handdator

Visa fullständig version : Färsking som leter efter ett 7 dagars schema


gigantisk
2014-03-22, 11:03
God morgon, är relativt ny och letar efter ett träningsschema som kan utspela sig under hela veckan.
Tränar 5-7 dagar i veckan men känner att det är relativt oseriöst och att det är dags att styra upp.
Det är dags att jag börjar fokusera mer på att dela upp muskelgrupper i dagar.

Några rekommendationer?

Jeml
2014-03-22, 11:10
God morgon, är relativt ny och letar efter ett träningsschema som kan utspela sig under hela veckan.
Tränar 5-7 dagar i veckan men känner att det är relativt oseriöst och att det är dags att styra upp.
Det är dags att jag börjar fokusera mer på att dela upp muskelgrupper i dagar.

Några rekommendationer?

träna alla muskler 2-3ggr i veckan. träna inte en muskel per dag som Jay Cutler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mattisjamtback
2014-03-22, 11:11
Skulle rekommendera att du kör varje muskelgrupp minst 2ggr i veckan så du skulle t ex kunna köra halvkroppspass eller dela in kroppen i 3 delar (Bröst, Axlar, Triceps och Rygg, Biceps och Ben t ex)

gigantisk
2014-03-22, 11:13
träna alla muskler 2-3ggr i veckan. träna inte en muskel per dag som Jay Cutler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det beror på vilka muskler det är, men jag har absolut inget emot att köra 3 gånger i veckan på någon muskel, vad jag letar efter är ett schema med övningar jag kan köra varje vecka eventuellt med små utstickningar.

Jeml
2014-03-22, 11:14
Det beror på vilka muskler det är, men jag har absolut inget emot att köra 3 gånger i veckan på någon muskel.

alla stora (bröst, rygg, ben och kanske axlar också) bör man köra 2 eller 3ggr i veckan.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2014-03-22, 11:18
3 dagar i veckan
http://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout

4 dagar i veckan
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

5 dagar i veckan
http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html

här är 3 bra scheman. det första är bäst för nybörjare enligt mig. det sista är mest avancerat.
och du som är nybörjare borde börja med det första eller möjligen det andra tycker jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mattisjamtback
2014-03-22, 11:37
alla stora (bröst, rygg, ben och kanske axlar också) bör man köra 2 eller 3ggr i veckan.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tycker nästan snarare att man kan träna de mindre muskelgrupperna oftare då de kräver mindre återhämtning.

Thornblom
2014-03-22, 11:55
Jag rekommenderar en tre-split som du rullar med en frekvens på 1.5-2.5 gånger i veckan beroende på hur hög intensitet du har när du tränar.

Jeml
2014-03-22, 12:33
Tycker nästan snarare att man kan träna de mindre muskelgrupperna oftare då de kräver mindre återhämtning.

det spelar väl ingen roll vad du "tycker"???

det är ju bevisat att 2-3ggr per vecka är mycket bättre än 1gång...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sniggel
2014-03-22, 15:11
Är det det?
Jag säger inte emot dig, jag tror nämligen också att 2ggr/v är att föredra framför 1g/v. Men jag vet inte hur pass stark evidensen är.

Oavsett så hade jag också rekommenderat minst 1½ gång per vecka, helst 2.

mattisjamtback
2014-03-22, 15:13
det spelar väl ingen roll vad du "tycker"???

det är ju bevisat att 2-3ggr per vecka är mycket bättre än 1gång...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag tror också på att träna varje muskelgrupp flera gånger i veckan och vet att studier visar på det, det har jag ju skrivit många gånger här på forumet :)

Jeml
2014-03-22, 15:20
Jag tror också på att träna varje muskelgrupp flera gånger i veckan och vet att studier visar på det, det har jag ju skrivit många gånger här på forumet :)

vafan ändrade du texten efteråt? tyckte det stod att du inte tyckte man skulle träna dom stora musklerna så ofta då som behöver mer vila wtf :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mattisjamtback
2014-03-22, 15:24
vafan ändrade du texten efteråt? tyckte det stod att du inte tyckte man skulle träna dom stora musklerna så ofta då som behöver mer vila wtf :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hahah ändrade inget :) tror du missförstod bara, menade mer att om man kör de stora flera gånger i veckan finns det bör man också köra de mindre lika ofta :)

NickeSthlm
2014-03-22, 18:07
Varför måste du träna 7 dagar i veckan?

3-4 dagar kommer du långt med och tränar du hårt kommer du behöva vilan för att växa..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Sarco
2014-03-22, 19:34
Sju dagar i veckan är väl inget problem. Allt måste inte vara gym :)

Vad sägs om halvkropp (P-P eller över/under) med kondition var tredje dag, eller P-P-L med kondition var fjärde dag?

Illustrerade mannen
2014-03-22, 22:18
God morgon, är relativt ny och letar efter ett träningsschema som kan utspela sig under hela veckan.
Tränar 5-7 dagar i veckan men känner att det är relativt oseriöst och att det är dags att styra upp.
Det är dags att jag börjar fokusera mer på att dela upp muskelgrupper i dagar.

Några rekommendationer?

Rekommendationer finns tusentals här... Bara att läsa. Hitta ett schema/program du tycker verkar vettigt och följ det en tid. Försök inte ändra det - "det verkar bättre med 18 set biceps än tre set" - är det utarbetat av någon som kan sin sak är det utformat som det är på goda grunder. Jag upprepar - följ det en tid - och då menar jag flera månader, inte två veckor...
Sen behöver du kanske inte vara på gymet sju dagar i veckan. Mycket av tillväxten sker i sängen...
Jag kör fem gympass i veckan - två helkroppspass - ett med tunga lågreps och ett med lättare högreps. De övriga tre är komplement - mage, armar och lite lull-lull. Tränar tre pass kampsport utöver det.
Ge det tid! Muskelbygge och styrkeökningar tar tid - lång tid! Lycka till!

gigantisk
2014-03-23, 22:14
Planen är att försöka få till gym 7 dagar i veckan prio är volym.
Är inne på 3:e månaden och har fått riktigt bra progress men känner att det finns fruktansvärt mycket plats för optimering, går och lägger mig skapligt och sover ut ordentligt.

Sju dagar i veckan är väl inget problem. Allt måste inte vara gym :)

Vad sägs om halvkropp (P-P eller över/under) med kondition var tredje dag, eller P-P-L med kondition var fjärde dag?

Har någon möjlighet att utveckla P-P / P-P-L?

LillisJ
2014-03-23, 22:20
Vill du optimera så behöver du inte gå dit 7 gånger i veckan som nybörjare. Räcker med 3 helkropp/vecka.

NickeSthlm
2014-03-23, 22:25
P/P = Push/Pull
P/P/L = Push/Pull/Legs

Du behöver inte besöka gymmet 7 dagar i veckan, du kommer långt med 3-4 dagar. Vilan är precis lika viktig som träningen..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk