handdator

Visa fullständig version : Får inte ihop mitt dagsintag av kcal


JVM
2014-03-19, 18:58
Har efter ett långt träningsuppehåll börjat träna igen. Och har valt att först komma ner på en rimlig fettnivå.

Jag äter nu ca 2000kcal om dagen (190cm 91kg).
Har lust att pröva mig på en periodisk fasta med intag av mat mellan ca 11:30 till 19:30. Men problemet är att jag har svårt att få i mig tillräckligt med kcal.

Mina måltider består som oftast av. Gröt, bär, broccoli, tonfisk, kyckling, bönor, ägg och ibland lite extra fullkornspasta för att öka kcal intaget. Men denna typ av mat blir det väldigt mycket att få i sig 2000kcal iaf under de timmar jag tänkt att äta.

Så jag letar efter tips på något enkelt som kan göra att jag får ihop mitt kcal intag på ett bra sätt. Det jag kan komma på är en sked med jordnötssmör?

MentalogisT
2014-03-19, 18:59
Mjölk är smidigt.

mattisjamtback
2014-03-19, 19:01
Om du har svårt att få i dig tillräckligt med kalorier kanske inte PF är något som passar dig :)

Vyckzy
2014-03-19, 19:14
Kvarg, keso, sås

Tobbey
2014-03-19, 19:18
Ljus pasta, ris, mannagryn istället för havregryn, mindre grönsaker, ljust bröd, corn flakes, godis, ost, mer sås i maten, glass, våfflor, tårta, mjölk, torkad frukt osv.

Sohlsken
2014-03-19, 19:21
Nötter överhuvudtaget, kvarg med hög fetthalt, stek i olja :)

zxcv
2014-03-19, 20:18
2000 kcal på 91kg är väldigt lågt. Förutom att självklart äta livsmedel som ger lägre mättnad per kalori skulle jag nog öka kaloriintaget och dumpa PF om du har så svårt att få i dig käk. Det är inte direkt något magiskt med att fasta, så ta en funderare över om det egentligen "skadar" med än det hjälper i detta sammanhang.

JVM
2014-03-19, 20:40
Enligt de kalkylatorer jag använt mig av så har de flesta pekat runt 2000. Dvs min aktivitetsnivå är endast träning, annars helt stillasittandes. Har nu ätit på denna nivå i ca 1-2 månader och gått ner ca 3kg. Dock så har nedgången inte varit speciellt linjär, utan tror jag faktiskt har lagt på mig endel muskelmassa pga att jag precis börjat med träningen igen efter ett längre uppehåll och dålig kosthållning.

Anledningen till att jag vill köra PF är att jag tror på idéen bakom själva fastandet samt att jag för något år sedan prövade under en kortare period med 5:2 och kunde känna av ett bättre focus vilket är något jag verkligen behöver under dagarna. Samt att jag inte orkar spendera så mycket tid i köket. Förr så trodde jag helt stenhårt på att man skulle äta var 3e timme och det har bara gjort att jag snabbt blev hungrig och väldigt beroende av mat. Vilket jag nu inte alls känner av med färre måltider.

sigill
2014-03-19, 20:45
Jag tror inte en sekund att du har 2000 kcal i förbränning. Min bror som är otränad och ca 5 kg lättare än dig förbränner närmare 2500 kcal per dag. Då sitter han nästan konstant vid datorn och går bara korta promenader för att hämta pizza och handla.

mattisjamtback
2014-03-19, 20:45
Har du legat på 2000kcal under så lång tid och gått ner 3 kilo så lär det ju inte vara för lågt

Hur ser det ut med protein, kolhydrater, fett?

mikaelj
2014-03-19, 20:56
Har efter ett långt träningsuppehåll börjat träna igen. Och har valt att först komma ner på en rimlig fettnivå.

Jag äter nu ca 2000kcal om dagen (190cm 91kg).
Har lust att pröva mig på en periodisk fasta med intag av mat mellan ca 11:30 till 19:30. Men problemet är att jag har svårt att få i mig tillräckligt med kcal.

Mina måltider består som oftast av. Gröt, bär, broccoli, tonfisk, kyckling, bönor, ägg och ibland lite extra fullkornspasta för att öka kcal intaget. Men denna typ av mat blir det väldigt mycket att få i sig 2000kcal iaf under de timmar jag tänkt att äta.

Så jag letar efter tips på något enkelt som kan göra att jag får ihop mitt kcal intag på ett bra sätt. Det jag kan komma på är en sked med jordnötssmör?

Köttfärssås
Lasagne
Köttfärslimpa
Potatisgratäng
Risgrynsgröt
Potatis med brunsås och fläsk
Blodpudding med bacon
Tacos

Man MÅSTE inte äta fettfri torr mat utan sås bara för att man tränar. Vem är det som säger det till alla nybörjare egentligen?

sigill
2014-03-19, 21:01
Man MÅSTE inte äta fettfri torr mat utan sås bara för att man tränar. Vem är det som säger det till alla nybörjare egentligen?

Det är väl livsmedelsverkets gamla dåliga råd om att mättat fett är farligt som folk tänker på?

JVM
2014-03-19, 21:13
Skulle väl klart kunna öka mitt kcal-intag om ni menar det, men har inga som helst problem med att ligga på denna nivån och mår riktigt jäkla bra med massvis av energi i kroppen, så helt fel ute kan jag ju inte vara. Kan iof ha med att jag äter endel örter, kryddor, vitaminer mm

Det är inte alltid jag utgår ifrån mina macros, men som idag blev det ca:
217g protein
170 kolhydrater
100g fett
men det kan variera ganska mycket.

JVM
2014-03-19, 21:18
Finns många fina måltider som rekommenderats vilket är kul. Men poängen är att jag vill spendera minst möjliga tid i köket och har därför kommit på ett gäng med rätter som går otroligt fort att utföra men som blir lite väl kcalfattiga och behövde då idéer om något snabbt och enkelt som jag kunde lägga till min kost för att få i de sista. Det jag hade i tanke var ex:
Jordnötssmör, nötter, torkad frukt?, cocosolja?, osv Det skall alltså helt inte vara helt tomma kalorier utan något kroppen kan ta nytta utav.

zxcv
2014-03-19, 21:18
217g protein
170 kolhydrater
100g fett

=2448kcal ...

JVM
2014-03-19, 21:32
=2448kcal ...

Använder mig av "myfitnesspal" så vet inte om det stämmer exakt på macros, men kcal har jag dubbelkollat allt jag äter.

Men men vilken "aktivitetsnivå" borde jag multiplicera med om jag använder mig av Harris ekvationen? Sitter helt still på dagarna (universitet) och någon gång i veckan går jag till bussen. Samt ca 4-5 styrkepass i veckan.

zxcv
2014-03-19, 21:40
Men men vilken "aktivitetsnivå" borde jag multiplicera med om jag använder mig av Harris ekvationen?

Det spelar ingen roll, det är bara en riktlinje för att börja någonstans. "Nyckeln" är att justera intaget upp eller ner beroende på hur vikten utvecklar sig.

vicarious
2014-03-20, 11:19
om du har svårt att få i dig tillräckligt med kalorier kanske inte pf är något som passar dig :)


man måste inte äta fettfri torr mat utan sås bara för att man tränar. Vem är det som säger det till alla nybörjare egentligen?

+1.