handdator

Visa fullständig version : Måste man öka i stångrodd för ökad muskelmassa?


Scorpionida
2014-03-26, 21:26
Har alltid tyckt om stångrodd, är en underbar övning som ligger varmt om hjärtat. Dock känns det som det är en övning som är svårt att öka i. Reppar strikta roddar kanske 5-6 rep 65 kg. 3 rep på 70 kg. Varierar olika kroppsvinklar, underhandsgrepp och överhandsgrepp. Har även börjat stå på låda och minskar då vikten till max 55 kg.

Men av någon anledning tycker jag inte att det är en övning som jag heller måste öka i. Gör hellre 8 set gånger 5-8 rep, än börjar köra 5*5 a la stronglift och ökar lite i taget.

Hur gör ni? Pumpar ni på som mig eller är det ett måste att öka i vikt för varje pass som gäller för bästa resultat i ryggmassa?

Dewon
2014-03-26, 21:31
Inte exakt samma sak men har kört T-bar rodd ganska länge nu, var ganska stillastående i vikten under en lång tid men sen jag började köra tung (5x5) på den övningen vartannat ryggpass har jag blivit betydligt starkare.

Är en vikt tung för dig så är det ju tungt för dina muskler och om du utför övningen korrekt kommer det ge hypertrofi.

Notera att jag endast har testat vanlig stångrodd en gång, föredrar T-bar rodden.

Armed Dingo
2014-03-26, 21:32
Tycker du ska fortsätta på 65 tills du klarar av 10 reps på den, då kan du höja till 70. Höj sedan 10 kg i taget. Tillåt dig själv köra lite mindre strikt på de sista repen. Får du inte upp stången till magen alls är det dags att lägga av, men om du kan få upp den med lite svinghjälp från ryggen så är det fortfarande OK.

Vyckzy
2014-03-26, 21:36
Det beror väl på vad man har för mål
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av
Tyngdlyftaren sliter upp så höga vikter han kan kan och kör så hårt han kan (Viktkåt)
Själv kör jag med en bra form och med en vikt jag klarar av lugnt och säkert mer som Bodybuildern.

Formen går före vikten enligt mig

Latissimus Dorsi
2014-03-26, 22:07
Det beror väl på vad man har för mål
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av
Tyngdlyftaren sliter upp så höga vikter han kan kan och kör så hårt han kan (Viktkåt)
Själv kör jag med en bra form och med en vikt jag klarar av lugnt och säkert mer som Bodybuildern.

Formen går före vikten enligt mig

Låter som att du kollat lite för mycket på kai greene.

Personligen gillar jag inte tvångsvåldsvaselinsprogression i roddar, latsdrag och chins däremot där kan man grisa utan risk. Fuskreps, halva reps, vårdslösa dropset och allmänt grisande är vardag :D

Vyckzy
2014-03-26, 23:43
Låter som att du kollat lite för mycket på kai greene.

Personligen gillar jag inte tvångsvåldsvaselinsprogression i roddar, latsdrag och chins däremot där kan man grisa utan risk. Fuskreps, halva reps, vårdslösa dropset och allmänt grisande är vardag :D

Jupp Kai Greene så man blir Mr Olympia ;)

Armed Dingo
2014-03-26, 23:59
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av
Tyngdlyftaren sliter upp så höga vikter han kan kan och kör så hårt han kan
Finns ju ett mellanting..

Jellyness
2014-03-27, 11:13
Är stångrodden första övningen för rygg? Din basövning så att säga?

Hur som helst, är ditt syfte att stimulera tillväxt i ryggen behöver du inte oroa dig över att du inte kan öka vikten eller repsmängden från pass till pass.

Är ditt utförande korrekt, och ryggen står för arbetet, så kommer du bygga muskler, och bygger du muskler kommer styrkan komma automatiskt över tid.

Alexton
2014-03-27, 11:59
Du kan väl alltid öka i reps, brukar vara lättare än att öka i vikt. Och +1 reps är fortfarande en ökning.
Sen försöker man med +1 en till utöver sin första och vips har du möjligheten att kunna öka vikt.
Är det stört omöjligt att öka i reps på den vikten man ligger på så kan man backa i vikt och försöka få fler reps där istället.
Har själv stångrodd som en personlig favorit och när jag stannat viktmässigt brukar jag göra på det sättet.

Scorpionida
2014-03-27, 12:32
Tack för många kloka svar!

Dewon och Armed Dingo- båda är mycket vettiga förslag. Får köra ena sättet nån månad, och det andra nån månad måhända.

Jellyness- Ja precis. Så jag känner, så länge det känns tungt och man kör många set body builder style. Är just nu min främsta, i väntan på att jag orkar ta lite fler chins än tre... Blandar med hantelrodd dock. Marklyft en eller två gånger i veckan.

Alexton- Så skulle jag också kunna se på det, såsom Dewons förslag ungefär.

Fick mycket att fundera på här:D

Pepz
2014-03-27, 12:35
Det beror väl på vad man har för mål
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av
Tyngdlyftaren sliter upp så höga vikter han kan kan och kör så hårt han kan (Viktkåt)
Själv kör jag med en bra form och med en vikt jag klarar av lugnt och säkert mer som Bodybuildern.

Formen går före vikten enligt mig

hur många tyngdlyftare har du sett träna?
är ju inte direkt en vanlig övning för tyngdlyftning

henrikl
2014-03-27, 12:38
Jupp Kai Greene så man blir Mr Olympia ;)

Fast då ska du kanske inte kolla på honom...

frazkakan
2014-03-27, 13:23
Är stångrodden första övningen för rygg? Din basövning så att säga?

Hur som helst, är ditt syfte att stimulera tillväxt i ryggen behöver du inte oroa dig över att du inte kan öka vikten eller repsmängden från pass till pass.

Är ditt utförande korrekt, och ryggen står för arbetet, så kommer du bygga muskler, och bygger du muskler kommer styrkan komma automatiskt över tid.

Varför skulle kroppen vilja bygga muskler om han inte har höjt vikten? Kroppen vill just helst inte ha muskler på kroppen så det vore ju oansvarigt att då "belöna" då motståndet inte ens ha ökat.

Latissimus Dorsi
2014-03-27, 15:46
Varför skulle kroppen vilja bygga muskler om han inte har höjt vikten? Kroppen vill just helst inte ha muskler på kroppen så det vore ju oansvarigt att då "belöna" då motståndet inte ens ha ökat.

Det där är en väldigt grov förenkling.

Jellyness
2014-03-27, 19:55
Varför skulle kroppen vilja bygga muskler om han inte har höjt vikten? Kroppen vill just helst inte ha muskler på kroppen så det vore ju oansvarigt att då "belöna" då motståndet inte ens ha ökat.

Som "Latissimus Dorsi" säger det där är kraftigt förenklat. Vet man vad man gör så kan man träna på samma vikter väldigt länge men ändå växa maximalt.

Ett litet exempel,
jag och många andra tränar utsida axlar genom sidolyft utan en enda tanke på att försöka öka vikten eller reps, och växer. Vi tränar med ett utförande som ställer maximalt krav på muskeln istället för att stressa fram progression i form av vikt och reps.
Muskeln "Minns" inte att du gjorde 20 reps på 5kg senaste passet och måste nu göra 21 reps.

lottagu
2014-03-27, 21:19
Stångrodd är även min favorit, ruskigt skön övning.
Jag står nog rätt stilla viktmässigt även jag sen en tid tillbaka, men har däremot ökat repsen så på så sätt har man ju ökat ;)

Kan man inte öka vikten så tror jag på att ändra repsantal, fattning eller utförande, de ger också något för musklerna att bita i.

z_bumbi
2014-03-27, 21:24
eller är det ett måste att öka i vikt för varje pass som gäller för bästa resultat i ryggmassa?

Det finns ingen övning där man måste öka varje pass för att få de bästa resultaten så svaret på frågan blir nej.

Scorpionida
2014-03-27, 21:59
Det finns ingen övning där man måste öka varje pass för att få de bästa resultaten så svaret på frågan blir nej.

Ok. Mitt problem är att jag tycker stångrodden är för rolig, så har svårt att köra endast 5*5 per pass.

Till skillnad från bänken och böjen där jag följer strikt stronglifts och blir glad av ökningar på 2,5 kg.

Stångrodd ökar ju också men då mest repsantalet. Kör sjukt osystematiskt i den. Har inte sett ett självändamål att måste ta just 80 kg 5*5 om ett halvår i stångrodd...

Vad brukar folk egentligen ta i stångrodd. Känns mer som en komplementär övning. 100 kg+ i bänkpress är coolt. Men bry sig maxa i stångrodd? Eller?

cero
2014-03-27, 22:19
Det beror väl på vad man har för mål
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av
Tyngdlyftaren sliter upp så höga vikter han kan kan och kör så hårt han kan (Viktkåt)
Själv kör jag med en bra form och med en vikt jag klarar av lugnt och säkert mer som Bodybuildern.

Formen går före vikten enligt mig

Lol.

Form är alltid viktigt.

F Ultra
2014-03-27, 23:42
Ok. Mitt problem är att jag tycker stångrodden är för rolig, så har svårt att köra endast 5*5 per pass.

Till skillnad från bänken och böjen där jag följer strikt stronglifts och blir glad av ökningar på 2,5 kg.

Stångrodd ökar ju också men då mest repsantalet. Kör sjukt osystematiskt i den. Har inte sett ett självändamål att måste ta just 80 kg 5*5 om ett halvår i stångrodd...

Vad brukar folk egentligen ta i stångrodd. Känns mer som en komplementär övning. 100 kg+ i bänkpress är coolt. Men bry sig maxa i stångrodd? Eller?

Pratar vi stångrodd eller Pendlays, med tanke på att du kör SL5x5 i övrigt menar jag?

arthax
2014-03-27, 23:47
Det beror väl på vad man har för mål
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av
Tyngdlyftaren sliter upp så höga vikter han kan kan och kör så hårt han kan (Viktkåt)
Själv kör jag med en bra form och med en vikt jag klarar av lugnt och säkert mer som Bodybuildern.

Formen går före vikten enligt mig


Tyngdlyftare sliter upp vikten för att dem är viktkåta? Jag har alltid förstått tyngdlyftare som tekniska vidunder, som lägger stor vikt vid just teknik och explosivitet. Sliter upp vikter för att dem är viktkåta? *slap*

frazkakan
2014-03-28, 13:43
Som "Latissimus Dorsi" säger det där är kraftigt förenklat. Vet man vad man gör så kan man träna på samma vikter väldigt länge men ändå växa maximalt.

Ett litet exempel,
jag och många andra tränar utsida axlar genom sidolyft utan en enda tanke på att försöka öka vikten eller reps, och växer. Vi tränar med ett utförande som ställer maximalt krav på muskeln istället för att stressa fram progression i form av vikt och reps.
Muskeln "Minns" inte att du gjorde 20 reps på 5kg senaste passet och måste nu göra 21 reps.

Du har helt rätt. Men på TS låter det som att han har fastnat. Då har han knappast börjat med kortare vila, fler set, högre frekvens.. etc.. som skulle innebära möjlig styrke/massaökning utan att för den delen öka vikten på stången.

frazkakan
2014-03-28, 13:44
Ok. Mitt problem är att jag tycker stångrodden är för rolig, så har svårt att köra endast 5*5 per pass.

Till skillnad från bänken och böjen där jag följer strikt stronglifts och blir glad av ökningar på 2,5 kg.

Stångrodd ökar ju också men då mest repsantalet.

Då backar jag såklart från vad jag skrev. Det är progress det med såklart.

Scorpionida
2014-03-28, 17:22
Pratar vi stångrodd eller Pendlays, med tanke på att du kör SL5x5 i övrigt menar jag?

Körde först Pendlays. Är kul det också. Men har övergått nu till "vanliga". Kör även hantelrodd, tycker det liknar pendlays rätt så mycket i utförandet. Kan ha fel dock.

Då backar jag såklart från vad jag skrev. Det är progress det med såklart.

Yup. Fast jag känner inte att jag bryr mig så mycket om att tvinga mig till ökningar som på basövningarna. Tycker 65 kg är tillräckligt mycket *rolleyes*. Kommer så klart bli mer senare. Men hur tungt kör folk egentligen på denna övning? 80 kg, 100 kg, 120 kg?

Känns mer som en komplementär som tar bra så länge man tar minst 5*5 (gärna mer) och det känns tungt. Därav min ursprungliga fråga egentligen. Ryggen växer definitivt iaf.

AngoraIHS
2014-03-28, 18:09
Det beror väl på vad man har för mål
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av
Tyngdlyftaren sliter upp så höga vikter han kan kan och kör så hårt han kan (Viktkåt)
Själv kör jag med en bra form och med en vikt jag klarar av lugnt och säkert mer som Bodybuildern.

Formen går före vikten enligt mig

TXjmLukuhiw

spola till 5 minuter.

Varför skulle kroppen vilja bygga muskler om han inte har höjt vikten? Kroppen vill just helst inte ha muskler på kroppen så det vore ju oansvarigt att då "belöna" då motståndet inte ens ha ökat.

broscience4life

filmjölk
2014-03-28, 18:14
Bodybuildern gör jämna och lugna kontraktioner med en vikt han klarar av


Som Branch och Johnie Jackson tex.! Full kontakt, bra form, fin squeeze, TUT, göra lätta vikter tunga och hela fadderullan!

frazkakan
2014-03-28, 20:33
broscience4life

Exakt vad är fel med det påståendet? Kom igen nu, BRORSAN.

AngoraIHS
2014-03-28, 21:46
Exakt vad är fel med det påståendet? Kom igen nu, BRORSAN.

Det finns massa bodybuilders som bygger enbart genom att köra för att få pump, med allt vad det innebär (tut, tänka på negativa fasen, köra sakta, tut osv) inte genom att hela tiden höja vikten för att "chocka muskeln" osv. Visst är progression viktigt, men som sagt så var det du sa en grov förenkling.

frazkakan
2014-03-28, 21:53
Det finns massa bodybuilders som bygger enbart genom att köra för att få pump, med allt vad det innebär (tut, tänka på negativa fasen, köra sakta, tut osv) inte genom att hela tiden höja vikten för att "chocka muskeln" osv. Visst är progression viktigt, men som sagt så var det du sa en grov förenkling.

Ja, inget snack om saken. Att det var en grov förenkling, alltså.

cero
2014-03-28, 22:40
Det finns massa bodybuilders som bygger enbart genom att köra för att få pump, med allt vad det innebär (tut, tänka på negativa fasen, köra sakta, tut osv) inte genom att hela tiden höja vikten för att "chocka muskeln" osv. Visst är progression viktigt, men som sagt så var det du sa en grov förenkling.

Haha, och du anklagar andra för broscience...

Wormzie
2014-03-30, 09:28
Tyngdlyftarna skulle tjäna på att fokusera på att känna musklerna dom arbetar med, hålla nere vikten och inte koppla in andra muskler samt göra rörelserna långsammare för ökad TUT, speciellt när dom utför ryck och vändningar..alldeles för viktkåta -,-