handdator

Visa fullständig version : Förvirrad över alla upplägg.


Exeptionel
2014-03-24, 11:58
Är 19 år och har tränat seriöst nu sedan nyår. Har alltid tränat sedan jag var 16 men har aldrig riktigt haft koll på varför jag gör vissa övningar samt hur många set/reps. Alltid bara följt andras råd.

Men runt nyår bestämde jag mig för att ta det seriösare med träningen. Så jag började lägga upp mina pass varje vecka. Men jag har svårt att hitta ett schema som jag kan köra efter för det finns ju oändligt med möjligheter.

Som det är nu så kör jag fem pass i veckan där min fokus är mest på bröst och armar.
Men jag känner att jag nog prioriterar lite fel här. Bröst, ben samt rygg och kanske axlar borde kanske alla ha två pass i veckan? Hur ska jag lägga upp det på ett bra sätt tycker ni? Värt att nämna är att jag vill bygga massa då jag alltid varit en liten typ.

Liten sidnot är att jag vid mönstring i maj förra året vägde in på 67 kilo på mina 178 cm. Just nu väger jag 76 kilo så jag har nog fått ordning på kost samt träningen nu för dom jag känner säger att jag blivit väldigt muskulös på senaste tiden så nånting gör jag rätt i alla fall.

När jag sitter och funderar kring hur jag ska lägga upp mina fem dagar i veckan på gymmet så får jag inte ihop hur jag ska få till 2 pass i veckan på de stora muskelgrupperna. Hur fan gör ni som lyckas med det? Hur får man in bröst, rygg, ben två gånger i veckan utöver axlar, armar och mage? *gah!*

Mina pass ser ut som följande just nu:
Mån - Bröst, triceps
Tis - Axlar, biceps, mage
Ons - Vila
Tors - Rygg, mage
Fre - Bröst, triceps
Lör - Ben, biceps, mage
Sön - Vila

Nu när jag skriver mitt schema så känns det helt åt helvete. Vad ska jag ändra och hur ska jag lägga upp det? Kör för övrigt alltså låga reps med tunga vikter för att bygga massa, ligger på 6-8 reps x 3 set.

Tack på förhand :)

Beemel
2014-03-24, 12:06
Är 19 år och har tränat seriöst nu sedan nyår. Har alltid tränat sedan jag var 16 men har aldrig riktigt haft koll på varför jag gör vissa övningar samt hur många set/reps. Alltid bara följt andras råd.

Men runt nyår bestämde jag mig för att ta det seriösare med träningen. Så jag började lägga upp mina pass varje vecka. Men jag har svårt att hitta ett schema som jag kan köra efter för det finns ju oändligt med möjligheter.

Som det är nu så kör jag fem pass i veckan där min fokus är mest på bröst och armar.
Men jag känner att jag nog prioriterar lite fel här. Bröst, ben samt rygg och kanske axlar borde kanske alla ha två pass i veckan? Hur ska jag lägga upp det på ett bra sätt tycker ni? Värt att nämna är att jag vill bygga massa då jag alltid varit en liten typ.

Liten sidnot är att jag vid mönstring i maj förra året vägde in på 67 kilo på mina 178 cm. Just nu väger jag 76 kilo så jag har nog fått ordning på kost samt träningen nu för dom jag känner säger att jag blivit väldigt muskulös på senaste tiden så nånting gör jag rätt i alla fall.

När jag sitter och funderar kring hur jag ska lägga upp mina fem dagar i veckan på gymmet så får jag inte ihop hur jag ska få till 2 pass i veckan på de stora muskelgrupperna. Hur fan gör ni som lyckas med det? Hur får man in bröst, rygg, ben två gånger i veckan utöver axlar, armar och mage? *gah!*

Mina pass ser ut som följande just nu:
Mån - Bröst, triceps
Tis - Axlar, biceps, mage
Ons - Vila
Tors - Rygg, mage
Fre - Bröst, triceps
Lör - Ben, biceps, mage
Sön - Vila

Nu när jag skriver mitt schema så känns det helt åt helvete. Vad ska jag ändra och hur ska jag lägga upp det? Kör för övrigt alltså låga reps med tunga vikter för att bygga massa, ligger på 6-8 reps x 3 set.

Tack på förhand :)

Så lågt reps antal bygger massa?!?

Vad är anledningen till att du prioriterar bröst och armar? Är dessa muskler långt efter de andra, eller?

Tränar du mer bröst än rygg så riskerar du att få en konstig hållning och framåtroterade axlar.

Att träna för lite ben gör att man ser ganska komisk ut på badstranden =)

Har du funderat på SL5x5, starting strength, PHUL eller något liknande "beprövat schema"?

SL5x5 kan jag verkligen rekommendera, mycket bra!

z_bumbi
2014-03-24, 12:07
Hur får man in bröst, rygg, ben två gånger i veckan

Kör det varje eller var annat pass.

Jontalinen
2014-03-24, 12:11
Mina pass ser ut som följande just nu:
Mån - Bröst, triceps
Tis - Axlar, biceps, mage
Ons - Vila
Tors - Rygg, mage
Fre - Bröst, triceps
Lör - Ben, biceps, mage
Sön - Vila

Nu när jag skriver mitt schema så känns det helt åt helvete. Vad ska jag ändra och hur ska jag lägga upp det? Kör för övrigt alltså låga reps med tunga vikter för att bygga massa, ligger på 6-8 reps x 3 set.

Tack på förhand :)

Det är för att det är åt helvete. Att överprioritera bröst och armar kommer inte bli varken snyggt eller hälsosamt i längden. Det du sysslar med är disco-träning.

Målet ska självklart vara att träna alla delar av kroppen lika mycket varje vecka. Använd sökfunktionen så hittar du hundratals trådar och scheman. Halvkroppspass är ofta tvåsplitt och innebär fyra träningstillfällen i veckan. Push/Pull/Leg är tresplit och innebär ofta sex träningstillfällen i veckan.

Välj det som passar ditt liv och smak.

Exeptionel
2014-03-24, 12:53
Så lågt reps antal bygger massa?!?

Vad är anledningen till att du prioriterar bröst och armar? Är dessa muskler långt efter de andra, eller?

Tränar du mer bröst än rygg så riskerar du att få en konstig hållning och framåtroterade axlar.

Att träna för lite ben gör att man ser ganska komisk ut på badstranden =)

Har du funderat på SL5x5, starting strength, PHUL eller något liknande "beprövat schema"?

SL5x5 kan jag verkligen rekommendera, mycket bra!

Som jag nämnde så har jag aldrig haft koll på vad som gäller, men jag har läst att tunga vikter som gör att man inte orkar så många reps (6-8) gör att musklerna hamnar på gränsen vad de klarar av utan att man skadar sig själv, och på så vis gör att dom fattar att dom ska bli starkare (större) tills nästa gång dom hamnar under liknande påfrestningar.
Det är därför jag kört på det upplägget och jag har fått goda resultat hittils, så jag har fortsatt med det för jag ser ju att det funkar. Men dock har jag inte provat många reps med lägre vikt så jag vet inte om det funkar minst lika bra. Därav så frågar jag ju er som kan :)

Dom har varit på efterkälke, men jag gillar verkligen mina bröstpass samt tricepspass så det är också därför jag prioriterat dom lite över de andra passen.
Jag har funderat på massvis med olika scheman men som jag skrev i första posten så finns det ju så extremt många så jag blir bara förvirrad när jag börjar läsa om alla.
Men du rekommenderar ju SL5x5 så jag ska läsa på lite om det! För som sagt så har jag inte direkt så bra koll. Älskar att träna men jag har ingen bra struktur helt enkelt.

Exeptionel
2014-03-24, 12:56
Det är för att det är åt helvete. Att överprioritera bröst och armar kommer inte bli varken snyggt eller hälsosamt i längden. Det du sysslar med är disco-träning.

Målet ska självklart vara att träna alla delar av kroppen lika mycket varje vecka. Använd sökfunktionen så hittar du hundratals trådar och scheman. Halvkroppspass är ofta tvåsplitt och innebär fyra träningstillfällen i veckan. Push/Pull/Leg är tresplit och innebär ofta sex träningstillfällen i veckan.

Välj det som passar ditt liv och smak.

HAHA *innocent*

Yes sir, ska genast dyka in i sökfunktionen. Tack för konstruktiv kritik, sånt gillas. :cheers:

Exeptionel
2014-03-24, 14:13
Halvkroppspass är ofta tvåsplitt och innebär fyra träningstillfällen i veckan. Push/Pull/Leg är tresplit och innebär ofta sex träningstillfällen i veckan.

Välj det som passar ditt liv och smak.

Tror jag hittat något som passar mig jävligt bra!
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

Beemel
2014-03-24, 14:18
Tror jag hittat något som passar mig jävligt bra!
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

Har inte provat PHUL själv, men har bekanta som kör efter det schemat och säger sig få bra resultat.

Jontalinen
2014-03-24, 17:49
Tror jag hittat något som passar mig jävligt bra!
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

Kört både tresplit, halvkropp och helkropp, men kör väldigt likt det där just nu på deffen. Tycker de funkar skitbra, skönt med bara 4 dar i veckan när man är van vid 6, ger utrymme till mer kondition också.

Exeptionel
2014-04-03, 11:51
Kört både tresplit, halvkropp och helkropp, men kör väldigt likt det där just nu på deffen. Tycker de funkar skitbra, skönt med bara 4 dar i veckan när man är van vid 6, ger utrymme till mer kondition också.

Gillar detta upplägg skarpt nu när jag provat det lite. Men kör MM2K på bänken dock.
Är så jävla nära 100 på bänken nu *gah!*