handdator

Visa fullständig version : Svagare i böj med lyftarskor


Pade
2014-03-21, 22:04
Köpte ett par Nike Romaleos 2 som jag prövade idag för första gången, väldigt stabil och bra sko överlag. Men böjen blev väldigt mycket tyngre, körde på 60kg då jag har deloadvecka, vikter som jag i vanliga fall kör 10x5 med utan problem.
Men idag började det ta emot ordentligt efter 4-5 reps och det var framförallt höfterna och övre framsida lår som hade problem att ta mig ur hålet, kände mig rent ut sagt skitsvag i det området. När jag sedan tog av mig skorna och körde barfota gick det precis som vanligt, helt problemfritt.
Böjer förövrigt lite bredare än axelbrett.
Någon som vart med om liknande och vad tycker ni att jag bör göra isåfall?
Är det muskler som helt enkelt inte tränats ordentligt vid tidigare böj eller bör jag hitta en annan teknik för att kunna böja ordentligt i skorna?
Vill gärna köra vidare i dom då dom var grymma i övrigt.

Oerhört tacksam för hjälp!

Fjällbrynt
2014-03-21, 22:17
Det blir en lite annorlunda belastning men kör på dem ett tag till och känn efter om ett tag.

cero
2014-03-21, 22:18
Lika djupt bägge gånger? Lyftarskor används ju ofta för att komma ned djupare, och då är det ju inte så konstigt att det blir tyngre. Sen kan det hända att tekniken blir lite annorlunda.

Pade
2014-03-21, 23:51
Yes var nog ungefär samma djup båda gångerna, får la pröva ett par se om det blir bättre!

cero
2014-03-22, 00:24
Böj en gång till och notera djupet.

Men att du blir lite svagare är inget större problem. Bra stabilitet och djup (förutsatt att skorna sitter bra) är viktigare. Se till att hela tiden öka i styrka så blir det bra.

Pade
2014-03-22, 18:57
Var nere och körde lite böjar nu med lite olika teknik och det blev ganska nice tillslut, en lite smalare stance fungerade oerhört bra, även på low-baren där mina höfter blev slaktade vid en bredare stance gick det bra denna gången!

Animalisk
2014-03-22, 21:16
Var nere och körde lite böjar nu med lite olika teknik och det blev ganska nice tillslut, en lite smalare stance fungerade oerhört bra, även på low-baren där mina höfter blev slaktade vid en bredare stance gick det bra denna gången!

Provade ett par lyftarskor för en månad sedan och upplevde precis som du att framsida lår tog mer stryk än vanligt samt att jag inte behövde stå lika brett som vanligt för att komma ner djupt.

Tror inte det är något fel utan din kropp är nog bara ovan med de ändrade smådetaljerna som lyftarskorna ger dig.

bubbe
2014-03-22, 21:39
Knäna åker fram lättare och skapar större vinkel mellan underben och lårben, det går då även att få fram höften så ryggen kommer upp mer, varpå man kan lägga både mer belastning och längre sträck i framsida lår.