handdator

Visa fullständig version : Dåligt att äta så som jag gör ibland ?


fotbollstjej
2014-03-25, 15:20
Jag är 15 år och 6 månader tillbaka har jag inte ätit kömjölksprodukter, vetemjöl eller socker för att bli av med candida (svamp) som försämrade mitt immunförsvar. Jag tränar ungefär 5 gånger i veckan fotboll fys och fotboll. Jag är ungefär 170 och väger 65 kg. Min kost har gjort att jag överäter nötter och müsli något otroligt. Hur dåligt är det ?

Sia
2014-03-25, 15:36
Min första tanke är att müsli brukar innehålla mycket socker, med tanke på att du ville undvika det... Eller gör du din egen?

Min andra tanke är att det mesta kring vad som är bra och dåligt handlar om mängden. Nötter är generellt bra grejer men vad innebär "överäta otroligt mycket"?
Så länge du äter annan lagad mat och ändå hamnar på energibalans kan det väl inte vara så galet stora mängder? Din vikt är bra och nötter är väldigt energirikt, jag tror det hade visat sig på vågen rätt snabbt om det rörde sig om extrema mängder.

Det viktiga är att du mår bra utav din kost, gör inget om den är enformig. Min åsikt är att dåligt blir det främst om du mår dåligt eller får näringsbrist utav kosten. :)

fotbollstjej
2014-03-25, 15:53
Jo jag äter ju normalt annars och müslin gör vi själv hemma. Du har nog rätt i att det kanske inte är så dåligt. Men det jag mår dåligt av tror jag är att min mage blir otroligt uppsvälld då min mage fortfarande är känslig för kolhydrater och då känner jag mig tjock, äcklig osv... Men det lugnar mig iaf att det förmodligen inte påverkar min Vikt och så:)

austria
2014-03-25, 16:00
och då känner jag mig tjock, äcklig osv... Men det lugnar mig iaf att det förmodligen inte påverkar min Vikt och så:)

Det här får mina varningsklockor att ringa lite...........

fotbollstjej
2014-03-25, 16:46
Ringa om vad?

Bubblan84
2014-03-25, 16:47
Ringa om vad?

Antar att det är ätstörning som menas.

fotbollstjej
2014-03-25, 16:51
Är det en ätstörning pga hur jag äter eller psyket ?

fotbollstjej
2014-03-25, 17:14
För att ena dagen känner jag mig som snyggaste personen någonsin men en timme senare när jag kanske ätit lite för mycket oc får uppsvälld mage känner jag mig...

lillmesen
2014-03-25, 17:25
Du kanske ska testa andra slags kolhydrater tex kokt potatis? :)

Alltidxx
2014-03-25, 17:55
För att ena dagen känner jag mig som snyggaste personen någonsin men en timme senare när jag kanske ätit lite för mycket oc får uppsvälld mage känner jag mig...

Det där är varningsklocka som sagt. Tänket.

Akada
2014-03-25, 18:20
Hur mycket musli äter du en snittdag, och vad innehåller den (samt proportioner)?

Ungkarlsliv
2014-03-25, 18:35
Äter du väldigt mycket musli och nötter har du förmodligen ett väldigt högt fiberintag, det kan vara det som gör din mage uppsvälld.

Beemel
2014-03-25, 18:59
För att ena dagen känner jag mig som snyggaste personen någonsin men en timme senare när jag kanske ätit lite för mycket oc får uppsvälld mage känner jag mig...

Eating disorder alarm!!
Ta hand om dig.

Sniggel
2014-03-25, 19:13
Det där är varningsklocka som sagt. Tänket.

+1

Jag är ingen expert men i mina öron låter "känner mig tjock och äcklig efter att ha ätit av X" som en klockren beskrivning på en ätstörning.
Man äter och mår psykiskt dåligt av det. Tycker du inte det själv fotbollstjej?

R Scarpa27
2014-03-25, 19:15
ganska viktigt med kolhydrater om du tränar fotboll 5 ggr i veckan.

ett tips: ändra tanken på kolhydrater så blir du inte svullen det där sitter psykiskt och stör hjärnan...

kolhydrats utbudet är stort.
bröd är livet...

Ozziking
2014-03-25, 20:36
Kolhydrater is the shit.

Du som tränar mycket fotboll behöver inte tänka på att bli uppsvälld eller dylikt, det blir de flesta utav att äta mycket. Det är inte så att bara för att du blir uppsvälld en gång så är hela din kropp förstörd, det återställer sig.

Mycket nötter och hemmagjord müsli är bra, om du vill låta bli för högt fiberintag så ät typ kokt potatis eller dylikt :)

akta dig för hjärnspöken bara, de är läbbiga.

maqan
2014-03-25, 20:41
Du behöver ju som sagt inte enbart äta müsli. Ris och potatis, som tidigare nämnt, är bra alternativa kolhydratskällor om man inte vill äta bröd och pasta gjort på vetemjöl.

lillmesen
2014-03-25, 20:46
Du behöver ju som sagt inte enbart äta müsli. Ris och potatis, som tidigare nämnt, är bra alternativa kolhydratskällor om man inte vill äta bröd och pasta gjort på vetemjöl.

och i värsta fall kan man dricka sina kolhydrater i form av tex. maltodextrin

bonuspater
2014-03-25, 20:47
och i värsta fall kan man dricka sina kolhydrater i form av tex. maltodextrin

du måste blanda ut det med vatten för att dricka det.

lillmesen
2014-03-25, 20:48
du måste blanda ut det med vatten för att dricka det.

inte per se, klart det kanske underlättar men varför göra det lätt för sig?

bonuspater
2014-03-25, 20:50
inte per se, klart det kanske underlättar men varför göra det lätt för sig?

fast med det resonemanget kan du dricka allt, vilket gör din ursprungliga poäng till en betydelselös insikt.

lillmesen
2014-03-25, 20:51
fast med det resonemanget kan du dricka allt, vilket gör din ursprungliga poäng till en betydelselös insikt.

allt går med vilja och kvarg

eventuellt kan man snorta det också, jag kör kreatin på det sättet

400
2014-03-25, 21:32
Jo jag äter ju normalt annars och müslin gör vi själv hemma. Du har nog rätt i att det kanske inte är så dåligt. Men det jag mår dåligt av tror jag är att min mage blir otroligt uppsvälld då min mage fortfarande är känslig för kolhydrater och då känner jag mig tjock, äcklig osv... Men det lugnar mig iaf att det förmodligen inte påverkar min Vikt och så:)
Som någon skrev tidigare är det stor chans att det har med fibrerna att göra. Ett högt fiberintag gör att man lätt sväller upp.

Jontalinen
2014-03-25, 22:17
För att ena dagen känner jag mig som snyggaste personen någonsin men en timme senare när jag kanske ätit lite för mycket oc får uppsvälld mage känner jag mig...

Det är inte bra att ha såna där tankar. Lovar att det inte är någon skillnad alls utöver i ditt egna huvud.

Folk här blir oroliga för att det där är vanliga symptom på ätstörningar, vilket många unga tjejer lider av.

Manta
2014-03-25, 22:29
Att en ung tjej känner sig osexig när magen sväller upp, samt oroar sig för eventuell viktuppgång efter en ordentlig kostomläggning är inte ens nästan ett tecken på ätstörning. Det är faktiskt fullt normalt. Så snälla Kolo, sluta leka hobbypsykologer, ni vet inte vad ni talar om.

Alltidxx
2014-03-25, 22:38
Ja precis. Helt normalt att känna sig tjock och äcklig av att äta müsli och uppleva att magen svällde av det. Det är på spåret verkligen. Särskilt när man är 15 år. Att hon inte kommit på sånt här innan tycker man.

Jag hörde aldrig om några 15 åriga tjejer som höll på med "kostomläggningar" på min tid f ö. Kanske var jag döv och blind eller så har saker förändrats.

Edit: "Osexig" också förresten. Det är sånt som kickar in precis när man blivit laglig.

Manta
2014-03-25, 22:47
Kanske du är blind nu? Det står ju varför hon lagt om kosten i första inlägget.

fotbollstjej
2014-03-25, 22:54
Jag äter kanske 5 dl , den brukar innehålla havregryn , bovete flingor , kokos, hasselnötter , valnötter , "kryddor " sedan äppeljuicekoncentrat

fotbollstjej
2014-03-25, 22:58
Alltså jag lade om kosten för att jag blev sjuk konstant och inte kunde träna , det berodde på candida , den gjorde att immunförsvaret blev dåligt och att jag blev extremt känslig för kolhydrater vilket resulterade i uppsvälld mage när jag än åt, den gjorde ockdå så att jag jade problem att ta upp magnesium osv ockdå... Så det är
Anledningen ! Men så jag ska kanske skära ner på fibrerna om jag lyssnar på några av era råd ?

cero
2014-03-25, 23:01
Alltså jag lade om kosten för att jag blev sjuk konstant och inte kunde träna , det berodde på candida , den gjorde att immunförsvaret blev dåligt och att jag blev extremt känslig för kolhydrater vilket resulterade i uppsvälld mage när jag än åt, den gjorde ockdå så att jag jade problem att ta upp magnesium osv ockdå... Så det är
Anledningen ! Men så jag ska kanske skära ner på fibrerna om jag lyssnar på några av era råd ?

Låter snarare som att du behöver uppsöka en vårdcentral.

mini
2014-03-25, 23:08
Vem har du fått diagnos av?

Heddaway
2014-03-25, 23:08
Jag förstår inte, om du var överkänslig mot kolhydrater och har nu lagt om kosten p.g.a detta och äter ändå 5 dl müsli per dag? Varför plågar du din mage så?

koncept
2014-03-25, 23:13
Men så jag ska kanske skära ner på fibrerna om jag lyssnar på några av era råd ?

Jag har haft problem med uppsvälld mage under perioder då jag ätit mycket fiber. Jag åt då i princip nästan uteslutande fullkornsprodukter, gröt och mörkt bröd för kolhydraterna.

Numera äter jag majoriteten av mina kolhydrater i form av vitt ris, potatis och sötpotatis, vilka har mycket lägre fibermängd än det jag åt tidigare. Jag har aldrig uppsvälld mage längre.

Så testa att minska mängden fiber genom att byta ut müsli mot exemplevis vitt ris, potatis, vanlig pasta och vitt bröd.

Edit: Ignorera mitt råd om du verkligen är känslig för kolhydrater.

R Scarpa27
2014-03-26, 08:02
Jag förstår inte, om du var överkänslig mot kolhydrater och har nu lagt om kosten p.g.a detta och äter ändå 5 dl müsli per dag? Varför plågar du din mage så?

((("För att musli är nyttigt"))) tror jag.

likt
2014-03-26, 09:10
Vem har du fått diagnos av?

+1

Är det en läkare som lagt om din kost?

mela
2014-03-26, 09:35
Vem har du fått diagnos av?

+1


Om du fått en läkardiagnos borde du kunna få en remiss till en dietist också. Gäller det sjukdom ska du inte ta råd ifrån kolo.

fotbollstjej
2014-03-26, 13:06
Nej det tror jag, jag mår väldigt bra pga av det jag äter förutom detta jag nämnde då

fotbollstjej
2014-03-26, 13:08
Jag fick min "diagnos" av en näringsterapeut. Havregryn funkar i rätt mängd för min mage .

mini
2014-03-26, 13:15
Om du tror att du har en svampinfektion i kroppen bör du uppsöka vårdcentralen. Med det sagt, nej, müsli är inte onyttigt. Inte nötter heller.

fotbollstjej
2014-03-26, 13:38
Okej!

cero
2014-03-26, 14:07
Jag fick min "diagnos" av en näringsterapeut. Havregryn funkar i rätt mängd för min mage .

Boka ett möte med denna personen och ställ frågorna. Internet är inte bra för allt.

fotbollstjej
2014-03-26, 14:15
Det har du rätt i, det kan ju vara bra och fråga den.:)

hampfuz
2014-03-26, 16:06
Alltså jag lade om kosten för att jag blev sjuk konstant och inte kunde träna , det berodde på candida , den gjorde att immunförsvaret blev dåligt och att jag blev extremt känslig för kolhydrater vilket resulterade i uppsvälld mage när jag än åt, den gjorde ockdå så att jag jade problem att ta upp magnesium osv ockdå... Så det är
Anledningen ! Men så jag ska kanske skära ner på fibrerna om jag lyssnar på några av era råd ?

Man får inte nedsatt immunförsvar av Candida, man får Candida om man har nedsatt immunförsvar. Blir du sjuk konstant bör du gå till vårdcentralen. Näringsterapeuter ska inte ställa medicinska diagnoser...

mikaelj
2014-03-26, 16:24
Boka ett möte med denna personen och ställ frågorna. Internet är inte bra för allt.

Kolla också upp det med en dietist. En "näringsterapeut" är något vem som helst får kalla sig. Dietist är en skyddad titel som det krävs en utbildning och examina på högskola för att få. Resten kan vara precis vad som helst.

Ta dig till din närmaste vårdcentral.

Anton Fräs
2014-03-26, 16:49
Kolla också upp det med en dietist. En "näringsterapeut" är något vem som helst får kalla sig. Dietist är en skyddad titel som det krävs en utbildning och examina på högskola för att få. Resten kan vara precis vad som helst.

Ta dig till din närmaste vårdcentral.

Som dietist vill jag bara säga att jag håller med MikaelJ här ovan. Gå till en vårdcentral och sök hjälp för dina besvär. En "näringsterapeut" kan vara vem som helst och råden kan vara allt från bra till direkt farliga/onödiga.

fotbollstjej
2014-03-26, 17:11
Okej, tack!