handdator

Visa fullständig version : Älskar armgång, men...


kronlyft
2014-03-26, 07:39
Hej

Sökte på armgång först. Det kanske heter något annat men då kan jag inte namnet :)

Jag blev medlem på ett nytt gym enbart för att de har en monkeybar-ställning som man kan klänga och svinga i. Jag tycker det är jätteroligt men tyvärr brukar jag få avbryta mina sets inte för att armarna fått nog, utan för att jag klämmer handflatorna. Precis under fingerfästena, på andra sidan knogarna. Jag använder handskar; det gick ännu värre utan dem, men de dras lätt uppåt på handen av samma anledning.

Kan inte svära på det just nu men jag tror det händer oftast när jag "byter höjd", eftersom det finns två rader stänger och jag växlar höjd allteftersom jag tar mig framåt.

Det här (http://i1.ytimg.com/vi/ev38KuJJkCE/maxresdefault.jpg) är ställningen i fråga fast de blå och svarta stängerna sitter på olika höjd.

Finns det någon bra teknik här? Gärna utan handskar, eftersom jag tycker om att kunna använda min träning i verkliga situationer där man inte alltid har tillgång till lyxiga hjälpmedel.

Jag har tränat länge och tränar ofta men kallar mig fortfarande en glad amatör vad det gäller gym så håll gärna språket på den nivån :)

AronP
2014-03-26, 07:43
Bort med handskarna, använd magnesium och träna på så kommer du utveckla valkar som skyddar.

kronlyft
2014-03-26, 08:19
Tack! Beställde några klossar på direkten :)

David_wigren
2014-03-26, 12:17
Det är väl oftast valkarna som är problemet. Det bästa är att klippa bort valkarna innan de blir för stora. Du kan också pröva att greppa längre ut i fingrarna så att inte valkarna kläms.

AronP
2014-03-26, 12:27
Det är väl oftast valkarna som är problemet. Det bästa är att klippa bort valkarna innan de blir för stora. Du kan också pröva att greppa längre ut i fingrarna så att inte valkarna kläms.

Jag skulle säga att det är i ett senare skede när dom blivit för stora.

Bailah
2014-03-26, 13:05
Jag kör ett par trädgårds handskar, typ. Gör fortfarande ont i valkarna, men inte fullt så mycket. Använder endast handskar pga att min dam inte uppskattar valkarna :]

Fredriiik
2014-03-26, 21:21
jag skulle behöva tips på hur man får in en bra teknik, kommer bara i gungning åt sidorna istället vilket sliter på mina axlar =/

Någon som har nå tips?

DJJOHANSSON
2014-03-26, 21:27
jag skulle behöva tips på hur man får in en bra teknik, kommer bara i gungning åt sidorna istället vilket sliter på mina axlar =/

Någon som har nå tips?

Spänn bålen :)

kronlyft
2014-03-27, 09:14
Du kan också pröva att greppa längre ut i fingrarna så att inte valkarna kläms.
Jag provade det, men det ledde till att jag fick justera greppet flera gånger på samma stång innan jag kunde gå vidare. Och det gjorde inte så mycket skillnad. Kanske om jag kunde få greppet rätt från början, men så lätt är det inte när jag går upp en nivå :)

Vill vara på det klara med det här: Magnesiet kommer endast se till att jag inte glider, right? Inget lindrande i att använda det. Sen får jag pinas tills valkarna... utvecklats.

Ett Orm
2014-03-27, 13:07
Fila bort valkarna med fotfil efter duschen och försök att få stången något lägre ut mot fingrarna.
Om du glider med handen på stången så kommer skinnet att pressas mot fingrarna och valkarna blir värre så talk el.dyl är inte helt tokigt.
Bit ihop.