03-20, 08:04
hur länge kan man vänta tills frukosten efter morgonträning då jag brukar cykla? det tar en stund att duscha, stretcha och koka havregynsgröten tills jag kan äta.

Creatinus Enormus
2004-03-20, 10:05
Originally posted by primaliv
hur länge kan man vänta tills frukosten efter morgonträning då jag brukar cykla? det tar en stund att duscha, stretcha och koka havregynsgröten tills jag kan äta.

Beror på vilket mål du har...

Vill du bli smal å slank så kan du lätt vänta nån timme och passa på och bränna fett.
(ja, ja vet att vissa inte tror på efterförbränningen)
Vill du bli "stor" så se till å få i dom där kolisarna och prottarna så fort det går,
annars kan det lixom bli så att kroppen mumsar lite på musklerna oxå,
å då krymper dom ju tyvärr...

Typ så är det...