handdator

Visa fullständig version : Ännu en "deff - synpunkter/åsikter"-tråd


Rubik carrerra
2014-03-25, 15:38
Hej
Är just nu inne på dag 23 utav deffen, jag började på ca 87kg fördelat på 187 cm. I dagsläget väger jag ca +-84 kg, lyckligtvis fortfarande på 187 cm. Jag använder mig av lifesum (ShapeUp) med en beräknad viktnedgång på ½kg/vecka (dvs 500kcal underskott). Jag använder inte vågen särskilt mycket alls (analog dessutom) och har vägt mig ca 1 gång på vecka för att få ett hum på hur jag ligger till, spegeln är ett bättre mått imo.

Har blivit väldigt trött och orkelös på gymmet trots koffeinpiller.. Givetvis beror det på någon faktor i kosten, sover ca 7-8 timmar och får i mig de flesta mikronutrienterna genom kosten (uppskattningvis). Så slutsatsen är att problemet ligger i underskottet, suprise.

Kör just nu enligt shapeUPs förval Iso33 (ca 180g K, ca 180g P, ca 85g F), tycker själv att det ser ut som en helt OK fördelning. Givetvis diffar det från dag till dag, främst proteinintaget som skjuter i höjden isåfall. Totalt intag är ca 2300kcal med aktivitetsnivån "normal", går i skolan på dagarna med ca 1.5 km en väg. Tränar ca 5 dagar i veckan, tungt. Känner mig alltför orkelös för att orka pumpa superset och högreps.

Bör jag öka intaget? Är 19 år och funderar på om min förbränning/ämnesomsättning kan vara något högre än det som anges i appen. Vikten rasar men funderar på om det har gått alltför snabbt. Tacksam för att du orkat läsa igenom min luddiga text.
Peace;)

Abbs
2014-03-25, 16:25
Det enda sättet att se att det går för snabbt är ju att väga dig kontinuerligt.

Rubik carrerra
2014-03-25, 16:46
Det enda sättet att se att det går för snabbt är ju att väga dig kontinuerligt.

Känns som att det är ganska missvisande, skiftar några hekton beroende på vad man ätit dagen innan osv. Har dessutom endast en analog låg där det knappt går att urskilja 500g skillnad.

Jag loggar inte heller någon träning, har svårt att veta vad som är en "normal" aktivitetsgrad och hur mycket rörelse det är.

vicarious
2014-03-25, 17:22
Känns som att det är ganska missvisande, skiftar några hekton beroende på vad man ätit dagen innan osv. Har dessutom endast en analog låg där det knappt går att urskilja 500g skillnad.

Det är för att du väger dig en gång i veckan. Väg dig varje dag. Kanske dags att köpa en ny kroppsvåg också om den inte har bättre noggrannhet än 0.5kg. :)

Rubik carrerra
2014-03-25, 21:53
Det är för att du väger dig en gång i veckan. Väg dig varje dag. Kanske dags att köpa en ny kroppsvåg också om den inte har bättre noggrannhet än 0.5kg. :)

Det är tanken, har faktiskt vägt mig tre dagar och tagit genomsnittet men vill inte utgå från vågen. Faktumet kvarstårm från 87 -> ca 83-84 på dryga tre veckor.

Känner mig dum, känns som att jag försöker hitta anledningar till att äta mer. Blir att kriga mot mina cravings lika hårt som på gymmet.

vicarious
2014-03-26, 15:44
Det är tanken, har faktiskt vägt mig tre dagar och tagit genomsnittet men vill inte utgå från vågen. Faktumet kvarstårm från 87 -> ca 83-84 på dryga tre veckor.

Känner mig dum, känns som att jag försöker hitta anledningar till att äta mer. Blir att kriga mot mina cravings lika hårt som på gymmet.

Enligt de siffrorna så har du ju alltså gått ned ca 1kg i veckan vilket motsvarar ett dagligt underskott på 1000 kcal, inte 500. Men en viss del av viktnedgången i början kan ha varit vätska, mindre mag & tarminnehåll osv. Men ja, du kanske borde äta lite mer om du konstant känner dig trött och otaggad på gymmet.

Hur många gånger i veckan tränar du? Kanske dra ned på träningen är ett annat alternativ om du tränar mycket.