handdator

Visa fullständig version : bygger statisk träning volym?


MatteÖhult
2014-03-28, 16:50
Funderar på att sluta med mina marklyft pga att jag tycker övningen är skit tråkig, men vill fortfarande träna ländrygg.

När jag kör ryggresningar/hyperextensions så kan man ju antingen träna med dynamisk eller statisk rörelse som jag förstår det.

Dynamisk när man rullar upp ryggen tycker jag är rätt så obekväm och känns bara fel.

medans med statisk och rak rygg ner och upp känns grymt bra å pump i ländryggen och blir tröttare i den.

Är det bara dynamisk träning som gäller för att bygga muskler och styrka?

Stridshage
2014-03-28, 19:02
Med statisk träning menas att du håller muskeln i ett spännt och fast läge, alltså ingen kontraktur eller sträckning sker.

MatteÖhult
2014-03-28, 19:11
Med statisk träning menas att du håller muskeln i ett spännt och fast läge, alltså ingen kontraktur eller sträckning sker.

okey, blev inget smartare av det inlägget.

r1kkie
2014-03-28, 19:25
Dynamisk när man rullar upp ryggen tycker jag är rätt så obekväm och känns bara fel.

medans med statisk och rak rygg ner och upp känns grymt bra å pump i ländryggen och blir tröttare i den.

Är det bara dynamisk träning som gäller för att bygga muskler och styrka?

Så som jag ser det så är ländryggen något du inte tränar stor för utseendemässigt utan en muskel du vill vara stark och uthållig i när det kommer till hållning etc, framförallt i dit vardagliga liv.

En blandning tror jag är bra för alla ändamål. Att rulla upp ryggen är inte farligt eller fel om du tänker på hur ryggraden är skapad och hur stora ryggsträckar muskeln sitter å fäster. Vi är helt enkelt skapta att kunna röra ryggraden på det viset. Det är dock när man börjar lassa på vikter på "ryggen" som det börjar bli farligt att böja ryggen så länge man inte har en tillräckligt stark ryggmuskel som klarar av den belastningen.

Sen så funkar den som alla andra muskler. Statisk träning blir mer än uthållighetsträning, typ 1 fibrer medan dynamisk typ 2.

Rätt mig om jag har fel.

MatteÖhult
2014-03-28, 19:44
Så som jag ser det så är ländryggen något du inte tränar stor för utseendemässigt utan en muskel du vill vara stark och uthållig i när det kommer till hållning etc, framförallt i dit vardagliga liv.

En blandning tror jag är bra för alla ändamål. Att rulla upp ryggen är inte farligt eller fel om du tänker på hur ryggraden är skapad och hur stora ryggsträckar muskeln sitter å fäster. Vi är helt enkelt skapta att kunna röra ryggraden på det viset. Det är dock när man börjar lassa på vikter på "ryggen" som det börjar bli farligt att böja ryggen så länge man inte har en tillräckligt stark ryggmuskel som klarar av den belastningen.

Sen så funkar den som alla andra muskler. Statisk träning blir mer än uthållighetsträning, typ 1 fibrer medan dynamisk typ 2.

Rätt mig om jag har fel.


fast nog vore det grymt med 2 stora fileér ;)

Ajemän
2014-03-28, 20:11
okey, blev inget smartare av det inlägget.


Statisk träning är när muskeln belastas utan att den arbetar (rör sig)
Dynamisk när muskeln belastas under rörelse

Ex bänkpress:

Lyft stången upp och ner = dynamisk träning
Lyft stången halvvägs upp och håll den där = statisk träning

Du kan inte ersätta marklyft med ryggresningar, det är två helt olika världar.
Skulle verkligen rekommendera dig att fortsätta med marklyft. Har du ökat i vikt i övningen? En typisk övning som blir kul när ökningarna kommer