handdator

Visa fullständig version : Ännu en tråd om deff. Hjälp!


showfreak
2014-03-28, 00:57
Varning för mycket text. Har ändrat texten och markerat det jag anser är viktigt.

Jag har förut tappat väldigt, väldigt mycket fett. Nu lever jag på och tränar.

Jag vill inte påstå jag är direkt stark, men för min vikt är jag det. Jag väger endast 71-73kg beroende på när under dagen jag väger mig. (176cm lång). Men eftersom jag kämpat med näst intill fetma förut så vill jag skala av fettet en gång för alla. Ansiktet är mjukt och jag kan liksom dra ut kinder m.m ganska långt. Jag ser magrutorna om jag drar ner fettet lite. Men magen är fortfarande VÄLDIGT mjuk och jag kan greppa en hel del fet.

Jag känner att det är dags att ta tag i detta en gång för alla inför sommaren. Efter sommaren är det planerat att jag bulka upp mig för första gången, på riktigt!

Min bov idag är alkohol. Jag har tidigare avstått från alkohol när jag gått ner och tänker göra detta även denna gången. Har dock ett undantag och det är om ca 2 veckor.
Hur ska jag gå tillväga dagen innan, DAGEN DÅ och dagen efter jag druckit? Jag tänker göra det bästa av situationen såklart och försöka hålla ner mängden av alkohol samt hålla kalorierna nere just den dagen, samt mycket sömn dagen innan och dagen efter. Hur gör jag med kosten, vad är rekommenderat?

Planerar att deffa runt 2 månader och vill få bort så mycket fett som möjligt.
Hur jag tänker gå tillväga är: Gå ut med hunden på morgonen i vanlig ordning. Sen är det dags för konditionsträning och på kvällarna kommer jag sysselsätta mig själv med styrketräning.

Hur mycket kaloriunderskott borde jag ligga på första de veckorna? och hur mycket är det? Ska jag köra det hela vägen eller ska jag sänka successivt?

Hur jag planerar att äta.
Frukost:1dl havregryn med 1 skopa protein samt 10g linfröolja.
Lunch: (1)kycklingfile med ris samt broccoli
Mellanmål:eventuellt frukt/proteinshake - tonfisk i vatten - eventuellt inget alls.
Middag: Kyckling och ris
Mellanmål: -''-
Kvällsmat: casein med vatten eller lättmjölk.

Tar givetvist en proteinshake efter träning också.

Behöver jag ändra mitt kostschema/träningschema? och I så fall, hur?

Beemel
2014-03-28, 07:29
Är det verkligen fett du har kvar? Det är inte bara lös hud som inte dragit ihop sig.

Om du anser att alkoholen är "en bov" och att du tidigare avstått från den, varför inte göra det igen? Du säger att du ska "försöka hålla ner mängden av alkohol" vad menar du med försöka? Låter nästan som ett missbruk om man inte kan kontrollera sitt intag, och är det så har du verkligen ett skäl att låta bli helt.

Det finns väldigt många hälsofördelar med att träna kondition (personligen tycker jag att det är gansk kul och skönt dessutom), men det är absolut inget måste för att bränna fett. Det går utmärkt att istället minska näringsintaget med motsvarande mängd kcal.

Rekommendationerna för att minimera muskelförlust vid viktnedgång är ett underskott på 500kcal om dagen.

Om mättnaden är ett problem så låt bli att dricka dina kalorier. Det är ingenting som är "givetvis" med en proteinshake efter träningspasset. Det är ett smidigt, billigt och enkelt sätt att få i sig något, men inget som helst krav. Så länge du får i dig tillräckligt med protein från resten av kosten är det rent av onödigt.

Det kostschema som du skrivit upp (utan detaljerade mängder) kan både vara bra och dåligt. Det beror på hur mycket du äter av varje enskild sak du skrivit upp.

Förslaget är som sagt att du landar på -500 kcal om dagen.
Att du får i dig 0.5-1g fett per kg kroppsvikt
att du får i dig 1,5-2g protein per kg kroppsvikt
resten fyller du upp med kolhydrater.

Hur många kalorier som är 500 i underskott för dig vet du kanske redan, annars är det bara att låta vågen visa vägen och korrigera intaget över tid så att du tappar ungefär 0,5kg i veckan.

Lycka till.

showfreak
2014-03-28, 10:44
Jag har haft det så här ganska länge så jag hoppas det är fett. Med rätt kost och mycket vatten hoppas jag skinnet drar ihop sig i kapp med jag tappar det sista!

Ang. alkoholen så dricker jag verkligen inte ofta. Men jag vet att det stör dieten och framförallt träningen. Jag ska på bröllop den dagen och vill gärna passa på och ta någon öl med polarna!

Angående kondition och muskelförlust så är jag tacksam för svaren. Jag ska nog följa det med underskott med 500kcal om dagen.

Mättnaden är ett problem, men det sitter i huvudet! Jag dricker vatten, kaffe, mjölk,te samt min proteinshake så jag antar det är bra!

Tack!

showfreak
2014-03-28, 10:44
dubbelpost, klant..

Beemel
2014-03-28, 12:07
Jag har haft det så här ganska länge så jag hoppas det är fett. Med rätt kost och mycket vatten hoppas jag skinnet drar ihop sig i kapp med jag tappar det sista!

Ang. alkoholen så dricker jag verkligen inte ofta. Men jag vet att det stör dieten och framförallt träningen. Jag ska på bröllop den dagen och vill gärna passa på och ta någon öl med polarna!

Angående kondition och muskelförlust så är jag tacksam för svaren. Jag ska nog följa det med underskott med 500kcal om dagen.

Mättnaden är ett problem, men det sitter i huvudet! Jag dricker vatten, kaffe, mjölk,te samt min proteinshake så jag antar det är bra!

Tack!

Som sagt, är mättnade ett problem så finns det bättre saker att lägga sina kalorier på än en proteinshake.