handdator

Visa fullständig version : Nytändning


Gnistan
2014-03-22, 20:09
Hej på er alla här.
Jag är en 52 årig man som för mer än 20 år sedan tränade och tävlade i bänkpress på handikappsidan. Började träna mer seriöst 1984 dryga 20 år gammal i spårvägen som då hade en sektion för handikapplyftning
Har ett handikapp som bl.a innebär en förlamningsskada med ca 40% och samma typ av handikapp som fimpen som kanske många av er känner till, men jag kan gå rätt så ok, men svårt att springa.
Nåväl! Har nu tränat nästa 6 månader och jag börjar tro på detta om muskelminne då jag rätt snabbt kommit igång rätt så ok.
Slutade träna och tävla 92-93 och la tyvärr av helt med träningen på grund av många faktorer.
Undrar nu om flera av er har positiva erfarenheter av att ha börjat träna efter ett långt uppehåll.

BigBoy
2014-03-22, 21:04
Ja. Har några stycken fleråriga uppehåll.
Det går fort att komma tillbaka.
Kosten gör mycket också.
Lycka till!

Gnistan
2014-03-22, 21:55
Ja. Har några stycken fleråriga uppehåll.
Det går fort att komma tillbaka.
Kosten gör mycket också.
Lycka till!

Ja kosten är ju viktig givetvis. Jag fick diabetes för en tid sedan och började träna för att bl. gå ned i vikt och komma i bättre form.
Tycker att jag mår lite bättre nu. Men den attans magen är svår. Tränar den nästa varje gång men har fortfarande lite kagge.
Önskar dig BigBoy lycka till med

Wilt the Stilt
2014-03-22, 22:02
Om du vill bli av med fett runt magregionen måste du göra av med fler kalorier än du stoppar i dig. Man kan inte punktförbränna.

Lycka till med styrketräningen!

Gnistan
2014-03-23, 11:49
Om du vill bli av med fett runt magregionen måste du göra av med fler kalorier än du stoppar i dig. Man kan inte punktförbränna.

Lycka till med styrketräningen!

Tack för ditt svar. Ja jag vet att man måste göra av med fler kalorier än man stoppar i sig. jag är diabetiker och haft en del strul med sockret en tid. Skötte mig bättre innan. En ful vana har varit att man tagit en nattmacka.
Fast i bland måsta jag ta något innan jag går och lägger mig då jag tar nattinsulin för att sockret inte skall sjunka för mycket.
Men jag får jobba på saken och tack igen. Lycka till du med

Wormzie
2014-03-24, 08:29
Sätt upp lite mål, lång och kortsiktiga :) se till att dom är görbara och bli hellre positivt överaskad :) Lycka till med träning och viktminskning!

Vyckzy
2014-03-24, 09:29
Tack för ditt svar. Ja jag vet att man måste göra av med fler kalorier än man stoppar i sig. jag är diabetiker och haft en del strul med sockret en tid. Skötte mig bättre innan. En ful vana har varit att man tagit en nattmacka.
Fast i bland måsta jag ta något innan jag går och lägger mig då jag tar nattinsulin för att sockret inte skall sjunka för mycket.
Men jag får jobba på saken och tack igen. Lycka till du med

Du kan ersätta nattmackan med casein eller vassle tycker jag funkar bra vet inte hur det är för en diabetiker dock

Skägg1
2014-03-24, 10:21
Jag fick diabetes för en tid sedan och började träna för att bl. gå ned i vikt och komma i bättre form.
Tycker att jag mår lite bättre nu. Men den attans magen är svår. Tränar den nästa varje gång men har fortfarande lite kagge.
Önskar dig BigBoy lycka till med

Jag har också diabetes. Haft det 16 år ungefär. Insulin är en hormon som ökar fettlagringen, En hypotes kan va att du har mycket högt blodsocker och får ta mycket insulin, vilket kanske gör att du lägger på dig mer fett. Är dock inte helt hundra på vad jag talar om. Så långt tillbaks som jag kan minnas så har jag alltid haft en liten kula på magen, sen vet jag inte om det beror på diabetes eller något annat ;)
Mvh

Gnistan
2014-03-24, 15:21
Sätt upp lite mål, lång och kortsiktiga :) se till att dom är görbara och bli hellre positivt överaskad :) Lycka till med träning och viktminskning!

Tack ska du ha

Gnistan
2014-03-24, 18:19
Sätt upp lite mål, lång och kortsiktiga :) se till att dom är görbara och bli hellre positivt överaskad :) Lycka till med träning och viktminskning!

Hej
Jo jag har som mål att träna och gå ned i vikt, må bra och om jag blir starkare så är det bara en bonus och det får ta den tid det tar tack.

Gnistan
2014-03-24, 18:23
Jag har också diabetes. Haft det 16 år ungefär. Insulin är en hormon som ökar fettlagringen, En hypotes kan va att du har mycket högt blodsocker och får ta mycket insulin, vilket kanske gör att du lägger på dig mer fett. Är dock inte helt hundra på vad jag talar om. Så långt tillbaks som jag kan minnas så har jag alltid haft en liten kula på magen, sen vet jag inte om det beror på diabetes eller något annat ;)
Mvh

Hej och tack för svar.
Jo jag vet att insulinbehandlingen kan försvåra det när man vill ha bort fettet.
Mitt blodsocker brukar vara något så när ok. 7-9 om det är högt. någon enstaka gång högre. Tyvärr har jag börjat med ovanan att inte äta frukost och i bland skjuta på tider för lunch och middag.