handdator

Visa fullständig version : "Bra salt"..?


Superwind
2014-03-26, 07:13
Ja, vad är bra salt ?!

Efter att ha lidit av hög puls när jag reser mig upp, motionerar, går i trappor osv osv..så har jag fått ett namn på det; POTS (Posturalt Ortostatiskt Takykardiskt Syndrom).
Enkelt förklarat; kroppen klarar inte av att reglera "saker och ting" när man reser sig upp.

Ett av tipsen för att lindra detta är att öka saltintaget samt vätskeintag.
Vad man vill uppnå är att öka blodvolymen.

Så..kan jag dra i mig vilket salt som helst ?!
Seltin ? Havssalt ? Vanligt ÖoB-salt ?
Då det inte finns direkt någon info om detta på svenska, det mesta är på engelska (USA och England) så är det ofta märken som vi inte har här i Sverige som föreslås.
Jag antar att ni här har en del koll på salt..

Det är ju inte bra att få i sig för mycket salt och det är inte bra att dricka överdrivet, men.. Detta är något som många blir hjälpta av och jag själv har märkt förbättring vad gäller svindel/yrsel.

Kvicksilver
2014-03-26, 07:46
Natriumbehovet (natriumklorid) är 2-3gram/dag. För att få i dig den mängden krävs ca 5-7gram vanligt koksalt/bordssalt.

Var natriumet kommer ifrån borde inte ha någon betydelse.

Läs på förpackningen hur mycket natrium just ditt salt innehåller.

R Scarpa27
2014-03-26, 08:00
jag kör olika köp mer utspädda med andra kryddor som automatiskt kan göra att du minskar intaget.

original kör jag ju på.
http://se-img1.ciao.com/ise/images/products/normal/022/jozo-bordssalt--1052022.jpg

sen...

http://i0.goodness-direct.co.uk/d/794700b.jpg

http://shop.wgs.se/pub_images/medium/21108_sellerisalt_100g_565.jpg

likt
2014-03-26, 09:15
Gick inte läkaren igenom det här när du fick diagnosen?

DekeThornton
2014-03-26, 21:34
Salt är salt. Ur hälsosynpunkt är det helt egalt vilken typ av salt du äter. Det enda att tänka på är att vanligt bordssalt har tillsatt jod, vilket vi behöver för att motverka struma. Beroende på din kost i övrigt kan det eventuellt vara värt att inte använda jodfritt salt.

De skillnader som finns mellan olika typer av salt är annars främst konsistensen, olika flingsalter kan ge en trevlig knaprig touch om de strös på vid serveringen. Det kan även finnas minimala smakskillnader mellan olika flingsalter, beroende på att de innehåller spår av andra mineraler. Används saltet i matlagning, så att det värms och/eller löses upp, är det helt skitsamma vilken typ av salt du använder för smakens skull, så använd vanligt bordssalt med jod. Undantaget är vid gravning, då jodfritt salt ska användas do jod kan ge fisken en bitter smak.

Superwind
2014-03-27, 08:02
Tack för svar !
Då kör jag på..salt..

likt; Har inte fått diagnos på papper än, för läkarna har inte så stor kunskap om detta. Inte här iaf..

likt
2014-03-27, 08:36
likt; Har inte fått diagnos på papper än, för läkarna har inte så stor kunskap om detta. Inte här iaf..

Men du har varit hos en läkare som uteslutit andra tänkbara diagnoser och sagt åt dig att öka ditt saltintag?

Kischen
2014-03-27, 09:05
Vettetusan om den här självdiagnosen är klockren.

Superwind
2014-03-30, 18:41
Andra diagnoser uteslutna, ja..

Nog för att jag ofta är snurrig i kupan, men jag har förstånd nog att inte börja med att dra i mig kilovis med salt. Hur mycket salt som behövs för att lindra är individuellt, så det är inget läkarna kan ordinera. Man får helt enkelt prova sig fram..

Antfield
2014-03-30, 21:51
För er som inte vet finns det salt som är natriumreducerat. Vill man minska intaget av natrium men fortfarande kunna salta maten med bibehållen smak - håll utkik efter dessa förpackningar i butik:

106792

106791