handdator

Visa fullständig version : Ryggresningar och marklyft?


Minifuture
2014-03-24, 10:43
Hej!

På mina ryggpass kör jag latsdrag (och/eller chins), sittande rodd, marklyft och ryggresningar.

Nu läste jag att ryggresningar mer eller mindre är ett komplement till marklyft, så är detta något man bör ta bort? Är det onödigt att köra det med andra ord?

Tips på ett annat upplägg perhaps?

Payter
2014-03-24, 10:49
Du kan prova att köra ryggresningar som en del av uppvärmningen.

lillmesen
2014-03-24, 10:53
Du kan prova att köra ryggresningar som en del av uppvärmningen.

+1, bra sätt att mjuka upp ryggen och få in lite blod i muskulaturen

Minifuture
2014-03-24, 10:57
Du kan prova att köra ryggresningar som en del av uppvärmningen.

+1, bra sätt att mjuka upp ryggen och få in lite blod i muskulaturen

Ok, får bli så då!

En till fråga när vi ändå pratar uppvärmning När jag gymmar brukar jag snabbt värma upp med ett set låga vikter, sen går jag på tunga vikter direkt.

Sett att många ökar successivt efter varje set, men då blir man ju trött och orkar inte performa på tyngre vikter kan man tänka sig?

lillmesen
2014-03-24, 11:03
Ok, får bli så då!

En till fråga när vi ändå pratar uppvärmning När jag gymmar brukar jag snabbt värma upp med ett set låga vikter, sen går jag på tunga vikter direkt.

Sett att många ökar successivt efter varje set, men då blir man ju trött och orkar inte performa på tyngre vikter kan man tänka sig?

då värmer du upp fel. Säg att du ska köra minst en 5a på 100 i bänkpress

kör 2x30 20kg, 10x50kg, 5x70kg, 3x80kg, 1x90kg. Vila ca 1minut mellan de första seten och öka den gradvis upp till ca 3min (eller som din ordinarie setvila)

en bra uppvärmning gör att man klarar MER vikt och fler reps än utan den, bla genom att förbereda nervsystemet för uppgiften i åtanke.

bra "artikel" om uppvärmning har skickat till dig via PM

Minifuture
2014-03-24, 11:20
då värmer du upp fel. Säg att du ska köra minst en 5a på 100 i bänkpress

kör 2x30 20kg, 10x50kg, 5x70kg, 3x80kg, 1x90kg. Vila ca 1minut mellan de första seten och öka den gradvis upp till ca 3min (eller som din ordinarie setvila)

en bra uppvärmning gör att man klarar MER vikt och fler reps än utan den, bla genom att förbereda nervsystemet för uppgiften i åtanke.

bra "artikel" om uppvärmning har skickat till dig via PM

Tycker det låter jättekonstigt :D Tack, ska läsa igenom den!

lillmesen
2014-03-24, 11:26
Tycker det låter jättekonstigt :D Tack, ska läsa igenom den!

de lättare setens uppgift är att värma upp leder och musklerna, få in lite blod i dem och få in rörelsen. De tyngre är till för att kicka igång nervsystemet att "snart blir det tungt baby", få upp aggressiviteten etc.

Uppvärmningen bör man ta minst lika seriöst som ens arbetsset, inte bara ur ett skadeförebyggande perspektiv.

Minifuture
2014-03-24, 11:39
de lättare setens uppgift är att värma upp leder och musklerna, få in lite blod i dem och få in rörelsen. De tyngre är till för att kicka igång nervsystemet att "snart blir det tungt baby", få upp aggressiviteten etc.

Uppvärmningen bör man ta minst lika seriöst som ens arbetsset, inte bara ur ett skadeförebyggande perspektiv.

Det är intressant då jag aldrig värmt upp så. Hur viktigt är det att få upp puls och liknande då innan? Köra på löparbandet etc innan då tänkte jag på dvs.

Beemel
2014-03-24, 12:14
Själv kör jag alltid en rejäl uppvärming innan första setet för dagen.
Knäböj på benpasset
Marklyft på ryggpasset
Bänkpress på bröstpasset

Jag börjar med bara stången.
Kör 10 reps
Lägger på 10 kg
kör 10 reps
Lägger på 10 kg
Kör 10 reps
Lägger på 10 kg
Kör 10 reps
Lägger på 10 kg

o.s.v. upp till en vikt där jag börjar känna att 10 kg till kommer inte att gå. Därefter kör jag 5x5 på den vikt jag planerat för passet.
Funkar bra för mig. Får en ordentlig uppvärmning, får mängder med teknikövning, har hittills inte känt att det "begränsar" mig något på mina arbetsset.
Vet inte om det påverkar men till saken hör att jag inte kör på några extrema vikter.
Har som bäst varit uppe på 5'or på 90/110/130 (bänk/böj/mark)

Kör samma metod på militärpress, men då ökar jag med 5 kg istället för 10 mellan varje set.

lillmesen
2014-03-24, 12:23
Det är intressant då jag aldrig värmt upp så. Hur viktigt är det att få upp puls och liknande då innan? Köra på löparbandet etc innan då tänkte jag på dvs.

Kör hellre promenadtempo, jag brukar gå 20min till gymmet för att piggna till lite men om jag tar bilen kör jag gärna 10 min på bandet i långsamt tempo för att vakna till lite.

mattilainen
2014-03-24, 12:35
Jag kör också att jag lägger på lite vikt tills jag kommer upp i det jag ska träna på. Fungerar bra och skulle aldrig klarat av att gå in på det jag ska köra på direkt, utan uppvärmning. Dock om jag byter från bänkpress till hantelpress så värmer jag inte upp igen med hantlarna, utan då går jag på den vikten jag tänkt träna mina set med.