handdator

Visa fullständig version : Skillnader i IQ och kärleksförhållande


filmjölk
2014-03-21, 12:21
Vid 130 i IQ är man väldigt smart, vid 100 normalbegåvad, vid 70 svagbegåvad.

En normalbegåvad med 100 i IQ och en svagbegåvad med 70 har ju inte sådär jättemycket gemensamt, tex. ett förhållande mellan en normalbegåvad och en svagbegåvad skulle man nog kunna kalla för ojämnlikt eller tom. kunna se som ett utnyttjande.

Skillnaden i IQ är lika stor mellan 100 och 70 som den är mellan 130 och 100.

Så ponera att det är moraliskt förkastligt för en normalbegåvad att ha en relation med en svagbegåvad, borde det här kunna appliceras på en begåvad som har en relation med en normalbegåvad med?

Isf. varför? varför inte?

Olegh
2014-03-21, 12:26
Du menar att det är moraliskt förkastligt att utnyttja sin mentala förmåga för att manipulera någon avsevärt mera svagsint för att tjäna sina egna syften?

Jag håller med fullständigt.

cero
2014-03-21, 12:37
Man får nog snarare titta på social intelligens.

Och f ö håller jag med Olegh.

filmjölk
2014-03-21, 12:47
Ponera att Leffe, med 102 i IQ blir ihop med Lisa, förståndshandikappad på 72 i IQ. Det är rätt äckligt. Men att Frithiof, ubersmart med 144 i IQ blir ihop med Anna, bimbo med 94 i IQ, det är helt ok?

Mental
2014-03-21, 12:53
Jag godtar inte premissen att det är lika långt i mentala förmågor mellan iq 70 och 100 som mellan 100 och 130.

Det är lite som att säga att en 20 åring som dejtar en 10åring är lika fel/rätt som en 40åring som dejtar en 30åring.

filmjölk
2014-03-21, 12:57
Jag godtar inte premissen att det är lika långt i mentala förmågor mellan iq 70 och 100 som mellan 100 och 130.

Det är lite som att säga att en 20 åring som dejtar en 10åring är lika fel/rätt som en 40åring som dejtar en 30åring.

Det är ett bra argument. Men låtsas att skillnaden är lika stor (det kan säkert argumenteras för) mellan 130 och 100 som mellan 100 och 70. Tycker du isf. att det är fel med en 130 i iq som dejtar en med 100?

mela
2014-03-21, 12:57
Det beror väl lite på vad man vill ha ut av sin relation? Det finns dem som vill ha en ytlig relation utan djupa diskussioner medan andra letar efter en mer jämlik.

Om ni Orvar med IQ 144 är tillsammans med Bimbo-Anna med IQ 90 så är det kanske inte för att han vill ha en partner att ha djupa filosofiska diskussioner med, men Anna kanske är genomsnäll och de kanske har kul ihop ändå och trivs i varandras sällskap.

Bandid0
2014-03-21, 12:58
Det är lite som att säga att en 20 åring som dejtar en 10åring är lika fel/rätt som en 40åring som dejtar en 30åring.

Där sa du något. Jag tror det finns någon vetenskaplig term för sådana här förhållanden där ett visst intervall representerar olika saker beroende på var på skalan det finns.

Decibel är en sådan skala. 120 decibel är inte dubbelt så högt som 60 t.ex.

Mental
2014-03-21, 12:58
Det är ett bra argument. Men låtsas att skillnaden är lika stor (det kan säkert argumenteras för) mellan 130 och 100 som mellan 100 och 70. Tycker du isf. att det är fel med en 130 i iq som dejtar en med 100?

Om man på 130 IQ hade haft samma övertag och manipulationsmöjligheter, och den på IQ 100 hade haft lika svårt att värja sig. Så hade jag sett det som lika fel.

filmjölk
2014-03-21, 13:08
Det beror väl lite på vad man vill ha ut av sin relation? Det finns dem som vill ha en ytlig relation utan djupa diskussioner medan andra letar efter en mer jämlik.

Om ni Orvar med IQ 144 är tillsammans med Bimbo-Anna med IQ 90 så är det kanske inte för att han vill ha en partner att ha djupa filosofiska diskussioner med, men Anna kanske är genomsnäll och de kanske har kul ihop ändå och trivs i varandras sällskap.

Det kan jag hålla med om. Men om nu Otto med IQ 104 är tillsammans med Downs-Daniella med iq 67 så är det kanske inte för att han vill ha någon att kunna diskutera med, utan någon att ha kul med (och ibland åt), och de trivs i varandras sällskap.

Är det kanske så då att Otto och Orvar är lika moraliskt förkastliga?

mela
2014-03-21, 13:10
Det kan jag hålla med om. Men om nu Otto med IQ 104 är tillsammans med Downs-Daniella med iq 67 så är det kanske inte för att han vill ha någon att kunna diskutera med, utan någon att ha kul med (och ibland åt), och de trivs i varandras sällskap.

Är det kanske så då att Otto och Orvar är lika moraliskt förkastliga?

Mycket möjligt, iaf när det gäller sådana handikapp. Dock är det, enligt mig, skillnad på en person med ett förståndshandikapp och en person som "bara" är lite korkad.

milax
2014-03-21, 13:24
Tror att det är svårt jämföra på detta sättet med IQ.

Mitt förhållande som exempel:
Jag har väldigt lätt för "IQ-problem" och har haft väldigt högt i tester jag gjort på nätet, jag har aldrig gjort ett äkta IQ-test. Ändå känner jag mig inte smartare än min fru som inte har alls lika lätt för den typen av problem. Jag är t.ex. inte jättebra på språk som hon är och jag har inte alls lika lätt för att plugga in saker.

Med det sagt så tror jag att man kan passa väldigt bra ihop med en person med lägre/högre IQ. Däremot tror jag att det är viktigt att både besitter en jämnbördig intelektuell kapacitet* annars tror jag lätt att det kan bli obalans om man har ett över/undelägsenhetsperspektiv i förhållandet.

*Med intelektuell kapacitet menar jag förmåga att tänka, kan vara både logiskt och filosofiskt.

Diomedea exulans
2014-03-21, 13:28
Där sa du något. Jag tror det finns någon vetenskaplig term för sådana här förhållanden där ett visst intervall representerar olika saker beroende på var på skalan det finns.

Decibel är en sådan skala. 120 decibel är inte dubbelt så högt som 60 t.ex.

Du kanske tänker på en logaritmisk skala? Decibel är en sån skala, men IQ är inte det. Ljudstyrka fördubblas med var tionde decibel, så 100 decibel är dubbelt så högt som 90. Men IQ funkar inte likadant.

On topic tror jag att förhållanden med väldigt olika IQ kan fungera jättebra. Titta på Marge och Homer Simpson eller Forrest Gump och Jennie.

tlk
2014-03-21, 13:29
Varför skulle det ens vara förkastligt för någon IQ 100 att dejta någon IQ 70?

Fredszky
2014-03-21, 13:31
Du kanske tänker på en logaritmisk skala? Decibel är en sån skala, men IQ är inte det. Ljudstyrka fördubblas med var tionde decibel, så 100 decibel är dubbelt så högt som 90. Men IQ funkar inte likadant.

Fel.

Ca en fördubbling per 3 db.

+10 db ger en tiodubbling.

Diomedea exulans
2014-03-21, 13:39
Fel.

Ca en fördubbling per 3 db.

+10 db ger en tiodubbling.

Okej, tack.

mela
2014-03-21, 13:42
Varför skulle det ens vara förkastligt för någon IQ 100 att dejta någon IQ 70?

Det är väl mest det att ett IQ på 70 i vissa fall kan innebär en utvecklingsstörning då 70 är gränsvärdet.

Loke
2014-03-21, 13:51
Ponera att Leffe, med 102 i IQ blir ihop med Lisa, förståndshandikappad på 72 i IQ. Det är rätt äckligt. Men att Frithiof, ubersmart med 144 i IQ blir ihop med Anna, bimbo med 94 i IQ, det är helt ok?

Fast i ärlighetens namn så kommer Frithiof bli lite mobbad av sina vänner. Jag är kanske inte lika smart som Frithiof, men rätt hög IQ har jag faktiskt, och jag har helt klart känt av tryck från omgivningen när jag varit med tjejer på typ IQ 95. Man känner att folk tycker man ska skaffa en "riktig" flickvän.

Iofs är nog inte IQ den primära grejen, utan att man helt enkelt är ur fas på något mentalt sätt, vad det än är.

Diomedea exulans
2014-03-21, 13:52
Två sidor redan, och ingen har ännu skrivit "IQ säger inget om hur smart man är". Jag är impad!

Griip
2014-03-21, 13:53
Varför skulle det ens vara förkastligt för någon IQ 100 att dejta någon IQ 70?

Tydligen så ær det enligt TS som så att alla partners i ett førhållande anvænder sin intelligens till att manipulera och fuska. Dærfør ær det viktigt att båda har samma førutsættningar. Att fair play aldrig kan finnas i ett førhållande ær dock enligt mig en sinnessjuk uppfattning och TS borde troligtvis uppsøka en lækare/love guru.

Sjælv ær jag førkastlig. Mitt IQ ær troligtvis øver 130 och min frus i vart fall under 90. Jag ær matematiskt lagd och uppvæxt i Sverige med bra utbildning. Min fru ær outbildad blatte. Ibland sent om nætterna nær min fru sover brukar jag smyga ut i vardagsrummet och rita både hexagram och hakkors på golvet med stearinljus. Sen ber jag till satan om fortsatt øverlægsenhet.

Umm.. nej. Men. Sjælv har jag haft ett par tre djupa førhållanden med både IQ, EQ och streetsmarta mænniskor. Øverlag så har jag lært mig att den som ær ute efter intelligenta samtal gott kan finna det med en dam, æven om det ær svårt. Men ær du ute efter djupa, mer andliga och filosofiska samtal kan du i Princip lika gærna snacka med en vægg.

Griip
2014-03-21, 13:54
Två sidor redan, och ingen har ännu skrivit "IQ säger inget om hur smart man är". Jag är impad!

Om du med impad menar "absolut inte førvånad øver den låga IQ-n i den hær tråden och finner det komiskt hur korkad den ær" så ær jag helt enig med dig :d

Diomedea exulans
2014-03-21, 13:58
Om du med impad menar "absolut inte førvånad øver den låga IQ-n i den hær tråden och finner det komiskt hur korkad den ær" så ær jag helt enig med dig :d

Nej. Det var en ointelligent tolkning.

filmjölk
2014-03-21, 14:01
Varför skulle det ens vara förkastligt för någon IQ 100 att dejta någon IQ 70?

För att de är på helt olika nivå.

Armed Dingo
2014-03-21, 14:01
Det är moraliskt förkastligt att utnyttja sin partner och det har ingenting med IQ att göra.

Griip
2014-03-21, 14:11
Det är moraliskt förkastligt att utnyttja sin partner och det har ingenting med IQ att göra.

Att det svaret kommer så sent ær førkastligt før alla som redan trampat i den hær tråden.


Skulle det vara som TS menar vara førkastligt før en med høgre IQ att vara i hop med en med lægre så borde væl det gælla allt, inte bara IQ? En som ær snygg får inte vara i hop med en som ær ful. En som ær rik kan inte datea en fattig osv.

filmjölk
2014-03-21, 14:18
Att det svaret kommer så sent ær førkastligt før alla som redan trampat i den hær tråden.


Skulle det vara som TS menar vara førkastligt før en med høgre IQ att vara i hop med en med lægre så borde væl det gælla allt, inte bara IQ? En som ær snygg får inte vara i hop med en som ær ful. En som ær rik kan inte datea en fattig osv.

Godta premissen att det är förkastligt att en normalbegåvad är ihop med en efterbliven. Skillnaden mellan efterbliven och normalbegåvad är lika stor som skillnaden mellan en smart och normalbegåvad. Är det då förkastligt att en smart är ihop med en normalbegåvad?

Armed Dingo
2014-03-21, 14:22
Godta premissen att det är förkastligt att en normalbegåvad är ihop med en efterbliven. Skillnaden mellan efterbliven och normalbegåvad är lika stor som skillnaden mellan en smart och normalbegåvad. Är det då förkastligt att en smart är ihop med en normalbegåvad?
Självklart inte per automatik.

Att jag tror att de får problem på det långa loppet gör det inte förkastligt. Det är ett vanligt förhållande som får problem pga olika sätt att se på saker - när livsfrågor blir djupare efter en tid kommer man prioritera olika saker pga att man är lagd åt olika håll. Den "normalbegåvade" kommer tycka den smarta är en kuf som inte delar han/hennes intressen och den smarta kommer tycka den normalbegåvade är otillräcklig för hans/hennes kufiska frågor.

Edit: Däremot kan jag vara cynisk och säga från början att det är dömt att misslyckas och därför lika bra att ge upp på en gång, men jag är inte cynisk längre. Det finns gott i allt, även om det är dömt att misslyckas. Dessutom kommer alla bra saker till ett slut så det spelar ingen roll hur bra förutsättningarna är.

Griip
2014-03-21, 14:25
Godta premissen att det är förkastligt att en normalbegåvad är ihop med en efterbliven. Skillnaden mellan efterbliven och normalbegåvad är lika stor som skillnaden mellan en smart och normalbegåvad. Är det då förkastligt att en smart är ihop med en normalbegåvad?

Nej, sjælvklart inte. Med det exemplet blir det ju vældigt uppenbart att det inte ær førkastligt att vara i hop med en som har lægre IQ æn en sjælv. I så fall skulle nog majoriteten av alla førhållanden vara førkastliga, kan jag tænka mig.

tlk
2014-03-21, 14:30
Tydligen så ær det enligt TS som så att alla partners i ett førhållande anvænder sin intelligens till att manipulera och fuska. [...] Att fair play aldrig kan finnas i ett førhållande ær dock enligt mig en sinnessjuk uppfattning och TS borde troligtvis uppsøka en lækare/love guru.


Låter verkligen inte sunt att ha sådan inställning till förhållanden. Så klart handlar förhållande inte om manipulation.

Det är väl mest det att ett IQ på 70 i vissa fall kan innebär en utvecklingsstörning då 70 är gränsvärdet.

Jag förstår inte problemet.

spoonchest
2014-03-21, 14:36
Nu är ni väldigt fördomsfulla mot högintelligenta och lågintelligenta.



/ >135

Armed Dingo
2014-03-21, 14:38
Nu är ni väldigt fördomsfulla mot högintelligenta och lågintelligenta.



/ >135

Vi har för mycket tid och för lite att göra

/ >135 efter B provet :)

tlk
2014-03-21, 14:42
Harinte den här tråden urartat till att folk skryter med sin internet-IQ än?

Själv har jag 178 IQ.

spoonchest
2014-03-21, 14:42
Vi har för mycket tid och för lite att göra

/ >135 efter B provet :)

Same same!

spoonchest
2014-03-21, 14:42
Harinte den här tråden urartat till att folk skryter med sin internet-IQ än?

Själv har jag 178 IQ.

Vi jobbar på det.

Armed Dingo
2014-03-21, 14:45
Dat dere internetIQ is strong in this one

filmjölk
2014-03-21, 14:47
OT: Min egen IQ har tydligen sjunkt rätt rejält på senare år när jag leker med olika nättester, bland annat Mensas. Förr fick jag alltid höga poäng, nu ligger jag konsekvent lägre. . tog nyss Mensas exempeltest och fick "bara" 115, jag vet att jag för några år sedan hade 125 på just det testet.

Dummare med åldern? Begynnande demens? Jag blir faktiskt lite orolig.

Armed Dingo
2014-03-21, 14:51
OT: Min egen IQ har tydligen sjunkt rätt rejält på senare år när jag leker med olika nättester, bland annat Mensas. Förr fick jag alltid höga poäng, nu ligger jag konsekvent lägre. . tog nyss Mensas exempeltest och fick "bara" 115, jag vet att jag för några år sedan hade 125 på just det testet.

Dummare med åldern? Begynnande demens? Jag blir faktiskt lite orolig.
Men vad hemskt! Jag själv vägrar göra om något av alla provtest, är rädd för att upptäcka samma sak. Känner mig överhuvudtaget dummare sedan gymnasieåldern då allt var så svart och vitt och man visste precis allt om allt.

Nu är allt en enda gröt.

Griip
2014-03-21, 14:51
OT: Min egen IQ har tydligen sjunkt rätt rejält på senare år när jag leker med olika nättester, bland annat Mensas. Förr fick jag alltid höga poäng, nu ligger jag konsekvent lägre. . tog nyss Mensas exempeltest och fick "bara" 115, jag vet att jag för några år sedan hade 125 på just det testet.

Dummare med åldern? Begynnande demens? Jag blir faktiskt lite orolig.

Jag vet inte, men jag tror, att det ær ungefær som kroppens muskler. Dvs en færskvara. Du har væl helt enkelt tænkt mindre de senaste åren :d

spoonchest
2014-03-21, 14:58
Jag vet inte, men jag tror, att det ær ungefær som kroppens muskler. Dvs en færskvara. Du har væl helt enkelt tænkt mindre de senaste åren :d

Det är mycket som tyder på det. Jag tror man inte kan träna sig till vansinnigt många poäng, men jag tror definitivt att man kan slöa ner sig till en rätt dum nivå.
Koncentration och arbetsminne är det många som har en varierande dagsform på, ju.

Mantus
2014-03-21, 15:11
Tydligen så ær det enligt TS som så att alla partners i ett førhållande anvænder sin intelligens till att manipulera och fuska. Dærfør ær det viktigt att båda har samma førutsættningar. Att fair play aldrig kan finnas i ett førhållande ær dock enligt mig en sinnessjuk uppfattning och TS borde troligtvis uppsøka en lækare/love guru.

Sjælv ær jag førkastlig. Mitt IQ ær troligtvis øver 130 och min frus i vart fall under 90. Jag ær matematiskt lagd och uppvæxt i Sverige med bra utbildning. Min fru ær outbildad blatte. Ibland sent om nætterna nær min fru sover brukar jag smyga ut i vardagsrummet och rita både hexagram och hakkors på golvet med stearinljus. Sen ber jag till satan om fortsatt øverlægsenhet.

Umm.. nej. Men. Sjælv har jag haft ett par tre djupa førhållanden med både IQ, EQ och streetsmarta mænniskor. Øverlag så har jag lært mig att den som ær ute efter intelligenta samtal gott kan finna det med en dam, æven om det ær svårt. Men ær du ute efter djupa, mer andliga och filosofiska samtal kan du i Princip lika gærna snacka med en vægg.

Det är väl tur att det finns några här i världen som inte vill föra nonsensdiskussioner i filosofi, "andlighet" och diverse andra hopkok av esoterism på dagisnivå efter att ha fått ett par folköl innanför västen. Ju fler människor jag känner som låter bli sådant dess bättre.

Minimjölk
2014-03-21, 15:16
Fel.

Ca en fördubbling per 3 db.

+10 db ger en tiodubbling.

Inte när det gäller ljudtryck, +10dB upplevs som dubbelt så hög ljudnivå. Däremot krävs det en effektdubbling för att uppnå +3dB.

Du behöver alltså i runda slängar 10ggr mer effekt för att kunna spela dubbelt så högt. :)

Minimjölk
2014-03-21, 15:25
IQ är bara en aspekt av många när det kommer till människans förmåga.
Jag skulle säga att varje stor avvikelse mellan två parter där de tävlar på olika våglängd, oavsett om det är kopplat till intelligens, utseende, rikedom, karriär o dyl kan vara ett problemområde om någon av parterna ser just denna aspekten som en viktig del i deras relation.

IQ är såklart ett mått på hur intelligent man är på att lösa logiska mönsterproblem men säger långt ifrån allt om hur denna person uppfattas. Finns många normalbegåvade personer i vår vardag som vi möter med ett högt IQ även om det inte märks i vardagen då de inte verkar smartare än andra. Personer med låg IQ har nog svårare i en situiation där det krävs mycket intelligens att mörka sitt tillkortakommande inom just denna aspekt.

Alla människor är olika smarta på och har olika fallenhteter för olika saker och tur är väl det. Hade man kunnat mäta en människas kapacitet bara genom en siffra hade jag blivit rädd.

Armed Dingo
2014-03-21, 15:34
IQ är bara en aspekt av många när det kommer till människans förmåga.
Jag skulle säga att varje stor avvikelse mellan två parter där de tävlar på olika våglängd, oavsett om det är kopplat till intelligens, utseende, rikedom, karriär o dyl kan vara ett problemområde om någon av parterna ser just denna aspekten som en viktig del i deras relation.

IQ är såklart ett mått på hur intelligent man är på att lösa logiska mönsterproblem men säger långt ifrån allt om hur denna person uppfattas. Finns många normalbegåvade personer i vår vardag som vi möter med ett högt IQ även om det inte märks i vardagen då de inte verkar smartare än andra. Personer med låg IQ har nog svårare i en situiation där det krävs mycket intelligens att mörka sitt tillkortakommande inom just denna aspekt.

Alla människor är olika smarta på och har olika fallenhteter för olika saker och tur är väl det. Hade man kunnat mäta en människas kapacitet bara genom en siffra hade jag blivit rädd.
Absolut!

Däremot håller jag inte med om det sista, det hade varit kanon om det gick. Eller snarare, om det gick att ge siffror på alla de olika fallenheter en människa kan ha.

Skolan hade reformerats och blivit en källa för kunskap för alla och inte en långdragen sorteringsprocess som inte ens visar vem som har bäst fallenhet för något i slutändan.

mela
2014-03-21, 15:49
OT: Min egen IQ har tydligen sjunkt rätt rejält på senare år när jag leker med olika nättester, bland annat Mensas. Förr fick jag alltid höga poäng, nu ligger jag konsekvent lägre. . tog nyss Mensas exempeltest och fick "bara" 115, jag vet att jag för några år sedan hade 125 på just det testet.

Dummare med åldern? Begynnande demens? Jag blir faktiskt lite orolig.

Samma här, har tidigare legat på värden för att kunna ansöka till mensa, alltså över 131. Nu fick jag "bara" 116. Kanske ska börja aktivera hjärnan lite mer igen? Sysslar aldrig med någon form av logik längre, bara ren informationsnötning.

Arne Persson
2014-03-21, 16:00
Min ExExFru skrev det riktiga Mensatestet under början på 80 talet. Klarade det galant med mycket gott resultat. Han som ordnade testet (en korridorskompis i Lund som var medlem och skröt om det för allt och alla) fick sig en svårartad knäck, eftersom hon uppenbarligen klarat testet bättre än honom, och nämnde aldrig mer det där testet för någon...:D
Hon gick självfallet inte med i Mensa.:)

Armed Dingo
2014-03-21, 16:12
Samma här, har tidigare legat på värden för att kunna ansöka till mensa, alltså över 131. Nu fick jag "bara" 116. Kanske ska börja aktivera hjärnan lite mer igen? Sysslar aldrig med någon form av logik längre, bara ren informationsnötning.
http://mensa.dk/iqtest/

40 min, startar när du går in på länken. Måste göra det också, det kanske går bättre än jag tror.

Diomedea exulans
2014-03-21, 16:21
Vad gäller Internet-Mensa-testet så gjorde de det svårare för några år sedan så att det blev svårare, och därmed mindre missvisande.

Nebuchadnezzar
2014-03-21, 16:32
vad gäller internet-mensa-testet så gjorde de det svårare för några år sedan så att det blev svårare

:d

Diomedea exulans
2014-03-21, 16:45
:d

Gjorde om det, menar jag. Skriver via mobilen idag, så jag ser inte hela meningen som jag skriver.

Armed Dingo
2014-03-21, 16:55
Kan någon förklara den här?
http://i58.tinypic.com/16aaaur.png

Fredszky
2014-03-21, 16:57
Jag ser ett svar inte ens testmakerserna ger, det måste betyda att jag besitter en intelligens through the roof.. kaaaaPOW!

Armed Dingo
2014-03-21, 17:04
Jag ser ett svar inte ens testmakerserna ger, det måste betyda att jag besitter en intelligens through the roof.. kaaaaPOW!
Haha. Säg!

Jag ser en enda sak nu, och det är bara om jag väljer att ignorera att på tredje raden så är det enda gången en "rak" följs av en "diagonal".

Fast det finns inte ens som svarsalternativ ser jag nu. Du är ute efter B fast omvända färger eller hur? Då tänker vi på samma.

Fredszky
2014-03-21, 17:07
Jag vill ha det till svarsalternativ B fast med omvända färger.

Om man läser raderna var för sig från vänster till höger så blir alltid de färgade rutorna på kolumn 3 på samma ställe som kolumn 1, fast med omvända färger. Så tänker jag. Men det är ju uppenbarligen fel.

Hövdingen
2014-03-21, 17:11
OT: Min egen IQ har tydligen sjunkt rätt rejält på senare år när jag leker med olika nättester, bland annat Mensas. Förr fick jag alltid höga poäng, nu ligger jag konsekvent lägre. . tog nyss Mensas exempeltest och fick "bara" 115, jag vet att jag för några år sedan hade 125 på just det testet.

Dummare med åldern? Begynnande demens? Jag blir faktiskt lite orolig.

Samma här, har tidigare legat på värden för att kunna ansöka till mensa, alltså över 131. Nu fick jag "bara" 116. Kanske ska börja aktivera hjärnan lite mer igen? Sysslar aldrig med någon form av logik längre, bara ren informationsnötning.

Fast nättester är inga riktiga tester, bara tester övervakade av psykolog är något att ha...

Olegh
2014-03-21, 17:12
Hm.. F?

Fredszky
2014-03-21, 17:15
Hm.. F?

Haha, släng gärna in en motivering i spoilern också.

Armed Dingo
2014-03-21, 17:16
Jag vill ha det till svarsalternativ B fast med omvända färger.

Om man läser raderna var för sig från vänster till höger så blir alltid de färgade rutorna på samma ställe som kolumn 1, fast med omvända färger. Så tänker jag. Men det är ju uppenbarligen fel.

Vi tänker likadant.. men det är mer som talar för att det ska vara B omvänd färg.

Om du kollar uppifrån och ner så ser du att rad 1 först faller ned till botten och sedan skjuts rakt upp, bägge delar. Samma ser ut att kunna hända på rad 3 men det blir återigen B i omvänd färg.

Jag fattar inte vad kolumnen i mitten har för funktion/mening.

Fredszky
2014-03-21, 17:17
Jag fattar inte vad kolumnen i mitten har för funktion/mening.

Jag tolkar det som att man ska se strukturen men att det är censur för färgen för att göra det svårare.

mela
2014-03-21, 17:21
http://mensa.dk/iqtest/

40 min, startar när du går in på länken. Måste göra det också, det kanske går bättre än jag tror.

Fick köra snabbvarianten på 10min då jag håller på att laga mat :D Men jag har ingen aning om det skulle bli bättre om det tar mig 40 min. Antingen så ser jag mönstret eller inte. Fast på de sista 10 hade jag kanske kunnat lägga ner mer tid..

http://www.bilddump.se/bilder/20140321172119-83.255.161.179.jpg

Olegh
2014-03-21, 17:21
Haha, släng gärna in en motivering i spoilern också.

Men har ni facit?

såhär iaf:

Läs från vänster till höger, radvis. Figurerna i mittenkolumnen vrids 90° moturs för att få positionerna i den högra kolumnen. Färg ges av att raderna ska ha teckningen RBBR eller BRRB

Armed Dingo
2014-03-21, 17:23
Jag tolkar det som att man ska se strukturen men att det är censur för färgen för att göra det svårare.
Nej det fungerar inte, på den första raden så är det vitt fält över gammal färg = byter färg. Men på andra raden är det bara en färg som hamnar i grått, ändå byter båda färg.

Armed Dingo
2014-03-21, 17:28
Men har ni facit?

såhär iaf:

Läs från vänster till höger, radvis. Figurerna i mittenkolumnen vrids 90° moturs för att få positionerna i den högra kolumnen. Färg ges av att raderna ska ha teckningen RBBR eller BRRB

Snyggt. Och du svarar F och inte D för att D innebär att röda fältet förblir rött?

Armed Dingo
2014-03-21, 17:34
Skit vad tråden har kapats. Ursäkta filmjölk!

David_wigren
2014-03-21, 17:38
Jag tror att IQ-tester kan vara svårt att använda för att jämföra normalbegåvade till begåvade personer. Det är en relativt bra och enkel metod att använda för att se om någon är väldigt obegåvad eller mentalt handikappad. Men funkar kanske inte så bra åt det andra hållet. Utförliga IQ-tester säger ju förstås en hel del. Men Mensas IQ-test eller diverse IQ-tester på nätet säger nog väldigt lite. Bättre är nog i sådana fall att jämföra olika personers resultat på högskoleprovet. Det tror jag säger mer om ens intelligens än ett IQ-test på nätet där alla får 150+ i IQ.

Griip
2014-03-21, 18:06
Det ær før øvrigt sorgligt att matematiskt intelligenta tagit patent på ordet intelligens. Det finns ju social, spatial osv. som saknar enkla IQ-tester och ett værde i en enkel siffra. Men ær det verkligen rætt, enligt svenska språket, att sæga att tex. Zlatan ær ointelligent før att han kanske scorar kasst på ett IQ-test? Hans spatiala intelligens och førmåga att snabbt bearbeta information och ta beslut måste væl ændå ræknas som intelligens/hjærnkapacitet av något slag.. finns det ingen som kan læra oss lite hjærnbegrepp? :)

Olegh
2014-03-21, 18:16
Det ær før øvrigt sorgligt att matematiskt intelligenta tagit patent på ordet intelligens. Det finns ju social, spatial osv. som saknar enkla IQ-tester och ett værde i en enkel siffra. Men ær det verkligen rætt, enligt svenska språket, att sæga att tex. Zlatan ær ointelligent før att han kanske scorar kasst på ett IQ-test? Hans spatiala intelligens och førmåga att snabbt bearbeta information och ta beslut måste væl ændå ræknas som intelligens/hjærnkapacitet av något slag.. finns det ingen som kan læra oss lite hjærnbegrepp? :)

Vad som räknas som intelligens är ju tämligen vedertaget. Frågar man gemene man så finns också en någorlunda samstämmig referensram när man ska bedöma intelligens.

Av samma anledning är det också ett tämligen värdelöst mått. Det är så många goda kvalitéer som inte ryms i begreppet. Spatial intelligens är ett begrepp utan gängse förankring och är en allmänt fattig beskrivning. Zlatans förmåga ska absolut inte undervärderas, men att försöka kolla det för någon form av intelligens (för det är ju bra att vara intelligent!) tycker jag är oerhört krystat.

Snyggt. Och du svarar F och inte D för att D innebär att röda fältet förblir rött?

Nej, enligt mönstret "röd blå blå röd" eller "blå röd röd blå".

Diomedea exulans
2014-03-21, 18:37
Det ær før øvrigt sorgligt att matematiskt intelligenta tagit patent på ordet intelligens. Det finns ju social, spatial osv. som saknar enkla IQ-tester och ett værde i en enkel siffra. Men ær det verkligen rætt, enligt svenska språket, att sæga att tex. Zlatan ær ointelligent før att han kanske scorar kasst på ett IQ-test? Hans spatiala intelligens och førmåga att snabbt bearbeta information och ta beslut måste væl ændå ræknas som intelligens/hjærnkapacitet av något slag.. finns det ingen som kan læra oss lite hjærnbegrepp? :)

Du har inte gjort ett IQ-test, va? Spatial intelligens testas, man roterar figurer. Däremot finns det inga mattefrågor i Mensaprovet.

Tricklew
2014-03-21, 18:52
Vad som räknas som intelligens är ju tämligen vedertaget. Frågar man gemene man så finns också en någorlunda samstämmig referensram när man ska bedöma intelligens.


Tycker du? Jag tycker överlag att när folk talar om intelligenta människor, så är det folk med ungefär samma intressen och värderingar som de själva. Alternativt "superdupergenier rainman eller fysiker".

Olegh
2014-03-21, 19:20
Tycker du? Jag tycker överlag att när folk talar om intelligenta människor, så är det folk med ungefär samma intressen och värderingar som de själva. Alternativt "superdupergenier rainman eller fysiker".

Jag hör dig, men en någorlunda likriktad uppfattning tycker jag ändå att det finns. Sedan så blir det ju förstås tokigt ibland när mindre intelligenta ska tycka till om saker och ting.

jk! (lite)

T.ex. så är det ganska vanligt att det görs en direkt koppling mellan att ha mycket pengar och att vara intelligent. Det sambandet är inte precis jättestarkt. Det kanske är värderingarna som kommer in i bilden där..

Griip
2014-03-21, 19:21
Du har inte gjort ett IQ-test, va? Spatial intelligens testas, man roterar figurer. Däremot finns det inga mattefrågor i Mensaprovet.

Ær inte spatial intelligens kroppslig intelligens? Dvs motorik, balans, muskelminne osv. Roterar figurer gør man ju i ett IQ test, DVs matematisk intelligens.


edit: Nej, spatial ær inte samma som kroppslig. Trodde spatial = kinestetisk fast uttryck ifrån olika skolor/språk.

Diomedea exulans
2014-03-21, 19:39
Ær inte spatial intelligens kroppslig intelligens? Dvs motorik, balans, muskelminne osv. Roterar figurer gør man ju i ett IQ test, DVs matematisk intelligens.


edit: Nej, spatial ær inte samma som kroppslig. Trodde spatial = kinestetisk fast uttryck ifrån olika skolor/språk.


Då är jag med.

filmjölk
2014-03-21, 21:08
Fast nättester är inga riktiga tester, bara tester övervakade av psykolog är något att ha...

Javisst, men det ger en fingervisning om att ha försämrat min IQ att jag konsekvent får sämre resultat nu än vad jag brukade få.

Griip
2014-03-21, 21:29
Javisst, men det ger en fingervisning om att ha försämrat min IQ att jag konsekvent får sämre resultat nu än vad jag brukade få.

Eller att du blivit ældre och slutat bry dig lika mycket? Sjælv hade jag oerhørt svårt å motivera 40 minuters koncentrerande på trianglar och cirklar før å få ett svar jag sjælv kunde høftat. Spamsvarade 35-40 før att jag trøttnade, landade på 120 med 15 min kvar.

En som gør testat på 5 min och spikar allt men trøttnar efter 30 frågor och slumpar svaren borde ju ha høgre IQ æn testsvaret ger, men en stor brist på uthållighet/tålamod? Skulle man sætta en tidsgræns på 2h och 120 frågor hade ju garanterat gemonsnittet sjunkit.

ViktorC
2014-03-22, 00:26
Blev lite snabba svar i slutet då jag fick game på CS men helt korkad verkar jag ju inte vara iallafall :)

http://imgur.com/s5rCLsM

Hur får man in bilden direkt hehe? :smash:

Edit: Förlåt för Off Topic Filmjölk <3

Minimjölk
2014-03-24, 12:58
Har alltid presterat bra på div IQ-tester. Märker dock att mitt reusltat går upp i skarpt läge just pga att jag då koncentrerar mig lite hårdare än när jag slöfyller i ett test med TVn på i bakgrunden.

IQ är såklart viktigt då det talar om mycket hur snabb en person är på att se olika mönster och ta rätt beslut utirån detta. Något som är väldigt användbart om du till vardags jobbar med att ta div beslut. Sedan håller jag med om att det finns personer som inte presterar så bra i just denna form av logiska tester men som ändå är grymt smarta inom andra områden.

Dock tycker jag ofta det visar sig att kvicktänkta personer med ett driv att lära sig saker ordentligt och har utrustats med bra minne är en kombination som gör att de lättare blir smarta inom div områden som de tar sig för och därmed av andra anses som "smarta".

Jag skulle säga att kombinationen kvicktänkt <> slötänkt, bra minne<> taskigt minne är svårare att få att gå ihop i en relation än just förmågan att sätta ett IQ-test.

hurril
2014-03-24, 13:07
Man behöver väl inte vara manipulativ och ohederlig för att man har högt IQ? Men det underlättar :)

spoonchest
2014-03-24, 13:48
En klockren spinnoff på en sån här tråd måste ju vara huruvida det är moraliskt ok att vara ihop med någon som är avsevärt svagare/sämre fighter än en själv pga det fysiska övertaget.

filmjölk
2014-03-24, 14:18
Man behöver väl inte vara manipulativ och ohederlig för att man har högt IQ? Men det underlättar :)

Jag tänkte mest på fördomen(?) att man är manipulativ, ohederlig och rätt vidrig om man är ihop med tex. en som har downs syndrom som normalbegåvad. Skillnaden mellan normalbegåvad och en med downs syndrom kan vara lika stor som mellan en högbegåvad och en normalbegåvad mätt i IQ. Är det lika vidrigt?

hurril
2014-03-24, 14:40
Jag tänkte mest på fördomen(?) att man är manipulativ, ohederlig och rätt vidrig om man är ihop med tex. en som har downs syndrom som normalbegåvad. Skillnaden mellan normalbegåvad och en med downs syndrom kan vara lika stor som mellan en högbegåvad och en normalbegåvad mätt i IQ. Är det lika vidrigt?

Jag tror du slår ihop hög IQ med en massa andra saker. Ärligt talat tror jag det är vanligare att de längre ned på IQ-skalan är mer manipulativa och nedsättande om folk i sin omgivning.

Yes
2014-03-24, 17:45
Jag tänkte mest på fördomen(?) att man är manipulativ, ohederlig och rätt vidrig om man är ihop med tex. en som har downs syndrom som normalbegåvad. Skillnaden mellan normalbegåvad och en med downs syndrom kan vara lika stor som mellan en högbegåvad och en normalbegåvad mätt i IQ. Är det lika vidrigt?
Fast det är inte så det funkar. En normalbegåvad och en högbegåvad kan ha ett mycket meningsfullt utbyte. Det handlar främst om intresse att använda huvudet. En normalbegåvad och en förståndshandikappad kan dock inte ha ett meningsfullt intellektuellt utbyte.

I övrigt kan det dock sägas en del om den som medvetet väljer någon som är uppenbart intellektuellt underlägsen. Det reflekterar inte direkt positivt på personens karaktär.

WHITEFOLKS
2014-03-24, 17:51
What yes said.