handdator

Visa fullständig version : Vad får man göra/inte göra


Lejonjakt
2014-03-28, 10:42
Vad får man göra med genetik? Finns det några gränser för vad man får göra med våra gener om inte tekniken begränsar? Var går din gräns och skiljer den sig från andras? Hur ser du på gen modifiering?

tydliga åsikter

Solros
2014-03-28, 10:47
Att jag blir starkare, snyggare = ok
Att någon annan blir starkare, snyggare = inte ok

xodd
2014-03-28, 10:52
I den här frågan är ju den nästan enda begränsande faktorn just etik. Hade vi kastat den åt sidan hade vi antagligen gjort väldigt stora framsteg inom genetik och genmodifiering etc väldigt snabbt.

Dom tekniska hindren som uppkommit om man släppt forskningen lös och skippat allt vad etik och moral heter hade man nog överkommit väldigt snabbt.

filmjölk
2014-03-28, 10:56
Jag tycker att det är ett väldigt svårt ämne, för genmodifiering ifrågasätter min syn på vad som är mänskligt, och människan har ett högre värde än djur. Vad är då en människa och vad ger människan dess värde?

Om man genmodifierar fram människor i ett labb som har alla egenskaper för ett specifikt syfte (t.ex: avlad för att bli en levande sexleksak/sexslav med perfekt utseende och mentalitet för ändamålet alternativt en superstark, mörkerseende, amfibisk lönnmördarfiskmänniska) är detta då människor med samma värde som andra människor?

Snubben
2014-03-28, 10:59
Jag tycker frågan bör vara om det bedrivs genmodifiering som vi ej vet och vad har det resulterat i..?

Lejonjakt
2014-03-28, 19:31
Fler åsikter?

IvarLudvig
2014-03-28, 19:47
Margarete Atwood har skrivit en gediget researchad bok som heter oryx and crake. Den handlar om en värld som gått under i spåren av genmodifiering. Det som är kul med den är att allt som gjorts i boken går att göra idag. Nasty grejer. Den är klart läsvärd på ämnet och efter är min ståndpunkt betydligt mer restriktiv.

Snubben
2014-03-28, 19:55
Margarete Atwood har skrivit en gediget researchad bok som heter oryx and crake. Den handlar om en värld som gått under i spåren av genmodifiering. Det som är kul med den är att allt som gjorts i boken går att göra idag. Nasty grejer. Den är klart läsvärd på ämnet och efter är min ståndpunkt betydligt mer restriktiv.

Tack för tipset, låter som en intressant bok, blir till att beställa!

David_wigren
2014-03-28, 21:22
Än så länge och inom den närmsta tiden(några århundraden) så kommer den etiska frågan inte vara särskilt aktuell inom gentekniken. Folk kan nästan glömma hela debatten om att man skulle kunna göra någon starkare, snabbare eller snyggare med gentekniken. Det är på tok för svårt och komplicerat! Nästan ofattbart svårt! Se bara på dagens genteknik. Det är relativt enkelt att sätta in ett par gener i en växt för att göra den tolerant mot en särskilt pesticid . Men att göra en växt mer tolerant mot torka? Glöm det! Det har hittills funkat bättre att bara konstbefrukta växter för att avla fram sådana egenskaper. Precis så är det med djur och människor. Det är helt enkelt mycket smidigare att avla fram en stark människa än att "göra" en stark människa med genteknik.
Sjukdomar och handikapp som beror på skador i arvmassan kommer vara desto lättare att korrigera för våra barn inom en relativt snar framtid. Och det ser jag mycket positivt fram emot!

Armed Dingo
2014-03-28, 22:24
Än så länge och inom den närmsta tiden(några århundraden) så kommer den etiska frågan inte vara särskilt aktuell inom gentekniken.
Här tror jag du misstar dig gruvligt. Årtionden, max.

Jag tycker genmodifiering verkar häftigt. Och jag tycker inte människor har högre värde än djur, förutom möjligen insekter och fiskar som jag inte kan föreställa mig har någon uppfattning om att "de finns". Har jag fel så är deras värde lika högt/lågt som människans.

Vilket gör att jag har svårt för att förstå att vi kan slakta oskyldiga kor och grisar på löpande band för att äta, men när en människa mördar någon, ja då är det lena handen och "fängelse". Wtf?

z_bumbi
2014-03-28, 22:26
Jag skulle sätta in en genetisk spärr så att folk inte låter andra göra sina skoluppgifter.

David_wigren
2014-03-28, 22:40
Här tror jag du misstar dig gruvligt. Årtionden, max.


Jag tror inte att folk inser hur komplicerat det är att få fram komplicerade egenskaper som styrka och snabbhet. Folk brukar oftast inte titta längre än generna, och redan där är det äckligt komplicerat med säkert hundratals gener som ska samverka. När dessutom varje enskild gen ger upphov till en ofantlig mängd olika proteiner, då blir det plötsligt hundratusentals olika proteiner som ska samverka i diverse jämvikter. I en biologisk matris (människan) som vi knappt vet hur den fungerar. Det är helt enkelt för komplicerat, och kommer vara det en LÅNG tid framöver.
Om detta ska ske inom årtionden så ska man antingen lyckas lösa dessa problem redan imorgon och börja jobba med de barnen som befruktas idag. Det tar ju trots allt ca två årtionden för en människa att bli uppvuxen, så redan där har det gått 20 år bara för att se ifall den första generationen av dessa genmodifierade människor fick de egenskaper man försökt sätta in i dem.
Om man fantiserar om att man ska lyckas genmodifiera vuxna människor inom den närmsta tiden så kan man nog glömma det också. Hos vuxna individer så har man problemet att alla celler redan finns. Då skulle man behöva genmodifiera varje enskild cell av kroppens alla miljarder celler. Och det tror jag att de flesta redan kan komma överens om är en praktiskt omöjlighet inom de närmsta årtionden. Kanske om några hundra år som sagt, men inte årtionden.

David_wigren
2014-03-28, 22:43
Jag tror inte att folk inser hur komplicerat det är att få fram komplicerade egenskaper som styrka och snabbhet. Folk brukar oftast inte titta längre än generna, och redan där är det äckligt komplicerat med säkert hundratals gener som ska samverka. När dessutom varje enskild gen ger upphov till en ofantlig mängd olika proteiner, då blir det plötsligt hundratusentals olika proteiner som ska samverka i diverse jämvikter. I en biologisk matris (människan) som vi knappt vet hur den fungerar. Det är helt enkelt för komplicerat, och kommer vara det en LÅNG tid framöver.
Om detta ska ske inom årtionden så ska man antingen lyckas lösa dessa problem redan imorgon och börja jobba med de barnen som befruktas idag. Det tar ju trots allt ca två årtionden för en människa att bli uppvuxen, så redan där har det gått 20 år bara för att se ifall den första generationen av dessa genmodifierade människor fick de egenskaper man försökt sätta in i dem.
Om man fantiserar om att man ska lyckas genmodifiera vuxna människor inom den närmsta tiden så kan man nog glömma det också. Hos vuxna individer så har man problemet att alla celler redan finns. Då skulle man behöva genmodifiera varje enskild cell av kroppens alla miljarder celler. Och det tror jag att de flesta redan kan komma överens om är en praktiskt omöjlighet inom de närmsta årtionden. Kanske om några hundra år som sagt, men inte årtionden.

Ville bara tillägga att man visserligen redan kan ändra genuttrycket hos vuxna individer genom hormoner och dylikt. Men det är nog inte det de flesta menar man talar om genteknik och genmodifiering.

Sniggel
2014-03-29, 13:20
Du känner till att den digitala tekonologin är på rasande frammarsch och har varit så länge David?
Vi har datorer som kan analysera stora mängder data och beräkna utfall av multipla samverkande variabler. Det låter inte alls omöjligt att med större kartläggning av gener och kunskap om den mänskliga fysiologin, att vi skulle kunna låta datorer "reverse-engineera" hur kroppen fungerar och hur vi isåfall skulle kunna beräkna utfallet av olika geninställningar i digitala simuleringar.

David_wigren
2014-03-29, 19:37
Du känner till att den digitala tekonologin är på rasande frammarsch och har varit så länge David?
Vi har datorer som kan analysera stora mängder data och beräkna utfall av multipla samverkande variabler. Det låter inte alls omöjligt att med större kartläggning av gener och kunskap om den mänskliga fysiologin, att vi skulle kunna låta datorer "reverse-engineera" hur kroppen fungerar och hur vi isåfall skulle kunna beräkna utfallet av olika geninställningar i digitala simuleringar.


Jo men för att datorerna ska kunna räkna ut det så måste vi veta alla variabler. Föreställ dig en ekvation med hundratusen variabler. Innan du kan räkna ut den måste du hitta och bestämma alla variabler. Tänk om du dessutom har oturen att en betydande del av dessa variabler inte går att mäta med dagens teknik. Tänk ytterligare om alla dina värden är något fel. Då spelar det ingen roll vad man räknar ut.
Jag säger som jag sagt tidigare. Att fixa diabetes, närsynthet och andra relativt simpla genetiska defekter kommer vi nog att greja om några årtionden, med lite tur. Men att göra en starkare, snabbare eller smartare människa med genmodifiering, kommer vi fixa tidigast om ett par århundraden, förutsatt att våran utveckling fortsätter accelerera tills dess. Vi kommer att ha botat all form av cancer och åka på flygande skateboards långt innan vi lyckas genmodifiera oss på sådant vis.

nissepelle
2014-03-29, 23:13
Du känner till att den digitala tekonologin är på rasande frammarsch och har varit så länge David?
Vi har datorer som kan analysera stora mängder data och beräkna utfall av multipla samverkande variabler. Det låter inte alls omöjligt att med större kartläggning av gener och kunskap om den mänskliga fysiologin, att vi skulle kunna låta datorer "reverse-engineera" hur kroppen fungerar och hur vi isåfall skulle kunna beräkna utfallet av olika geninställningar i digitala simuleringar.

Men vi har långtifrån alla variabler klara. Det är en oerhörd mängd kunskap som fattas, vilket man märker när man läser cellbiologi.

Arf Pingvin
2014-03-29, 23:18
Singulariteten får ingen respekt :-(

Olegh
2014-03-29, 23:20
Singulariteten får ingen respekt :-(

Inte så konstigt.