handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man äta soja?


Shcyhar
2014-03-28, 10:26
Hej, är det negativt att inta sojaprotein pulver varje dag? Läste på MM att dem inte tyckte man skulle ta det varje dag, har för mig att det är för östrogen liknande ämnen? Tar inte vassle eller några mjölkprodukter och ägg är för dyrt.

Vunnis
2014-03-28, 10:40
Fytoöstrogen. Det är högst sannolikt ingenting du dör av.
Vad är tanken med att använda soja istället för mjölkprotein om ekonomin krisar?

Det finns fö folk som har soja som en ganska stor del av sitt dagliga proteinintag.

King Grub
2014-03-28, 11:03
Hela livet.

Vunnis
2014-03-28, 11:08
Det var utan tvekan ett mer direkt svar på frågan.

Riddle
2014-03-28, 14:36
är själv mjölkproteinallergiker och laktosintrollerant, har kört med sojaproteinpulver i princip varje dag de senaste 1½ åren, enda jag märkt är att jag fått mer muskler och mer hår på bröstet (om det är för att jag blivit äldre låter jag vara osagt! ;)

Shcyhar
2014-03-28, 19:49
är själv mjölkproteinallergiker och laktosintrollerant, har kört med sojaproteinpulver i princip varje dag de senaste 1½ åren, enda jag märkt är att jag fått mer muskler och mer hår på bröstet (om det är för att jag blivit äldre låter jag vara osagt! ;)

Av nyfikenhet, vilket sojaprotein? Bra smak?

Jeml
2014-03-28, 20:39
Av nyfikenhet, vilket sojaprotein? Bra smak?

undrar också :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Riddle
2014-03-29, 02:15
Av nyfikenhet, vilket sojaprotein? Bra smak?

undrar också :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Star Nutrition Soy-Pro Chokladsmak är de enda som går att dricka, men lite fantasi smakar det svag oboy! testa de mesta, och det är det enda jag inte slängt! :) Hyffsat billigt också

Jeml
2014-03-29, 10:52
Star Nutrition Soy-Pro Chokladsmak är de enda som går att dricka, men lite fantasi smakar det svag oboy! testa de mesta, och det är det enda jag inte slängt! :) Hyffsat billigt också

ok thanks :) testat äggprotein också?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2014-03-29, 12:54
ridldle har du provat star nutritions soya?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Snubben
2014-03-29, 13:19
Star Nutrition Soy-Pro Chokladsmak är de enda som går att dricka, men lite fantasi smakar det svag oboy! testa de mesta, och det är det enda jag inte slängt! :) Hyffsat billigt också

Rent spontant, du har inte tänkt på att slänga ner en sked oboy i shaken? Borde göra det avsevärt godare.

Riddle
2014-03-30, 21:24
ridldle har du provat star nutritions soya?


det är deras soya protein jag kör på! kan länka i PM om du vill

Rent spontant, du har inte tänkt på att slänga ner en sked oboy i shaken? Borde göra det avsevärt godare.

är mjölk i oboypulver ;) haha!!

rippler
2014-03-30, 21:39
är mjölk i oboypulver ;) haha!!
Inte i det jag har hemma, du får allt kolla en gång till! :)

Riddle
2014-03-30, 23:02
Inte i det jag har hemma, du får allt kolla en gång till! :)

Aha, då kanske dom har slutat med det! Minns att det var skummjölkspulver i det förut, iofs är det säkert 10år sedan, var alltid så avundsjuk över att min bror kunde dricka det :/

Jeml
2014-03-30, 23:34
det är deras soya protein jag kör på! kan länka i PM om du vill


yes plz.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

YTS
2014-04-22, 21:18
Hej, är det negativt att inta sojaprotein pulver varje dag? Läste på MM att dem inte tyckte man skulle ta det varje dag, har för mig att det är för östrogen liknande ämnen? Tar inte vassle eller några mjölkprodukter och ägg är för dyrt.

Soja innehåller väsentligt mycket mer fytoöstrogener än övriga baljväxter. Dock hade tidningen FLEX en artikel om soja protein och de refererade till nå'n studie, som visade att man måste upp i doser på 100g rent sojaprotein per dygn, för att få negativa effekter.

Är du ändå tveksam, kan du köra på ärtprotein, antingen som pulver eller ännu hellre som kokta gula ärter i havregrynsgröten, högt C.S. (proteinkvalité) är det och kan man dricka mjölk till, blir det även rätt högt i proteininnehåll också!

Diomedea exulans
2015-09-23, 23:37
Bump!

Jag tar inga tillskott, men är nästan helvegan och äter därmed ohemula mängder sojabaserat protein i maten (sojabiffar, sojaburgare, tofu mm). Äter nog 150 gram sojaprotein om dagen. Finns det någon fara med detta?

Owe
2015-09-23, 23:56
Soja är inte att rekommendera enligt denna länken:

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Diomedea exulans
2015-09-24, 00:02
Soja är inte att rekommendera enligt denna länken:

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Verkar som om jag får börja beställa tempeh och seitan i mängder.

Owe
2015-09-24, 00:17
Verkar som om jag får börja beställa tempeh och seitan i mängder.

Jag har själv alltid varit lite reserverad mot soja, men efter läst ovan länk har jag bliver mer övertygad av att hålla mig borta från det alla fall som stapel föda.

Vad är tempeh och seitan för något? Har missat det :em:

Diomedea exulans
2015-09-24, 00:24
Jag har själv alltid varit lite reserverad mot soja, men efter läst ovan länk har jag bliver mer övertygad av att hålla mig borta från det alla fall som stapel föda.

Vad är tempeh och seitan för något? Har missat det :em:

Tempeh är fermenterad soja och seitan är gluten.

Owe
2015-09-24, 00:42
Tempeh är fermenterad soja och seitan är gluten.

Tackar !
Lite roligt var det ju att om jag själv hade läst lite noggrannare på sidan jag länkade till hade jag ju sett att Tempeh är fermenterad soja och den bättre sorten av soja :smash:

Gluten varianten går dock bort för mig då jag glutenkänslig, men är ju bra att veta vad man ska se upp med :hbang:

Diomedea exulans
2015-09-24, 19:57
Soja är inte att rekommendera enligt denna länken:

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Bump! Ovanstående inlägg går stick i stäv med vad King Grub skrev på förra sidan (att man kan äta soja utan problem hela livet) och jag vet inte vad jag ska tro. Jag är inte bildad nog i källkritik för att leta upp svaret på egen hand.

Wzup2u
2015-09-24, 20:26
Fytoöstrogen. Det är högst sannolikt ingenting du dör av.
Vad är tanken med att använda soja istället för mjölkprotein om ekonomin krisar?

Det finns fö folk som har soja som en ganska stor del av sitt dagliga proteinintag.

Bla jag som vegetarian består mitt fullvärdiga av sojaprodukter varje dag.

Wzup2u
2015-09-24, 20:28
Verkar som om jag får börja beställa tempeh och seitan i mängder.

finns studier på att kött är farligt, quorn är farligt, ägg är farligt, mjölk är farligt, osv...

ska du svälta? =) sojapower! =)

jonkii
2015-09-24, 21:46
http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

Diomedea exulans
2015-09-24, 22:21
http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

Det där var lite lugnande läsning. "Det är nästan omöjligt att få i sig skadligt mycket sojaprotein genom kosten", tyckte jag det stod, men jag äter nog 150 gram sojaprotein per dag, så det vete hundan om jag inte lyckas.

Jag är dock bättre i magen nu än jag varit på 12 år, så nåt måste jag göra rätt.

Wzup2u
2015-09-25, 07:06
Det där var lite lugnande läsning. "Det är nästan omöjligt att få i sig skadligt mycket sojaprotein genom kosten", tyckte jag det stod, men jag äter nog 150 gram sojaprotein per dag, så det vete hundan om jag inte lyckas.

Jag är dock bättre i magen nu än jag varit på 12 år, så nåt måste jag göra rätt.

jag äter mer soja än dig. men jag skiftar även med quorn, andra bönor, linser osv.

Sen äter jag en del mjölkprodukter också.

Rahf
2015-09-25, 08:15
Man bör väl ta sig en funderare om nästan hela ens proteinintag, sett över en längre period, baseras på soja.

z_bumbi
2015-09-25, 08:47
Man bör väl ta sig en funderare om nästan hela ens proteinintag, sett över en längre period, baseras på någon enstaka källa.

Ändrade lite.

Det kanske inte är bevisat men att soja medför ökade risker i stora mängder men eftersom det verkar vara så att det inte är farligt i lite mindre mängder så är det inte så svårt att äta mindre.

Diomedea exulans
2015-09-25, 09:49
Det verkar rimligt.
Jag har inte hittat icke-sojabaserat fejkkött här i stan, men jag får leta hårdare, alternativt beställa på nätet.

Att använda mycket mer baljväxter är inte så aktuellt, kolhydraterna skulle få mina kalorier att skjuta i höjden.

StarkaUlf
2015-09-25, 10:06
Quorn t.ex bör väl finnas i någon butik?

Diomedea exulans
2015-09-25, 10:20
Quorn t.ex bör väl finnas i någon butik?

Alla har quorn, men quorn har ägg i sig, vilket jag helst inte vill äta.

cero
2015-09-25, 12:49
Ändrade lite.

Det kanske inte är bevisat men att soja medför ökade risker i stora mängder men eftersom det verkar vara så att det inte är farligt i lite mindre mängder så är det inte så svårt att äta mindre.

Varför skulle det vara dåligt att basera hela sitt proteinintag på enstaka källor menar du? Förutom soja då alltså, om det nu stämmer att 100g per dag eller vad det nu var kan ge negativa effekter.

Wzup2u
2015-09-25, 20:46
Alla har quorn, men quorn har ägg i sig, vilket jag helst inte vill äta.

nej fråga mig innan dina svar :) nu har du fel, quorn har utvecklat veganska produkter nu och kommer även fler.


http://www.quorn.se/~/media/Quorn%20Sweden/Products/Packshot/nuggets%20SE%20290290.ashx?w=290

http://www.quorn.se/~/media/Quorn%20Sweden/Products/Packshot/Schnitzel%20SE%20290290.ashx?w=290

Diomedea exulans
2015-09-25, 20:49
Åh, fan vad najs.:)

jonkii
2015-09-26, 08:29
Har dom kommit i butik ännu? Veganska Qourn. Ser fortfarande bara ovo-veg här..