handdator

Visa fullständig version : Aspartam - hungerfrämjande?


JAM
2004-03-18, 17:24
Jag läste just på ett ställe att någon skrev att aspartam är hungerfrämjande... Googlade lite och hittade denna PDF-fil (http://www.dorway.com/aspartam.pdf) där följande stod: Ökad hunger

En relativ ny farhåga är att aspartam enligt vissa forskare ökar hungerkänslan. Charlotte Erlanson-Albertsson, som är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, menar att aspartam har effekt på blodsockerbalansen. Blodsockerhalten sjunker, eftersom kroppen luras att tro att den fått socker och därför producerar insulin.Hmm, är detta något man borde tänka på? Det blir ju trots allt en del Fun Light på dagarna... Men å andra sidan är ju både proteinet och gainern smaksatt med aspartam, så det borde väl inte vara några bekymmer.

Yankeee
2004-03-18, 17:27
http://svensk.aspartame.info/
Här kanske du hittar någon info.
Bra sida annars tycker jag.

King Grub
2004-03-18, 17:30
Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

Senare forskning har visar att aspartam har en minimal insulinhöjande effekt, men den är så liten jämfört med energigivare att den är försumbar.

Creatinus Enormus
2004-03-18, 20:04
Jag blir kanonhungrig typ en halvtimme efter jag ätit/druckit nått med aspartam...
Så jag är då ett levande bevis på det. :naughty:

Callister
2004-03-18, 20:39
Håller med om att man blir hungrig, det blir jag iaf