handdator

Visa fullständig version : 1 muskelgrupp per dag eller 2


raavius
2014-03-19, 08:14
Som rubriken lyder så undrar jag vad som är mest optimalt 1 muskelgrupp eller 2 per pass, jag har läst lite på forumet om det men jag inte hittat nått riktigt svar

raavius
2014-03-19, 08:21
Alltså att träna muskel 1 gång i veckan alltså
Måndag bröst
Tisdag axlar
Onsdag rygg
Torsdag ben
Fredag biceps
Lördag triceps (mage)
Söndag vila


Eller 2 om dagen typ
Måndag-biceps,triceps
Tisdag-bröst,ben
Onsdag-rygg,axlar
Torsdag-mage,triceps
Fredag-biceps,bröst
Lördag-vila
Söndag-axlar,rygg

lanzal
2014-03-19, 08:28
Träna varje muskel flera gånger i veckan är bättre, finns nåt inlägg om det på traningslara.se

lillmesen
2014-03-19, 08:30
det handlar mycket om vad som passar just dig. Om man tränar muskeln en gång i veckan kan man verkligen köra slut på den totalt vid varje tillfälle medan om man kör den fler en gång får man köra den lite mildare så att säga.

ditt förslag på "2 om dagen" upplägg suger dock, du kommer att använda triceps varje dag utom på vilodagen! (triceps används mycket i bröst- och axelpressar), samma vad gäller biceps, du använder mycket biceps när du kör dragövningar så som chins och roddar

gillar även ditt upplägg "1 gång i veckan" med ett pass biceps :-)

iaf, om du vill köra muskler fler än en gång i veckan så är nog ett push-pull-leg schema det som passar bäst.

mån: pressar, triceps
tisdag: dragövningar, biceps
onsdag: ben, mark
torsdag vila
fredag: pressar, triceps
lördag: dragövningar, biceps
söndag: ben, mark

och det går ju för tusan att köra rullande, dvs inte ha pass på specifika dagar, det är inget magiskt med en vecka ur muskelbygge-synpunkt

raavius
2014-03-19, 08:40
det är precis vad jag gillar att kunna verkligen köra slut på den, Men det känns nästan lite som att den har hunnit börja försvinna före jag får träna den igen nästa vecka kanske är bara nått jag har fått för mig men...

raavius
2014-03-19, 08:44
Träna varje muskel flera gånger i veckan är bättre, finns nåt inlägg om det på traningslara.se

hittade inlägget på träningslära och tydligen så står det nerskrivet att träning 2-3 gånger i veckan per muskelgrupp är effektivare så jag kör nog på det

krubkungen
2014-03-19, 08:45
det är precis vad jag gillar att kunna verkligen köra slut på den, Men det känns nästan lite som att den har hunnit börja försvinna före jag får träna den igen nästa vecka kanske är bara nått jag har fått för mig men...


Försvinna?



Sent from my iPhone using Tapatalk

lillmesen
2014-03-19, 08:45
Vad är målet med din styrketräning? Stora muskler? Styrka?

lillmesen
2014-03-19, 08:46
hittade inlägget på träningslära och tydligen så står det nerskrivet att träning 2-3 gånger i veckan per muskelgrupp är effektivare så jag kör nog på det

Då behöver du även följa de andra parametrarna som följer av att träna med sådan frekvens :-)

Du kan fråga Proxy här på forumet om hans upplägg, hitta inte på något själv är mitt råd.

raavius
2014-03-19, 08:55
Måndag-biceps,triceps
Tisdag-bröst, ben
Onsdag,rygg, mage
Torsdag, axlar,triceps
Fredag, bröst, biceps
Lördag, vila
Söndag, mage,rygg

Rate it 1-10

Vet att triceps och axlar är på samma dag

lillmesen
2014-03-19, 09:13
är inget negativt med axlar och triceps på samma dag!

bröst efter triceps kommer nog suga (mån, tis samt ons,tors)

jag ger ditt upplägg en 2a

Du verkar bara vilja köra ben en gång i veckan?

Med tanke på att axlar, triceps och bröst är synergister så kommer det bli typ omöjligt att tillgodose alla dina önskemål

lanzal
2014-03-19, 09:25
Då behöver du även följa de andra parametrarna som följer av att träna med sådan frekvens :-)

Du kan fråga Proxy här på forumet om hans upplägg, hitta inte på något själv är mitt råd.

Vilka parametrar menar du? Jag är nyfiken :P
Som att inte köra svintungt varje gång t ex lär ju vara en.

lillmesen
2014-03-19, 09:29
Vilka parametrar menar du? Jag är nyfiken :P
Som att inte köra svintungt varje gång t ex lär ju vara en.

Ja och sällan till failure

lanzal
2014-03-19, 09:30
hans parametrar var ju att träna varje muskel fler än en gång i veckan men att inte träna synergistiskt. Dvs splitta upp axlar, bröst och triceps etc..

Aha okay, intressant.

lillmesen
2014-03-19, 09:30
Aha okay, intressant.

jag läste fel, så jag ändrade mitt inlägg. Det du citerade är alltså fel :)

lanzal
2014-03-19, 09:31
jag läste fel, så jag ändrade mitt inlägg. Det du citerade är alltså fel :)

Citatet stannar! :D

raavius
2014-03-19, 09:36
Citatet stannar! :D

Jag hänger då fan inte med längre, allt jag ville var att träna 2 muskelgrupper om dagen...

lanzal
2014-03-19, 09:44
Se till att du kör igenom kroppen 2-3 gånger i veckan, det var väl summa summarum, ska du köra igenom den 3 gånger i veckan ska du inte gå stenhårt 15 set per pass utan det räcker med kanske 2-6 set per muskel per pass, nåt sånt ;)

Kedaran
2014-03-19, 09:46
Gör det då, men gör en lite mer balanserad uppdelning.
Två minimala muskler samma dag följt av två enorma muskler dagen efter.
Ska du lägga lite mycket tid på biceps och triceps som på bröst och ben?

Om du nu är beredd att träna upp till 6 dagar i veckan så är det nog inte så svårt?

Bröst - Triceps
Ben - Mage
Rygg - Biceps

Repetera.

Sen får du väl se till att dina bröst/triceps dagar får med främre och mittersta axeln och att din rygg/biceps dag får med den bakre.

Ett vanligt P/L/P schema mao.

Mammoth
2014-03-19, 09:46
Jag hänger då fan inte med längre, allt jag ville var att träna 2 muskelgrupper om dagen...

Jag tränar 2 muskelgrupper om dagen, en gång i veckan riktigt fullt:
Bröst, triceps
Ben, vader
-----
Rygg, mage
Axlar, biceps
-----
-----

lanzal
2014-03-19, 09:51
låter bra! men vet inte riktigt hur jag ska lägga grupperna med varandra men jag lista väll ut nått

Jag hade nog kört nåt så simpelt som helkroppspass ifall du vill köra 3 dagar i veckan, eller halvkropp ifall du vill nöta 6 dagar i veckan,
ifall du kör halvkropp kör dag 1 sen dag 2, vila , dag 1,sen dag 2 sen vila osv..
Vila var tredje dag ifall du kör halvkropp.
Kör du helkropp hade jag kört 3 statiska dagar i veckan.
Övningar väljer du själv men basövningar är alltid smart att dra in i början av passen.

raavius
2014-03-19, 09:52
Gör det då, men gör en lite mer balanserad uppdelning.
Två minimala muskler samma dag följt av två enorma muskler dagen efter.
Ska du lägga lite mycket tid på biceps och triceps som på bröst och ben?

Om du nu är beredd att träna upp till 6 dagar i veckan så är det nog inte så svårt?

Bröst - Triceps
Ben - Mage
Rygg - Biceps

Repetera.

Sen får du väl se till att dina bröst/triceps dagar får med främre och mittersta axeln och att din rygg/biceps dag får med den bakre.

Ett vanligt P/L/P schema mao.

Jag gillardet upplägget tack, ja jag har mycket energi och motivation så 6 dagar i veckan är ett krav jag stält på mig själv

retnuhwej
2014-03-19, 10:01
Jag gillardet upplägget tack, ja jag har mycket energi och motivation så 6 dagar i veckan är ett krav jag stält på mig själv

Skulle hitta ett färdigt 3 - split schema att köra på om jag var dig, bara att googla lite så hittar du :)

lillmesen
2014-03-19, 10:02
Jag hänger då fan inte med längre, allt jag ville var att träna 2 muskelgrupper om dagen...

nej du skrev ju att du ville träna tex triceps med rygg osv.

jag rekomenderade redan från början ett rullande push.pull.legs schema, du får tacka mig också+ :)

raavius
2014-03-19, 10:05
nej du skrev ju att du ville träna tex triceps med rygg osv.

jag rekomenderade redan från början ett rullande push.pull.legs schema, du får tacka mig också+ :)

Haha creed till dig med

tack så mycket!

raavius
2014-03-19, 10:08
3-4 övningar är lagom va per muskelgrupp tycker jag eller vad tycker ni

lillmesen
2014-03-19, 10:36
förslagsvis har du två olika upplägg per push, pull och legs

mängden övningar är ointressant, mängden arbetsset och reps är viktigare. Kör hellre 6set på en övning du verkligen kan och gillar än 3set på denna och 3set på en övning som du inte alls gillar eller kan göra ordentligt.

Keep it simple, det tar tid att byta övning och kan vara konkurrens om utrustningen på gymmet osv.

push#1

Bänkpress 5x6-10 reps
Lutande hantelpress 3x10
Sidolyft med hantlar 5x10-15
Liggande triceps extensions med hantlar eller stång 5x10

Pull#1
Chins/latsdrag med rakt handtag, mellangrepp: 5x10 reps
Sittande rodd 3x10
Skivstångscurls 5x10
baksida axlar med hantlar 5x12-15 reps

Legs#1

Knäböj 8x 5-8reps
Stela/Rumänska marklyft 3x10
Bencurl 3x15reps
Benspark 3x15reps

Push#2:
Bänkpress 3x10
Militärpress 3x10
Dips 3x10
Pushdowns med rep 3x10
Sidolyft med hantlar 3x12

Pull#2
Skivstångsrodd 5x8-10
latsdrag med V-handtag 3x10
hantelcurls 5x10
baksida axlar i maskin 3x12-15

legs#2
Marklyft 3x5
Benpress 5x10-12
Benspark 3x15
Utfall 3set

typ så

Jeml
2014-03-19, 10:53
Måndag-biceps,triceps
Tisdag-bröst, ben
Onsdag,rygg, mage
Torsdag, axlar,triceps
Fredag, bröst, biceps
Lördag, vila
Söndag, mage,rygg

Rate it 1-10

Vet att triceps och axlar är på samma dag

0

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

NickeSthlm
2014-03-19, 11:19
3-4 övningar är lagom va per muskelgrupp tycker jag eller vad tycker ni

Till att börja med:
se över din totala träningsmängd under en vecka och anpassa antal övningar och set efter det.. 3-4 övningar för en större muskel är helt okej men kanske inte om du tänkte köra 2 gånger i veckan och 3-4 övningar med 3-5 set per gång..

raavius
2014-03-19, 11:55
0

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack för din kritik den uppskattas fast den var kortfattad

Jag har nu lagt upp ett schema som jag tror blir bra och kommer testa.

Jeml
2014-03-19, 12:04
Tack för din kritik den uppskattas fast den var kortfattad

Jag har nu lagt upp ett schema som jag tror blir bra och kommer testa.

såg det nu. Tycker du kan köra lite lägre reps i basövningar och du har glömt mage/vader. såg helt okej ut annars :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2