handdator

Visa fullständig version : Ryggont efter krash med skidor


Xaran
2014-03-24, 09:30
Tjena
I fredags så åkte jag lite skidor i Åre. Vid ett "off-pist" åk så kom jag fel vid ett litet naturligt hopp och skidspetsarna fastnade i snön, grävde ned sig men jag fortsatte såklart framåt. Jag landade tre meter bort på nacken för att sen göra någon slags "kullerbytta" med kroppen. I själva "kullerbyttan" så hörde jag ett högt knak ifrån ryggen och har haft ont sen dess.

Smärtan sitter ungefär 15 cm från svanskotan och går ca 3 cm längds med ryggraden. Känner mig stel och öm och det är inte jätteskönt när jag trycker på problemområdet.

Tänkte bara kolla med er som kanske är lite mer kunniga om man bör kolla upp det för säkerhets skull eller om det bara är att vila och vänta ut.

Snubben
2014-03-24, 09:57
Tänkte bara kolla med er som kanske är lite mer kunniga om man bör kolla upp det för säkerhets skull eller om det bara är att vila och vänta ut.

Låt oss se

Du åker skidor

Du har hög fart (Eftersom du skriver att du flyger 3 m)

Du landar på nacken

Det knackar till

Nu har du ont i ryggen.


... *jorgen*

Jag är en mes så jag hade tagit det säkra före det osäkra, kolla upp det.

Xaran
2014-03-24, 10:15
Låt oss se

Du åker skidor

Du har hög fart (Eftersom du skriver att du flyger 3 m)

Du landar på nacken

Det knackar till

Nu har du ont i ryggen.


... *jorgen*

Jag är en mes så jag hade tagit det säkra före det osäkra, kolla upp det.

Det gick inte speciellt fort.. Funderar lite på vad som kan ha hänt.. Om det är något muskulärt, något med nerverna eller om något annat hänt. Kunde ju ändå åka skidor dagen efter med lite smärtstillande (som var främst för knäet som spökade lite efter fallet).

Snubben
2014-03-24, 10:19
Kom igen, du landar på nacken/huvudet och måste ta smärtstillande för att åka nästa dag. Troligtvis har du bara fått en rejäl smäll men är det verkligen smart att chansa i och med vad som har hänt?

Xaran
2014-03-24, 10:28
Kom igen, du landar på nacken/huvudet och måste ta smärtstillande för att åka nästa dag. Troligtvis har du bara fått en rejäl smäll men är det verkligen smart att chansa i och med vad som har hänt?

Nacken är fine, det är nere i korsryggen problemet sitter. Jag antar att det har blivit någon vridning eller streckning av något slag.

Jag frågar eftersom att någon kanske har erfarenheter av något liknade eller av milda ryggskador. Det kanske räcker att vila..?
Smärtmässigt är det mer som en irriterande känsla i ryggen som finns där hela tiden. Jag kan ju ändå gå och röra mig hyfsat.