handdator

Visa fullständig version : Satans axlar!=(


ReGGae
2014-03-23, 11:38
Kön: Hane

Ålder: 29

Längd och vikt: 181 cm, 85kg

Smärtbeskrivning:

Jag har problem med axlarna, smärtan kommer främst när jag släpper vikterna efter avslutat set, alltså när spänningen i musklerna släpper. Det värker i kanske 5 sekunder innan det släpper. Ju tyngre desto mer värk. Jag har inga direkta problem i vardagslivet, dock så känner jag mig vek i axlar p.g.a av detta, som att jag ska få ont så fort jag spänner axlarna. Jag får inte ont vid tryck eller beröring. Smärtan är djup, antar den har med den "inre" axel-muskulaturen att göra.
Värken uppkommer i princip alla övningar som involverar axlarna på något sätt, t.ex. hantelpressar, latsdrag, "triceps-pushdowns", plankan etc.

Skulle kanske beskriva smärtan som så att den inre axelmuskulaturen får kämpa som fan för att "hålla ihop" axlarna under ett set, för att sen värka p.g.a. överbelastning när de får slappna av.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Jag tränar cirka 2-3 ggr i veckan, aldrig två dagar i följd.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Ingen effekt vad jag märkt.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Jag har träffat en sjukgymnast under tre månader, som ordinerat mig att köra rotatorcuff-övningar, stabilitets-övningar etc. Denne har konstaterat att jag är överrörlig i axlar, och ja de flesta leder. Denne har sagt att min inre axelmuskulatur behöver stärkas, att dessa muskler behöver vara betydligt mer tränade för mig som överrörlig än för en med normal rörlighet.

Och jo visst det har varit skönt köra rotatorcuff etc men känner ändå ingen direkt skillnad för så fort jag måste ta i lite så kommer värken.

Jag tycker även denne kanske ville ha lite väl snabba ökningar, kändes mer som de ville "skriva ut mig" så fort som möjligt.

Jag känner även att jag skulle vilja veta lite mer konkret vad det är som gör så jag får värk, få en bra diagnos och någon som ganska säkert kan säga varför det värker och hur jag ska träna, även om det betyder endast rotatorcuff i ett år eller något sådant.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Överrörlig som sagt, viss smärta i korsryggen.


Någon som har eller har haft liknande besvär med axlarna och hur ni tacklade detta?