handdator

Visa fullständig version : Sjuk av vitlök!?


Senuise
2014-03-19, 13:15
Hej!

Nu är det så att jag undrar om fler än jag reagera dåligt på vitlök?! *spy*

Jag och sambon åt kyckling med en kall sås gjord på bl.a. massa vitlök, jag har mått illa hela natten och haft lite magknip, idag på jobbet var jag tvungen att gå hem för jag mådde både illa och kände mig seg.

Kan kanske vara något annat men har inget annat jag kan koppla det till.

Någon/några fler som känner igen sig? Man kanske inte tål det tänker jag men hittar inte så mycket om det.

Och jag som skulle knäcka 10 reps på 130 i bänken idag, också blir kroppen seg!*gah!*

Med vänlig hälsning,
Senuise :)

Sia
2014-03-19, 14:43
Reagerar du såhär varenda gång du fått i dig vitlök?
Är det ett mönster så visst, du kanske är överkänslig. Är inte det själv men tror det kan finnas allergier eller överkänslighet mot det mesta.

Är det ett engångstillfälle tänker jag att det kanske mer berodde på nått dåligt med kycklingen, än vitlökssåsen..?

mattilainen
2014-03-19, 15:10
Troligast är det matförgiftning.

sigill
2014-03-19, 15:13
Vitlök ska vara lite antibakteriellt och har lång hållbarhet. Mycket mer sannolikt att kycklingen var orsaken som sagt.

TomasB
2014-03-19, 15:56
Hej!

Nu är det så att jag undrar om fler än jag reagera dåligt på vitlök?! *spy*

Jag och sambon åt kyckling med en kall sås gjord på bl.a. massa vitlök, jag har mått illa hela natten och haft lite magknip, idag på jobbet var jag tvungen att gå hem för jag mådde både illa och kände mig seg.

Kan kanske vara något annat men har inget annat jag kan koppla det till.

Någon/några fler som känner igen sig? Man kanske inte tål det tänker jag men hittar inte så mycket om det.

Och jag som skulle knäcka 10 reps på 130 i bänken idag, också blir kroppen seg!*gah!*

Med vänlig hälsning,
Senuise :)

Från afton*piip* förvisso men:

Startsidan / Hälsa 2001-01-19
Åtta tecken på Vitlöksallergi

Följande sympton kan utlösas av vitlök (eller andra allergiframkallande livsmedel):

Migrän och huvudvärk
Eksem och klåda
Magsmärtor
Uppblåst mage
Diarré
Illamående och kräkningar
Rinnande näsa och ögon
Astmasymtom med muskelkramp och slemhinnesvullnad
i de nedre luftvägarna.

Du kanske är allergisk? Annars är kyckling rätt vanligt bidragande till matförgiftning. Vissa salmonellatyper har kort inkubationstid också.

Senuise
2014-03-19, 17:16
Tack för svaren! :)

Jag vet inte om det är allergi, har aldrig tidigare reagerat på vitlök vad jag vet, men jag äter aldrig vitlök rå heller, om det gör någon skillnad.

Kanske det beror på kycklingen då.. Ligger i feber nu med illamående pendlande fram och tillbaka, men inget kräk och inget toabesök (än).

Är väl bara att härda ut antar jag! *spy*

Med vänlig hälsning,
Senuise

400
2014-03-19, 18:50
Jag har IBS och reagerar extremt starkt på vitlök: ont i magen, uppblåshet och gaser. Om du upplever samma sak varje gång du äter vitlök kan det vara så att din tarm är känslig mot det.

Senuise
2014-03-19, 19:28
Jag har IBS och reagerar extremt starkt på vitlök: ont i magen, uppblåshet och gaser. Om du upplever samma sak varje gång du äter vitlök kan det vara så att din tarm är känslig mot det.

Jo jag har också IBS, men brukar laga mat med vitlök ibland, men då kokas/steks den vilket jag tror gör den lättare för magen.

Ang. Min IBS så har LCHF hjälpt mig något enormt, har i princip aldrig besvär i magen längre. Känns rätt otroligt när jag hela mitt liv lidit av en kass mage.

Med vänlig hälsning,
Senuise

R Scarpa27
2014-03-19, 19:35
jag hade lite av samma symptom innan, men min mage har vant sig med åren, och nu pallar magen vitlök utan problem..
och utan vitlök i maten klarar jag inte nu ist... vitlök e kungernas lök och sätter smak på maten så den blir mkt godare =)