handdator

Visa fullständig version : Kostschema tips!


SimonIsoaho
2014-03-20, 14:06
Hej!
Har börjat träna och gjort det i snart en månad.
Dock har jag ingen kunskap utav kosten och skulle behöva hjälp med den, jag är 178cm och väger 60kg så skulle behöva gå upp några kilo!

Vad ska jag äta, när och om ni har några tips om bra mat att ta med till jobbet?

Tack på förhand!

Jeml
2014-03-20, 14:09
Mat. mycket mat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nippman
2014-03-20, 14:11
stor frukost, ex gröt, ägg, mackor, flingor & mjölk etc, kanske allt tillsammans? :)
stor lunch, mycket ris,pasta,potatis, mycket kött/fisk/fågel, någon grönsak och någon nice sås?
samma sak till middag och sen kan du slänga in 1-2 kanske t.om 3 mellanmål, om du har svårt att få i dig mycket mat kan du ju alltid köpa gainers/whey för att fylla ut med.

South
2014-03-20, 16:13
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768

Där kan du söka lite inspiration. Kolla för att få ett bra hum om vad tränande människor äter. Den tråden har hjälpt mig mycket med kostinspirationen.. Sno lite idéer från personer som verkar ha koll på läget!

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Där kan du räkna ut ditt kaloribehov (formler finns längst ner på sidan och det finns även en tråd om detta på kolo om du googlar).

Sen gäller det att ligga över ditt kaloribehov om du vill gå upp i vikt, medan du samtidigt ser till att få i dig en bra mängd med protein, kolhydrater och fett. Vad en bra mängd är finns det många svar på så läs lite om uppdelningen och gör en bedömning över vad som känns rätt!

Lättast är att väga sin mat och använda något verktyg på nätet för att hålla koll på att du får i dig rätt mängd för ditt önskade resultat.

Fredut!

Andrew_1982
2014-03-20, 16:30
South skrev en bra början.

Sen kan du använda Shape Up kaloriräknaren som är en app. Den är superbra för den mesta maten finns i programmet som du hittar på valfri mataffär. Den räknar åt dig hur många kalorier du har kvar att äta efter du ställt in hur många kilo du vill gå upp eller ner i veckan.