handdator

Visa fullständig version : Vikt av ett par cm 'fusk' i marklyft


kaer
2014-03-28, 12:56
På ett gym jag tränar finns inget vettigt podium eller annat ställe att köra marklyft utan man får lägga en tjock matta på var sida under vikterna.
Det gör att vikten kommer upp ca 2cm ifrån golvet.

Hur stor påverkan gör det på ens lyft? Jag upplever nog att jag stången åker upp lite lättare.
Om det skulle vara det enda sätt jag tränar på, hur kommer det påverka mig i långa loppet? Gissningsvis att jag blir svagare i bottenläget, men hur mycket då?

Har det här egentligen någon reell betydelse för min (rygg)träning?

tossefar
2014-03-28, 12:58
Kan du inte bara lägga en matta under fötterna också? Eller varför markar du inte bara på golvet?

kaer
2014-03-28, 13:42
Nej, tyvärr så tycker jag mattan sviktar så mycket att det blir lite instabilt.
Man får (nog) inte marka på golvet där, ser ut att vara rätt ömtåligt golv.

filmjölk
2014-03-28, 13:56
Inte speciellt mycket skillnad tror jag. Du kan ju överkompensera genom att ställa dig på en viktskiva eller två. (Förutsatt att du inte är som jag...som går emot vanliga fysikaliska regler och faktiskt markar mer lätt upphöjt än normalt)

Loke
2014-03-28, 13:59
Mm, har funderat ltie i samma banor. Jag har undvikit det iaf. Men nån gång har jag gjort det och haft skor på mig, då tänker jag att mattan och skorna i princip tar ut varandra.

Men om jag inte var lyftare så skulle inte jag bry mig alls, kan inte tänka mig att det gör så stor skillnad. Tror att mina teknikvariationer beroende på hur sliten jag är gör minst lika stor skillnad.

mela
2014-03-28, 14:21
Du kan ju variera lite och köra lite upphöjda mark emellanåt, alltså när du själv står på viktkakor, antingen en eller två beroende på vilken höjd du vill åt och hur tjocka kakorna är.

z_bumbi
2014-03-28, 14:32
Du blir aningen svagare i starten men det är ingen katastrof med en så liten upphöjning så länge du inte ska tävla men att palla upp dig själv är en väldigt enkel lösning om viktskivorna inte är några specialhistorier där det inte funkar.

spoon
2014-03-28, 16:47
Jag kör Sumo och det blir exremt lätt med ett par cm upphöjning. Jag tjänar nog mellan 50-100 kg. Skojar inte :D Drog 200 kg som är relativt tungt för mig som luft när jag testade att ha stången ett par cm upp förra veckan.

spoon
2014-03-28, 16:57
Överdrev något. Men 50 kg extra ska nog gå bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

filmjölk
2014-03-28, 18:30
Överdrev något. Men 50 kg extra ska nog gå bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Coolt, men är det sån skillnad måste du när du lyfter vanligt göra något fel/är du klen någonstans. Absolut inte min gebit...men 50kg av ett par cm på den nivån, då borde det finnas rejält med vikt att hämta normalt om du kan rätta till vad du gör fel.

Filma och visa upp för sl-expertisen här! vem fasen vet, kanske kan du öka på din mark bara genom något simpelt?

(jag vet att du är styrkelyftare och tränar med styrkelyftare redan, men iaf. det är för stor vinst på några ynka centimetrar! :D )

spoon
2014-03-28, 19:33
Troligtvis så är det vid startpositionen som jag är svag. Det är lättare att komma till korrekt startposition om jag får upp stången ett par centimeter. Sen ska det väl tilläggas att jag har kort lyftväg. Med upphöjning så blir lyftvägen extremt kort.

Men det fick ju mig att fundera när jag testade för någon vecka sedan.

amini
2014-03-28, 19:44
det borde bara påverka om man tävlar i styrkesport imo

Sparven från Minsk
2014-03-28, 19:48
Ett annat tips är att köra på golvet men hålla emot nog i den excentriska fasen så du lätt kan lägga ned vikterna på golvet igen. Det ska nog golvet hålla för :D

z_bumbi
2014-03-28, 22:24
Ett annat tips är att köra på golvet men hålla emot nog i den excentriska fasen så du lätt kan lägga ned vikterna på golvet igen. Det ska nog golvet hålla för :D

Har du testat att vrida in tårna samtidigt som du bromsar vikten?

filmjölk
2014-03-29, 00:57
Ett annat tips är att köra på golvet men hålla emot nog i den excentriska fasen så du lätt kan lägga ned vikterna på golvet igen. Det ska nog golvet hålla för :D

Vissa klarar säkert att göra så, men jag tror just den varianten sabbat min rygg. Bullerfria marklyft där jag ljudlöst försöker toucha golvet eller vända nån cm från marken :(

Loke
2014-03-29, 01:48
Har du testat att vrida in tårna samtidigt som du bromsar vikten?

Iofs minskar väl behovet att göra det om man inte dundrar ner vikten?

spoon
2014-03-29, 09:38
Varför ska man vrida in tårna ?

z_bumbi
2014-03-29, 09:48
Varför ska man vrida in tårna ?

Mitt fel. Jag läste inlägget om sumo och kopplade på något sätt att tråden handlar om det i sin helhet.

I vanlig mark kan man vanligen bromsa vikten men det kräver antagligen som alla andra större förändringar att man börjar lätt och nöter in tekniken.

Sparven från Minsk
2014-03-29, 09:52
Varför ska man vrida in tårna ?

Blev också fundersam varför hon undrade det :)

Jag håller alltid emot vikten i den excentriska fasen i mina marklyft.
Dumt att inte jobba i den fasen med. Visst blir lite färre reps då jag tröttnar snabbare men tycker man ska hålla emot, då det "bygger" bra, sliter inte inte sönder golv/viktplattor/stänger samt skrämmer inte hela gymmet när man bara släpper skiten från höften.

De flesta på mitt gym som släpper vikter/stänger är småpojkar som tror man ska göra det för att de är coolt. Har alltid lust att gå fram och fråga vederbörande om de är för svaga för att orka lägga ned vikten kontrollerat, och om det är så, kanske de ska köra med lättare vikter ;)