handdator

Visa fullständig version : Hur fort tas ZMA upp i kroppen?


Neun
2014-03-21, 12:40
Tjenare!

Hur fort tas ZMA upp i kroppen egentligen? Går det så fort som 20-30 min? För jag känner av effekt redan så snabbt!

Om man har magnesiumbrist vilket jag är säker på att jag har. Hur fort går det då innan det återställs? Gör det det redan efter 2 kapslar med ZMA och efter 30 min? Eller måste man ta tillskottet några dagar, någon vecka, eller hur lång tid tar det innan det är återställt och magnesiumbristen upphör?

Jag fick även en mani (är bipolär dock), av detta tillskott tror jag. Mycket möjligt att jag även fick en psykos av det, men kan vara just jag, då jag har fått psykoser förut, eller kan detta framkalla sådant?

Hur fort går det förresten ur kroppen om man ätit det några dagar? För jag åt det några dagar och sedan slutade någon vecka när jag låg inne på psyk.. Sen börja jag nu igen.. Började känna mig deprimerad och nedstämd typ.. Men kan vara mina mediciner jag får mot psykoser/manier som är risperdal, jag vet inte, någon här kanske har bättre koll?

GulligaGurkan
2014-03-21, 14:14
Varför käkar du zma? Är det för magnesiumbristen du tror att du har? Har du kollat med någon om huruvida du bör äta zma eller inte?

Neun
2014-03-21, 15:17
Varför käkar du zma? Är det för magnesiumbristen du tror att du har? Har du kollat med någon om huruvida du bör äta zma eller inte?

Ska jag vara ärlig så tror jag att jag har brist på alla 3, magnesium, zink och b6.

Stress
spända muskler
Ingen sexlust
aldrig utvilad
depression
mm.

Så därför käkar jag det. Har ej kollat med någon nej, men jag får ju reaktioner när jag äter det.. Så är ju något jag behöver då ju? Reaktionerna är ju att jag blir avslappnad, får sexlust (fick iaf innan jag började äta risperdal), stress släppte typ och jag blev uppåt manisk typ (motsats till depression).. sedan blev jag utvilad trots jag knappt kunde sova för jag fick typ "rus" på de..

Beemel
2014-03-21, 15:29
Eeeh, det låter som du behöver konsultera läkaren som skriver ut andra läkemedel till dig. Jag är ganska säker på att du får bättre svar av henne/honom än av någon här.

Neun
2014-03-21, 15:56
Eeeh, det låter som du behöver konsultera läkaren som skriver ut andra läkemedel till dig. Jag är ganska säker på att du får bättre svar av henne/honom än av någon här.

Jag är rädd att läkare inte jobbar med naturliga saker som mineraler och vitaminer.. Jag har beskrivit mina problem hur många gånger som helst, men ingen har sagt något om dessa vitamner.. stört verkligen.. Så tror inte de vet :/

Försökte ta upp det förut med läkaren innan jag blev inlagd men jag vettefan.. Kanske kan ta med burken, men hoppas på att någon här har svar kanske ^^

Sverker
2014-03-21, 17:29
Du känner, högst troligt, inte effekt av magnesium eller zink på 20 - 30 minuter. De mineralerna har ingen akut effekt alls. De verkar inuti cellerna och kroppen är duktig på att reglera mängderna i blodet. Att kroppen utnyttjar skelettet som buffert för magnesium gör svägnigarna ännu mer långsamma.

Neun
2014-03-21, 18:13
Du känner, högst troligt, inte effekt av magnesium eller zink på 20 - 30 minuter. De mineralerna har ingen akut effekt alls. De verkar inuti cellerna och kroppen är duktig på att reglera mängderna i blodet. Att kroppen utnyttjar skelettet som buffert för magnesium gör svägnigarna ännu mer långsamma.

Hur förklarar du då det faktum att jag går från att inte kunna bli kåt till att känna lust efter 20-30 min? Och nej, det är inte placebo, provat andra saker tidigare..

Dessutom att jag känner mig avslappnad..??

Blir helt förvirrad alltså :C

Lance Uppercut
2014-03-21, 18:34
Eeeh, det låter som du behöver konsultera läkaren som skriver ut andra läkemedel till dig. Jag är ganska säker på att du får bättre svar av henne/honom än av någon här.

Om zink&magnesium fungerar för honom så finns det väl ingen anledning att gå till läkare? Tycker du att han ska börja käka SSRI eller vadå? Sämsta idén någonsin.

Lance Uppercut
2014-03-21, 18:35
Hur förklarar du då det faktum att jag går från att inte kunna bli kåt till att känna lust efter 20-30 min? Och nej, det är inte placebo, provat andra saker tidigare..

Dessutom att jag känner mig avslappnad..??

Blir helt förvirrad alltså :C

Du är inte ensam om att känna effekter av ZMA och jag tror absolut inte att det behöver vara placebo. Med tom mage / inget kalcium så kan det slå på fort.

Sverker
2014-03-21, 18:45
Hur då, och var i kroppen ?

PureWhey
2014-03-21, 18:53
Hmm, vad är det ni "känner"?

Skickat ifrån böjracket

Lance Uppercut
2014-03-21, 19:30
Hur då, och var i kroppen ?

Lättare att somna, bara i början dock. Ingen effekt jag får nu för tiden.

Lance Uppercut
2014-03-21, 19:48
Om zink&magnesium fungerar för honom så finns det väl ingen anledning att gå till läkare? Tycker du att han ska börja käka SSRI eller vadå? Sämsta idén någonsin.

Det här var inte så genomtänkt skrivet av mig och lite drygt. Slarvade och la inte märke till TS sjukdomshistoria. Läkare är nog ingen dålig idé. Dock står jag fast vid att ZMA kan vara ett bra tillskott för vissa. Jag inbillar mig att det hjälpt mig personligen med en del saker. Har även mätt upp ganska mycket högre testonivåer efter endast 1 veckas ZMA-ätande, +50% ökning, finns såklart massa confounders men ändå. Jag tror precis som TS att många har brist på dessa ämnen.

Neun
2014-03-21, 19:59
Det här var inte så genomtänkt skrivet av mig och lite drygt. Slarvade och la inte märke till TS sjukdomshistoria. Läkare är nog ingen dålig idé. Dock står jag fast vid att ZMA kan vara ett bra tillskott för vissa. Jag inbillar mig att det hjälpt mig personligen med en del saker. Har även mätt upp ganska mycket högre testonivåer efter endast 1 veckas ZMA-ätande, +50% ökning, finns såklart massa confounders men ändå, jag tror precis som TS att många har brist på dessa ämnen.

Tar du två kapslar på kvällen typ 22 innan sänggående eller när tar du de och hur många kapslar? Står ju rekommenderad dos 2, men läste runt i nån mer tråd och där har vissa tagit 3 och andra 5, jag fattar ingenting..

Och tom mage är inte äta på typ 2 h?

Det där med testo borde stämma, för jag har ju aldrig kunnat bli kåt, känna sexuella känslor eller något tidigare och bara efter 20-30 min så fungerade det typ o sen blev jag djuriskt kåt efter 4-5 dagars användande, haha.. Dock är det konstigt nog just i samband med att jag tar det. Det verkar inte hålla i sig nästa dag typ..

Utan det börjar efter typ 20-30 min efter intag och håller i sig några timmar framåt kanske.. Just den sexuella biten, megaskumt eller?

Ska jag testa ta 3 kapslar idag?

Vet du när jag ska ta de om jag tar risperdal (antipsykotiskt) nu vid 20, ska jag vänta till typ 22 med att ta de då?

Neun
2014-03-21, 20:07
Hmm, vad är det ni "känner"?

Skickat ifrån böjracket

Jag är väl antagligen extremfall, men jag kände mig ju kåt, fick fantasier och tankar jag aldrig haft tidigare, haft problem med detta hela livet och helt plötsligt fixade det sig. Dessutom har jag varit spänd i musklerna hela livet med typ och de bara slappnade av typ direkt.. Även min stress gick ur mig.. Även att jag aldrig känt mig utvilad när jag vaknade löste sig.. Helt plötsligt var jag utvilad trots jag inte ens sovit typ?! Helgalet.. Men som sagt drog det upp mig i något maniskt tillstånd (är dock bipolär och var utan mediciner)..

Lance Uppercut
2014-03-22, 00:43
Tar du två kapslar på kvällen typ 22 innan sänggående eller när tar du de och hur många kapslar? Står ju rekommenderad dos 2, men läste runt i nån mer tråd och där har vissa tagit 3 och andra 5, jag fattar ingenting..

Och tom mage är inte äta på typ 2 h?

Det där med testo borde stämma, för jag har ju aldrig kunnat bli kåt, känna sexuella känslor eller något tidigare och bara efter 20-30 min så fungerade det typ o sen blev jag djuriskt kåt efter 4-5 dagars användande, haha.. Dock är det konstigt nog just i samband med att jag tar det. Det verkar inte hålla i sig nästa dag typ..

Utan det börjar efter typ 20-30 min efter intag och håller i sig några timmar framåt kanske.. Just den sexuella biten, megaskumt eller?

Ska jag testa ta 3 kapslar idag?

Vet du när jag ska ta de om jag tar risperdal (antipsykotiskt) nu vid 20, ska jag vänta till typ 22 med att ta de då?

Jag tar 450 mg magnesium / 30 mg zink 1 timme innan sängdags, det blir tre stycken av de tabletter jag har. Ibland tar jag mindre om jag fått i mig mycket via kosten. Jag tror inte att effekten för mig är akut utan den verkar finnas där över dygnet om jag varit konsekvent med mitt intag under en längre tid så jag brukar inte bry mig om jag tar det på tom mage eller inte. Jag är inte kvalificerad att säga något om hur det ska kombineras med din medicin då jag har 0 kunskap om det men vårdguiden borde kunna svara på det. Vore skumt om det skulle ha någon påverkan på din medicin dock men vem vet.

Neun
2014-03-24, 14:58
Jag tar 450 mg magnesium / 30 mg zink 1 timme innan sängdags, det blir tre stycken av de tabletter jag har. Ibland tar jag mindre om jag fått i mig mycket via kosten. Jag tror inte att effekten för mig är akut utan den verkar finnas där över dygnet om jag varit konsekvent med mitt intag under en längre tid så jag brukar inte bry mig om jag tar det på tom mage eller inte. Jag är inte kvalificerad att säga något om hur det ska kombineras med din medicin då jag har 0 kunskap om det men vårdguiden borde kunna svara på det. Vore skumt om det skulle ha någon påverkan på din medicin dock men vem vet.

Jag har ZMA hardcore från ************* med märket chained Nutrion

2 kapslar =

Zink 22,2 mg ( 222% rdi)
Magnesium 600mg (160% rdi)
Vitamin b6 4,2 mg (102% rdi)

Dessa tar jag, 2 till kvällen av :) Alltså två kapslar och märker effekt inom 20-30 min. Dock märker jag mycket mycket mindre och typ inget på det sexuella längre och knappt på det andra heller eftersom jag började med mina antipsykotiska medel som heter Risperdal.. Vilket suger.. Känns som de drar ner mig lite för mycket på jorden.. :/ Hindrar mig typ. Alltså risperdal hindrar mig.. Men det är väl lite poängen med de iofs..