handdator

Visa fullständig version : Vita bönor i tomatsås, vad räknar man på?


Trytter
2014-03-27, 22:36
Jag vet att frågan varit uppe förr, men jag hittar den inte så nu får den en talande rubrik så man hittar den i framtiden.... :d
Vita bönor i tomatsås. Oavsett märke står samma sak. Ex "Vikt 380g, varav bönor 183g"......... Näringsvärde per 100g: Räknar man då näringsvärdet på bönor+tomatsås eller bara bönorna?
Skulle gissat på bönor+tomatsås men man blir ju lite förvirrad eftersom värdet som anges är ganska nära det värde som ofta anges för kokta vita bönor......

King Grub
2014-03-27, 22:39
Allt. Det är inte meningen att du skall hälla bort såsen.

EnergiÖverskott
2014-03-28, 06:36
Du kan ha som vana att tänka att energiinnehållsförteckningen alltid avser all ätbar vara.

Trytter
2014-03-28, 12:52
Å andra sidan funderar man ju på varför jag annars behöver veta hur mycket av vikten som utgörs av bönor... Överflödig information kan vara förvirrande ibland....:d
Men tack för hjälpen!

austria
2014-03-28, 13:11
Å andra sidan funderar man ju på varför jag annars behöver veta hur mycket av vikten som utgörs av bönor... Överflödig information kan vara förvirrande ibland....:d
Men tack för hjälpen!

Håller inte med. Tycker det är jättebra att dom skriver ut det.
Är ju perfekt när du vill jämföra med andra märken/tillverkare.

Man vill ju ha så mycket av "basvaran" som möjligt.

King Grub
2014-03-28, 13:11
Å andra sidan funderar man ju på varför jag annars behöver veta hur mycket av vikten som utgörs av bönor... Överflödig information kan vara förvirrande ibland....:d
Men tack för hjälpen!

Av samma anledning som det på Pepsi Max-etiketten står:

Fett 0 g
varav mättat fett 0 g

Bandid0
2014-03-28, 13:17
Å andra sidan funderar man ju på varför jag annars behöver veta hur mycket av vikten som utgörs av bönor... Överflödig information kan vara förvirrande ibland....:d
Men tack för hjälpen!

Det kan ha betydelse av flera anledningar. Dels för att bönorna är dyrare än såsen. Man vill med andra ord veta att man inte köper en burk med 95% tomatsås och 5% bönor.

Produkter som innehåller mycket vatten eller inläggning kan dock se ut något i den här stilen:
395g oliver - avrunnen vikt 200g - Näringsvärde per 100g oliver.

Så det är bara läsa vad näringsvärdet är baserat på, det framgår alltid. Inte svårare än så.

Det enda som med rätta brukar orsaka förvirring är frysta varor som innehåller mycket vatten, där vet ibland inte ens tillverkaren exakt hur näringsvärdet är beräknat.

Kom dock ihåg att alla näringsvärden i slutänden är kvalificerade uppskattningar, det kan variera en hel del, men i praktiken spelar det ingen roll. De är tillräckligt exakta för att man ska veta ungefär vad man får i sig.

Morty
2014-03-28, 13:46
Det kan ha betydelse av flera anledningar. Dels för att bönorna är dyrare än såsen. Man vill med andra ord veta att man inte köper en burk med 95% tomatsås och 5% bönor.

Produkter som innehåller mycket vatten eller inläggning kan dock se ut något i den här stilen:
395g oliver - avrunnen vikt 200g - Näringsvärde per 100g oliver.

Så det är bara läsa vad näringsvärdet är baserat på, det framgår alltid. Inte svårare än så.

Det enda som med rätta brukar orsaka förvirring är frysta varor som innehåller mycket vatten, där vet ibland inte ens tillverkaren exakt hur näringsvärdet är beräknat.

Kom dock ihåg att alla näringsvärden i slutänden är kvalificerade uppskattningar, det kan variera en hel del, men i praktiken spelar det ingen roll. De är tillräckligt exakta för att man ska veta ungefär vad man får i sig.

Är inte helt säker på det alltså. Bönor är nästan gratis.

Ozziking
2014-03-28, 16:59
Man häller ju inte direkt bort tomatsåsen från makrillburken :3

värden som står på burkar/förpackningar är oftast för allt som finns i, tex wokblandningar eller dylikt.

R Scarpa27
2014-03-28, 19:23
Man häller ju inte direkt bort tomatsåsen från makrillburken :3

värden som står på burkar/förpackningar är oftast för allt som finns i, tex wokblandningar eller dylikt.

nej för man kastar hela burken :d

Ozziking
2014-03-28, 20:14
Hahaha :3


Skickas från min iPhone via Tapatalk

F Ultra
2014-03-29, 01:18
Är inte helt säker på det alltså. Bönor är nästan gratis.

Jämfört med vatten, lite socker och en bit tomatslafs som troligen är restprodukt?