handdator

Visa fullständig version : Benskörhet av omeprazol?


itwillbe
2014-03-19, 13:05
Hej jag tar dagligen omeprazol 20 mg kväll o morgon,

läste man kan få benskörhet av det? http://www.omeprazol.se/omeprazol-biverkningar.html

??

är det kalium eller vad d heter man ska ta då?

kan detta drabbas i tidig ålder som 27 28 år?

Fatalist
2014-03-19, 21:59
Brist på vitamin B12 är en riskfaktor för benskörhet (osteoporos) enligt ett antal epidemiologiska studier.

Omeprazol fungerar genom att blockera de pumpar som pumpar ut magsyran i magsäcken (egentligen protoner, vätejoner). Den sura miljön krävs för att ett ämne som kallas intrinsic factor ska fungera som det ska. Intrinsic factor krävs för att kroppen ska kunna ta upp vitamin B12. Så långvarigt bruk av omeprazol ökar risken för B12-brist, detta är något du borde ta upp med din distriktsläkare.

Andra bieffekter av B12-brist är t ex att nervvävnad i ditt centrala nervsystem återbildas, det har alltså fler taskiga och mer akuta effekter än benskörhet.

Så du bör definitivt kontakta din vårdcentral för mer information och kanske något litet prov för att se så att du har normala B12-nivåer i kroppen. :)

Jag tror t o m att det står i omeprazols följesedel att man inte ska ta det för länge i sträck utan medicinsk övervakning.

Joe Hardgainer
2014-03-19, 22:18
Man tar Vitamin D och Kalcium mot benskörhet. Troligast inte aktuellt i ditt fall.
Du är under 30 bast,
Inte en kvinna i övergångsåldern. D.v.s förutsatt att du är frisk i övrigt är risken att du får en benskörhet är i princip obefintlig.

Fatalist
2014-03-19, 22:26
Man tar Vitamin D och Kalcium mot benskörhet. Troligast inte aktuellt i ditt fall.
Du är under 30 bast,
Inte en kvinna i övergångsåldern. D.v.s förutsatt att du är frisk i övrigt är risken att du får en benskörhet är i princip obefintlig.

Benskörhet är inget som händer pang bom. Det är något TS drabbas av om 50 år. TS är fortfarande under 35, det vill säga kan antas rent statistiskt vara under sin period av "peak bone mass", vilket innebär att benmassan TS har lyckats ackumulera fram till denna period är som mest avgörande för hans benmassa på äldre dagar. Efter 30-35 är det en stabil kurva nedåt i benmassa vare sig man vill det eller ej. Det gäller att ha så bra förutsättningar som möjligt vid startskottet helt enkelt.

En kvinna i postmenopausal ålder har inget med TS att göra såvida det inte är en kvinna nej, det är primär osteoporos typ 1. Det TS kan drabbas av, om det nu ska antas att det är en han (varför iofs?) är primär osteoporos typ 2; vars bästa bot är ett bra förebyggande arbete med att ha ett starkt skelett innan nettoomsättningen blir negativ.

Man ska inte förringa risken för vitamin B12-brist av protonpumpshämmare (omeprazol). Jag ska inte dra "jag vet inte vad du har för källor"-kortet men du verkar i varje fall sitta inne på lite utdaterad information. Om det nu finns ett klart samband mellan B12-brist i yngre ålder och osteoporos senare i livet så ser jag inte varför man inte ska agera efter det?