handdator

Visa fullständig version : Deffar rätt, men inget resultat?


Jassja
2014-03-21, 12:08
Bestämde mig nyligen för deff och även om jag gjort detta tidigare har det alltid varit lite dåligt strukturerat och fuskat mkt.
Ändå har det oftast gått helt ok konstigt nog.


Nu bestämde jag mig dock för att skriva upp allt jag ska äta och vara 100% strikt i 3 månader.

Ålder: 22
Vikt: 83kg
Längd: 182cm

Frukost:
1 dl havre
1 dl whey

Lunch:
1 burk tonfisk i olja
Brocolli

Lunch 2:
1 burk tonfish i olja
brocolli

Middag:
3 st ägg med kaviar

Efter gym:
1 dl whey

Kvällsmat:
250g kvarg + funlight

Kvällsmat 2:
250g kvarg + funlight.

TOTALT: 210g protein 1650kcal

Det är 3 timmar mellan varje måltid.

Jag har räknat på flera sidor mitt kaloribehov och 1650 är rätt så bra underskott.
Senast jag kolla så skulle jag gå ner 0,5kg veckan om jag så låg i koma och åt 1850 kcal.

Sitter stilla mkt av dagen men tränar ändå 4 gg veckan styrketräning.


Nu har snart 3 veckor gått och jag ser absolut inget resultat alls.
Tog bilder första dagen, tog bilder nu. Kan inte urskilja den minsta av skillnader, oavsett vinkel eller något.

Vad gör jag för fel?

PS. Dricker massor med vatten och tar vitamintillskott och omega 3 2 gg om dagen.

behnam
2014-03-21, 12:14
Har du verkligen hållt dig strikt till 1650 kalorier varje dag i tre veckor och inte ätit något som helst annat under den tiden?
Det låter konstigt.

Vad som är viktigare så låter 1650 kalorier på tok för lite. Vad är din kaloribalans?
Är du tjej/kille?

mattisjamtback
2014-03-21, 12:18
Har du vägt dig och sett om det står still även där? Säg att du gått ner 0.5 kilo i veckan blir det totalt 1.5 kilo. Det är väldigt lite och inte nödvändigtvis någonting man ser.

Jeml
2014-03-21, 12:21
räknar du verkligen rätt på maten?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tankoovich
2014-03-21, 12:48
Risken är att du ligger på alldeles för låg kcal intag, då går kroppen in i svältläge vilket medför en minskat metabolism och du förbrukar mindre kcal än du tror.

mattisjamtback
2014-03-21, 12:53
Jag har räknat på flera sidor mitt kaloribehov och 1650 är rätt så bra underskott.

Senast jag kolla så skulle jag gå ner 0,5kg veckan om jag så låg i koma och åt 1850 kcal.

Om de siffrorna stämmer betyder det att du ligger 700kcal under ditt basala energibehov vilket är på tok för lite!

Adrianite
2014-03-21, 12:56
Rent spontana tips:
Minska andelen natrium i din kost; det är vätskebindande (t.ex. kalorifria såser, såsom Walden Farms och vinäger, kalorifria drycker, t.ex. Fun Light och Cola Zero, läkerol/halstabletter, lakrits, saltgurka och annat som du möjligtvis ej tog med då dessa är "kalorifria")

Minska andelen kolhydrater i din kost under ett antal dagar och höj drastiskt fettintaget(LCHF); kolhydrater verkar vätskebindande och det är möjligt att ditt fettintag är relativt lågt till ditt behov; stekt lax eller annan fet fisk är ett tips)

Inför en 24-timmarsfasta en gång i veckan, helst under en dag då du är helt fri och utvilad och ej behöver anstränga dig; i början känner man sig menlös, när det blivit en vana så flyger fastan förbi, fastar personligen 8-12 timmar om dagen och sedan en 24-timmarsfasta mellan lunch-lunch på fredag och lördag, då man dels är sysselsatt, fastans värsta timmar är man i sömn, och blodsockret har stabiliserat sig på morgonen så att man inte överkompenserar med kalorierna.

Undvik mjölk- och mejeriprodukter, sådant som chevréost, kvarg, kesella, keso och dylika produkter, för min del, medförde vätskeretention, då saltmängden i t.ex. getost är relativt hög och verkar vätskebindande, personligen lätt laktosintolerant dessutom så magen svällde upp.

Undvik gluten och fibrer, dessa kan ge en uppsvälld och gasig mage och ge bilden av en upplevd viktuppgång.

Vila! Arbetar personligen inom byggsektorn, med tidiga morgnar och sena kvällar; sömnbristen under veckan behöver du kompensera för på helgerna, alt. sova tidigare. Kortisolutsöndring och stress är fettbindande, mina viktnedgångar syns därför oftast under helgerna, efter avslutad fasta och total utvilnad, för att därefter plana av eller variera några hundra gram +- under veckan och sedan droppa under nästkommande helg.

Bukfylla; en anledning till att jag förlägger 90% av mitt dagliga intag i ett stort mål vid lunchtid, för att sedan endast inta kaseinprotein i form av kvarg, ägg eller dylikt. under kvällen, är för att det är praktiskt att inte behöva tänka på middagen efter arbete och träning, samt för att jag undviker bukfylla på morgonen när jag står på vågen. Äter du ett stort mål närainpå din sovtid och sedan stiger upp tidigt så hinner kroppen inte processera näringen.

Där har du några orsaker, kan även vara värt att temporärt höja ditt kaloriintag om du ligger på ett underskott som är större än 500 kalorier, undvik att sänka kaloriintaget ytterligare då det, för min del, resulterade i en nedsatt ämnesomsättning och en ond spiral där man konstant skär ned på intaget för att kompensera för en lägre metabolism; måste nu spendera tid på att återställa metabolismen sakta men säkert över tid till normala nivåer, vilket medfört en deffplatå. Symtomen är frusenhet, nedstämdhet, panikkänslor, seghet, brist på tryck, mjölksyra i benen relativt snabbt och koncentrationssvårigheter.

mattisjamtback
2014-03-21, 13:07
Rent spontana tips:
Minska andelen natrium i din kost; det är vätskebindande (t.ex. kalorifria såser, såsom Walden Farms och vinäger, kalorifria drycker, t.ex. Fun Light och Cola Zero, läkerol/halstabletter, lakrits, saltgurka och annat som du möjligtvis ej tog med då dessa är "kalorifria")

Minska andelen kolhydrater i din kost under ett antal dagar och höj drastiskt fettintaget(LCHF); kolhydrater verkar vätskebindande och det är möjligt att ditt fettintag är relativt lågt till ditt behov; stekt lax eller annan fet fisk är ett tips)

Inför en 24-timmarsfasta en gång i veckan, helst under en dag då du är helt fri och utvilad och ej behöver anstränga dig; i början känner man sig menlös, när det blivit en vana så flyger fastan förbi, fastar personligen 8-12 timmar om dagen och sedan en 24-timmarsfasta mellan lunch-lunch på fredag och lördag, då man dels är sysselsatt, fastans värsta timmar är man i sömn, och blodsockret har stabiliserat sig på morgonen så att man inte överkompenserar med kalorierna.

Undvik mjölk- och mejeriprodukter, sådant som chevréost, kvarg, kesella, keso och dylika produkter, för min del, medförde vätskeretention, då saltmängden i t.ex. getost är relativt hög och verkar vätskebindande, personligen lätt laktosintolerant dessutom så magen svällde upp.

Undvik gluten och fibrer, dessa kan ge en uppsvälld och gasig mage och ge bilden av en upplevd viktuppgång.

Vila! Arbetar personligen inom byggsektorn, med tidiga morgnar och sena kvällar; sömnbristen under veckan behöver du kompensera för på helgerna, alt. sova tidigare. Kortisolutsöndring och stress är fettbindande, mina viktnedgångar syns därför oftast under helgerna, efter avslutad fasta och total utvilnad, för att därefter plana av eller variera några hundra gram +- under veckan och sedan droppa under nästkommande helg.

Bukfylla; en anledning till att jag förlägger 90% av mitt dagliga intag i ett stort mål vid lunchtid, för att sedan endast inta kaseinprotein i form av kvarg, ägg eller dylikt. under kvällen, är för att det är praktiskt att inte behöva tänka på middagen efter arbete och träning, samt för att jag undviker bukfylla på morgonen när jag står på vågen. Äter du ett stort mål närainpå din sovtid och sedan stiger upp tidigt så hinner kroppen inte processera näringen.

Där har du några orsaker, kan även vara värt att temporärt höja ditt kaloriintag om du ligger på ett underskott som är större än 500 kalorier, undvik att sänka kaloriintaget ytterligare då det, för min del, resulterade i en nedsatt ämnesomsättning och en ond spiral där man konstant skär ned på intaget för att kompensera för en lägre metabolism; måste nu spendera tid på att återställa metabolismen sakta men säkert över tid till normala nivåer, vilket medfört en deffplatå. Symtomen är frusenhet, nedstämdhet, panikkänslor, seghet, brist på tryck, mjölksyra i benen relativt snabbt och koncentrationssvårigheter.

Ska vara ärlig och säga att jag inte håller med om ett enda av de tipsen..

Visst är kolhydrater och natrium vätskebindande men ser ingen anledning att medvetet driva ut vätska i annat syfte än att tillfälligt tappa vikt inför t ex en invägning på en tävling.

Förstår inte heller syftet med att äta nästan allt vid lunch för att väga så lite som möjligt när du väger dig på morgonen, varför lura sig själv?

Känns överlag som att tipsen är för att skapa en illusion av viktnedgång istället för att faktiskt gå ner i fettmassa.

Sohlsken
2014-03-21, 13:07
Det har tagit mig drygt 3.5 kilo att se skillnad. Håll ut och kämpa på, och ha i åtanke att 1.5kg inte är så speciellt stor procent av din kroppsvikt. Kan vara värt att väga dig.

För övrigt håller jag med de som säger att det låter som att du äter för lite :)

Lycka till!

Jeml
2014-03-21, 13:12
för mig tar det 2-3dagar att se skillnad.

rutorna blir direkt mer definierade när jag drar ner på maten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jassja
2014-03-21, 13:13
Japp räknat ordentligt.

Har väl då och då kanske stekt brocolli i smör eller tagit en klick sötsur sås till tonfisken men det är inga stora mängder :O

Förstår inte det där med svält läge. Kroppen behöver ju energi, hur kan den plötsligt fröbruka mindre energi?

Skulle kunna lägga till 1 ägg till frukosten möjligtvis.

Eller är det typ sånt som kaviar till äggen som förstör allt?

Jassja
2014-03-21, 13:20
Har du vägt dig och sett om det står still även där? Säg att du gått ner 0.5 kilo i veckan blir det totalt 1.5 kilo. Det är väldigt lite och inte nödvändigtvis någonting man ser.

Har ingen våg. vägde mig hos en kompis men det var nu ngn vecka sen bara så kan inte gå på ngt där egentligen. Bilderna borde ju tala för sig själva.

Står i exakt position och samma ljus som jag tog de första bilderna.
Förväntar mig inget mirakel på 3 veckor men nu ser det ut som om jag lika gärna kunnat äta vad som helst.

mattisjamtback
2014-03-21, 13:25
Har ingen våg. vägde mig hos en kompis men det var nu ngn vecka sen bara så kan inte gå på ngt där egentligen. Bilderna borde ju tala för sig själva.

Står i exakt position och samma ljus som jag tog de första bilderna.
Förväntar mig inget mirakel på 3 veckor men nu ser det ut som om jag lika gärna kunnat äta vad som helst.

Inte alls säkert att du behöver se skillnad på bilder efter 3 veckor, tog du bilder på hela kroppen eller var det bara en framsida överkropp-bild?

Köttis
2014-03-21, 13:32
Ja, man kan inte gå ner i vikt om man äter kaviar till äggen. Sluta med det medelbart.

jonas_u
2014-03-21, 13:54
Risken är att du ligger på alldeles för låg kcal intag, då går kroppen in i svältläge vilket medför en minskat metabolism och du förbrukar mindre kcal än du tror.


http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5702478&postcount=12

Jassja
2014-03-21, 14:27
Inte alls säkert att du behöver se skillnad på bilder efter 3 veckor, tog du bilder på hela kroppen eller var det bara en framsida överkropp-bild?

Fram, bak och sida överkropp.

Viking King
2014-03-21, 18:32
Kroppen kan dra ner rejält på hur mycket kcal du brukar även om du äter lite. Jag har gjort RFL där man äter ca 800kcal och satt också bara stilla osv och gick ner väldigt lite i veckan/månaden..

Nyckeln är att resa sig upp från stolen och upp och gör någonting.. behöver inte vara cardio.. bara gör någonting.. vadsomhelst som inte är sittande som är någon aktivitet så du håller igång..
Cardio skadar ju dock inte...

Jassja
2014-03-21, 19:22
Kroppen kan dra ner rejält på hur mycket kcal du brukar även om du äter lite. Jag har gjort RFL där man äter ca 800kcal och satt också bara stilla osv och gick ner väldigt lite i veckan/månaden..

Nyckeln är att resa sig upp från stolen och upp och gör någonting.. behöver inte vara cardio.. bara gör någonting.. vadsomhelst som inte är sittande som är någon aktivitet så du håller igång..
Cardio skadar ju dock inte...

Ska försöka göra lite cardio efter passet men jag har ett stillasittande jobb så inte så mkt jag kan göra kan inte springa runt på kontoret tyvärr.

Sen kan man tycka att även om det blir långsammare så hade jag sett en början på förändring iaf.

Mitt mål nu blir att lägga till lite extra mat på schemat, lite mer havre och ägg. Och sen ta nya bilder om 30 dagar.

Ser jag ingen skillnad då jag jämför de bilderna med de första jag tog så är ju ngt väldigt fel i mitt upplägg.

Ska nog väga mig snart också och sen väga mig om 30 dar.

Vill helst gå på bilder dock, min vikt spelar mindre roll.

Sohlsken
2014-03-21, 19:50
Du verkar ha en bra inställning till deffen i alla fall. Lycka till! :)

Adrianite
2014-03-21, 21:26
Ska vara ärlig och säga att jag inte håller med om ett enda av de tipsen..

Visst är kolhydrater och natrium vätskebindande men ser ingen anledning att medvetet driva ut vätska i annat syfte än att tillfälligt tappa vikt inför t ex en invägning på en tävling.

Förstår inte heller syftet med att äta nästan allt vid lunch för att väga så lite som möjligt när du väger dig på morgonen, varför lura sig själv?

Känns överlag som att tipsen är för att skapa en illusion av viktnedgång istället för att faktiskt gå ner i fettmassa.

När kroppen förbränner fett bryts fettcellerna inte ned direkt; vätska bevaras i dessa temporärt i väntan på energi att fylla fettdepåerna med. Det kan man känna av själv efter att ha vant sig vid sin kropp; fettet blir plaskigt efter vissa dagar med en natriumrik kost, skär man sedan bort natriumet under en viss dag så töms depåerna på vätskan.

Kallas för "Whoosh"-effekten på engelska; viktnedgången avstannar då ökad vätskeretention maskerar en viktnedgång, av den anledningen rekommenderas fasta, temporär LCHF och andra metoder som kan producera en plötslig nedgång på t.ex 900 gram, även för att chocka kroppen och undvika bekvämlighet och anpassning, vilket kroppen är extremt effektiv på. Viktnedgång är ej linjär, utan det är ofta detta som händer. 400g Saltgurka ett par dagar i rad i samband med t.ex. 200g rökt fisk/kött eller 400g Rödspättafilé opanerad stekt och en ask läkerol + 2 liter Cola Zero, ger en rejäl bukfylla och vätskeretention; ersätter man detta med t.ex 600g Lax stekt och 200g Broccoli under efterkommande dagar kommer vikten att droppa rejält till följd av att vätskeansamligen sköljs ur.

Klart att har man inget emot att bära runt på flera extrakilon vätska så kan man fortsätta som man gör. Överdrivet natriumintag har även en negativ hälsoeffekt på sikt, så det kan vara värt att tänka på vid t.ex. högt blodtryck.

Hamnar man på en platå är det de tidigarenämnda rekommendationerna som är effektivast för att överkomma denna platå. Med platå menas här stabilisering +-0 efter 2-3 veckor.

Det är måtten som är viktiga vid en viktnedgång, men om man har inkorporerat vågen i sin deff så har det en stark psykologisk verkan, kan leda till förhastade slutsatser om att man drastiskt bör skära ned sitt kaloriintag för att minska i vikt t.ex. om man intar stora måltider innan läggdags, och på sikt kan det få negativa effekter att få illusionen av en viktuppgång på vågen då orutinerade personer kan sabotera sin metabolism, likt jag personligen var nära på att göra.

Jassja
2014-03-22, 02:46
Har gett mig fan på att köra strikt och se resultaten.
Förväntade mig ingen magi efter 3 veckor, bara ngt som tyder på att jag iaf är igång med viktminskningen.
Lite tråkigt att jag inte sett ngt.

Kan inte förstå om jag ligger på FÖR MKT kcal? Käkar ju inte så mkt, och har definitivt räknat rätt. Om jag nu räknat fel är det bara ngn 100kcal fel för har bara räknat efter förpackningarna och vikt på maten.

Nu lägger jag till 1 dl havre till frukost för jag känner att jag är hungrigast mellan frukost och lunch.

Mer mat orkar jag nästan inte trycka i mig. Klart, ifall jag börjar käka yoghurt och flingor o mackor så kan jag lätt lägga på mig fler kalorier för sådan mag åker i magen när som men ägg, tonfisk och kvarg fyller magen rätt så bra :O

Så nu alltså: 215gram protein och ungefär 1800kcal (kanske lite mer).

Detta borde ju funka?

Jassja
2014-03-22, 02:56
När kroppen förbränner fett bryts fettcellerna inte ned direkt; vätska bevaras i dessa temporärt i väntan på energi att fylla fettdepåerna med. Det kan man känna av själv efter att ha vant sig vid sin kropp; fettet blir plaskigt efter vissa dagar med en natriumrik kost, skär man sedan bort natriumet under en viss dag så töms depåerna på vätskan.

Kallas för "Whoosh"-effekten på engelska; viktnedgången avstannar då ökad vätskeretention maskerar en viktnedgång, av den anledningen rekommenderas fasta, temporär LCHF och andra metoder som kan producera en plötslig nedgång på t.ex 900 gram, även för att chocka kroppen och undvika bekvämlighet och anpassning, vilket kroppen är extremt effektiv på. Viktnedgång är ej linjär, utan det är ofta detta som händer. 400g Saltgurka ett par dagar i rad i samband med t.ex. 200g rökt fisk/kött eller 400g Rödspättafilé opanerad stekt och en ask läkerol + 2 liter Cola Zero, ger en rejäl bukfylla och vätskeretention; ersätter man detta med t.ex 600g Lax stekt och 200g Broccoli under efterkommande dagar kommer vikten att droppa rejält till följd av att vätskeansamligen sköljs ur.

Klart att har man inget emot att bära runt på flera extrakilon vätska så kan man fortsätta som man gör. Överdrivet natriumintag har även en negativ hälsoeffekt på sikt, så det kan vara värt att tänka på vid t.ex. högt blodtryck.

Hamnar man på en platå är det de tidigarenämnda rekommendationerna som är effektivast för att överkomma denna platå. Med platå menas här stabilisering +-0 efter 2-3 veckor.

Det är måtten som är viktiga vid en viktnedgång, men om man har inkorporerat vågen i sin deff så har det en stark psykologisk verkan, kan leda till förhastade slutsatser om att man drastiskt bör skära ned sitt kaloriintag för att minska i vikt t.ex. om man intar stora måltider innan läggdags, och på sikt kan det få negativa effekter att få illusionen av en viktuppgång på vågen då orutinerade personer kan sabotera sin metabolism, likt jag personligen var nära på att göra.

Så du rekommenderar vad?

Har lite salt med havregröten på morgonen men vart är det andra natriumet i min kost? (har skrivit schemat i tidigare inlägg).

Som du säger känns inte mitt fett på magen super "hårt" utan lite plaskigare haha xD

Adrianite
2014-03-22, 11:14
Så du rekommenderar vad?

Har lite salt med havregröten på morgonen men vart är det andra natriumet i min kost? (har skrivit schemat i tidigare inlägg).

Som du säger känns inte mitt fett på magen super "hårt" utan lite plaskigare haha xD

Fun Light innehåller natrium, likaså kaviar. Inte sannolikt att det är natriumet som din platå beror på dock. Svårt att avgöra när du inte räknar kalorier, vilket jag rekommenderar att du börjar med, speciellt då du redan vet vad din kost består av på en daglig basis så är det rätt enkelt.
Använd denna sida: http://www.raknakalorier.se/
I kombination med en matvåg, så får du fram resultaten.

Som sagt så finns det flera saker som ska bockas av vid eventuell platå, av personlig erfarenhet har dessa producerat resultat:

LCHF under ett par dagar; laga fet fisk och mat med omättade fetter och ha ett relativt lågt kolhydratsintag en eller två dagar i veckan.
Nolla natriumintaget - avstå från kryddor, salt, kalorifria drycker och såser som innehåller stora mängder av dessa, inlagda grönsaker osv.
Undvik sötningsmedel, främst i form av sukralos som återfinns i kalorifria såser. Sukralos har en mängd negativa hälsoeffekter vid långsiktigt användande.
Drick vätska - Vätskebrist kan även leda till vätskeretention så att viktnedgång maskeras
Höj fettintaget - Ett högre fettintag verkar fettförbrännande, då kroppen undviker en stor stressfaktor i form av för lite fett och därmed utstår mindre påfrestningar.
Vila - Är du aldrig utvilad så utsöndras alltid kortisol i din kropp och den hinner aldrig återhämta sig, vilket medför att fettreserverna hålls kvar.
Stressa mindre - Detsamma som ovanstående, minska stressfaktorer så långt som möjligt.
Fasta - Mitt bästa tips, finns inget mer uppfriskande eller bättre sätt att få till en viktnedgång än genom periodisk fasta. Finns i olika varianter såsom Warrior Diet, Lean Gains osv., rekommendererar "Eat Stop Eat" dock, där man en dag i veckan fastar i 24 timmar, utan att överäta innan eller efter.
Undvik fibrer och gluten - glutenintolerans är rätt vanligt, leder till gasig och uppsvälld mage, bukfylla och undviker du detta under en dag så märker du om det möjligtvis är ditt havreintag som kan ha medverkat till en platå.

mattisjamtback
2014-03-22, 11:29
Som sagt så finns det flera saker som ska bockas av vid eventuell platå, av personlig erfarenhet har dessa producerat resultat:

LCHF under ett par dagar; laga fet fisk och mat med omättade fetter och ha ett relativt lågt kolhydratsintag en eller två dagar i veckan.
Nolla natriumintaget - avstå från kryddor, salt, kalorifria drycker och såser som innehåller stora mängder av dessa, inlagda grönsaker osv.
Undvik sötningsmedel, främst i form av sukralos som återfinns i kalorifria såser. Sukralos har en mängd negativa hälsoeffekter vid långsiktigt användande.
Drick vätska - Vätskebrist kan även leda till vätskeretention så att viktnedgång maskeras
Höj fettintaget - Ett högre fettintag verkar fettförbrännande, då kroppen undviker en stor stressfaktor i form av för lite fett och därmed utstår mindre påfrestningar.
Vila - Är du aldrig utvilad så utsöndras alltid kortisol i din kropp och den hinner aldrig återhämta sig, vilket medför att fettreserverna hålls kvar.
Stressa mindre - Detsamma som ovanstående, minska stressfaktorer så långt som möjligt.
Fasta - Mitt bästa tips, finns inget mer uppfriskande eller bättre sätt att få till en viktnedgång än genom periodisk fasta. Finns i olika varianter såsom Warrior Diet, Lean Gains osv., rekommendererar "Eat Stop Eat" dock, där man en dag i veckan fastar i 24 timmar, utan att överäta innan eller efter.


Jo visst betyder mer fett, större fettförbränning men samtidigt ökar fettinlagringen. Det som betyder något ifall man ska gå ner är att ligga på ett kaloriunderskott! Att hålla på att sprida annat blir bara missvisande.

Sen att äta LCHF ett par dagar kommer att ta bort vätska men den kommer ju också tillbaka så fort han börjar äta kolhydrater.

Även om natrium i för höga mängder är det inte heller hälsosamt att äta för lite, speciellt om man tränar och svettas förlorar man salt och behöver ersätta det.

Säger inte att man inte går ner i vikt med hjälp av fasta men det är viktigt att poängtera att det inte är fastan i sig som är orsaken utan att man ligger på ett kaloriunderskott. Sen kan jag bara tala för mig men att låta bli att äta under 24 timmar skulle jag aldrig klara av, 16:8 tycker jag isåfall är en bättre variant eftersom att kroppen vänjer sig vid att inte få mat vissa tider på dygnet.

King Grub
2014-03-22, 11:53
Att öka fettintaget innebär främst ökar fettförbränning av dietärt fett, inte kroppsfett.

Jassja
2014-03-22, 19:19
Fun Light innehåller natrium, likaså kaviar. Inte sannolikt att det är natriumet som din platå beror på dock. Svårt att avgöra när du inte räknar kalorier, vilket jag rekommenderar att du börjar med, speciellt då du redan vet vad din kost består av på en daglig basis så är det rätt enkelt.
Använd denna sida: http://www.raknakalorier.se/
I kombination med en matvåg, så får du fram resultaten.

Som sagt så finns det flera saker som ska bockas av vid eventuell platå, av personlig erfarenhet har dessa producerat resultat:

LCHF under ett par dagar; laga fet fisk och mat med omättade fetter och ha ett relativt lågt kolhydratsintag en eller två dagar i veckan.
Nolla natriumintaget - avstå från kryddor, salt, kalorifria drycker och såser som innehåller stora mängder av dessa, inlagda grönsaker osv.
Undvik sötningsmedel, främst i form av sukralos som återfinns i kalorifria såser. Sukralos har en mängd negativa hälsoeffekter vid långsiktigt användande.
Drick vätska - Vätskebrist kan även leda till vätskeretention så att viktnedgång maskeras
Höj fettintaget - Ett högre fettintag verkar fettförbrännande, då kroppen undviker en stor stressfaktor i form av för lite fett och därmed utstår mindre påfrestningar.
Vila - Är du aldrig utvilad så utsöndras alltid kortisol i din kropp och den hinner aldrig återhämta sig, vilket medför att fettreserverna hålls kvar.
Stressa mindre - Detsamma som ovanstående, minska stressfaktorer så långt som möjligt.
Fasta - Mitt bästa tips, finns inget mer uppfriskande eller bättre sätt att få till en viktnedgång än genom periodisk fasta. Finns i olika varianter såsom Warrior Diet, Lean Gains osv., rekommendererar "Eat Stop Eat" dock, där man en dag i veckan fastar i 24 timmar, utan att överäta innan eller efter.
Undvik fibrer och gluten - glutenintolerans är rätt vanligt, leder till gasig och uppsvälld mage, bukfylla och undviker du detta under en dag så märker du om det möjligtvis är ditt havreintag som kan ha medverkat till en platå.


Jo jag räknar ju. Har ju nämnt det fler gånger i tråden (om jag inte misstar mig) att jag ligger på ca 1700kcal per dag och 210gram protein.

Säger "ca" eftersom jag tex har brocolli till lunchen och kaviar till ägg och detta är så pass lite extra kalorier så jag räknar dem inte. Sen uppskattar jag ändå att jag ligger på rätt så stort underskott i och med 1700kcal så med det där lilla extra så ska det inte göra ngn markant skillnad.

Sover ca 7 timmar per natt eller mer.

Inga kryddor eller såser. Hade tidigare pesto / sötsursås till tonfisken men små små mängder. Skall dock sluta med det helt.

Om du ser mitt schema är det nästintill tomt på kolhydrater, bara 2 dl havre på morgonen.

Försöker få med fett tex tonfisk i solrosolja och fett i äggen.

Jassja
2014-03-22, 19:21
Jag kommer ju börja äta och träna hårdare efter sommaren så jag antar att jag kommer gå upp lite igen men jag gör inte detta för att få en dipp och sedan direkt upp på samma vikt igen när jag börjar äta kolhydrater. Vill ha en stabilviktnedgång som jag inte vill få tillbaka på en vecka.

Fishen
2014-03-23, 19:24
Vill du gå ner i vikt får du ta och dra arslet ifrån stolen och röra på dig :smash:

Simple.

Jassja
2014-03-23, 20:50
Vill du gå ner i vikt får du ta och dra arslet ifrån stolen och röra på dig :smash:

Simple.

Låt mig upprepa mig:

Tränar 4 gg veckan styrketräning. Skall i start med denna vecka börja köra motion efter styrkepasset.

Utöver det så har jag stillasittande jobb kan inte gå på promenad hela dagen.

Sen så borde väl kroppen kunna förbränna fett ändå? Kalorier in, kalorier ut?

Kalorier bränns ju även om jag inte rör på mig. Kan ju inte sitta still och leva på 0 kalorier direkt?

vicarious
2014-03-23, 20:55
Kalorier bränns ju även om jag inte rör på mig.

Ja. Annars hade alla som sitter still men ändå äter blivit jättetjocka.

Troppa
2014-03-23, 21:05
Varför göra det komplicerat? Att normal mat som mättar såsom kött, fisk, vissa mejeriprodukter osv.
Fortsätt räkna men börja tänka på att få i dig fett och kollhydrater också. Du säger att du räknar vad du äter men det ända du verkar räkna är hur mycket protein du får i dig. Träna som du vill men försök få in någon morgonpromenad eller överhuvudtaget någon "cardio" i veckan, upp till dig om du vill köra korta intensiva eller långa med mindre tempo, syftet är att du ska aktivera dig mer. Jag hade då inte kört någon lång cardio innan eller efter gympasset utan jag hade kört ett sådant pass för sig. Mitt tips är att dricka mycket vatten och kanske dricka t.ex grön te med en sked honung på kvällen som lugnar och vissa hävdar att det hjälper förbränningen.

Bamse79
2014-03-24, 13:53
Risken är att du ligger på alldeles för låg kcal intag, då går kroppen in i svältläge vilket medför en minskat metabolism och du förbrukar mindre kcal än du tror.

Fan vad många tror att man går in i nåt speciellt svältläge om man äter för lite och därför inte går ner. men det är förmodligen okunskap. Det hela är enkelt. Gör av med mer än du stoppar i dig så går du ner i vikt. Antingen har man räknat fel i sitt intag eller tror att man behöver mer än man egentligen gör.
Man hamnar inte i nåt svältläge om du nu inte lever på en dl ris om dagen under en väldigt lång period.

Går man inte ner i vikt beror det på att man äter för mycket och/eller rör på sig för lite. Man kan aldrig börja gå ner i vikt av att börja äta mer!

F Ultra
2014-03-24, 16:05
Fan vad många tror att man går in i nåt speciellt svältläge om man äter för lite och därför inte går ner. men det är förmodligen okunskap. Det hela är enkelt. Gör av med mer än du stoppar i dig så går du ner i vikt. Antingen har man räknat fel i sitt intag eller tror att man behöver mer än man egentligen gör.
Man hamnar inte i nåt svältläge om du nu inte lever på en dl ris om dagen under en väldigt lång period.

Går man inte ner i vikt beror det på att man äter för mycket och/eller rör på sig för lite. Man kan aldrig börja gå ner i vikt av att börja äta mer!

Finns de som har totalfastat i över 365 dagar också utan att hamna i något mytiskt svältläge. Dock om vi pratar om personer som lider av Aneroxia så lär det ju förekomma när de kommer ner i så små fettreserver att kroppen börjar oxidera protein för att klara kaloribehovet. Då stänger säkerligen kroppen av funktioner som är "onödiga" för att på så sätt sänka metabolismen, saker som kroppsvärme, immunförsvar, att bli fort fysiskt trött så man rör på dig mindre osv.

Vyckzy
2014-03-24, 16:25
Varför äter du tonfisk i olja när det finns tonfisk i vatten som har mindre kalorier sen tycker jag du äter lite klumpigt varför så lite middag ägg funkar men jag skulle hellre äta en bra middag och skippa kvargen och varför 2 lunch, 2 kvällsmål?

z_bumbi
2014-03-24, 16:28
Finns de som har totalfastat i över 365 dagar också utan att hamna i något mytiskt svältläge.

Vilka skulle det vara?

Jassja
2014-03-24, 16:33
Varför göra det komplicerat? Att normal mat som mättar såsom kött, fisk, vissa mejeriprodukter osv.
Fortsätt räkna men börja tänka på att få i dig fett och kollhydrater också. Du säger att du räknar vad du äter men det ända du verkar räkna är hur mycket protein du får i dig. Träna som du vill men försök få in någon morgonpromenad eller överhuvudtaget någon "cardio" i veckan, upp till dig om du vill köra korta intensiva eller långa med mindre tempo, syftet är att du ska aktivera dig mer. Jag hade då inte kört någon lång cardio innan eller efter gympasset utan jag hade kört ett sådant pass för sig. Mitt tips är att dricka mycket vatten och kanske dricka t.ex grön te med en sked honung på kvällen som lugnar och vissa hävdar att det hjälper förbränningen.

Säkert 4e gången i tråden jag skriver : räknar visst kalorier. Ligger på 1750 per dag. Har räknat exakt på allt jag käkar hela dagen förutom att väga tex broccoli och tomater för det är så lite kalorier och ligger redan på lågt kaloriintag totalt så dem gör ingen skillnad.

Har räknat sen jag började, står ju i första posten....
Sen dricker jag massor vatten, äter både fett och kolhydrater.

Jassja
2014-03-24, 16:37
Varför äter du tonfisk i olja när det finns tonfisk i vatten som har mindre kalorier sen tycker jag du äter lite klumpigt varför så lite middag ägg funkar men jag skulle hellre äta en bra middag och skippa kvargen och varför 2 lunch, 2 kvällsmål?

Hellre äta ofta och små portioner. Jo för annars finns det knappt ngt fett under dagen och vad jag vet är det bra att få käka lite fett.

Käkar var tredje timma från att jag vaknar. Borde hålla förbränningen uppe

Nu ligger jag på 1700kcal per dag och med min ålder vikt och längd så bord jag göra av med mer även om jag har 0 aktivitetsnivå. Nu tränar jag 4 gånger veckan styrka och ska börja köra kondis efter också. Som sagt ska fortsätta såhär 25 dagar till och se om det kommer några resultat.

Sohlsken
2014-03-24, 17:21
http://www.myfitnesspal.com/sv/topics/show/81391-starvation-mode-myths-and-science

I korthet, du hamnar i svältläge om du äter 50% av ditt minimibehov under en längre tid, och då minskas ämnesomsättningen med 10% enligt studien, men du har ju fortfarande 40% underskott. Det verkade dock ha en hel massa jobbiga bieffekter som inte är önskvärda, som extrem(!) stress.
Hos folk med låg fettprocent brände kroppen rena muskler för att hålla igång, men hos gravt överviktiga brände kroppen mest fett (precis som i naturen där djur äter sig tjocka för att klara vintern).
Jag kom på att det säkert är bra att faktiskt läsa på om vad svält innebär :D så nu vet jag, och de som läser mitt inlägg.

Vilket gör det hemskt konstigt att du har gått upp trots att du borde ligga på ett rejält underskott. Vet inte vad det kan bero på, tyvärr.

Jontalinen
2014-03-24, 17:52
Hellre äta ofta och små portioner. Jo för annars finns det knappt ngt fett under dagen och vad jag vet är det bra att få käka lite fett.

Käkar var tredje timma från att jag vaknar. Borde hålla förbränningen uppe

Nu ligger jag på 1700kcal per dag och med min ålder vikt och längd så bord jag göra av med mer även om jag har 0 aktivitetsnivå. Nu tränar jag 4 gånger veckan styrka och ska börja köra kondis efter också. Som sagt ska fortsätta såhär 25 dagar till och se om det kommer några resultat.

Fast det där finns det väl inga vetenskapliga belägg för?

skyclaw
2014-03-24, 17:56
ugh, lider av samma probem som OP.

Vikten har stått still senaste 4 veckorna trots totalt kcal intag på 1800kcal. löper 3 dagar (totalt 15km-20km) i veckan och gymmar 2 dagar i veckan. Har ett relativt stillasittande jobb visserligen, men inte helt stillasittande inte.

Tänkte öka intaget till 2000kcal denna vecka och sedan utvärdera, känns fel att öka intaget då vikten står stilla men någon förändring måste ske. Tror det blir tufft att gå ner i intag då jag redan känner mig svag.

vicarious
2014-03-24, 19:00
Fast det där finns det väl inga vetenskapliga belägg för?

Nej.

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/meal-frequency-and-energy-balance-research-review.html#more-1389

Till och med NY Times skrev om en studie angående detta som kom 2010 :) http://www.nytimes.com/2010/03/23/health/23really.html?src=sch&pagewanted=all&_r=0

mattisjamtback
2014-03-24, 22:08
Fast det där finns det väl inga vetenskapliga belägg för?

Måste vara en av de mest etablerade myterna

King Grub
2014-03-24, 22:31
Fettförbränningen ökar mer och mer ju längre tid man inte äter.

F Ultra
2014-03-24, 23:34
Vilka skulle det vara?

Här har du en: Features of a successful therapeutic fast of 382 days' duration
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/pdf/postmedj00315-0056.pdf)

AndreasBastard
2014-03-24, 23:39
Är du fet? Isf har du längre ner till musklerna och kommer inte se skillnad lika snabbt. Visuellt så är det stor skillnad om du går ner 5kg vid 15% BF jämfört med 30%.

I vilket fall så lär du inte tappat så mycket på tre veckor att du ser det tydligt. Jag sällar mig till skaran som rekommenderar en våg och daglig vägning.

Jassja
2014-03-25, 00:07
Är du fet? Isf har du längre ner till musklerna och kommer inte se skillnad lika snabbt. Visuellt så är det stor skillnad om du går ner 5kg vid 15% BF jämfört med 30%.

I vilket fall så lär du inte tappat så mycket på tre veckor att du ser det tydligt. Jag sällar mig till skaran som rekommenderar en våg och daglig vägning.

Försökte hitta en bild som motsvarar min kropp nu men hittade en video med ngn snubbe som har i princip samma bodyfat% som jag atm:

http://www.youtube.com/watch?v=WMpD0IVS2u0

Så skulle väl inte säga att jag är tjock.

Så jag ska äta mer sällan alltså? Nu äter jag:

Kl 9.00
12.00
15.00
18.00
21.00
00.00


Skulle kunna äta mer klockan 12.00 och inte äta förrens 18.00 sen. Vill helst ha ett mål innan läggdags dock, det är väl fördelaktigt för att behålla muskler?

Jassja
2014-03-25, 00:13
ugh, lider av samma probem som OP.

Vikten har stått still senaste 4 veckorna trots totalt kcal intag på 1800kcal. löper 3 dagar (totalt 15km-20km) i veckan och gymmar 2 dagar i veckan. Har ett relativt stillasittande jobb visserligen, men inte helt stillasittande inte.

Tänkte öka intaget till 2000kcal denna vecka och sedan utvärdera, känns fel att öka intaget då vikten står stilla men någon förändring måste ske. Tror det blir tufft att gå ner i intag då jag redan känner mig svag.

4e veckan startade nu.
Som sagt, haft inte förväntat mig mirakel än men iaf att man kunnat se liten skillnad så man vet att man gör rätt.

Äter 1700kcal per dag och 200g protein.

Enligt denna kalkylatorn (har testat flera och dem ger likadana resultat)
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Så om jag väljer "låg till ingen aktivitet" så får jag detta resultatet:

"Ditt basala energiintag (BMR) är 1868 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2242 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 1742 kcal per dag."

Nu tränar jag ändå 4 dagar i veckan, så det borde vara mer än det där och oavsett borde jag ju gå ner om jag ligger på 1700 och sidan rekommenderar 1750kcal per dag .

Låter som enkel matte men kanske gör något fel.

Käkar också vitamintillskot och omega 3, dricker mycket vatten och fuskar inte.

Planerar nu att köra på med extra cardio efter varje pass i 25 dagar framåt och ta nya bilder. Ser jag ingen förändring då så vet jag ju inte längre :P

AndreasBastard
2014-03-25, 02:59
Försökte hitta en bild som motsvarar min kropp nu men hittade en video med ngn snubbe som har i princip samma bodyfat% som jag atm:

http://www.youtube.com/watch?v=WMpD0IVS2u0

Så skulle väl inte säga att jag är tjock.


Nej, om du har 11% BF så är du ju inte tjock, och som jag skrev tidigare så bör du ju se resultaten relativt tydligt när de väl kommer, efter två kg har du ju redan plockat av en femtedel av kroppsfettet. Dock så är ju inte tre veckor nåt att tala om, du kommer få resultat med tiden då du gör rätt.

Troppa
2014-03-25, 06:39
Hellre äta ofta och små portioner. Jo för annars finns det knappt ngt fett under dagen och vad jag vet är det bra att få käka lite fett.

Käkar var tredje timma från att jag vaknar. Borde hålla förbränningen uppe

Nu ligger jag på 1700kcal per dag och med min ålder vikt och längd så bord jag göra av med mer även om jag har 0 aktivitetsnivå. Nu tränar jag 4 gånger veckan styrka och ska börja köra kondis efter också. Som sagt ska fortsätta såhär 25 dagar till och se om det kommer några resultat.

Du skriver bara om din proteinmängd och inte dina andra macros som om dom inte är viktiga. Vi vet inte om du kör någon keto-diet då du inte uppger hur mycket kolhydrater du äter och inte heller om du kör lchf eftersom du inte skrivit något om ditt fettintag, fettintag är rätt viktigt för bibehålla vissa funktioner i kroppen men samtidigt så hjälper den hålla fettförbräningen jämn.

Jassja
2014-03-25, 10:36
Ok uppdaterar mitt kostschema nu med mer exakta näringsvärden m.m.


Frukost kl 9.00
2 dl fiberhavregryn - 260kcal , 12g protein, 43g kolhydrater, 5g fett
1 dl whey - 150kcal , 30g protein, 2g kolhydrater, 2 g fett

Lunch kl 12.00
Tonfisk i olja - 300kcal , 37g protein, 0g kolhydrater, 11 g fett

Mellanmål kl 15.00
Tonfisk i olja - 300kcal, 37g protein, 0g kolhydrater, 11g fett

Middag kl 18.00
3 st ägg á la 60g = 240kcal, 21g protein , 0 kolhydrater , 18g fett

Kvällsmat/efter träning kl 21.00
250g kvarg = 160kcal, 30g protein , 10g kolhydrater, 1g fett
1dl whey = 150kcal , 30gprotein, 2 g kolhydrater , 2 g fett

Läggdags kl 00.00
250g kvart = 160kcal, 30g protein, 10g kolhydrater, 1g fett


TOTALT:
1750kcal
225g protein
67g kolhydrater
50g fett

Återigen, mina mått:
Längd 182 cm
Vikt 83kg
Ålder 21
Bodyfat: Uppskattar runt 12%

Funderingar: Kan ta bort havre till frukost så är det knappt några kolhydrater kvar.
Kan också ta bort tonfisk i olja och byta mot tonfisk i vatten och ta en annan fettkälla som är enklare att räkna exakt på.

Tankar o tips?

AronP
2014-03-25, 10:39
Varför i hela fridens namn vill du ta bort kolhydrater?!

PureWhey
2014-03-25, 11:00
67g kolhydrater
50g fett

Hmm..?

Sohlsken
2014-03-25, 11:10
varför i hela fridens namn vill du ta bort kolhydrater?!

+1

Bubblan84
2014-03-25, 11:16
Varför i hela fridens namn vill du ta bort kolhydrater?!

Lättare att träna tills man mår illa och spyr då (pga lågt blodsocker). Alltså mer badass.

Jassja
2014-03-25, 12:27
Varför i hela fridens namn vill du ta bort kolhydrater?!

Tidigare folk i tråden och man hör ofta att kolhydrater är största "boven" och man bör fokusera på högt protein och fett intag för att bränna fett.

Men kan ju ha fel jag försöker bara gå på det jag läst och hört.

AronP
2014-03-25, 12:45
Tidigare folk i tråden och man hör ofta att kolhydrater är största "boven" och man bör fokusera på högt protein och fett intag för att bränna fett.

Men kan ju ha fel jag försöker bara gå på det jag läst och hört.

Då tror jag du läser på fel ställen. Förenklat så kan man säga, det är energiunderskottet som skapar viktnedgång, det är proteinet som bevarar muskler, det är kolhydraterna som ger dig energi trots underskottet och fettet behövs för att hålla kroppens hormoner i schack.

Jag skulle sänka proteinet med 40-50 g och höja kolhydraterna med lika mycket. Sedan skulle jag fokusera på mer riktig mat istället för kvarg. Jag skulle även placera en större del av det totala dagsintaget efter träning.

nippman
2014-03-25, 13:51
du ligger på för stort kcal - ? 1700 kcal och du gymmar + cardio 4ggr i veckan?

jag är 7cm kortare en dig och väger 5kg mindre och kör cardio 0ggr i veckan och äter 600kcal mer och det händer grejjer...

Jassja
2014-03-25, 13:55
du ligger på för stort kcal - ? 1700 kcal och du gymmar + cardio 4ggr i veckan?

jag är 7cm kortare en dig och väger 5kg mindre och kör cardio 0ggr i veckan och äter 600kcal mer och det händer grejjer...

Ja det är ju därför jag undrar. Som vissa här säger kan jag göra justeringar till mitt matschema men helt ärligt så är det väl inte så dåligt schema? Känns ju som fettet borde försvinna ändå...

nippman
2014-03-25, 13:59
om du mår bra utav att äta så lite kolhydrater och träningen fortfarande går bra så är det ju bara köra på, men personligen skulle jag höjt till iaf 2000-2400 kcal, kanske köra lite hiit, äta mer kolisar och utvärdera efter 2-3 veckor, det värsta som kan hända är ju att du hamnar på balans och ist får lite muskler :p

Jassja
2014-03-25, 14:04
Då tror jag du läser på fel ställen. Förenklat så kan man säga, det är energiunderskottet som skapar viktnedgång, det är proteinet som bevarar muskler, det är kolhydraterna som ger dig energi trots underskottet och fettet behövs för att hålla kroppens hormoner i schack.

Jag skulle sänka proteinet med 40-50 g och höja kolhydraterna med lika mycket. Sedan skulle jag fokusera på mer riktig mat istället för kvarg. Jag skulle även placera en större del av det totala dagsintaget efter träning.

Riktig mat som vad? Gärna tips som är lätt att laga och sådant.

Tränar efter kl 18.00 och drar jag ner på mat innan dess så blir jag nog jävla hungrig under dagen.

Jassja
2014-03-25, 14:05
om du mår bra utav att äta så lite kolhydrater och träningen fortfarande går bra så är det ju bara köra på, men personligen skulle jag höjt till iaf 2000-2400 kcal, kanske köra lite hiit, äta mer kolisar och utvärdera efter 2-3 veckor, det värsta som kan hända är ju att du hamnar på balans och ist får lite muskler :p

Visst har man inte samma energi på passet men det är ju naturligt man ligger ju på kcal underskott. Lyfter dock fortfarande samma vikter som tidigare så har inte tappat

AronP
2014-03-25, 14:06
Kyckling, fisk, potatis, ris, rotfrukter.

Det handlar om vana och att äta smart.

nippman
2014-03-25, 14:08
Kyckling, fisk, potatis, ris, rotfrukter.

Det handlar om vana och att äta smart.

precis, 2200kcal från endast kyckling / fisk / rotrfukter / grönsaker / sallad så kan man äta väääldigt mycket.

Jassja
2014-03-25, 17:14
Kyckling, fisk, potatis, ris, rotfrukter.

Det handlar om vana och att äta smart.

Visst är säkert detta optimalt att äta men mitt schema är väl inte fy skam?

Har inte direkt tid eller lust att laga kycklig och koka ris och väga mat .

Försöker få i mig vitaminer och mineraler via tillskott samt brocolli, selleri och andra grönsaker jag äter till tonfisken tex.

vicarious
2014-03-25, 17:21
TOTALT:
1750kcal
225g protein
67g kolhydrater
50g fett

Återigen, mina mått:
Längd 182 cm
Vikt 83kg
Ålder 21
Bodyfat: Uppskattar runt 12%

Tankar o tips?

För lite energi. Lägg till mer kolhydrater och kanske lite mer fett. Det finns gott om kolhydratskällor som inte kräver tillagning.

Jassja
2014-03-25, 17:27
Kyckling, fisk, potatis, ris, rotfrukter.

Det handlar om vana och att äta smart.

Min kost, oavsett deff, består mycket av havregröt, ägg, tonfisk och kvarg.
Ibland lagar jag ris o kycklig eller köttfärs och makaroner (mindre bra I know).

Men overall tkr jag min kost inte är fy skam. Sen har jag inte tanken att tävla heller. Men vill såklart ha så bra kropp som möjligt, utan att överdriva.
Har andra intressen än träning också :)

Jassja
2014-03-25, 17:29
För lite energi. Lägg till mer kolhydrater och kanske lite mer fett. Det finns gott om kolhydratskällor som inte kräver tillagning.

Just nu mår jag okej och jag går inte runt mega hungrig om dagarna.
Det är därför jag käkar var 3e timme, för det är typ då jag börjar bli småhungrig.

Jag blir alltid bra mätt vid varje måltid och håller mig till nästa.

Varför har jag inte förlorat något fett om jag nu ligger på för lågt intag?

BLANK
2014-03-25, 17:33
För lite energi. Lägg till mer kolhydrater och kanske lite mer fett. Det finns gott om kolhydratskällor som inte kräver tillagning.


Vad spelar det för roll om det är för lite energi. Han kommer ju uppnå sitt mål med deff.

vicarious
2014-03-25, 17:39
Just nu mår jag okej och jag går inte runt mega hungrig om dagarna.
Det är därför jag käkar var 3e timme, för det är typ då jag börjar bli småhungrig.

Jag blir alltid bra mätt vid varje måltid och håller mig till nästa.

Varför har jag inte förlorat något fett om jag nu ligger på för lågt intag?

Du verkar ju inte ens ha vägt dig så hur vet du då att du inte har förlorat något? Ögon och spegel i all ära men vågen är tveklöst det säkraste sättet att veta att allt går i rätt riktining (genom att väga sig varje dag). Givetvis kan du fortsätta som du gör men du eldar för kråkorna med så mycket protein och lite kolhydrater. Prova rör på dig mer om du inte vill ändra på kosten.

Vad spelar det för roll om det är för lite energi. Han kommer ju uppnå sitt mål med deff.

Stort underskott ökar risken för muskelförlust, särskilt om man redan är ganska deffad. Men det kanske inte är för stort underskott då det enligt TS utsago inte händer något..

Pretorian
2014-03-25, 17:50
Jag tror det kan vara värt att börja lära sig laga lite mat.

Jassja
2014-03-25, 19:04
Du verkar ju inte ens ha vägt dig så hur vet du då att du inte har förlorat något? Ögon och spegel i all ära men vågen är tveklöst det säkraste sättet att veta att allt går i rätt riktining (genom att väga sig varje dag). Givetvis kan du fortsätta som du gör men du eldar för kråkorna med så mycket protein och lite kolhydrater. Prova rör på dig mer om du inte vill ändra på kosten.



Stort underskott ökar risken för muskelförlust, särskilt om man redan är ganska deffad. Men det kanske inte är för stort underskott då det enligt TS utsago inte händer något..

Eldar för kråkorna?
Har börjat med cardio efter passen nu .
Ska ta bild nästa måndag igen och då har jag kört schemat 1 månad.
Hoppas på resultat som visar att jag är på rätt spår iaf :)

bonuspater
2014-03-25, 20:23
Jag tycker bara man blir mindre, själva kroppsfettet verkar ligga kvar på samma nivå.

Troppa
2014-03-25, 21:28
Tycker ditt mat schema ser ut som mitt fast jag lägger till ex kött och ris/potatis efter träning. Testa en refeed, har hört att reaper gjort det. Eftersom du redan ligger på 12% så vill kroppen hålla inne all energi den har sparat in som reserver i olika former, leptinet kanske har sjunkt. Testa öka 100 kalorier varje vecka tills du når t.ex 2500 kalorier, jag hade personligen lagt på lite fett, ca 60-70g och sedan fylla på med carbs men bara konsumerat dom efter träningen och då speciellt de med högt GI. Testa dig fram lite :)

Jassja
2014-03-25, 22:28
Jag tycker bara man blir mindre, själva kroppsfettet verkar ligga kvar på samma nivå.

Håller med där :P

Jassja
2014-03-26, 00:21
Då tror jag du läser på fel ställen. Förenklat så kan man säga, det är energiunderskottet som skapar viktnedgång, det är proteinet som bevarar muskler, det är kolhydraterna som ger dig energi trots underskottet och fettet behövs för att hålla kroppens hormoner i schack.

Jag skulle sänka proteinet med 40-50 g och höja kolhydraterna med lika mycket. Sedan skulle jag fokusera på mer riktig mat istället för kvarg. Jag skulle även placera en större del av det totala dagsintaget efter träning.

Skulle kunna byta ut kvarg mot kyckling och grönsaker?

Jag försöker ta till mig alla råd i denna tråden. Ibland kan det låta som om jag inte bryr mig och tkr mitt matschema just nu är perfekt.

Så är det absolut inte. Jag ser att brister kanske finns där. Precis som AronP säger. Vet ju själv att riktig mat hade varit bättre än kvarg.

Nu kanske jag dock inte har tid, pengar och ork att laga riktig mat. Är student och mat kostar också, samt tid.

Sen tycker jag inte att mitt schema är så värdelöst som det verkar påstås.
Har följt det till punkt och pricka och fof ingen skillnad på fysiken :(

Nu har jag kört igång cardio också så hoppas på förbättring.

Utöver det, någon annan som vet varför jag inte förlorar något?

Jag skulle förstå ifall jag deffat länge och nått ngn platå och behöver drastisk ändring.
Men nu gick jag från "bulk" till deff och det är en stor ändring i sig. Kroppen borde chockats?

Zchwarzenegger
2014-03-26, 00:30
Om du tittar dig själv i spegeln är det väldigt svårt att se resultat, närmast omöjligt under tre veckor. Väg dig istället.

Ge det lite mer tid, annars så måste du träna mer eller äta mindre. Se till att äta mycket protein och inte för mycket kolhydrater.

AronP
2014-03-26, 08:05
Nu ska vi försöka reda ut lite saker här.

Visst är säkert detta optimalt att äta men mitt schema är väl inte fy skam?
Sen tycker jag inte att mitt schema är så värdelöst som det verkar påstås.
Har följt det till punkt och pricka och fof ingen skillnad på fysiken :(
Du har följt schemat till punkt och pricka utan att fått några resultat och du tycker fortfarande att det inte är så dåligt? Går du inte ned i vikt så äter du för mycket, kanske fuskar du eller så är du totalt inaktiv. Går du ned i vikt men inte ser skillnad så är min spontana gissning att du förlorar muskelmassa.

Har inte direkt tid eller lust att laga kycklig och koka ris och väga mat .
Det tar 30-40 min att göra matlådor för 5 dagar, har du inte tid med det så ska du nog se över hur stressad du är i ditt liv. Som student dessutom, när jag var student så pillade jag mig mest i naveln.

Försöker få i mig vitaminer och mineraler via tillskott samt brocolli, selleri och andra grönsaker jag äter till tonfisken tex.
Och hur mycket äter du av detta då, det gör maten bättre iaf.
Skulle kunna byta ut kvarg mot kyckling och grönsaker?
Låter som en ypperlig idé.

Nu kanske jag dock inte har tid, pengar och ork att laga riktig mat. Är student och mat kostar också, samt tid.
Tar du potatis så är det ännu billigare. Billig kyckling är inte så mycket dyrare än kvarg.

Nu har jag kört igång cardio också så hoppas på förbättring.
Så du har tid till cardio men inte till att laga riktigt mat? Sluta stressa sönder din kropp.


Men nu gick jag från "bulk" till deff och det är en stor ändring i sig. Kroppen borde chockats?
Ingen chock att tala om men du borde se viktnedgång om du äter som du säger.

Ibland lagar jag ris o kycklig eller köttfärs och makaroner (mindre bra I know). Makaroner är inte sämre än ris, såvida du inte har problem med gluten.

Jassja
2014-03-26, 09:15
Läste det du skrev AronP.

Här kommer bilder från dagen jag började deffa och nu idag (nästan 1 månad efter start).

Skillnaden är obefintlig :(

Innan deff:
http://postimg.org/image/wx1lhht7j/



Efter 1 månad:
http://postimg.org/image/emj3bpvf1/

Devil82
2014-03-26, 09:57
vad säger vågen? hur ser ryggen och benen ut? jag droppade några procent kroppsfett utan att det syntes jättemycket på framsidan. bara att hålla ut, så boom en dag såg allt mycket bättre ut.

Jassja
2014-03-26, 10:17
vad säger vågen? hur ser ryggen och benen ut? jag droppade några procent kroppsfett utan att det syntes jättemycket på framsidan. bara att hålla ut, så boom en dag såg allt mycket bättre ut.

Har tagit lite mer kroppsbilder men tog inga på ben vid starten. Dock på rygg och sidan.
Har en lite taskig spegel för att få bra ben bilder, om jag nu inte vill hoppa och spänna benen i luften :P haha