handdator

Visa fullständig version : träna utan att stretcha?


bmwjohan
2004-03-18, 15:52
jag har problem med mina knän. mina knäskålar går lätt ur led ut åt sidorna till. jag kan stretcha benen bra förutom framsidan. när jag stretchar framsida lår känns det bara som att jag pressar knäskålen ut på sidan av benet och får ont och krämpor efteråt.
om jag stretchar framsidan direkt efter att jag har tränat med, alltså när jag nästan fortfarande har pump, så går knäna sönder totalt.
om jag stretchar framsidan utan att vara uppvärmd så funkar det bättre, men så pass dåligt att det inte går i alla fall.

min fråga är nu, vad händer om jag tränar ben hårt en gång i veckan och helt enkelt lägger ner att stretcha framsida lår?

för mig är det lite som så att när jag tränar ben så känns det lite som att jag drar knäskålarna snäppet mer på rätt plats igen, och sen när jag stretchar så förstör jag igen.

om man tänker på hur man betedde sig när man var liten så borde det inte vara så farligt. när jag var liten sprang jag allt vad jag kunde minst 10 gånger per dag, jag cyklade allt vad jag kunde hela tiden, jag hoppade från hustak, mm. mm. och jag stretchade aldrig ben. det funkade ju bra då.

Creatinus Enormus
2004-03-18, 19:37
Med risk för att bli idiotförklarad så erkänner jag härmed att jag ALDRIG stretchar efter träning... Men har inte märkt av nån stelhet i kroppen (utom pillevinken). Rör mig mycket på jobbet, kan va nått sånt som räddar mig kanske... Ähh va fan... Sånn e jag.

Officer
2004-03-18, 19:48
Inget direkt svar på din fråga, men jag brukar inte stretcha så jättenoga heller. Brukar bli en max 5 min efter träningen på att stretcha lite halvhjärtat. Har inte heller några större rörelsesvårigheter, men jag kan inte gå ner i split som King Grub, som våldstretchar dagligen! :MrT:

Zakath
2004-03-18, 20:30
Har du tänkt på att ditt problem med knäna med största möjlighet antagligen kommer från din "aktiva" barndom?

Jag antar att du kollat det hos läkare, vad har dem sagt?
Annars hade jag försökt hitta eller komma på en egen stretching för framsida lår som inte gör ont...

Doctor Snuggles
2004-03-18, 21:56
Det låter som du är överrörlig runt just knälskålen, och då ska det tydligen inte vara bra att stretcha där då stretching ökar rörligheten. Tvärtom behöver du då just träning för att stabilisera knät. Det går iof att stretcha framsidan på benen utan att det påverkar knäleden, tror jag iaf.
Men det är nog bäst att du kolla med en ortoped eller nåt sånt för säkerhets skull.

Frantic
2004-03-18, 22:26
Originally posted by AnabolicProtein
men jag kan inte gå ner i split som King Grub, som våldstretchar dagligen! :MrT:

respekt... :hbang:

bmwjohan
2004-03-19, 10:03
Originally posted by Zakath
Har du tänkt på att ditt problem med knäna med största möjlighet antagligen kommer från din "aktiva" barndom?

Jag antar att du kollat det hos läkare, vad har dem sagt?
Annars hade jag försökt hitta eller komma på en egen stretching för framsida lår som inte gör ont...

problemen med mina knän kommer från att jag har stretchat split på ett felaktigt sätt när jag var mindre. jag har gjort det så att jag har blivit uttänjd på insidan av knäna.
jag har varit hos några läkare, hos massor av sjukgymnaster och även opererat mitt ena knä.

jag har testat exakt alla stretchövningar som finns för framsida lår(tror jag i alla fall) och det finns ingen som fungerar för mig.

bmwjohan
2004-03-19, 10:06
Originally posted by Doctor Snuggles
Det låter som du är överrörlig runt just knälskålen, och då ska det tydligen inte vara bra att stretcha där då stretching ökar rörligheten. Tvärtom behöver du då just träning för att stabilisera knät. Det går iof att stretcha framsidan på benen utan att det påverkar knäleden, tror jag iaf.
Men det är nog bäst att du kolla med en ortoped eller nåt sånt för säkerhets skull.

jo jag är lite överrörlig vid knäna.
jag har inte hittat någon stretchövning för framsida lår som inte påverkar knäleden. kom gärna med något förslag så blir jag glad.

det verkar ju vara en hel del här som slarvar med stretchen så då kan det ju inte vara nån fara för mig att låta bli att stretcha i nån månad i alla fall bara för att testa

Doctor Snuggles
2004-03-19, 16:37
jag har inte hittat någon stretchövning för framsida lår som inte påverkar knäleden. kom gärna med något förslag så blir jag glad.

Hmm... jo det handlar väl om att hålla benet så rakt som möjligt under stretchen...
Testa att lägga benet/knät bakom dig på en stol och pressa framåt/nedåt så att det drar i framsidan på benet. På det viset så borde inte knäleden stretchas märkbart.

Ervin
2004-03-20, 16:43
Originally posted by AnabolicProtein
Har inte heller några större rörelsesvårigheter, men jag kan inte gå ner i split som King Grub, som våldstretchar dagligen! :MrT:

Men shit, nu har Grubben fått en till titel av mig o min långa titel lista hehe, NINJA! :smokin: :bow:

Åse Columbus
2004-03-20, 17:35
Originally posted by Doctor Snuggles


Hmm... jo det handlar väl om att hålla benet så rakt som möjligt under stretchen...
Testa att lägga benet/knät bakom dig på en stol och pressa framåt/nedåt så att det drar i framsidan på benet. På det viset så borde inte knäleden stretchas märkbart.

Ingen dum idé...ungefär som att sträcka höftböjaren men då ha det bakre benet på någonting upphöjt, typ en rak bänk.:kickass:

växer...
2004-03-20, 19:54
Originally posted by Creatinus Enormus
Med risk för att bli idiotförklarad så erkänner jag härmed att jag ALDRIG stretchar efter träning... Men har inte märkt av nån stelhet i kroppen (utom pillevinken). Rör mig mycket på jobbet, kan va nått sånt som räddar mig kanske... Ähh va fan... Sånn e jag.

Haha, helt rätt! Stretcha tar ju bara massa onödig tid. Bättre att lägga den tiden på mer träning istället, eller ätning.. :eating:

King Grub
2004-03-20, 20:43
Originally posted by växer...


Haha, helt rätt! Stretcha tar ju bara massa onödig tid. Bättre att lägga den tiden på mer träning istället, eller ätning.. :eating:

Tills man får ont och skadar sig av "mer träning" därför att man är orörlig som ett kassaskåp. :cheers:

Creatinus Enormus
2004-03-20, 20:46
Originally posted by King Grub
Tills man får ont och skadar sig av "mer träning" därför att man är orörlig som ett kassaskåp. :cheers:
Hmm...? Har jag bara tur då? Känner mig lika vig som innan jag började träna hårt. Är det för att man rör sig och lyfter och sånt hela dagarna på jobbet?

växer...
2004-03-21, 07:24
Originally posted by King Grub


Tills man får ont och skadar sig av "mer träning" därför att man är orörlig som ett kassaskåp. :cheers:

Ok ok.. jag erkänner, det händer att jag stretchar även jag, ryggen samt röven måste få sig lite pisk då och då annars kan man inte gå normalt. Men det är då det enda, i övrigt är jag lika smidig (eller osmidig) som innan jag började träna fastän jag inte stretchar. Kanske är som för Creatinus Enormus att jag rör mig mycket i jobbet inte vet jag. Men som sagt, förutom ryggen och röven lite grann så har jag ännu ej sett nödvändigheten att stretcha mycket. fö skulle det vara kul att känna sig som ett kylskåp iaf.. :)

rossi
2004-03-21, 12:05
Stretchar alltid mellan seten... är det bara jag som gör det? Givetvis inte mellan varenda set men det blir rätt mycket stretch på ett o samma pass.

Tricklev
2004-03-21, 12:46
Originally posted by rossi
Stretchar alltid mellan seten... är det bara jag som gör det? Givetvis inte mellan varenda set men det blir rätt mycket stretch på ett o samma pass.



Tror vi hadde en diskution som slutade med att vi var överens om att man inte skulle göra d.

Tolkia
2004-03-21, 12:58
Min lillebror är troligen mannen med Sveriges kortaste hamstrings; att se honom (försöka) "fälla" sig framåt är en upplevelse. Nu är vighet säkert till viss del en fråga om anlag, men jag misstänker också STARKT (utan att kunn anföra vetenskapliga belägg) att tio år av pingisträning utan stretching kan ha något med saken att göra ...

Herkulez
2004-03-21, 13:02
Skall erkänna att jag är förmodligen den som är abslout ovigast vid bröstpartiet, får knappt bak armarna på stången när jag ska köra böj:em:

Men nu är det ändring, har börjat strectha mer nu för jag tror det är mycket därför jag får så dålig kontakt när jag träanr bröst +att axlarna har börjat åka framåt vilket är mindre kul :(

pettan85
2004-03-22, 00:24
Originally posted by rossi
Stretchar alltid mellan seten... är det bara jag som gör det? Givetvis inte mellan varenda set men det blir rätt mycket stretch på ett o samma pass.

Samma här! Stretchar oftast mellan seten. Var uppe i en diskution precis som Tricklev sa, där man kom fram till att det var mindre bra att stretcha mellan seten då det inte var bra att strecha en blodfylld muskel bl.a. och att det sänker muskelns prestationsförmåga vid tunga lyft. Men det spelar nog ingen större roll så länge det inte är frågan om någon avancerad stretch som PNF o liknande. Alltså stretchar man bara lite lätt för att det känns bra så fortsätt med det.

Johnny
2004-03-22, 16:49
bmwjohan:

Du säger att du fått problem med dina knän från felaktig strech i ungdomen, och att du dessutom blivit op. Och att du är överrörlig i knäleden.
Varför ska du då strecha mer?

Något som är viktigt att veta, är att de viktigaste stabilisatorerna i knäleden är musklerna. Så om du vet att du har besvär och är väldigt rörlig, så strecha inte!


Föresten, är det ligamenten du sträckt ut i din ungdom, eller har du fått någon meniskskada?

//Johnny