handdator

Visa fullständig version : Sömnbrist kan orsaka permanenta skador på hjärnan


Pudzianovski
2014-03-19, 13:56
Sömn och vila diskuteras ofta här. Enligt studien nedan så framkommer lite nya rön. En intressant artikel. Själv sover jag ganska mycket *flex*

Sömnbrist kan orsaka permanenta skador på hjärnan. När möss tvingades hålla sig vakna dog en fjärdedel av cellerna i ett område kopplat till vakenhet och kognitiv funktion. Upptäckten kan tyda på att det inte går att ta igen förlorad sömn.


Sömnbrist kan orsaka permanenta skador på hjärnan. När möss tvingades hålla sig vakna dog en fjärdedel av cellerna i ett område kopplat till vakenhet och kognitiv funktion. Upptäckten kan tyda på att det inte går att ta igen förlorad sömn.

Forskarna vid University of Pennsylvania School of Medicine studerade möss, som inte tilläts sova mer än vad som för människor motsvarar fyra fem timmars sömn per dygn under tre dagars tid. Sömnmönstret liknade det som människor med nattarbete upplever.

När perioden var över konstaterade forskarna att 25 procent av cellerna i locus coeruleus, ett område som är förknippat med vakenhet och kognitiv funktion, hade dött.

Studien är publicerad i The Journal of Neuroscience och är enligt forskarna det första beviset för att sömnbrist kan leda till förluster av hjärnceller. Det behövs dock mer forskning för att utröna om förlorad sömn även leder till permanenta skador hos människor.

– Vi har nu bevis för att sömnbrist kan leda till skador som inte går att reparera. Det må vara hos ett enkelt djur, men det här tyder på att vi måste undersöka människor väldigt noga, säger Sigrid Veasey, som är professor vid Center for Sleep and Circadian Neurobiology vid University of Pennsylvania, till BBC.

Upptäckten tyder också på att det inte går att ta igen förlorad sömn. När mössen bara förlorade lite sömn reagerade nervcellerna med att tillverka mer av proteinet sirtuin type 3, som skyddar och vitaliserar cellerna. Men när djuren upprepade gånger drabbades av sömnbrist stängdes den funktionen av. Efter bara några dagars ”skiftarbetarsömn” började cellerna dö i en allt högre takt.

– Ingen trodde verkligen att hjärnan kunde bli permanent skadad genom sömnbrist. Det har nu ändrats, säger Sigrid Veasey till CNN.

Nästa steg blir att undersöka hjärnor hos döda skiftarbetare för att se om de, likt mössen, har drabbats av permanenta skador.

Professor Hugh Piggins vid University of Manchester säger att mer studier behövs men att resultatet styrker tidigare forskning.

– Hur som helst överensstämmer det med många rapporter som kommit nyligen om vilken betydelse dygnsklockan och sömncykler har för optimalt välmående, säger han till BBC.

Nu hoppas forskarna kunna ta fram en medicin som skyddar hjärncellerna hos personer som drabbas av sömnbrist.




Källa: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hjarnceller-dor-av-somnbrist/

AronP
2014-03-19, 14:13
https://i.chzbgr.com/maxW500/2879506688/h25FBD747/

newb123
2014-03-19, 14:17
bild

+1

Agitator
2014-03-19, 14:23
Läste det citerade, så illa känns det ju inte. Man sover ju inte direkt så få timmar i några dagars följd direkt.

Visst att man bara sovit 3h ibland sista semesterdagen.

Men hur lite sover skiftarbetare egentligen?

newb123
2014-03-19, 14:26
King Grub sover lite och han är smart. /Tråd

sigill
2014-03-19, 14:31
King Grub sover lite och han är smart. /Tråd

Inte så stabil logik där.

King Grub
2014-03-19, 14:34
King Grub sover lite och han är smart. /Tråd

Sömnbrist. Om mitt individuella sömnbehov är lägre än genomsnittet, och jag sover så mycket, har jag inte brist, även om jag sover X timmar mindre än du per år.

filmjölk
2014-03-19, 14:58
Men hur lite sover skiftarbetare egentligen?

Vi lever 10-15år mindre i snitt med. Själv sover jag i snitt kanske 6timmar/dygn, ibland lite mindre. Min kropp vill egentligen ha 8, så ibland får jag som ett slags trötthetsanfall och jag sover i 12timmar i sträck, kanske en-två ggr i månaden. Vill tro att det kompenserar upp litegrann:)

XXXL
2014-03-19, 17:06
Vi lever 10-15år mindre i snitt med. Själv sover jag i snitt kanske 6timmar/dygn, ibland lite mindre. Min kropp vill egentligen ha 8, så ibland får jag som ett slags trötthetsanfall och jag sover i 12timmar i sträck, kanske en-två ggr i månaden. Vill tro att det kompenserar upp litegrann:)

Brukade sova 13h natt fredag-lördag, gick och la mig runt 22:30 på fredag och vaknade 12:00 på lördagen. Höll på så i kanske 2 månader... Mellan lördag-söndag var de runt 9h.

Kanske borde tagit de som en varningsklocka men det var ju rätt skönt att sova ut...

bighulken
2014-03-19, 17:21
hi hi,,,,att sova för mycket blir du nog inte nån Einstein av. inte heller för lite....
precis som med träning!!!......Lagom ska de va!!!!!!!!...............;-).

Fatalist
2014-03-19, 21:52
Skiftarbete ökar även risken för diabetes, metabolt syndrom och hjärt-kärlsjukdomar. Länkar till studier har jag i någon annan tråd om skiftarbete. Själv ska jag jobba nattjourer på sjukhuset i sommar. Leva som man lär :D

newb123
2014-03-19, 21:59
Inte så stabil logik där.

Nä, det är N = 1 samt se King Grubs svar.

Sömnbrist. Om mitt individuella sömnbehov är lägre än genomsnittet, och jag sover så mycket, har jag inte brist, även om jag sover X timmar mindre än du per år.

Du har så klart en poäng. Men tycker inte det är självklart vad man har för sömnbehov samt exakt när man sovit för lite. Jag kan tex sova mindre än jag behöver för att känna mig utvilad men ändå prestera bra på jobbet och slå PB på gymmet.