handdator

Visa fullständig version : Hjälp oss hitta vår aktivitets-/äventyrsresa!


arthax
2014-03-22, 13:35
Dags att göra årets resa i sommar (som student är detta tyvärr enda chansen)
Vad vi söker är en aktivitets-/äventyrsresa (kajak, bergsvandring, forsränning, snorkling, havsfiske etc)

Kanske har Du vart på en sån resa eller har något tips?
Vi kan lägga 10 000 +/- ett par tusen på flyg+hotel (per person)
Vi ser helst att det finns bra stränder/vatten med möjlighet till sportaktiviteter och rekreation. Nattliv är totalt oviktigt, men möjlighet till shopping är ett plus.
Vi planerar att vara borta i 2-3v

Nixon
2014-03-22, 14:19
Campa/UE i Pripyat.

arthax
2014-03-22, 14:43
Campa/UE i Pripyat.

Jag skulle gärna åkt dit eftersom jag har en patologisk förkärlek till spökstäder, men min sambo är nog inte så sugen :D

awesomooo
2014-03-22, 15:07
Tänkte föreslå att simma med valar men då måste man nog bege sig mot Västindien/stilla havet vilket går loss på mer än 10k. Jag tänker planera en sån resa i framtiden, gärna utanför cooköarna eller liknande.

Hemi
2014-03-22, 23:18
Vet inte hur det är med reklam här men det finns några företag i Sverige som har blandade aktiviteter och de hittas lätt med sökningar på internet. Har inga erfarenheter med eller av dem men 2 saker jag spontant skulle säga av egen erfarenhet är 1 vill ni lära er någonting eller är det blandade upplevelser ni vill ha? Vill man lära sig någonting är ett par 3 veckor en fin start för någon av aktiviteterna du radar upp. Kiteboard kan jag lägga till, finns på västkusten eller fanns senast jag var i Sverige. Fast ni kanske vill utomlands.

Hemi
2014-03-23, 00:49
Roligast kan vara att bila runt eftersom geografin sällan kan erbjuda allt på ett ställe.

HVR
2014-03-23, 10:25
Om ni hittar billiga flyg finns ju ett par schyssta vandringsresor i Chile bland annat. Vandra inklaleden, upp till Macchu Piccu osv. Annars kan ni ju bestiga något berg i europa? Jag och brorsan besteg Mt. Blanc förra sommarn, det var grymt! Landade på 16-17k för utrustning, boende, mat, guide osv.

nissepelle
2014-03-23, 13:47
Finns ju nån ball led längs med nån klippvägg i spanien som man kan vandra, med guide. Det är förbjudet nu för tiden men det finns ändå guider som tar med en. Har för mig det var en snubbe här på forumet som gjorde det förra året och la upp en tråd om det. Det lär rymmas inom er budget och det finns säkert andra spännande saker att göra i närområdet också.

Hemi
2014-03-23, 16:26
Om det skall finna stränder så kan ju Thailand vara något och om ni har klättrat förut. Klippklättring menar jag då. Man klättrar vid och på själva stranden i princip. Jag har aldrig varit där men det är välkänt och Thailand är väl förhållandelsevis billigt att åka till. För en okunnig i klättring kanske det inte är en bra ide, jag misstänker att det är ganska avancerat.

Hemi
2014-03-23, 16:39
En sökning på paddling gav Sierra Helada, Spanien. Där lär det väl finnas stränder, Benidorm t ex. Paddling har den fördelen att alla kan göra det. Det är i princip bara att glida ner i brunnen och röra lite på armarna, snart sitter tekniken bättre. Är man osäker frågar man efter en stadigare kajak. Är man storväxt ber man om en större kajak. Om det inte är så att det bara finns en modell. Om det är havskajak vi pratar om. Det finns "Sit on Top" kajaker men de är inte riktiga havskajaker, kan vara bra att skilja på dem. Att klättra trasiga leder vid höga stup eller bestiga de högsta bergen kräver mer erfarenhet och lite dumdristighet kanske, det finns en hel del roliga leder att vandra som är säkrare.

Länk:
http://www.paddleinspain.com

Hemi
2014-03-23, 16:46
Jag känner inte till området och vet inte hur vattnet är men kan det bli guppigt vatten så kan det kanske kräva mer erfarenhet men det kan man kolla upp innan. Första gångerna man sitter i en havskajak kan vara en fördel om vattnet är lugnt. Annars kan man få lite problem och det kan bli otroligt jobbigt att paddla dessutom. Finns ju helkurser i Sverige man kan ta innan annars.

eternallord
2014-03-23, 16:49
Något jag har funderat på, vilket inte är alls aktuellt om det är viktigt för er att faktiskt komma iväg till ett annat land, är att skaffa fallskärmshoppningscertifikat. Hos Skydive Syd tar dom 12 000 för utbildning och 10 stycken hopp, känns ganska äventyrligt!

peliqan
2014-03-23, 18:12
Om ni hittar billiga flyg finns ju ett par schyssta vandringsresor i Chile bland annat. Vandra inklaleden, upp till Macchu Piccu osv. Annars kan ni ju bestiga något berg i europa? Jag och brorsan besteg Mt. Blanc förra sommarn, det var grymt! Landade på 16-17k för utrustning, boende, mat, guide osv.

Sydamerika är billigt som fan att leva i (relativt dyrt i Chile, Argentina) men nackdelen är flygpriserna. Du kommer inte dit för 10k ToR.

spoonchest
2014-03-23, 18:24
Vad glad jag blev av denna tråd. :)

Hemi
2014-03-23, 18:30
Chile och Peru är helt fantastiskt för forskajak. Det finns runda tunnlar i bergen man paddlar genom, otroligt landskap.
BC, Kanada, har också allt, paddling whale watching i kajak, vandring, ja nämn något som inte finns. Nackdelen är då priset som sagt. Men det finns mycket i Europa också. En sak jag märkt är att äventyrssoprt anses vara lite farligt i Europa och Sverige men alla kan göra det. Allt handlar om nivå. Visst kan man kasta sig ut för ett vattenfall med en flod/vattenfalls kajak men man kan också paddla i lugna nedförsströmmar. Titta på Frankrike ocj Italien också det finns säkert nationalparker med allt möjligt i liksom Sierra Helada i Spanien.

Hemi
2014-03-23, 20:15
Lista på nationalparker. Lite mycket kanske och aktiviteter är inte beskrivna fullständigt men kul st titta på.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_national_parks

Angel
2014-03-23, 20:38
Forsränning i Bosnien. Billigt.

Ajemän
2014-03-23, 21:10
Whistler, Kanada?

Sinnessjukt vackert, massa möjlighet att köra mountainbike/downhill, vandra, pandla kanot, enduro m.m, och åker ni till kusten finns det grym surf

https://www.google.se/search?q=whistler+canada&safe=off&client=firefox-a&hs=ckV&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1j8vU_S5E5CRhQeCtoDYCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1221&bih=657#channel=fflb&q=whistler+summer&rls=org.mozilla:sv-SE:official&safe=off&tbm=isch&imgdii=_