handdator

Visa fullständig version : Mat/kosttillskott som ökar dopamin - söker ett diagram


John M
2014-03-23, 11:09
Söker efter diagram som tydligen visar hur många % dopaminnivåerna ökar när man äter vissa kosttillskott eller livsmedel som öka dopaminnivåerna.

Jag vill se hur mycket dopaminnivåerna ökar under en viss tidsperiod (timmar t ex)

Någon som har koll på vad man kan hitta detta?

BobaFett
2014-03-23, 13:01
Söker efter diagram som tydligen visar hur många % dopaminnivåerna ökar när man äter vissa kosttillskott eller livsmedel som öka dopaminnivåerna.

Jag vill se hur mycket dopaminnivåerna ökar under en viss tidsperiod (timmar t ex)

Någon som har koll på vad man kan hitta detta?

Dopamin??

Vaffan, vill du bli beroende av maten? Dopamin borde öka mest av sån mat man tycker är god Eller har jag missat nåt?

250cc
2014-03-23, 17:01
Snarare förväntan på belöning.

Akada
2014-03-23, 22:23
Tryck i dig glass, chips, godis och bakelser så ska du få se på dopamin.

John M
2014-03-24, 09:48
jag tänker primärt nyttigare livsmedel, t ex kyckling, banan, havregryn, kakao, sesamfrön etc som ökar dopaminnivåerna. Är mest intresserad av att se vilket livsmedel av dom "nyttigare" varianterna som ökar dopaminet under en längre period. Bakelser, godis, snabbmat mm ökar det under ene kort period på kanske 15-30 minuter, sen är dopaminproduktionen förstörd under en längre period, tyvärr :D