handdator

Visa fullständig version : Högrep eller lågrep vid deff, endast egna erfarenheter.


dauit
2014-03-19, 18:24
Snart sommar vilket innebär deff, planerar att börja i april eller maj(har en del att skala av). Nu till frågan!

Har ni upplevt någon
skillnad mellan att köra högrep respektive lågrep vid en deff, om ja vad för skillnad då.

Observera att jag bara vill ha egna erfarenheter och inte studier.

Mvh dauit


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeml
2014-03-19, 18:26
har för lite erfarenhet för att säga om det är någon skillnad.

kör på som vanligt på deff. dvs blandar lågreps med högreps.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nissepelle
2014-03-19, 18:32
Beror nog ganska mycket på hur stark du är. Jag har aldrig tappat någon nämnvärd styrka under deff, oavsett träningsupplägg. Dock är jag inte särskilt stark, Bänk/Mark/Böj - 110/150/120. Har dock tränat i 7 år och deffat mer eller mindre varje vår/försommar.

GulligaGurkan
2014-03-19, 18:33
Kör det du byggt mest eller fått störst styrkeökningar med. Ju bättre det är under bulk, desto bättre är det under deff sa nån här på kolo för nån dag sen :)

Gober
2014-03-19, 18:42
Viktigaste är att du kör ännu hårdare. Sen är det nog mest vad du själv tycker fungerar bra. Nackdelen med högrep på diet är att det kanske blir svårare att orka, särskilt om man ligger lite lägre på kolhydrater. En tanke är att köra tunga lågreppare på basövningar och köra högerparti sist i passet om man gillar det.

Jag tycker att Myorep är bra på diet, relativt höga vikter, intensivt, tungt och kortar ner passet vilket är bra om orken inte är där lika länge.

Vyckzy
2014-03-19, 18:51
Lågrep känns bäst vid deff vid basövningar annat kör jag 4x10 i

cAase
2014-03-19, 18:57
Ligger man lågt på kolhydrater kan det bli kämpigt med högre repetitioner. Jag kör dock exakt som under överskott. Låga repetitioner pass 1, medelhöga repetitioner pass 2 och väldigt högt på pass 3. Fungerar fint för mig.

zxcv
2014-03-19, 19:48
Kör på som vanligt och ändrar inget nämnvärt i upplägget (1-5 rep i basövningar, 5-15 i assistans), men drar ner något på volymen och fokuserar stenhårt på progression i varje övning, varje pass. Kan tacka lägre volym en del, men styrkan går fortfarande i riktigt stadig takt uppåt.

Trapz
2014-03-19, 22:15
Drar ner volymen på passen något för att kunna återhämta mig bättre annars så tränar jag i stort sett likadant, försöker även röra på mig lite extra i vardagen.

JonasF
2014-03-19, 23:02
Kör nog i stort sett, i grova drag, alltid 4x8, varesig det är def eller bulk. Så kan inte riktigt svara på vilket som är bäst, men det funkar för mig :) Det jag dock ändå satsar på är att höja även vid deffen, vilket jag också brukar göra = win.

Andrew_1982
2014-03-20, 07:01
Just på deff upplever jag som den tid då jag inte behöver träna lika hårt. Visst tar jag i för kung och fosterland i varje set, men jag kör färre set per övning och huvudet tänker knappt på träning alls under mina deff-veckor. Om jag inte känner mig så sugen att ta lika tungt som förra gången så gör jag inte det och det verkar inte påverka något heller. Detta kan liknas semester från träningen även om jag gör 4 pass i veckan, men de är max 20-30min effektiv tid.

Mina egna erfarenheter är att det inte spelar roll hur många set eller reps per övning man kör på deff. Det jag testat allt mellan 1-12 reps per set genom åren och 2-10 set mer muskelgrupp per pass.

Sheogorath
2014-03-20, 07:10
Jag skänker inte deffen en tanke i sammanhanget. Jag har ju ett upplägg jag trivs med och tror är produktivt. Målsättningen under både bulk och deff är maximalt med muskelmassa.

Jag tror att folk som tänker på att de deffar i samband med träningen tenderar att acceptera tapp och muskelförlust. "Nej men inte konstigt att jag tappar i bänken; jag är ju på deff". Det är möjligen en reflexion man kan göra mot slutet av sin dietperiod, men då ska man banne mig ha skapat en styrkebuffert i början av dieten så att man åtminstone gått styrkemässigt +0. Förstås gärna ökat här och var.

Träna för att bygga muskler. Justera vikten med kosten. Punkt och basta.

LoveMachine
2014-03-20, 08:53
Jag skänker inte deffen en tanke i sammanhanget. Jag har ju ett upplägg jag trivs med och tror är produktivt. Målsättningen under både bulk och deff är maximalt med muskelmassa.

Då passar jag på att smyga in en fråga för att se om jag tänkt rätt. Målsättningen är jag med på, maximalt med muskler/styrka oavsett deff eller bulk. Men i mina ögon behöver det inte nödvändigtvis innebära identisk träning både under deff och bulk.

Träningen i sig är akut muskelnedbrytande men stimulerar muskeluppbyggnad. Den akuta nedbrytningen borde i mina ögon skala rätt linjärt mot arbetevolymen under träningen. Uppbyggnaden är uppenbarligen inte linjär mot mängden träning utan har en avtagande effekt. Vid deff är dessutom förmågan att bygga muskler ytterligare något mer nedsatt. Vilket i mina ögon borde kunna innebära att man för en given arbetsvolym kan få både positiv och negativ nettoeffekt av sin träning beroende på hur man äter. Tänker jag helt fel? En illustration kanske gör mitt resonemang mer lättförståeligt.

Edit: Det linjära sambandet på bilden är alltså akut nedbrytning och den andra stimulerad uppbyggnad.

AronP
2014-03-20, 09:43
Jag kör båda som vanligt. Besparar mig däremot dropset, forced reps och liknande.