handdator

Visa fullständig version : När måste man tillgodoräkna sig sitt överskott?


bonuspater
2014-03-22, 17:40
Om man klämmer i sig ett överskott på låt säga 500 kalorier. När måste man då tillgodogöra sig motsvarande förbränning? Dagen efter? Samma dag? När "sätter" det sig?

Sheogorath
2014-03-22, 17:51
Om man klämmer i sig ett överskott på låt säga 500 kalorier. När måste man då tillgodogöra sig motsvarande förbränning? Dagen efter? Samma dag? När "sätter" det sig?

Varför bryr du dig om huruvida/vilka molekyler från just de där 500 kalorierna som sätter sig som kroppsvikt?

bonuspater
2014-03-22, 17:56
Varför bryr du dig om huruvida/vilka molekyler från just de där 500 kalorierna som sätter sig som kroppsvikt?

För jag är sugen på en pizza och på ben & jerrys.

Sheogorath
2014-03-22, 18:02
Spelar det någon roll om vikten du går upp av det överskottet kompenseras för idag (bränn X fett innan måltiden, gå upp X fett efter maten) eller om en vecka (gå upp X fett nu, bränn X fett om en vecka)?

Svar: nej. Det gör det inte. Du kan "göra av" med kalorierna precis när du vill. Innan eller efter spelar ingen roll. Gör du det innan har du en buffert att gå upp. Det är den enda skillnaden.

Men det du sysslar med (baserat på föregående tråd mer än den här tråden) är kompensatoriskt beteende som reaktion på okontrollerat ätande. Det är osunt.

"Ajfan, jag hetsåt 300 gram ost! Nu måste jag ut och springa!"

Har man den problematiken finns det lite annat att ta tag i än när man "borde" ut och springa.

King Grub
2014-03-22, 18:05
Inlagring och förbränning, uppbyggnad och nedbryting, sker samtidigt, kontinuerligt, dygnet runt, hela tiden.

Carina13
2014-03-24, 21:15
För jag är sugen på en pizza och på ben & jerrys.

Jag har samma tänk som dig...när kan jag unna mig..??? Vi kanske ska tänka om då ha ha!!:smash: