handdator

Visa fullständig version : Dagens "Bro-science"


Ingemansson
2014-03-25, 18:53
Dagens lärdom, sagt av en lettisk kollega på riktigt knackig englska.

- When you get a hard pump, do like this (spänn muskeln) and it will push blood into the muscle and that will push away fat in the muscel and make the skin thiner. It will look good on you.

cofffee

dluddeckens
2014-03-25, 18:54
cofffee



*popcorn*

filmjölk
2014-03-25, 18:55
Låter bra! Skall testa det!

Ingemansson
2014-03-25, 18:57
Samma person försökte även peppa mig lite på mitt sista drop-set!

"Think of you biceps like two big rocks that are pushed up towards you by water"

Alfers
2014-03-25, 19:50
Två stycken som verkade ytligt bekanta.

-Kör du någon bcaa?
-Jorå.
-Men kör du bara den under passet?
-Jo, kör ju proteinpulver efter sen äter jag mat.
-Nej fan, du måste ha aminosyror då också.
-Jasså.
-Kör du någon pwo då?
-Nej.
-Fan, det måste du göra. Man får pump som fan, också växer man också.

JeppeAndersson
2014-03-25, 20:08
Dagens lärdom, sagt av en lettisk kollega på riktigt knackig englska.

- When you get a hard pump, do like this (spänn muskeln) and it will push blood into the muscle and that will push away fat in the muscel and make the skin thiner. It will look good on you.

cofffee

låter väldigt väldigt, nästan läskigt likt en ryss som jag känner.

cero
2014-03-25, 20:26
Två stycken som verkade ytligt bekanta.

-Kör du någon bcaa?
-Jorå.
-Men kör du bara den under passet?
-Jo, kör ju proteinpulver efter sen äter jag mat.
-Nej fan, du måste ha aminosyror då också.
-Jasså.
-Kör du någon pwo då?
-Nej.
-Fan, det måste du göra. Man får pump som fan, också växer man också.

Hahaha, gymmare i ett nötskal.

Ingemansson
2014-03-26, 04:09
låter väldigt väldigt, nästan läskigt likt en ryss som jag känner.

Säker på att han inte är från Lettland då och heter Insider?!

TIMPA
2014-03-26, 08:25
Tjuvlyssnat.

- Dricker du två öl efter gymmet behöver du inte ens träna, då är det i onödan för alkoholen förstör hela passet.

- Aha, hm.

ARMSTARK
2014-03-26, 08:25
Och så klassikern:
"Du ska träna *Insert träningsmetod* så får du långa slanka muskler."

Bubblan84
2014-03-26, 08:32
Dagens lärdom, sagt av en lettisk kollega på riktigt knackig englska.

- When you get a hard pump, do like this (spänn muskeln) and it will push blood into the muscle and that will push away fat in the muscel and make the skin thiner. It will look good on you.

cofffee

Sommarform, here I come!!!

JeppeAndersson
2014-03-26, 08:32
Säker på att han inte är från Lettland då och heter Insider?!


Jupp helt säker.

Tisu
2014-03-26, 09:13
"Man måste kuta med ryggen vid marklyft, det blir bättre då. Alltså, man ska som hänga framåt"

- Pojkvän till en kollega

Heddaway
2014-03-26, 09:23
Min käre fars tankar kring kost o träning som han varje gång jag börjar prata om träning tillägger:

(på värmländska) "En ska äte lagom. Och röre på sej. Det ä bäst."

Min syster och vän:

"Alltså, nu har jag gått upp några kg i vikt, men det gör inget eftersom jag vet att det är muskler o inte fett!"

TIMPA
2014-03-26, 09:32
Min käre fars tankar kring kost o träning som han varje gång jag börjar prata om träning tillägger:

(på värmländska) "En ska äte lagom. Och röre på sej. Det ä bäst."

Min syster och vän:

"Alltså, nu har jag gått upp några kg i vikt, men det gör inget eftersom jag vet att det är muskler o inte fett!"

Bra gener för massa-bygge? Haha.

Heddaway
2014-03-26, 09:41
Bra gener för massa-bygge? Haha.

mm om det hade handlat om tung styrketräning men nu är det väl mer spinning och isolationsövningar *flex*

cAase
2014-03-26, 12:09
-Brushan drick gainer om du vill bli stor. Gainer ger dig stora och bulliga muskler, inte deffade utan stora bulliga så du ser grov ut som fan. Protein fungerar inte riktigt likadant bror, det ger mindre muskler men mer deffade. Så kör gainer när du vill bli stor, sen när du ska deffa drick bara rent protein så blir du deffad.

Jobbigt
2014-03-26, 13:42
-Brushan drick gainer om du vill bli stor. Gainer ger dig stora och bulliga muskler, inte deffade utan stora bulliga så du ser grov ut som fan. Protein fungerar inte riktigt likadant bror, det ger mindre muskler men mer deffade. Så kör gainer när du vill bli stor, sen när du ska deffa drick bara rent protein så blir du deffad.

Känns så klassiskt tycker alltid man hör någon säga konstiga saker om kosttillskott på gymmet som är helt uppåt väggarna.

Hörde en som förklarade hur viktigt det var att dricka protein mellan seten för att kroppen inte skulle hinna bryta ner musklerna *screwy*

Måste tillägga en rolig grej jag såg på gymmet med för ett tag sedan! En kille kom in med sin tjej och skulle impa på att han kunde bänkpressa med bara en arm för han var så stark. Problemet var att det fanns ju ingenting på stången :D

Puryeah
2014-03-26, 14:23
alxXqErsEWs

Sohlsken
2014-03-26, 15:59
Denna tråden är guld!

Min käre fars tankar kring kost o träning som han varje gång jag börjar prata om träning tillägger:

(på värmländska) "En ska äte lagom. Och röre på sej. Det ä bäst."

Tycker han låter vettig, far din. Värmlänningar *cupid* påminner mig om att jag måste lyckas ta mig till släkten i Torsby snart...

Heddaway
2014-03-26, 16:14
Denna tråden är guld!



Tycker han låter vettig, far din. Värmlänningar *cupid* påminner mig om att jag måste lyckas ta mig till släkten i Torsby snart...

haha japp. Det är ju så det är, om man vardagsmotionerar s.a.s :cool:

värmland 4life!

likt
2014-03-26, 16:27
alxXqErsEWs

Han har ju en utvecklingsstörning.

cAase
2014-04-09, 12:04
Snubbe som kom fram till mig på gymmet idag och började prata om kost. Jag sa att jag dietar på ungefär 250 g kolhydrater. Då kollade han på mig helt chockerande och sa detta.

Han; nej nej herregud min vän, det där är inte bra. När du käkar kolhydrater sätter det sig snabbt som fett och du kommer aldrig bli deffad eftersom du ökar snabbare i fett än du förlorar det. Du ska nolla kolhydraterna, dvs. ingen pasta, ris och verkligen inte potatis. Du ska äta mycket nyttigt fett som t.ex. avokado, det lägger sig aldrig som fett utan säger åt kroppen att börja bränna det fett du redan har i kroppen, och när den sagt åt kroppen att göra detta kommer den bränna sig själv. Dvs. avokadon du äter bränner fett och tillför inga kalorier.

Jag; men jag har förlorat ungefär 5 kg på min högkolhydrat-diet och inte tappat någon styrka utan t.o.m. ökat i styrka. Vad är det min viktförlust bestått av?
Då förklarade han med den konstigaste förklaring jag hört.

Han; kolhydrater väger mindre än fett, det du gått ner i är kolhydrater, men ändå upp i fett. om du gick ner 2 kg i kolhydrater gick du upp 2 kg i fett, så du har gått ner i vikt men har lika mycket fett kvar.

Där gav jag upp och tackade för mig.

Bubblan84
2014-04-09, 12:28
Ett av de bättre tipsen jag har fått är: När du ska köra hantelpress ska du alltid ha någon som kan ge dig hantlarna när du ligger i rätt läge. Om du har dom på knäna och drar/kastar bak hantlarna till utgångsläget för hantelpress så kommer du att orka fyra reps mindre än om någen ger dig hantlarna.

:D :D :D

dluddeckens
2014-04-09, 12:32
Snubbe som kom fram till mig på gymmet idag och började prata om kost. Jag sa att jag dietar på ungefär 250 g kolhydrater. Då kollade han på mig helt chockerande och sa detta.

Han; nej nej herregud min vän, det där är inte bra. När du käkar kolhydrater sätter det sig snabbt som fett och du kommer aldrig bli deffad eftersom du ökar snabbare i fett än du förlorar det. Du ska nolla kolhydraterna, dvs. ingen pasta, ris och verkligen inte potatis. Du ska äta mycket nyttigt fett som t.ex. avokado, det lägger sig aldrig som fett utan säger åt kroppen att börja bränna det fett du redan har i kroppen, och när den sagt åt kroppen att göra detta kommer den bränna sig själv. Dvs. avokadon du äter bränner fett och tillför inga kalorier.

Jag; men jag har förlorat ungefär 5 kg på min högkolhydrat-diet och inte tappat någon styrka utan t.o.m. ökat i styrka. Vad är det min viktförlust bestått av?
Då förklarade han med den konstigaste förklaring jag hört.

Han; kolhydrater väger mindre än fett, det du gått ner i är kolhydrater, men ändå upp i fett. om du gick ner 2 kg i kolhydrater gick du upp 2 kg i fett, så du har gått ner i vikt men har lika mycket fett kvar.

Där gav jag upp och tackade för mig.


Låter som vilken vanligt PT som helst! :D

Victorsnya
2014-04-09, 12:50
Haha ja man skulle kunna skriva en bok om allt man hört och smyglyssnat till

z_bumbi
2014-04-09, 12:57
Ett av de bättre tipsen jag har fått är: När du ska köra hantelpress ska du alltid ha någon som kan ge dig hantlarna när du ligger i rätt läge. Om du har dom på knäna och drar/kastar bak hantlarna till utgångsläget för hantelpress så kommer du att orka fyra reps mindre än om någen ger dig hantlarna.

:D :D :D

Fyra reps är antagligen överdrivet men de flesta gör nog något eller några reps till om de kan hålla en bra startposition och få hantlarna i händerna istället för att plocka upp dem själv. Det finns också hantelhållare man hänger på en skivstång för att få ett avlyft liknande det man har i bänken för att uppnå samma sak.

Bubblan84
2014-04-09, 13:13
Fyra reps är antagligen överdrivet men de flesta gör nog något eller några reps till om de kan hålla en bra startposition och få hantlarna i händerna istället för att plocka upp dem själv. Det finns också hantelhållare man hänger på en skivstång för att få ett avlyft liknande det man har i bänken för att uppnå samma sak.

Jo, säkerligen kan man på tyngre vikter orka någon reps mer om någon kan lägga dom i ens händer i rätt startpos. Jag gillade dock att det var exakt fyra reps det gällde :)

Langster
2014-04-09, 13:25
Han; kolhydrater väger mindre än fett, det du gått ner i är kolhydrater, men ändå upp i fett. om du gick ner 2 kg i kolhydrater gick du upp 2 kg i fett, så du har gått ner i vikt men har lika mycket fett kvar.

Haha, bästa jag hört.

cero
2014-04-09, 14:24
Han; kolhydrater väger mindre än fett, det du gått ner i är kolhydrater, men ändå upp i fett. om du gick ner 2 kg i kolhydrater gick du upp 2 kg i fett, så du har gått ner i vikt men har lika mycket fett kvar.

Hahah underbart.

Hur kommer det sig att folk har så svårt för att skilja på bra och dålig information? Känns som att det är ungefär 1 på 50 IRL som har någon slags intellektuell ödmjukhet. Är folk bara allmänt korkade eller vad är grejen?

Donner
2014-04-09, 14:33
Hahah underbart.

Hur kommer det sig att folk har så svårt för att skilja på bra och dålig information? Känns som att det är ungefär 1 på 50 IRL som har någon slags intellektuell ödmjukhet. Är folk bara allmänt korkade eller vad är grejen?

Skolan behöver helt klart trycka hårdare på källkritik.

PureWhey
2014-04-09, 14:41
Skolan behöver helt klart trycka hårdare på källkritik.

Detta, helt otroligt. Har man lite pondus kan man lura i folk vad som helst, skriver man en artikel med fina ord och snygga grafer kan man länka runt den som en sanning hos de flesta. Sjukt.

Lance Uppercut
2014-04-09, 14:42
alxXqErsEWs

Fyller på:

uddtnL8mOsA

PureWhey
2014-04-09, 14:44
Har 3 snubbar på mitt gym som allt som ofta går fram och pratar med mig och lägger fram deras sanningar... Zonar dock ut direkt så kommer inte ihåg något på rak arm. Nästa gång ska jag skriva några stödord på mobilen direkt efter så kan jag tillföra något kul i tråden. Senast tror jag det var något med kycklingprotein vs. vassle och att kyckling är så mycket bättre för det höjer fettförbränningen en massa p.g.a. vilken sorts protein det är. Typ.

cero
2014-04-09, 14:50
Skolan behöver helt klart trycka hårdare på källkritik.

Helt klart, men räcker det?

Verkar som att folk i detta samhälle hellre hittar på saker än att bara säga att man inte vet och att man ska undersöka saken. Något märkligt självhävdelsebehov kombinerat med brist på ödmjukhet. Detta yttrar sig på massa olika sätt, inte bara broscience.

Donner
2014-04-09, 14:53
Helt klart, men räcker det?

Verkar som att folk i detta samhälle hellre hittar på saker än att bara säga att man inte vet och att man ska undersöka saken. Något märkligt självhävdelsebehov kombinerat med brist på ödmjukhet. Detta yttrar sig på massa olika sätt, inte bara broscience.

Felet ligger nog i båda ändarna ja. Folk häver ur sig skit som sanning och andra köper det rakt av utan att ens fundera över vad det är de hört.

Langster
2014-04-09, 15:51
Helt klart, men räcker det?

Verkar som att folk i detta samhälle hellre hittar på saker än att bara säga att man inte vet och att man ska undersöka saken. Något märkligt självhävdelsebehov kombinerat med brist på ödmjukhet. Detta yttrar sig på massa olika sätt, inte bara broscience.

Det ligger något i det, många vill hävda sig... Men jag tror att många, och jag tror att vi alla har varit skyldiga till det i viss mån, inte är skeptiska mot sina egna idéer. Bara för att man kommit fram till något i sin egen hjärna som verkade logiskt så betyder det inte att det är rätt.

Jag hör väldigt sällan broscience nuförtiden angående kost och träning - kanske för att folk snabbt inser att jag vet mer än vad de gör bara genom att kolla på mig. Däremot hör jag en hel del broscience kring t.ex invandring och andra problem i samhället - saker som är extremt komplexa, saker som man inte kan reda ut själv i sitt huvud på en kvart. Kost och träning är även de extremt komplexa och jag antar att det är precis samma mekanik som ligger bakom tankegångarna. Man kommer fram till en tanke som verkar logisk för en själv och ser det som sanning.