handdator

Visa fullständig version : Ont i bägge axlarna


JHA
2014-03-22, 16:00
Hej, har fått duktigt ont i axlarna efter att jag tränat ett tag.
Svårt att förklara var det sitter men jag kan framkalla smärtan lätt om jag ställer mig i en dörrpost och har handflatorna mot mig och handryggarna mot dörrkarmen och pressar utåt, när jag sen släpper är det så man vill gråta av smärta och då pressar jag bara lite lätt mot karmen.
Ska jag göra ett försök att förklara var det sitter så är det typ inne i det något främre delarna av axlarna.
Det blir bättre om jag vilar nån vecka men sedan direkt sämre, speciellt om jag kör nån pressövning över axelhöjd.

Nån som vågar sig på en gissning vad det kan vara och kanske även nåt förslag på hur jag blir av med skiten?
Btw, detta är min första post på forumet :hbang:

kalle1321
2014-03-22, 16:35
Hej, har fått duktigt ont i axlarna efter att jag tränat ett tag.
Svårt att förklara var det sitter men jag kan framkalla smärtan lätt om jag ställer mig i en dörrpost och har handflatorna mot mig och handryggarna mot dörrkarmen och pressar utåt, när jag sen släpper är det så man vill gråta av smärta och då pressar jag bara lite lätt mot karmen.
Ska jag göra ett försök att förklara var det sitter så är det typ inne i det något främre delarna av axlarna.
Det blir bättre om jag vilar nån vecka men sedan direkt sämre, speciellt om jag kör nån pressövning över axelhöjd.

Nån som vågar sig på en gissning vad det kan vara och kanske även nåt förslag på hur jag blir av med skiten?
Btw, detta är min första post på forumet :hbang:

Jag hade ont i axlarna förut och fick ont när jag gjorde det där testet och jag hade supraspinatustendinopati. Kan mycket väl vara det du har. Eftersom du säger att det gör ont speciellt när du kör pressar över axelhöjd kan det vara så att dina muskler i rotatorcuffen inte kan centrera ledhuvudet mot axelleden ledpanna. När du då lyfter armarna över axelhöjd finns det en risk för att ledhuvudet glider mot ledpannan vilket gör att supraspinatussenan pressas mot en benutskott som heter akromion och blir inflammerat.

Vilka övningar gör det ont vid?
Brukar du köra övningar för rotatorcuffen?
Gör det ont om du ställer dig med armen i 90 grader mot en vägg och pressar handryggen mot väggen? Gör samma test fast då du trycker handflatan mot väggen.
Brukar du köra sidolyft? Om ja, hur högt går du med armarna?

JHA
2014-03-22, 19:39
Det gör ondast vid och efter militärpress. Särskilt om man inte är noga med att hålla bak axlarna. Men även bänk kan kännas lite.
Jag kör rotatorcuffarna med gummiband hemma på vilodagarna. Slarvade dock med detta lite i början.
Om du menar armen i 90 grader som i utgångsläge när man kör in och utåtrotation för cuffarna så nej, jag kan pressa på rätt hårt både med handrygg och handflata utan att det smärtar.
Men lyfter man armen ut från kroppen så gör det ont.
Kör inga sidolyftövningar alls i nuläget och har inte gjort tidigare heller.

kalle1321
2014-03-22, 20:57
Testa att vila från all träning som gör ont eller känns obehaglig samt alla pressövningar. Börja med inåtrotationer, utåtrotationer och cirkulationsövningar för musklerna runt skuldrorna för att öka stabiliteten. Du kan även testa stretcha brösten, latsen, biceps och bakre ledkapseln och se om det hjälper.

Bryggan
2014-03-22, 23:17
@Kalle: Är du frisk idag?

kalle1321
2014-03-22, 23:23
@Kalle: Är du frisk idag?

Ja.

JHA
2014-03-23, 07:47
Testa att vila från all träning som gör ont eller känns obehaglig samt alla pressövningar. Börja med inåtrotationer, utåtrotationer och cirkulationsövningar för musklerna runt skuldrorna för att öka stabiliteten. Du kan även testa stretcha brösten, latsen, biceps och bakre ledkapseln och se om det hjälper.

Tack! Ska göra detta.
Läste nånstans om kortisonspruta men det kanske inte är nån idé i mitt fall?
Gött att höra att du är friskt, det är så otroligt jobbigt att vara taggad och vilja köra samtidigt som man har denna skiten.
Hur lång tid tog det för dig att bli kvitt besvären?

kalle1321
2014-03-23, 10:20
Kortison kan hjälpa men vad jag har läst är det få som kan sätta sprutan på exakt rätt ställe och att smärtan blir värre i stället. Jag hade inte tagit kortison i första taget i alla fall.

För mig tog det ungefär 13-15 månader innan smärtan var borta men då hade jag gått hos en värdelös sjukgymnast i ca 4 månader där det inte blev bättre alls. När jag började väldigt intensivt med rehaben tog det ungefär 5-6 månader.

Lycka till nu, det kan vara bra om du stretchar och kör lätta cirkulationsövningar flera gånger om dagen för att öka blod- och ledvätskecirkulationen.

JHA
2014-03-23, 19:58
Jag funderar också på att gå till en sjukgymnast för att få lite hjälp med övningar. Hoppas man får en bra då...
Tack för hjälpen!