handdator

Visa fullständig version : Mättande bulkschema för 2100 kcal???


Bezze30
2014-03-28, 08:15
Hej

Tips på ett mättande o bra bulk kostschema för ca 2100 kcal???

AronP
2014-03-28, 09:01
Finns inte :)

Använd kyckling, vit fisk, ägg, äggvita, kesella, havregryn, ris, potatis, pasta, någon lätt sås som bas. 3 stora mål mat och 2-3 mindre.

Bubblan84
2014-03-28, 09:17
Jag håller mig mätt på ca 2200 kcal nu under deffen. Baserar maten på ägg, kyckling, ris, riskakor, kesella, grönsaker, bönor, lätta såser, prottedrink efter träning :)

mikaelj
2014-03-28, 10:15
Är du säker på att 2100 kcal är överskott för dig? Låter som att du är en tjej på 150 cm / 50 kg eller så.

Vunnis
2014-03-28, 10:23
Finns inte :)

3 stora mål mat och 2-3 mindre.

Går det att få ihop 3 stora mål mat med mellanmål som man kan hålla sig mätt och nöjd på på 2 Mcal? De är ju en mängd som går att äta till lunch. *rolleyes*

+1, Mikaelj.

Radikaal
2014-03-28, 10:34
Om man kollar tidigare inlägg så är hon en tjej som väger runt 60kg och tränar styrketräning 6-7gånger i veckan. Rör hon sig väldigt lite på dagarna och inte tränar jättehårt när hon tränar så är det en liten möjlighet det är ett överskott.

Jag kan själv som 85kg kille äta mig ganska mätt på 2100kcal. Delar upp i minst ett stort och några mindre eller oftast 2 "stora" måltider" på typ 700-800kcal, sedan ett mindre på kvällen. Enda gången jag är hungrig är på morgonen innan frukost.

Några exempel som innehåller ca 700-900kcal och håller mig mätt väldigt länge.

En normalstor stekpanna med pyttipanna, 4ägg och en liter vatten innehåller ca 800kcal och mättar väldigt bra.

Två avtorkade hamburgare med dressing med bara undersidan som bröd.

2 1cm skivor blodpudding, bacon och ett glas juice, samt en proteindrink.

6-7fiskpinnar med en stor portion mos.

Mindre måltider som mättar för mig (300-500kcal)

100g fiberhavregryn blandat med kesella och bär
200g kyckling/tonfisk fullt med grönsaker och 50g av valfri kolhydratsort.

Morty
2014-03-28, 12:31
"mättande" ska inte vara ett behov på bulk. Detta kanske kommer som en shock men kroppen är faktiskt väldigt duktig på att räkna kalorier. De flesta människor är "lagom mätta" på balans och på bulk blir det helt enkelt lite mer tid som "övermätt".

Beemel
2014-03-28, 12:32
Hej

Tips på ett mättande o bra bulk kostschema för ca 2100 kcal???

Har du problem att hålla dig mätt under bulk? då tycker jag väldigt synd om dig under deff. =)

De vanliga tipsen är väl att inte dricka sina kalorier om man har problem med mättnad.

Om man även under bulk äter "deffmat" (kvarg, kyckling, tonfisk, broccoli etc) så borde man kunna äta rätt rejäla mängder.

Bezze30
2014-03-28, 12:36
Är du säker på att 2100 kcal är överskott för dig? Låter som att du är en tjej på 150 cm / 50 kg eller så.

Jag är ca 170 o väger ca 60 kg

Bezze30
2014-03-28, 12:38
Har du problem att hålla dig mätt under bulk? då tycker jag väldigt synd om dig under deff. =)

De vanliga tipsen är väl att inte dricka sina kalorier om man har problem med mättnad.

Om man även under bulk äter "deffmat" (kvarg, kyckling, tonfisk, broccoli etc) så borde man kunna äta rätt rejäla mängder.

Dricker aldrig mina kcal förutom en shake efter träning

Gör typ det redan men käkar 2 mjuka makor nästan varje dag.. Det är min svaghet och lite frukt o jordnötssmör är mitt godis typ

Morty
2014-03-28, 12:41
Dricker aldrig mina kcal förutom en shake efter träning

Gör typ det redan men käkar 2 mjuka makor nästan varje dag.. Det är min svaghet och lite frukt o jordnötssmör är mitt godis typ

Du verkar ha en del problem baserat till mat och ätande. Du borde försöka lösa dem. Du kan inte bulka om du är rädd för att äta och "lite frukt och jordnötsmör" är ditt sätt att synda och 2 mjuka mackor är en "svaghet".

tankoovich
2014-03-28, 12:42
Dricker aldrig mina kcal förutom en shake efter träning

Gör typ det redan men käkar 2 mjuka makor nästan varje dag.. Det är min svaghet och lite frukt o jordnötssmör är mitt godis typ

Mackor mättar generellt väldigt dåligt, släng ihop en tallrik gröt istället så håller du dig mätt längre..

Bezze30
2014-03-28, 12:44
Du verkar ha en del problem baserat till mat och ätande. Du borde försöka lösa dem. Du kan inte bulka om du är rädd för att äta och "lite frukt och jordnötsmör" är ditt sätt att synda och 2 mjuka mackor är en "svaghet".

Ne ser det ej som synd, det är ju bra kolhydrater men det mättar ej jättebra men om jag har slösat kcal på annat under dagen å ej har råd med mackor på slutet så brukar jag hellre ta nåt mättande :p

Bezze30
2014-03-28, 12:45
Vad kan ändras?? Tröttnar på o äta mat så ofta ... Gillar förrrsten o äta stora mängder...

Kör en bulk med 2-300 kcal överskott, käkar cirkus 2100-2300 kcal

Maten står i tillagad

Frukost: 150g kvarg, 40 g havregryn, ibland 1 banan , 1 omega3 tablett

Lunch: 250 g oftast basmati ris men ibland (sällan) fullkornspasta/kokt potatis/bulgur med
70 g oftast kycklingfile ibland (rätt sällan) lax/torsk/sejfile/nötfärs,
2 kokta ägg, 1 omega3 tablett

Innan träning: inget eller nån frukt (då oftast äpple/banan)

Efter träning: 40 g vassle

Middag: 200 g ris o 70 g kycklingfile kreatin o 1 omega 3 tablett

Sen kökar jag oftast det jag är sugen på men brukar bli oftast såhär ungefär:
2 mjuka hembakta mackor (100g) med 6 g (?) smör o 20 g ost
15-30 g jordnötssmör (inga tillsatser i) med 1-2 bananer
2-4 knäckisar med 20-40 g ost
150-250 g kvarg med 20-40 g havregryn

Landar på ca:
2100-2300 kcal,
protein 140-180 g
fett 40-60 g
Kolhydrater 200-300g

Är det här bra??

Beemel
2014-03-28, 13:02
Vad kan ändras?? Tröttnar på o äta mat så ofta ... Gillar förrrsten o äta stora mängder...

Kör en bulk med 2-300 kcal överskott, käkar cirkus 2100-2300 kcal

Maten står i tillagad

Frukost: 150g kvarg, 40 g havregryn, ibland 1 banan , 1 omega3 tablett

Lunch: 250 g oftast basmati ris men ibland (sällan) fullkornspasta/kokt potatis/bulgur med
70 g oftast kycklingfile ibland (rätt sällan) lax/torsk/sejfile/nötfärs,
2 kokta ägg, 1 omega3 tablett

Innan träning: inget eller nån frukt (då oftast äpple/banan)

Efter träning: 40 g vassle

Middag: 200 g ris o 70 g kycklingfile kreatin o 1 omega 3 tablett

Sen kökar jag oftast det jag är sugen på men brukar bli oftast såhär ungefär:
2 mjuka hembakta mackor (100g) med 6 g (?) smör o 20 g ost
15-30 g jordnötssmör (inga tillsatser i) med 1-2 bananer
2-4 knäckisar med 20-40 g ost
150-250 g kvarg med 20-40 g havregryn

Landar på ca:
2100-2300 kcal,
protein 140-180 g
fett 40-60 g
Kolhydrater 200-300g

Är det här bra??

Har du svårt att hålla dig mätt på det (och det är viktigt för dig) så är det väl inte bra. För det var väl din ursprungsfråga?

Tycker fortfarande det är märkligt om man inte kan bli mätt när man ligger på överskott. Antingen så ligger man då inte på överskott eller så är det något annat som gör att mätttnadskänslan inte infinner sig.

Morty
2014-03-28, 13:34
HUR kan man ha svårt att hålla sig mätt på överskott???

austria
2014-03-28, 14:30
Varför äter du inte mer till frukost, lunch, middag?
Tyckte du nämnde att du gillar att äta stora portioner?

Ungkarlsliv
2014-03-28, 15:17
Eaa innan och efter träning och ett mål på 2000 kalorier.

z_bumbi
2014-03-28, 16:26
Om man håller sig mätt på en viss nivå eller inte varierar men det är också en fråga om vana. Det är också en aning förvånande att folk som varit med så länge blir förvånande av detta faktum.

Vad gäller maten så:

*Var tog grönsakerna vägen? Du behöver inte överdriva men 100 g blandade grönsaker mättar betydligt mer än motsvarande mängd protein, fett och kolhydrater från ris, kyckling etc.

*Jag tycker det är alldeles för stor fokus på protein, testa t ex att höja fettet en aning i de målen som i stort sätt är fettfria idag och se om du känner dig mättare.

*En proteindrink på 40 g är en ganska stor del av dagsintaget av både protein och kalorier, det är inte nödvändigtvis dåligt men har du svårt att hålla dig mätt så

*Jag tycker du verkar ligga lågt i kalorierna med tanke på att du ska nå ett överskott. Går du verkligen upp i vikt och om du gör det så kanske det är läge att röra dig mer för att kunna äta en aning mer?

frazkakan
2014-03-28, 20:43
Vad kan ändras?? Tröttnar på o äta mat så ofta ... Gillar förrrsten o äta stora mängder...

Kör en bulk med 2-300 kcal överskott, käkar cirkus 2100-2300 kcal

Maten står i tillagad

Lunch: 250 g oftast basmati ris men ibland (sällan) fullkornspasta/kokt potatis/bulgur med 70 g oftast kycklingfile ibland (rätt sällan) lax/torsk/sejfile/nötfärs,

Middag: 200 g ris o 70 g kycklingfile kreatin o 1 omega 3 tablett

Är det här bra??


Någonting är fel där? 70g kyckling är ju ett par tuggor bara? Och 250g ris, jag tycker alltid att man ska räkna på torr mängd, är fyra portioner. Det äter väl nästan inge människa två gånger om dagen. Antar att du i ditt fall menar kokt ris(vikt). Men iallafall, min dam äter 200-250g kyckling till lunch varje dag. Det är inte särskilt mycket och det mättar jättebra.

Bezze30
2014-03-28, 21:00
Någonting är fel där? 70g kyckling är ju ett par tuggor bara? Och 250g ris, jag tycker alltid att man ska räkna på torr mängd, är fyra portioner. Det äter väl nästan inge människa två gånger om dagen. Antar att du i ditt fall menar kokt ris(vikt). Men iallafall, min dam äter 200-250g kyckling till lunch varje dag. Det är inte särskilt mycket och det mättar jättebra.

Om jag kökar mer kyckling kommer drt fan bli ÄNNU MER protein

Jontalinen
2014-03-28, 21:06
Någonting är fel där? 70g kyckling är ju ett par tuggor bara? Och 250g ris, jag tycker alltid att man ska räkna på torr mängd, är fyra portioner. Det äter väl nästan inge människa två gånger om dagen. Antar att du i ditt fall menar kokt ris(vikt). Men iallafall, min dam äter 200-250g kyckling till lunch varje dag. Det är inte särskilt mycket och det mättar jättebra.

Tror väldigt många här äter den mängden mat och mer därtill, spec på bulk. Inte överdrivet mycket om man är aktiv.

Bezze30
2014-03-28, 21:08
Varför äter du inte mer till frukost, lunch, middag?
Tyckte du nämnde att du gillar att äta stora portioner?

Eh har en budget på 2100 kcal... Fast Ifs kan jag öka portionerna om jag tar bort mackor o frukt o jordnötssmör... Men då ligger ju för lågt på fett .. Pallar ej käka mer ägg heller kmr fan tröttna.. Käka för mkt ägg förut

frazkakan
2014-03-28, 21:30
Tror väldigt många här äter den mängden mat och mer därtill, spec på bulk. Inte överdrivet mycket om man är aktiv.

Ptja, antar att det finns folk som går igenom en 1kg risförpackning på två dagar. Men det kan inte räknas som standard. "Och mer därtill", det dubbla ibland alltså? Så närmare 3500 kcal om dagen från ris? mm, Japp

frazkakan
2014-03-28, 21:32
Om jag kökar mer kyckling kommer drt fan bli ÄNNU MER protein

Då tar du bort kvarg o sådant skit som enbart förpestar tillvaron. Det måste väl vara roligare att äta sig mätt på en god lunch/middag än att kräkas i munnen av all kvarg? På bulk har du verkligen chansen att äta gott, och mycket. Ta vara på det.

Bezze30
2014-03-28, 21:34
Då tar du bort kvarg o sådant skit som enbart förpestar tillvaron. Det måste väl vara roligare att äta sig mätt på en god lunch/middag än att kräkas i munnen av all kvarg? På bulk har du verkligen chansen att äta gott, och mycket. Ta vara på det.

Om det är nåt som är "äckligt"så är det fan kött/kyckling... Kvarg med havregryn är iaf gott

Jeml
2014-03-28, 21:36
på balans/bulk käkar jag

150g havregryn/flingor
350g ris
100-150g bröd

600-650g rena kolhydratskällor (350-370kcal/100g).

skulle jag bara köra ris räcker inte 1kg på 2 dagar.

2100kcal på bulk wtf? är du tjej?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

frazkakan
2014-03-28, 21:38
Om det är nåt som är "äckligt"så är det fan kött/kyckling... Kvarg med havregryn är iaf gott

Ja då ska du inte äta ris med kyckling heller. Bulk ska vara himmelriket på jorden - allt du äter ska vara av egen, uppskattad vilja.

Ät köttfärssås och pasta? Fantastisk bulkmat.

Hemmagjorda hamburgare? Med alla tillbehör du kan tänka dig.

lillmesen
2014-03-28, 22:03
2100kcal på bulk wtf? är du tjej?



det går att läsa i tråden att hon är tjej

lillmesen
2014-03-28, 22:05
Om det är nåt som är "äckligt"så är det fan kött/kyckling... Kvarg med havregryn är iaf gott

ät mer fett, satsa på ca 70g om dagen

minska mängden protein och kolhydrater, lägg in grönsaker

Jontalinen
2014-03-29, 14:01
Ptja, antar att det finns folk som går igenom en 1kg risförpackning på två dagar. Men det kan inte räknas som standard. "Och mer därtill", det dubbla ibland alltså? Så närmare 3500 kcal om dagen från ris? mm, Japp

"Mer därtill" översätter du till dubbla mängden?

250g okokt ris eller annan kolhydratkälla per stor måltid är inte ovanligt på bulk, spec inte om du är man och har ett fysiskt jobb.

Sheogorath
2014-03-29, 14:55
HUR kan man ha svårt att hålla sig mätt på överskott???

Well, hade alla haft fungerande aptitreglering hade vi inte haft en fetmaepidemi. Det är alltså inte lika för alla.

Jeml
2014-03-29, 14:58
Well, hade alla haft fungerande aptitreglering hade vi inte haft en fetmaepidemi. Det är alltså inte lika för alla.

ofta handlar det nog om att man äter fastän man är mätt också. speciellt "snacks" och fikabröd mm.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2014-03-29, 14:59
ofta handlar det nog om att man äter fastän man är mätt också. speciellt "snacks" och fikabröd mm.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

...medan många säger "nej tack, inte sugen" och håller sig smala utan att skänka kalorierna en tanke. Ergo: inte lika för alla.

tankoovich
2014-03-29, 15:01
ofta handlar det nog om att man äter fastän man är mätt också. speciellt "snacks" och fikabröd mm.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

precis, jag kan nog tänka mig att aptitreglering på vanlig husman inte skulle ge en speciell övervikt om man äter tills man är mätt, men att efter smälla en bulle / näve godis gör att man snabbt trycker 400kcal extra..

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Sheogorath
2014-03-29, 15:22
Samtidigt: det vanligare scenariot bland smala är ju att faktiskt tacka ja till den där kakan eller efterrätten och äta den som folk fast man inte är hungrig/sugen...

...skillnaden bara att personen i fråga glömmer äta kvällsmat eftersom det inte fanns någon aptit som gjorde sig påmind. Kalorierna gav en motsvarande mättnadsfeedback.

Albin Eriksson
2014-03-30, 14:42
"mättande" ska inte vara ett behov på bulk. Detta kanske kommer som en shock men kroppen är faktiskt väldigt duktig på att räkna kalorier. De flesta människor är "lagom mätta" på balans och på bulk blir det helt enkelt lite mer tid som "övermätt".

Håller inte med, utgår man från en ganska så rippad form så stämmer inte det.

Sniggel
2014-03-30, 15:00
Håller inte med, utgår man från en ganska så rippad form så stämmer inte det.

Det stämmer om man lägger till den detaljen att kroppen "inte vill vara rippad". På det viset är kroppen duktig. Men i det fallet så försöker den ju få en att lägga på sig.

Morty
2014-04-01, 08:45
Håller inte med, utgår man från en ganska så rippad form så stämmer inte det.

Visst, är man jävligt smal och har deffat länge så är hungern bottenlös. Det är inte riktigt ett vanligt tillstånd.

Bezze30
2014-04-17, 20:08
ät mer fett, satsa på ca 70g om dagen

minska mängden protein och kolhydrater, lägg in grönsaker

Varför så högt på fett? Det gynnar inte direkt muskelökningen

Tack för alla som svarat i tråden, jag har ökat mina matportioner och ska nog öka mitt kcalintag med :)

lillmesen
2014-04-17, 20:31
Varför så högt på fett? Det gynnar inte direkt muskelökningen

Tack för alla som svarat i tråden, jag har ökat mina matportioner och ska nog öka mitt kcalintag med :)

Varför skulle INTE 1.15gram fett om dagen per kilo kroppsvikt för en kvinna vara gynsamt för "muskelökningen"?

Det är alltså inga megamängder fett vi talar om här, fett är livsviktigt samt tenderar att mätta mycket per kalori.

Bezze30
2014-04-17, 20:51
Varför skulle INTE 1.15gram fett om dagen per kilo kroppsvikt för en kvinna vara gynsamt för "muskelökningen"?

Det är alltså inga megamängder fett vi talar om här, fett är livsviktigt samt tenderar att mätta mycket per kalori.

Vilken forskning visar det? Är det verkligen viktigare för kvinnor än män?

Visst när jag låg på kcalunderskott å lågt fett fick jag ej mens men nu ör det bulk o 30-60 g fett o jag har regelbunden mens...

Jeml
2014-04-17, 21:00
30g fett låter inte hälsosamt för någon...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Bezze30
2014-04-17, 21:03
30g fett låter inte hälsosamt för någon...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Finns inte så mycket mättande fetter...

Lax ja men det är så mycket kcal (hellre kcalsnålt så jag kan äta mycket plus kan ej äta lax varje dag)
Ägg (äter det varje dag men kan ej äta mer för det är inte så mättande plus kmr tröttna lätt då)
Nötter knappast mättande...
Olivolja ... Slösa kcal på olja känns helt onödigt då det ej mättar öht
Smör o ost... Då måste man ba mackor å det mättar ej

Jag blir bara mätt på stora portioner... Så hellre lägga kcal på kolhydrater

Morty
2014-04-18, 16:02
Well, hade alla haft fungerande aptitreglering hade vi inte haft en fetmaepidemi. Det är alltså inte lika för alla.

Jag tror inte att det beror på folks aptitreglering på en nyttig kost utan snarare dåliga kostval och ätmönster.

Latissimus Dorsi
2014-04-18, 16:20
Bulk på 2100 kcal, du måste väl skoja? Om du då inte är någon slags body fitness atlet, tror till och med de käkar mer på bulk.

Bezze30
2014-04-18, 23:22
Bulk på 2100 kcal, du måste väl skoja? Om du då inte är någon slags body fitness atlet, tror till och med de käkar mer på bulk.

Jag är tjej? Bara 100-300 kcal plus

vikko
2014-04-21, 03:39
Om det är nåt som är "äckligt"så är det fan kött/kyckling... Kvarg med havregryn är iaf gott

låter som att du borde äta lite veggie? testa köra lite quorn, falafel, bönor, ädelost och sånt. klassiska veggie mål.

har börjat med detta 1-2 dagar i veckan på sistone och är förvånad över hur lätt det är att komma upp i proteingränsen.

tänk på att linser ej är fullvärdigt protein och måste kombineras. linser tycker jag du ska testa käka oavsett

lycka till

lillmesen
2014-04-21, 06:11
låter som att du borde äta lite veggie? testa köra lite quorn, falafel, bönor, ädelost och sånt. klassiska veggie mål.

har börjat med detta 1-2 dagar i veckan på sistone och är förvånad över hur lätt det är att komma upp i proteingränsen.

tänk på att linser ej är fullvärdigt protein och måste kombineras. linser tycker jag du ska testa käka oavsett

lycka till


baljväxter + ris ger en bra kombination av aminosyror! :)