handdator

Visa fullständig version : Stimulera proteinsyntes efter intag av kasein?


mattisjamtback
2014-03-27, 20:16
Funderade på en sak idag..

Det händer ofta att jag trycker i mig en del kvarg på eftermiddagarna som ett enkelt mellanmål när jag inte är hemma. Säg att jag äter 500g, då blir det 60g protein varav ca 48g kasein vilket innebär att jag kommer att ha protein som tas upp under väldigt lång tid.

Men utifrån vad jag förstått så motverkar kasein endast muskelnedbrytning men ökar inte proteinsyntesen.

Det jag då undrar är om det går att stimulera proteinsyntesen medan det finns kasein "som tas upp"?

lillmesen
2014-03-27, 20:26
Ja det gör det, men det stimulerar inte proteinsyntesen lika kraftfullt som tex vassle

King Grub
2014-03-27, 20:42
Ja, vassleintag under tiden kaseinet "verkar" stimulerar proteinsyntesen. Och en 50/50-kombination av vassle/kasein samtidigt både minskar nedbrytning och ökar uppbyggnad.

Inget kommer dock att göra att din totala muskeluppbyggnad sett över hela dygnet blir större, vid ett givet proteinintag. Det avgörs av träningen + gener/hormoner. För att den skall maximeras krävs tillräckligt med protein och energi totalt, men sedan kan du inte äta dig till ännu större proteinsyntes.

mattisjamtback
2014-03-27, 23:50
Ja, vassleintag under tiden kaseinet "verkar" stimulerar proteinsyntesen. Och en 50/50-kombination av vassle/kasein samtidigt både minskar nedbrytning och ökar uppbyggnad.

Inget kommer dock att göra att din totala muskeluppbyggnad sett över hela dygnet blir större, vid ett givet proteinintag. Det avgörs av träningen + gener/hormoner. För att den skall maximeras krävs tillräckligt med protein och energi totalt, men sedan kan du inte äta dig till ännu större proteinsyntes.

Tack det var det svaret jag hoppades på! :)