handdator

Visa fullständig version : App för hålla koll på vikt, set och reps


daim
2014-03-22, 19:20
Finns det nån bra app för Android för att skriva ner att man använder x vikter på x övning varje vecka?

cAase
2014-03-22, 19:22
Jefit använder jag och funderar fantastiskt för mina ändamål.

NickeSthlm
2014-03-22, 19:34
Jefit använder jag och funderar fantastiskt för mina ändamål.

+1

Den bästa jag testat så här långt..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Mackzzor
2014-03-22, 20:04
Kan hålla med föregående skribenter om Jefit, riktigt bra app för att logga sin träning!

Skickat från min GT-I9505G via Tapatalk

GulligaGurkan
2014-03-23, 07:10
Behövs det en app för det där? Känns som att det blivit app-inflation med en massa appar för samma ändamål. Jag använder mig av anteckningar i telefonen, fungerar alldeles utmärkt.

Animalisk
2014-03-23, 10:48
Jag skriver upp allt i telefonens anteckningar under tiden jag tränar sedan lägger jag in det i journalen här på kolo, känns inte som att man behöver en app till det.

Men just Jefit har ju fått bra betyg så det är ju bara att testa, personligen tyckte jag att det var krångligare att använda en app till att hålla reda på övning/set/rep/vikter.

Trapz
2014-03-23, 12:36
Jag kör allt som oftast med Strong som finns till iOs iaf, säkert android med. Hur smidigt och enkelt som helst att göra sina egna pass och se hur mycket man gjorde senast och kolla tillbaka osv.

https://itunes.apple.com/us/app/strong-workout-tracker-training/id464254577?mt=8

cAase
2014-08-13, 06:59
För er som kör jefit. Går det att välja superset som träningsmetod eller övning? Kan svära på att jag tidigare sett det.

drkrupp
2014-08-13, 07:03
För er som kör jefit. Går det att välja superset som träningsmetod eller övning? Kan svära på att jag tidigare sett det.

Ja, man kan koppla ihop två övningar i superset så den växlar mellan dem.

caro
2014-08-13, 07:07
Jag använder Jefit, men bara logg-funktionen. Möjligen har jag inte lyckats lista ut bästa användnings-sättet, man kan ju göra sina egna pass, men när man startar dem blir det förutbestämt exakt i vilken ordning saker ska köras och vilken tid, och det kanske inte alltid passar med vad som finns ledigt på gymmet.

Jag tycker det är för mycket knapptryckande för att hämta någon av "mina" övningar också. Papper och penna är klart snabbaste metoden på gymmet. Nackdelen med det är att det behöver (eller jag vill) föras över till typ excel eller något efter passet för uppföljningen.

tankoovich
2014-08-13, 07:12
Jag kör fitnotes och är super nöjd! :D

ABrownie
2014-08-13, 07:46
Jag använder Jefit, men bara logg-funktionen. Möjligen har jag inte lyckats lista ut bästa användnings-sättet, man kan ju göra sina egna pass, men när man startar dem blir det förutbestämt exakt i vilken ordning saker ska köras och vilken tid, och det kanske inte alltid passar med vad som finns ledigt på gymmet.

Jag tycker det är för mycket knapptryckande för att hämta någon av "mina" övningar också. Papper och penna är klart snabbaste metoden på gymmet. Nackdelen med det är att det behöver (eller jag vill) föras över till typ excel eller något efter passet för uppföljningen.

Du kan välja att hoppa mellan övningarna som du vill, du kan också ändra ordningen på dom genom att arrangera om dom men jag tycker alternativ 1 är lättast.
Angående vilotider så har jag gjort så att jag ställt ner den på noll sekunder, då slipper jag styras av timern för jag för oftast in resultaten efter alla setten på en övning är klara.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

ABrownie
2014-08-13, 07:55
Jag är själv väldigt nöjd med jefit!
Den har alla funktioner jag önskar; det är enkelt att logga träningspassen med set, reps, vikter och tid, jag kan få grafer och annat lull lull via deras hemsida, de går att ändra allt i efterhand om man skriver fel, man kan designa dina egna pass med superset och dylikt, och framför allt är det snabbt, lätt och överskådligt att skriva in under passet så man slipper stå och pilla på mobilen mer än någon sekund.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Mackie Messer
2014-08-13, 08:18
Precis som caro skriver är papper och penna det enklaste och snabbaste sättet på gymmet. Orka stå med svettiga fingrar och pilla på en jävla telefon. Bitch please.

Dezen
2014-08-13, 08:22
Precis som caro skriver är papper och penna det enklaste och snabbaste sättet på gymmet. Orka stå med svettiga fingrar och pilla på en jävla telefon. Bitch please.

Jag tycker det går snabbare att trycka på en knapp än att dra fram pennan, men jag skriver väl för långsamt då :D

Det bästa med Jefit är att det synkas online. Sen att man får se grafer och grejer är ju ett plus också.

Mackie Messer
2014-08-13, 08:25
Jag tycker det går snabbare att trycka på en knapp än att dra fram pennan, men jag skriver väl för långsamt då :D

Det bästa med Jefit är att det synkas online. Sen att man får se grafer och grejer är ju ett plus också.

Oooooh, grafer å shit. Jag är superimponerad!

Beemel
2014-08-13, 08:26
Jag memorerar mina pass och skriver in dem i min träningsjournal så fort jag kommer hem.
Tidigare körde jag med papper och penna.

Mackie Messer
2014-08-13, 08:32
Det är bara en dålig ursäkt för att knäppa en selfie i smyg.

caro
2014-08-13, 08:42
Du kan välja att hoppa mellan övningarna som du vill, du kan också ändra ordningen på dom genom att arrangera om dom men jag tycker alternativ 1 är lättast.
Angående vilotider så har jag gjort så att jag ställt ner den på noll sekunder, då slipper jag styras av timern för jag för oftast in resultaten efter alla setten på en övning är klara.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Tack för tips! Ska ta och kolla på det där igen om jag kan få någon ordning på det. :)

caro
2014-08-13, 08:44
Oooooh, grafer å shit. Jag är superimponerad!

Men det är ju det som är vrålkul med appar! Själva uppföljningen. Iofs kan man åstadkomma graferna själv då, i excel eller matlab eller nå't ... men ändååå! :D

Shqypnia
2014-08-13, 08:45
Antecknar verkligen så många sin övningar, set och reps? Får ni ut något speciellt utav det?

Slartibartfast
2014-08-13, 08:48
Antecknar verkligen så många sin övningar, set och reps? Får ni ut något speciellt utav det?

Hur håller man annars koll på progression?

Shqypnia
2014-08-13, 08:51
Hur håller man annars koll på progression?

Man kommer ihåg någorlunda hur mycket man körde sist?

Mackie Messer
2014-08-13, 08:51
Men det är ju det som är vrålkul med appar! Själva uppföljningen. Iofs kan man åstadkomma graferna själv då, i excel eller matlab eller nå't ... men ändååå! :D

Själv behöver jag inga grafer för att förstå att fem reps på 75 kg är bättre än 5reps på 60 kg. Det är inte rocket science och börjar man göra grafer och statistik på lösa grunder som inte tar hänsyn till försämrat utförande är risken stor att man skjuter sig själv i foten.

Mackie Messer
2014-08-13, 08:53
Och appar är inte kul. De är skit. Just sayin'.

caro
2014-08-13, 08:56
Själv behöver jag inga grafer för att förstå att fem reps på 75 kg är bättre än 5reps på 60 kg. Det är inte rocket science och börjar man göra grafer och statistik på lösa grunder som inte tar hänsyn till försämrat utförande är risken stor att man skjuter sig själv i foten.

Om man har en tendens att inte förstå just det du skriver ovan när man tolkar sina grafer och statistik, ska man förstås inte använda sig av det.

Men förstår man mätningens natur, hur dagsform och annat påverkar och bidrar till ett stokastiskt beteende, så kan man ha personlig glädje av lite grafer. Man behöver inte ta allt på allra största allvar, det ska vara roligt och bidra till motivation, annars kan det förstås vara. :)

Snubben
2014-08-13, 09:01
Sedan ser det alltid roligare ut med grafer. :thumbup:

Slartibartfast
2014-08-13, 09:08
Jag har använt Gymbuddy hittills. Och halv-hatat det. Det är så jävla meckigt med appar. Jefit verkar ännu sämre.

Ska göra ett försök med att föra journal i Notes eller Numbers, så får man det synkat till clouden iaf.

ABrownie
2014-08-13, 10:10
Man kommer ihåg någorlunda hur mycket man körde sist?

För mig är det en stor hjälp. Många gånger så har jag känt att jag har suttit fast på samma vikt hur länge som helst, men då kollar jag bakåt i träningsloggen och ser att det faktiskt bara var några veckor sen senaste höjningen och att repsomfånget ökat under tiden.
Det är en stor motivationshjälp för mig.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

Shqypnia
2014-08-13, 10:21
För mig är det en stor hjälp. Många gånger så har jag känt att jag har suttit fast på samma vikt hur länge som helst, men då kollar jag bakåt i träningsloggen och ser att det faktiskt bara var några veckor sen senaste höjningen och att repsomfånget ökat under tiden.
Det är en stor motivationshjälp för mig.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk


Jag anteckna idag (med Stark appen) och ska testa framöver. Det positiva var att jag verkligen körde till sista set.

cAase
2014-08-13, 10:32
Träningsapp/anteckningsblock utvecklade min träning enormt. Dels genom att jag glömde bort exakt vad jag körde, men även motivationsmässigt. Underbart att gå till gymmet, se senast logg 5x100 i bänk och veta att man måste göra minst en 6a.

Sedan är timer väldigt bra för att faktiskt hålla alla variabler konstanta. Utan det kunde jag ibland vila 5 min, ibland 3, ibland 2 osv vilket gjorde att lyftens siffror skiljde sig åt.

Iofs har jag minne av en guldfisk, så den får mig att slippa tänka iallafall.

Silveta
2014-08-13, 10:49
Jag har använt mig av Jefit sen jag började träna för snart två år sedan, för mig är det intressant att kunna gå tillbaka och titta på när jag började och jämföra med nu, sett över en månad är det kanske mindre intressant, men sett över två år så kan man se tydligt hur man förbättrats och var man ökat bäst beroende på vilket upplägg man körde.

Det håller mig också fokuserad på gymmet så att jag slipper lalla runt.

Du kan bygga dina egna pass, välja standard vila, set, reps etc. supersets och giant sets går att fixa direkt i appen osv.

henkkaa
2014-08-13, 10:58
Kör själv med repcount och det funkar bra.

Ben90
2014-08-13, 11:03
Ni som kör Jefit, har ni köpt elite? Eller använder ni er utav gratisversionen?

cAase
2014-08-13, 11:04
Ni som kör Jefit, har ni köpt elite? Eller använder ni er utav gratisversionen?
Kör vanliga, elite är pissdyrt tyvärr.

63an
2014-08-13, 11:18
Ser man graferna på gratisversionen? Såg att det fanns en pro också för 4,99 one time only!

Dezen
2014-08-13, 11:32
Ni som kör Jefit, har ni köpt elite? Eller använder ni er utav gratisversionen?

Jag köpte en månad för att se om det var värt det. Skulle inte påstå att det är det. Bara några extra grafer i princip.

ABrownie
2014-08-13, 11:55
Träningsapp/anteckningsblock utvecklade min träning enormt. Dels genom att jag glömde bort exakt vad jag körde, men även motivationsmässigt. Underbart att gå till gymmet, se senast logg 5x100 i bänk och veta att man måste göra minst en 6a.

Sedan är timer väldigt bra för att faktiskt hålla alla variabler konstanta. Utan det kunde jag ibland vila 5 min, ibland 3, ibland 2 osv vilket gjorde att lyftens siffror skiljde sig åt.

Iofs har jag minne av en guldfisk, så den får mig att slippa tänka iallafall.

Det här hållet jag med om till 100%. Jag hade inte kunnat hålla den progression jag kör idag utan att bokföra passen på något sätt.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

F Ultra
2014-08-13, 22:24
Ni som kör Jefit, har ni köpt elite? Eller använder ni er utav gratisversionen?

Jag kör med Pro versionen men dock inte med Elite, Elite känns inte som det ger speciellt mycket men Pro gör ju dels att man slipper reklamen och dels att den behåller historiken för alltid (i gratis versionen behåller den bara en viss tid bakåt har jag för mig), och så kostade ju inte Pro direkt mycket heller.

Min ena kritik mot Jefit är att den inte "hjälper till", dvs man kan inte programmera den att fixa deloads, automatisk progression osv. Tex StrongLifts appen är ju grymt bra då den sköter allt åt en, dock begränsad till just det schemat då...

Dezen
2014-08-13, 22:33
Jag kör med Pro versionen men dock inte med Elite, Elite känns inte som det ger speciellt mycket men Pro gör ju dels att man slipper reklamen och dels att den behåller historiken för alltid (i gratis versionen behåller den bara en viss tid bakåt har jag för mig), och så kostade ju inte Pro direkt mycket heller.

Min ena kritik mot Jefit är att den inte "hjälper till", dvs man kan inte programmera den att fixa deloads, automatisk progression osv. Tex StrongLifts appen är ju grymt bra då den sköter allt åt en, dock begränsad till just det schemat då...

Det är nog faktiskt det enda jag har känt att jag saknar med appen, dvs lägga in vikterna för passen i förväg.

tbl
2014-08-14, 04:44
Fitlist - Tycker den har precis lagom med funktioner. Gör dina egna program, sätt upp övningar för olika dagar, set, reps, timer mellan set, se historik osv osv.

2 lurar
2014-08-18, 18:27
Jag driver en träningssajt just för detta syfte; mtdb.se (http://mtdb.se). Det finns tyvärr ingen app just nu, men sidan anpassar sig efter din enhets upplösning. Jag använder dock fortfarande penna och papper på gymmet och fyller istället i träningspasset när jag kommit hem. Om det verkar intressant och vill se hur det fungerar kan ni logga in med användarnamn demo@demo.se samt lösenord demo innan ni skapar ett eget konto.

mendezzz
2014-08-18, 18:48
Jag kör gym hero, den synkar även med runkeeper, då får man all träning samlad på samma ställe.

Blue Nine
2014-08-18, 20:15
Jag började bokföra i Excel för att enkelt kunna se hur många ton jag lyft under passet. enda mätvärden som betyder nåt :D

Papper och penna i gymmet.

SiPe
2014-08-20, 21:43
Kör själv med repcount och det funkar bra.

RepCount finns dock inte för Android. Men för er med iPhone är det bara att tanka ner och testa då RepCount numera är gratis. Statistikdelen kostar dock.

För Android har jag hört att FitNotes ska vara bra.

henkkaa
2014-08-21, 13:29
RepCount finns dock inte för Android. Men för er med iPhone är det bara att tanka ner och testa då RepCount numera är gratis. Statistikdelen kostar dock.

För Android har jag hört att FitNotes ska vara bra.


Jo oj, såg inte förens efteråt att de var för android han sökte.

illiaca
2014-08-21, 18:10
finns det nån app där man i sin "routine" kan lägga in typ Benchpress 3 - 6 reps i första sett? eller måste man skriva 3 då helt enkelt?

ducedo
2014-12-04, 03:36
Tycker det är otroligt att ingen app stödjer MyFitnessPal. Värst är sannolikt Jefit där man inte stödjer något och är så inlåst att det inte ens går att exportera datan.

CaptainObvious
2014-12-04, 10:31
Multi-year weight training, riktigt vass app.