handdator

Visa fullständig version : våfflor kombination


R Scarpa27
2014-03-20, 21:29
Snart är det våffeldagen!.
Vad kör du för våfflor?
Vad är favoriten på våfflorna?

jag har flera olika recept.
& har massa av favorit tillebehör på våfflorna bla. standard sylt och grädde, sen jordnötssmör, banan, nutella, avokado, fikonmarmelad, jau kan till och med vara gott med smör och ost trots allt en typ av vetebakelse =P.

tell me your favorite combinations and recipes..
kommer nog få se 100 recept av proteinvåfflor =P haha

Våfflan e kungen med 1000 möjligheter :) belgiska våfflor måste jag nog säga är godast iaf.

Madame
2014-03-20, 21:34
Vidpgrädde med vaniljsocker i. Ohoj chokladsås till det

mela
2014-03-20, 21:40
Är ju norgeskadad och föredrar hallonsylt och römme på. Nu finns ju dock inte römme i Sverige så det får väl bli hallonsylt och brunost i år.

Jag gör frasvåfflor, utan ägg. Gärna vatten istället för mjölk också för extra fras!

bubbe
2014-03-20, 21:41
Sötad grädde blandad med lingonsylt

Zizou
2014-03-20, 21:51
Grädde, socker och hjortronsylt.

Åkerbärssylt om man nu vill lyxa till det ordentligt. Tyvärr är det ju rätt så dyrt.

Ibland är bara en hög med socker godast (tillräckligt för att fylla upp groparna i våfflorna)

Sohlsken
2014-03-20, 21:59
Choklad, jordgubbssylt, grädde, färsk frukt, mer grädde och valnötter ovanpå.

Ibland är det gott med en massa smör och kanel ovanpå!

Trapz
2014-03-20, 22:15
Är det ingen som äter våfflor med glass? Det är ju det absolut godaste! :d

bubbe
2014-03-20, 22:16
Är det ingen som äter våfflor med glass? Det är ju det absolut godaste! :d

Det var en bra ide,
http://www.arla.se/Global/V%C3%A5ra%20produkter/Varum%C3%A4rken/Arla%20K%C3%B6ket/Mjukglass/header_packshots.png

och rårörda lingon då.

Olegh
2014-03-20, 22:38
Blåbärssylt och grädde. Gärna någon som gräddar åt mig också, kontinuerligt, så man slipper välja mellan att äta halvljumma halvsladdriga våfflor eller äta mellan laggarna.

ica_maxi
2014-03-20, 22:42
Blåbärssylt och grädde. Gärna någon som gräddar åt mig också, kontinuerligt, så man slipper välja mellan att äta halvljumma halvsladdriga våfflor eller äta mellan laggarna.

Vill också att nån gräddar åt mig kontinuerligt. Helst en mamma.

MasterChief
2014-03-20, 22:52
Hjortronsylt och glass.

Zizou
2014-03-20, 22:53
Vill också att nån gräddar åt mig kontinuerligt. Helst en mamma.

En farmor/mormor är snäppet vassare.

gratefuldead
2014-03-20, 23:13
Ska försöka göra någon gluten- & laktosfri variant detta år. Kan bli kul.

mela
2014-03-20, 23:33
Ska försöka göra någon gluten- & laktosfri variant detta år. Kan bli kul.

Vanliga frasvåfflor kan du ersätta mjölet rakt av mot glutenfri mjölmix. Sedan bara ta laktosfri mjölk.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

gratefuldead
2014-03-20, 23:41
Vanliga frasvåfflor kan du ersätta mjölet rakt av mot glutenfri mjölmix. Sedan bara ta laktosfri mjölk.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Gött, tack. :eating:

ducedo
2014-03-20, 23:50
Alltid med vaniljglass och jordgubbssylt.

Scratch89
2014-03-21, 07:20
Jag saknar King Grub i den här tråden.

Menigar
2014-03-21, 09:38
jag har väldigt länge velat prova kyckling och våfflor, men inte blivit av.
"the perfect combination of sweet and savory"
http://www.ihop.com/menus/main-menu/belgian-waffles/-/media/ihop/MenuItems/Belgian%20Waffles/Chicken_Waffles/Chicken_Waffles.png?mh=367

Mental
2014-03-21, 09:43
Löj- eller stenbitsrom, finhackad rödlök, gräddfil eller smetana, dillkvist och citronklyfta!

kaer
2014-03-21, 09:50
Är ju norgeskadad och föredrar hallonsylt och römme på. Nu finns ju dock inte römme i Sverige så det får väl bli hallonsylt och brunost i år.

Jag gör frasvåfflor, utan ägg. Gärna vatten istället för mjölk också för extra fras!

Brunost på våfflor är underskattat!
Fast för nästa veckas våffelfest blir det jordgubbssylt och grädde!

mela
2014-03-21, 09:54
Löj- eller stenbitsrom, finhackad rödlök, gräddfil eller smetana, dillkvist och citronklyfta!

Det där lät faktiskt riktigt gott. Det är godare med något osött på våfflan än en massa socker (faktiskt.)

Hur är smetana? Är det som römme? :D Kan jag få mina römmevåfflor?

Brunost på våfflor är underskattat!
Fast för nästa veckas våffelfest blir det jordgubbssylt och grädde!

Norrmännen kan det där med våfflor! (de äter ju det varje torsdag, så det vore ju konstigt annars!)

MasterChief
2014-03-21, 09:57
Löj- eller stenbitsrom, finhackad rödlök, gräddfil eller smetana, dillkvist och citronklyfta!

Men försvinn från tråden borgare!

Mental
2014-03-21, 10:06
Det där lät faktiskt riktigt gott. Det är godare med något osött på våfflan än en massa socker (faktiskt.)

Hur är smetana? Är det som römme? :D Kan jag få mina römmevåfflor?



Norrmännen kan det där med våfflor! (de äter ju det varje torsdag, så det vore ju konstigt annars!)

Jag har aldrig testat Römme, men det är syrad grädde typ, jättefett, lite syrligt och underbart krämigt.

Både Valio och Arla har det i sortimentet.

http://norrkoping.matvaran.se/ica_produkt/i_3592164027.jpg

Mental
2014-03-21, 10:07
Men försvinn från tråden borgare!

Å, förlåt. Trampade jag på sirapsmarinerade kommunisttossingar nu?


:D

BlötSnö
2014-03-21, 10:49
Något som inte provats än, men som borde vara en bra kombination med norska influenser (för den som ätit "smurt lefse") är socker och kanel, eventuellt i kombination med antingen grädde eller römme/smetana.

Mental
2014-03-21, 10:51
Något som inte provats än, men som borde vara en bra kombination med norska influenser (för den som ätit "smurt lefse") är socker och kanel, eventuellt i kombination med antingen grädde eller römme/smetana.

Låter som det kan bli lite åt "fattiga riddare" ?

Kanel tror jag passar bra, speciellt om man har mycket smör i pannan.

BlötSnö
2014-03-21, 11:09
Låter som det kan bli lite åt "fattiga riddare" ?

Kanel tror jag passar bra, speciellt om man har mycket smör i pannan.

Jo, det blir det nog. Av någon anledning hade man inte kanel/socker på fattiga riddare där jag växte upp, så den erfarenheten har jag inte heller. Nästan så att det får bli en liten efterrätt med det ikväll.

Ja, rikligt med smör oavsett skulle jag säga. Har man väl bestämt sig för att äta stekt mjöl så är det lite för sent att börja försöka spara in på kalorier. :)

mela
2014-03-21, 11:49
Något som inte provats än, men som borde vara en bra kombination med norska influenser (för den som ätit "smurt lefse") är socker och kanel, eventuellt i kombination med antingen grädde eller römme/smetana.

Låter som det kan bli lite åt "fattiga riddare" ?

Kanel tror jag passar bra, speciellt om man har mycket smör i pannan.

Smör, socker och kanel är standard på mina pannkakor, det smakar kanelbulle. Borde fungera utmärkt på våfflor också...

Jag har aldrig testat Römme, men det är syrad grädde typ, jättefett, lite syrligt och underbart krämigt.

Både Valio och Arla har det i sortimentet.

http://norrkoping.matvaran.se/ica_produkt/i_3592164027.jpg

Måste nästan köpa en och testa, fast römme är inte jättefett, iaf inte lettrömme. Römme ersätter ofta gräddfil, fast gräddfil smakar inte samma, men har liknande konsistens.

Akerhage
2014-03-21, 13:28
Bacon, glass och sylt. Riktigt gott!!

skickat från min Nallebjörn

Mental
2014-03-21, 14:29
Smör, socker och kanel är standard på mina pannkakor, det smakar kanelbulle. Borde fungera utmärkt på våfflor också...



Måste nästan köpa en och testa, fast römme är inte jättefett, iaf inte lettrömme. Römme ersätter ofta gräddfil, fast gräddfil smakar inte samma, men har liknande konsistens.

Säg till när du provat, så jag får veta om de liknar varandra, kan vara bra att veta som dietist.

mela
2014-03-21, 14:42
Säg till när du provat, så jag får veta om de liknar varandra, kan vara bra att veta som dietist.

Ska fixa hem römme ifrån Norge så ska jag göra en ordentlig jämförelse :)

Jobbigt
2014-03-21, 16:12
Nutella! Annars grädde och sylt. Glass är också super! Framförallt chocklad glass med mycket smak

Tyrwing
2014-03-21, 16:37
Kör helst sylt :)

R Scarpa27
2014-03-21, 20:39
provtryckte våffeljärnen på jobbet idag och gjorde såklart lite lunch. blev ett par våfflor med fikonmarmelad och brieost på... så najs :D

eternallord
2014-03-21, 20:42
Löj- eller stenbitsrom, finhackad rödlök, gräddfil eller smetana, dillkvist och citronklyfta!

Det där är ju recept på langos, inte våfflor :D

Heddaway
2014-03-21, 20:45
Pannkakor går bra med bara sylt, men våfflor måste man ha nåt gräddigt klet till. Men jag vet inte, första är god, andra med, men sen blir jag bara illamående för är så sjukt mäktigt!

Men annars är nog grädde + jordgubbssylt/hallonsylt oslagbart. Glass är gott med så den får smälta ner i de små groparna :eating:

R Scarpa27
2014-03-21, 20:48
Pannkakor går bra med bara sylt, men våfflor måste man ha nåt gräddigt klet till. Men jag vet inte, första är god, andra med, men sen blir jag bara illamående för är så sjukt mäktigt!

Men annars är nog grädde + jordgubbssylt/hallonsylt oslagbart. Glass är gott med så den får smälta ner i de små groparna :eating:

håller med dig där...
pannkakor kan smälla i sig flera tsycken utan problem men våfflor några få st sen blir det inte gott och mest illamående känsla.
dock jaekla kass mättnad :)

Heddaway
2014-03-21, 21:59
håller med dig där...
pannkakor kan smälla i sig flera tsycken utan problem men våfflor några få st sen blir det inte gott och mest illamående känsla.
dock jaekla kass mättnad :)

ja samma här:P tur pannkakor finns då för det är nog något av de godaste som finns *popcorn*

sigill
2014-03-21, 22:02
Hjortronsylt och glass.

Eller frusna blåbär. Serveras med knaperstekt bacon och mjölk.

R Scarpa27
2014-03-21, 22:09
ja samma här:P tur pannkakor finns då för det är nog något av de godaste som finns *popcorn*

hell yea fan göra crepes till middag och pannkakor till efterätt någon dag.

tänk dig:
frukost:pannkakor
lunch:pannkakstårta
middag:crepes
:kvällsmat:pannkakor
nattmat:D : hmm sa jag pannkakor? haha..

bra käk =) kollisar & protein =Ö och tillbehören e ju oändliga.

DJJOHANSSON
2014-03-22, 13:37
Äter våfflor varje helg med antingen proteinfluff eller jordnötssmör.

Jeml
2014-03-22, 13:57
hell yea fan göra crepes till middag och pannkakor till efterätt någon dag.

tänk dig:
frukost:pannkakor
lunch:pannkakstårta
middag:crepes
:kvällsmat:pannkakor
nattmat:D : hmm sa jag pannkakor? haha..

bra käk =) kollisar & protein =Ö och tillbehören e ju oändliga.

det blir ju rätt så mycket fett om man steker dom i smör också.

godaste tillbehören är fan jorgubbssylt med glass och/eller vispad grädde.

även ovispad grädde och strösocker är sjukt gott *drool*

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Trapz
2014-03-22, 14:24
På våfflor så tycker jag det absolut godaste är Drottningsylt och vaniljglass eller grädde.
Men på pannkakor däremot så kan det vara så sjukt gott med enbart strösocker på, och så ett glas iskall mjölk till det :D

Heddaway
2014-03-25, 01:02
hell yea fan göra crepes till middag och pannkakor till efterätt någon dag.

tänk dig:
frukost:pannkakor
lunch:pannkakstårta
middag:crepes
:kvällsmat:pannkakor
nattmat:D : hmm sa jag pannkakor? haha..

bra käk =) kollisar & protein =Ö och tillbehören e ju oändliga.

oh yes! kunde seriöst äta sjukt många pannkakor när jag var liten... nu blir ja mätt alldelses för fort :( är nog för att man vet att man får ont i magen o slutar i tid, förr liksom åt man på ovetandes om magontet efter.

Finns det en officiell pannkaksdag?

BlötSnö
2014-03-25, 01:23
Citygross hade ett nytt lågvattenmärke när jag var där idag.
De hade tagit belgiska våfflor (sådana där svampiga och rektangulära som brukar ligga i 6/8-pack i kaffebrödshyllan för 20-25 kronor), spritsat på lite grädde, lagt dit två skivor jordgubbe och sålde 2-pack "våffelbakelse" för 30:-.
Här såg man en skylt, fick hög förhoppningar och så slutar det med att man blir... Ja... Nästan lite kränkt! :D

Albin Eriksson
2014-03-25, 02:00
Brukar bli standard frasvåfflor med grädde och jordgubbssylt.

Men är mer och mer inne på att testa matigare våfflor, rom, gräddfil osv på låter riktigt gott.

R Scarpa27
2014-08-23, 20:49
white cstles ckombos är kanonfins.
http://cdn.foodbeast.com.s3.amazonaws.com/content/uploads/2014/03/whitecastle.jpg