handdator

Visa fullständig version : Fråga angående vassle, aminosyror och totalt intag.


cAase
2014-03-21, 13:29
En fråga jag inte riktigt blivit så klok över. Vassle har två användningsområden som är "accepterade". Ena är att det stimulerar proteinsyntesen och även att det höjer ditt totala proteinintag. Aminosyror likt vassle höjer proteinsyntesen men bör inte (det är här min fråga kommer in) användas som höjning av ens totala proteinintag. Vassleprotein spjälkas till aminosyror i kroppen och blir i slutändan samma sak som rena aminosyror. Min tanke berör inte akut höjning av MPS på något sätt utan hur man kan räkna med det i totala proteinintaget.

Läser man Lyle Mcdonalds och Martin Berkhans syn på EAA/BCAA så säger de att dess användningsområden är för att stimulera MPS efter träning alternativt innan träning om man tränar fastandes. Likaså säger de att ett intag av EAA/BCAA i samband med en måltid är pengar i sjön och att man lika gärna kan skippa det. Vassle däremot verkar vara okej att komplettera med måltid för att höja totala proteinbehov.

Det jag funderar över är varför t.ex. aminosyror i samband med måltid är slöseri på pengar medan vassle är mer okej?

T.ex;
Person A; Äter en måltid på 200 g kycklingfilé, 300g ris och en vassledrink.
Person A; Äter en måltid på 200 g kycklingfilé, 300 g ris och 10 g EAA.

I person A's fall säger ingen emot att han lägger till lite vassle för att få upp proteinintaget, medan person B kastar pengarna i sjön genom att lägga till BCAA/EAA.

Detta är absolut ingenting jag nojar över eller ens tänker på för mina resultat, men jag tänker mer fysiologiskt för att få en djupare förståelse.

King Grub
2014-03-21, 13:31
Det är pengarna i sjön om syftet är att stimulera proteinsyntesen ytterligare just då, men inte om syftet är att få mer protein totalt.

mattisjamtback
2014-03-21, 13:32
Sen är det ju så att om syftet är att få mer protein totalt så är vassle mycket billigare än BCAA/EAA

cAase
2014-03-21, 13:33
Det är pengarna i sjön om syftet är att stimulera proteinsyntesen ytterligare just då, men inte om syftet är att få mer protein totalt.

Då är det som jag misstänkte. Då besvarades min fråga enkelt.