handdator

Visa fullständig version : Tips på träning med skada i lårframsida?


Sarco
2014-03-22, 08:29
Jag har ont - inte särskilt mycket men det känns - i framsida knä när jag belastar det från ca 90 grader i knäet. Skadan uppkom när jag körde knäböj förra gången för tre dagar sedan och jag tror att det handlade om att jag stegrade vikterna för fort. Det har känts lite konstigt där innan men inte gjort ont, nu gjorde det ont direkt.

Efter lite känna och klämma så har jag konstaterat att det är sannolikt en skada på quadriceps (sena) som går över knäet (smärtan är på utsidan alltså strax utanför vänster sida av vänster knäskål). Alternativet är att det är något med slemsäcken därunder.

Jag är inte dummare än att jag tänker låta bli knäböj och alla övningar som gör ont så länge det gör ont. Efter skadan har jag simmat - det gjorde inte ont men jag kunde känna skadan vid vissa rörelser och kört crosstrainer utan känning. Och överkropp, men det är ju väntat :)

Mina frågor nu är:
- Finns det vettiga övningar för framsida lår jag kan testa istället?
- Vågar jag testa marklyft eller är det dumt?
- Vågar jag köra baksida lår eller riskerar man någonting då?
- Vågar jag springa, även i terräng? Lite sugen på en löprunda ikväll.
- OK att köra crosstrainer?

Alternativet är att köra fullt ut discoträning och det känns ju ... fel. Tänk om nån ser det, liksom :)

Sarco
2014-03-22, 22:44
Bump i väntan på att någon antingen kan svara eller säga vad jag ska komplettera min fråga med...

Diomedea exulans
2014-03-22, 23:18
Du säger att du kan belasta det fram till en viss vinkel? Jag skulle fortsatt träna, men bara i de vinklar som det inte gör ont i.

Sarco
2014-03-24, 07:44
Jo, jag får testa mig fram och köra försiktigt. Man vill ju mest inte göra något dumt i tron att det ska vara ofarligt, sånt har man gjort förut. Hellre två veckors vila än två månaders rehab, liksom.